Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lever nå på en kur som gir meg ca1600 kalorier om dagen. Men er det samme for sunne eller usunne kaloriene er ? Hvis jeg en dag spiser chips, men fortsatt ligger på 1600 kalorier vil jeg også gå ned i vekt ? 

Anonymkode: d6c90...501

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har erfaring med det. Jeg har slanket med med is og sjokolade hver dag. Ligger da på 1500 kcal. Funker like bra som å spise sunt, selv om det ikke er like smart for helsa..

Anonymkode: 0bb03...1e0

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lever nå på en kur som gir meg ca1600 kalorier om dagen. Men er det samme for sunne eller usunne kaloriene er ? Hvis jeg en dag spiser chips, men fortsatt ligger på 1600 kalorier vil jeg også gå ned i vekt ? 

Anonymkode: d6c90...501

Det spiller ingen rolle på vekta nei, men helsa kan gå til helvete om du gjør en vane ut av det. Dessuten er "tomme" kalorier bare dritt som fører til at du blir slapp og sur mens du slanker deg. For å si det på en litt annen måte så blir dørstokkmila mye lenger når du skal ut å løpe osv. Energinivået er viktig når man slanker seg. Man ønsker helst mye energi pr kalori, dessuten er metthetsfølelsen elendig ved junk og dritt.

Men som sagt så vil du gå ned i vekt dersom du spiser 600 kalorier i potetgull og drikker 4 pils om dagen liksom.

Endret av Den Sagnsomsuste
AnonymBruker
Skrevet

Jovisst spiller det en rolle for vekta. Det er bevist at fettceller blir insulinsensitive ved et høyt inntak av umettet fett, som igjen gjør at de vil lagre fett og ikke bruke fett. Et lavere insulinnivå generelt er ønskelig, særlig ved vektnedgang, og det får du ved å spise færre karbohydrater. Så chips f.eks. er mye karbohydrater og mye umettet fett, som gjør at du lagrer fett lettere. 

Her er et eksperiment en person gjorde. Samme mengde kcal, forskjellige makronæringer:

Why I DID Get Fat From Eating 5,000 Calories A Day Of A High Carb Diet

Why I Didn’t Get Fat From Eating 5,000 Calories A Day Of A High Fat Diet

Anonymkode: 6c26a...e80

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke lurt, da vil du vil slite med å klare å fullføre. 

Det er bedre å spise noe med gode næringsstoffer, og som vil gjøre at du holder deg mett lenger. 

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har erfaring med det. Jeg har slanket med med is og sjokolade hver dag. Ligger da på 1500 kcal. Funker like bra som å spise sunt, selv om det ikke er like smart for helsa..

Anonymkode: 0bb03...1e0

Smarting du.

Kvaliteten på kalorier som teller vet du.

For gøy kan du prøve sjokoladedietten: Spis kun melkesjokolade i 60dager, til alle måltider. I riktig mengde kalorier.

Så skal vi se hvordan det går 😄 

Anonymkode: 0f33f...63b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg raser ned i vekt, men spiser ikke direkte usunt da. Kan fint gå i selskap å spise kaker, men holder meg innenfor mitt daglige kalorimål.

Anonymkode: f8a17...c9d

Skrevet

Mange sier nettopp det, at det er det samme hva du spiser, bare det er lik i antall kalorier.

Vel, ikke helt. Noe usunn mat er med på å bremse opptak av næringsstoffer og fordøyelse. F.eks hvis man spiser bare mat uten fiber, så blir det liggende i tarmen og maten glir ikke så lett igjennom, for å si det enkelt. Det kan du sikkert merke selv.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, exictence skrev:

Noe usunn mat er med på å bremse opptak av næringsstoffer og fordøyelse. F.eks hvis man spiser bare mat uten fiber, så blir det liggende i tarmen og maten glir ikke så lett igjennom, for å si det enkelt. Det kan du sikkert merke selv.

