Gå til innhold

Dere med barn som har hatt autismesymptomer..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

..hvilke symptomer var det barnet hadde som gjorde deg bekymret? Utviklet barnet seg normalt etterhvert eller fikk det en diagnose innenfor spekteret? Hvis barnet fikk diagnose, har dere gjort noen endringer kostholdsmessig o.l for å forbedre hverdagen til barnet, og fikk dere gode resultater av det?

Mitt barn drev med såkalt ‘handflapping’ tidligere, men det har avtatt veldig nå, barnet hat øyekontakt men ikke alltid, og barnet hører heller ikke alltid etter når jeg snakker til det (hørselen er sjekket og barnet har fått lagt inn dren).

Barnet har slitt en del med hørselen frem til nå så jeg tenker at det kan være grunnen, men samtidig så burde det ikke være et problem når hørselen er bra igjen nå?

Anonymkode: 27d07...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnet vårt fikk litt plutselig symptomer ca to år gammel. 

Vi la om kostholdet, laktose og glutenfritt. Samtidig ble barnet utredet. Barnehagen hadde samme bekymring som oss. 

Barnet er på spekteret, men ikke nok til å få en diagnose. Samtidig nok til å få oppfølging av BUP og barnehage. De var kjempeflinke. Samkjørte opplegget med oss, og skolerte oss. 

Dette ga resultater, i dag er det ikke noe bekymring. Selv om barnet helt klart har sine særegenheter. Men er sosial, utadvendt. Tar lett kontakt med fremmede voksne og barn. Byr på seg selv. Liker skolen. Og er veldig omsorgsfull. 

Se også tråden nedenfor , og noen av svarene der.

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1385764-tanken-på-barnet-min-kan-ha-autisme-skremmer-meg-noen-som-trodde-deres-barn-hadde-autisme-men-ble-bedre-etter-3-år/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, stan skrev:

Barnet vårt fikk litt plutselig symptomer ca to år gammel. 

Vi la om kostholdet, laktose og glutenfritt. Samtidig ble barnet utredet. Barnehagen hadde samme bekymring som oss. 

Barnet er på spekteret, men ikke nok til å få en diagnose. Samtidig nok til å få oppfølging av BUP og barnehage. De var kjempeflinke. Samkjørte opplegget med oss, og skolerte oss. 

Dette ga resultater, i dag er det ikke noe bekymring. Selv om barnet helt klart har sine særegenheter. Men er sosial, utadvendt. Tar lett kontakt med fremmede voksne og barn. Byr på seg selv. Liker skolen. Og er veldig omsorgsfull. 

Se også tråden nedenfor , og noen av svarene der.

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1385764-tanken-på-barnet-min-kan-ha-autisme-skremmer-meg-noen-som-trodde-deres-barn-hadde-autisme-men-ble-bedre-etter-3-år/

Følte du noe forbedring når dere la om kostholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke "spise bort" autisme. 

Som med adhd kan et godt kosthold gjøre barnet litt roligere mht stabilt blodsukker(ikke masse sukker og raske karbis). Men de blir ikke kvitt diagnosen. 

Det er en utviklingsforstyrrelse, ikke en sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig å si om det var kostholdet, eller om det var alt det andre som gjorde forskjell. 

Vi syntes vi så forskjellig etter bare få dager. Samtidig hadde vi begynt med ulike aktiviteter for å motvirke autisme. 

Kanskje det rett og slett var at vi hadde ignorert ungen, og det vi så var reaksjon på at ungen fikk masse oppmerksomhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, stan skrev:

Det er umulig å si om det var kostholdet, eller om det var alt det andre som gjorde forskjell. 

Vi syntes vi så forskjellig etter bare få dager. Samtidig hadde vi begynt med ulike aktiviteter for å motvirke autisme. 

Kanskje det rett og slett var at vi hadde ignorert ungen, og det vi så var reaksjon på at ungen fikk masse oppmerksomhet. 