Du har ikke vært i min mage og veldig mange andres mager. Noen blir forstoppet av fiber, mens andre får diaré. Jeg er av gruppa som får diaré av fiber. Uten fiber har jeg perfekt avføring hver gang. I en studie på de med forstoppelse fikk 100% full forbedring, altså ingen forstoppelse, ingen analblødnkng, ingen magesmerter etc. Jo mer fiber, jo mer symptomer. Men endringer i fiber bør man gjøre gradvis. Man bør ikke hoppe fra høyfiber til nullfiber. Men det er lirt å jobbe seg ned til nullfiber for god tarmhelse. Fiber er gress, sagspon, papp. Vi trenger ikke sånt i kroppen vår og vi har det bedre uten. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke vært i min mage og veldig mange andres mager. Noen blir forstoppet av fiber, mens andre får diaré. Jeg er av gruppa som får diaré av fiber. Uten fiber har jeg perfekt avføring hver gang. I en studie på de med forstoppelse fikk 100% full forbedring, altså ingen forstoppelse, ingen analblødnkng, ingen magesmerter etc. Jo mer fiber, jo mer symptomer. Men endringer i fiber bør man gjøre gradvis. Man bør ikke hoppe fra høyfiber til nullfiber. Men det er lirt å jobbe seg ned til nullfiber for god tarmhelse. Fiber er gress, sagspon, papp. Vi trenger ikke sånt i kroppen vår og vi har det bedre uten. 

Du spiser kanskje grønnsaker og frukt? Det er det mye fiber i. Eller er det all fiber som ikke er bra for de med sånne allergier?

Nesten det eneste som ikke har fiber i seg, er kjøtt, sukker, raffinerte produkter, de fleste drikker,.......hm kommer ikke på mer?

Det er mange som dessverre reagerer på for høyt fiberinnhold i kornprodukter. Men noe fiber er kroppen avhengig av. Man kan ikke bare spise raffinerte hvite produkter. Men jeg skal ikke uttale meg så mye om de med sykdom, for det kan jeg for lite om. Det er viktig å spise det som er riktig for den individuelle.

Poenget mitt var at det er ikke det samme å  bare spise usunne kalorier, som å spise sunne kalorier. Det var litt dumt med det fiber eksempelet, men det gjelder i hvert fall for meg. Men jeg kan ta et annet eksempel: Spiser man bare melkesjokolade på 500 kalorier, eller bare avokado på 500 kalorier, så vil avokadoen forsvinne fortere i fordøyelsesystemet enn melkesjokoladen.Bare prøv :)

Endret av exictence
AnonymBruker
Skrevet

Ja du kan slanke deg på sjokolade. Antall kalorier som teller.

Personlig har jeg opplevd at når jeg lager mye sunn mat hjemme så går jeg heller opp i vekt. Hiver jeg i meg noe drittmat når jeg er sulten og ikke tenker så mye over maten, så går jeg ned..

Anonymkode: ea2ff...0a5

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Det er få som blir dårlige av fiber, studien du sikter til handler om syke mennesker. Og selv syke mennesker kan bli bedre med fiber om de spiser de riktige typene mat. Men noen ganger blir magen verre før den blir bedre. Magesykdom er vanskelig nettopp fordi man kan føle seg verre i uker eller mer der magen egentlig "fikser" seg selv. 

Man burde selvsagt aldri gå fra lavt fiberinnhold til skyhøyt. Da vil kroppen reagere. Akkurat som de fleste som spsier sunt til vanlig vil føle seg dårlige om de spiser elendig mat et par dager. Da får kroppen sjokk. Man må endre gradvis. 

Vet ikke hvorfor du snakker om gress og sagspon, det er ingen som spiser det. Spesielt fiber fra kornprodukter er bra for tarmhelsen. Korn har ogs jern og andre viktige næringsstoff. 

Anonymkode: d3a25...32b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...