Kan jeg sende deg pm? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, stan skrev:

Man kan ikke spise bort autisme 

Anonymkode: d29f7...e03

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merker allerede da hun var baby at noe var annerledes. Var en high need baby og det ble bare verre etter årene gikk. Mye rigid adferd, uforklarlige sinneanfall, vanskeligheter med brudd i rutiner, konsekvenstenkning og valg blant annet. Overgangssituasjoner var spesielt vanskelig og hun slet med sterk separasjonsangst. Barnehagen delte samme bekymring, men utredninger hos BUP førte ikke til diagnose selv om de så en del klare tegn. Det toppet seg etter skolestart og ble virkelig ille. Nå går det litt bedre, men hun strever fremdeles med de samme tingene. Fikk diagnosen høytfungerende autisme og ADHD ifjor, hun er nå tenåring. Det har vært en lang og vanskelig prosess, men godt når diagnosen endelig kom, den utløser en god del hjelp selv om vi som foreldre hele tiden har behandlet henne som at hun har hatt diagnosen. For oss var det jo helt tydelig.

Anonymkode: 98959...c5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, WhisperingWind skrev:

Du kan ikke "spise bort" autisme. 

Som med adhd kan et godt kosthold gjøre barnet litt roligere mht stabilt blodsukker(ikke masse sukker og raske karbis). Men de blir ikke kvitt diagnosen. 

Det er en utviklingsforstyrrelse, ikke en sykdom. 

Det vet jeg, men er greit å vite hva de gjorde annerledes mtp kostholdet for å gjøre det bedre for barnet :)

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, kanskje det.

Men på tidspunktet viste vi jo ikke hva det var. Om barnet reagerte på noe i maten og har omtrent kontinuerlig magetrøbbel så vil det være verdt å prøve. For oss var det ikke noe stor omlegging av kosten, mer en bevisstgjøring. 

Samtidig var det vel godt å gjøre noe konkret. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg sende deg pm? :) 

Gjerne det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
2 timer siden, stan skrev:

"motvirke" autisme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WhisperingWind skrev:

"motvirke" autisme? 

Kanskje feil formulert. 

Det var trening på å ta øyekontakt. Trening på sosiale ferdigheter. Slik som turtaking, samspill, se andres behov og mer. 

Et barn på to år er jo ikke ferdig formet, og utvikling som er "forsinket" kan hjelpes. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind
5 timer siden, stan skrev:

Kanskje feil formulert. 

Det var trening på å ta øyekontakt. Trening på sosiale ferdigheter. Slik som turtaking, samspill, se andres behov og mer. 

Et barn på to år er jo ikke ferdig formet, og utvikling som er "forsinket" kan hjelpes. 

Da er jeg med 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan man absolutt ikke!

Men ernæringsstatus er viktig ved den fysiske og kognitive utviklingen, og ved feil kosthold, som for eksempel ved uoppdaget intoleranse/allergi, kan feilernæring vise seg som symptomer som kan feiloppfattes som tilstander innenfor autismespekteret.
Det har også skjedd at barn med reelle diagnoser innenfor autismespekteret har fått redusert symptomene ved overgang til annen kost da feilernæring grunnet intoleranse/allergi har forsterket symtpomene.

Man kan derfor ikke spise bort autisme, men man kan oppleve at feil kosthold kan forsterke symptomer, og at riktig kosthold kan dempe symtpomer.

Jeg understreker: Dette gjelder altså kun dersom barnet har uoppdaget intoleranse/allergi, og at riktig kosthold bedrer den kognitive funksjonen.

Anonymkode: a349c...29e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan man absolutt ikke!

Men ernæringsstatus er viktig ved den fysiske og kognitive utviklingen, og ved feil kosthold, som for eksempel ved uoppdaget intoleranse/allergi, kan feilernæring vise seg som symptomer som kan feiloppfattes som tilstander innenfor autismespekteret.
Det har også skjedd at barn med reelle diagnoser innenfor autismespekteret har fått redusert symptomene ved overgang til annen kost da feilernæring grunnet intoleranse/allergi har forsterket symtpomene.

Man kan derfor ikke spise bort autisme, men man kan oppleve at feil kosthold kan forsterke symptomer, og at riktig kosthold kan dempe symtpomer.

Jeg understreker: Dette gjelder altså kun dersom barnet har uoppdaget intoleranse/allergi, og at riktig kosthold bedrer den kognitive funksjonen.

Kilde? :)

Anonymkode: cf2ac...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

..hvilke symptomer var det barnet hadde som gjorde deg bekymret? Utviklet barnet seg normalt etterhvert eller fikk det en diagnose innenfor spekteret? Hvis barnet fikk diagnose, har dere gjort noen endringer kostholdsmessig o.l for å forbedre hverdagen til barnet, og fikk dere gode resultater av det?

Mitt barn drev med såkalt ‘handflapping’ tidligere, men det har avtatt veldig nå, barnet hat øyekontakt men ikke alltid, og barnet hører heller ikke alltid etter når jeg snakker til det (hørselen er sjekket og barnet har fått lagt inn dren).

Barnet har slitt en del med hørselen frem til nå så jeg tenker at det kan være grunnen, men samtidig så burde det ikke være et problem når hørselen er bra igjen nå?

Vi fikk veldig gode resultater av kostholdsomlegging!

Barnet ble mistenkt å ha "barneautisme" i en alder av 2-3 år, men fikk langt senere en annen diagnose som ikke er innenfor autismespekteret.

Hos oss var det en uoppdaget matintoleranse som forhindret en normal fysisk, sosial, og kognitiv utvikling.
Da intoleransen ble oppdaget, og kostholdet ble lagt om, ble det oppdaget at symptomene på autisme var et resultat av feil-/underernæring, og da kostholdet ble riktig forsvant også de fleste symptomene på dette.

Barnet ble som voksen ikke "som alle andre", har absolutt sine særegenheter og utfordringer, men er i full jobb med stort ansvar, er sosial, utadvendt, og har som sagt ikke en diagnose innenfor autismespekteret nå.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilde? :)

Anonymkode: cf2ac...45f

Jeg har ingen kilde, kun egen erfaring. 
Det var derfor jeg kom med "disclaimeren" om at det jeg skrev kun gjalt for de som hadde uoppdaget intoleranse/allergi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi fikk veldig gode resultater av kostholdsomlegging!

Barnet ble mistenkt å ha "barneautisme" i en alder av 2-3 år, men fikk langt senere en annen diagnose som ikke er innenfor autismespekteret.

Hos oss var det en uoppdaget matintoleranse som forhindret en normal fysisk, sosial, og kognitiv utvikling.
Da intoleransen ble oppdaget, og kostholdet ble lagt om, ble det oppdaget at symptomene på autisme var et resultat av feil-/underernæring, og da kostholdet ble riktig forsvant også de fleste symptomene på dette.

Barnet ble som voksen ikke "som alle andre", har absolutt sine særegenheter og utfordringer, men er i full jobb med stort ansvar, er sosial, utadvendt, og har som sagt ikke en diagnose innenfor autismespekteret nå.

Jeg har ingen kilde, kun egen erfaring. 
Det var derfor jeg kom med "disclaimeren" om at det jeg skrev kun gjalt for de som hadde uoppdaget intoleranse/allergi.

Hvilke endringer gjorde dere innenfor kostholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilke endringer gjorde dere innenfor kostholdet?

Vi startet med naturlig glutenfritt (uten hvetestivelse), men måtte utvide til laktosefritt for en periode også. 

Vi har prøvd å gå tilbake til normalkost flere ganger (provokasjon), men symptomene kommer raskt tilbake hver gang.

Jeg må understreke at kostholdsendringer og provokasjoner er gjort i samråd med fastlege og barnelege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...