AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #1 Skrevet 27. juli 2020 Jeg er gravid for andre gang, denne gang med tvillinger! I første svangerskap var jeg i superform frem til slutten, trente styrke og løp 5-6 ganger i uken frem til uke 30, spiste sunt og i det hele tatt. Nå er jeg i uke 11, og med to i magen har jeg for første gang fått smake på hva det vil si å være kvalm og trøtt. Kvalmen gjør at jeg spiser ofte, mer enn før og dessverre har jeg tatt dårlige matvalg flere ganger enn jeg skulle ønske. Det er imidlertid ikke så ille at jeg kaster opp, men det medfører jo at alt lagres på kroppen😬 Jeg tror noe av matsuget skyldes snusslutt i forbindelse med at jeg ble gravid; jeg var storsnuser og det er fortsatt et stort savn etter å ha noe i munnen til enhver tid. I tillegg har jeg hatt treningsforbud pga alvorlig overstimulering etter IVF, så jeg har i tillegg vært særdeles stillesittende inntil nylig hvor jeg forsiktig har gjenopptatt styrketreningen. Forleden dag så jeg et bilde av meg tatt bakfra, og jeg kjente rett og slett ikke meg selv igjen - jeg så ikke flott og gravid ut, men tjukk! Siden da har jeg skammet meg over å ha latt det gå så langt bare på disse 10-12 ukene og lurer nå fælt på hvordan jeg kan snu skuta. Jeg er jo vant til å trene og spise sunt, men jeg har åpenbart opparbeidet meg noen dårlige vaner som jeg merker er vanskelige å vende. Jeg er også fortsatt kvalm, snussugen, trøtt og føler meg rett og slett konstant bakfull - riktignok bedre enn før, og håper det fortsetter. Noen som har tips, erfaringer eller et spark i rumpa? Anonymkode: d2e55...2ea
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #2 Skrevet 27. juli 2020 Jeg talte kalorier i deler av svangerskapet for å passe på at jeg gikk opp passelig. Mest fordi jeg utelukkende hadde lyst på boller. La inn +200 gram i uken i 2. Trimester. Det gikk veldig fint, fulgte planen og endte på 15 kilo opp totalt. Anonymkode: a8dcf...9ef
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #3 Skrevet 27. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg talte kalorier i deler av svangerskapet for å passe på at jeg gikk opp passelig. Mest fordi jeg utelukkende hadde lyst på boller. La inn +200 gram i uken i 2. Trimester. Det gikk veldig fint, fulgte planen og endte på 15 kilo opp totalt. Anonymkode: a8dcf...9ef Takk for tips! Det var jo veldig smart, at jeg ikke har tenkt på det selv🤦🏻♀️ Hvilken app brukte du? Anonymkode: d2e55...2ea
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #4 Skrevet 27. juli 2020 Har du faktisk veid deg så du vet hva du har gått opp? Jeg er i uke 10, og ser enorm ut, men har bare lagt på meg ett kg. Er voldsomt oppblåst. Så det er kanskje ikke så ille som du tror? Anonymkode: ca4af...a3e 1
Sokkar Skrevet 27. juli 2020 #5 Skrevet 27. juli 2020 Men du bærer tvillinger. Kan aldri tenke meg at 15 kg holder for deg altså, det er en vektøkning som stemmer for de som har 1 barn og som ikke trenger spesielt ekstra vekt til etter fødselen. Jeg tror kroppen din trenger ekstra reserver denne gangen, fordi du bærer et ekstra barn. Synes ikke du skal fokusere så mye på vektøkning uten at du prater med lege/jordmor... Det sies også at de med lav bmi ofte legger på seg meir enn de som har meir å ta av. Hos meg har alle ekstra kg vært borte innen jeg har begynt i jobb igjen.. Med tvillinger går det nok enda raskere.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #6 Skrevet 27. juli 2020 Ta det opp med lege! Det er IKKE bra å gå på «slanker’n» når du er gravid. Jeg har også gått opp MYE i svangerskapet, men i følge jordmor så er det litt sånn at noen kropper trenger å gå opp mer enn normalen. Man trenger selvfølgelig ikke spise godteri, men man skal spise når man er sulten, gå enkle turer og holde seg i form og ellers trenger man ikke tenke noe på det om helsesjekken viser at alt står bra til. Jeg var også slik at å ikke spise når sulten meldte seg var ingen alternativ - det vrengte seg og skrek i magen etter mat. På kort tid gikk jeg fra å kjenne sult til å bli uggen, svimmel og sinna. Så jeg har spist mye små mellommåltider, frukt, knekkebrød, nøtter, yoghurt og lignende for å utsette det. Har gått opp litt over 20kg nå med EN baby. Men har slått til ro med at slik ble det for meg, og deler av vekten går jo bort igjen med amming også. Tenk - du skal ernære TO barn! De trenger mye forskjellig næring begge to. Anonymkode: 3165e...1ad
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #7 Skrevet 27. juli 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du faktisk veid deg så du vet hva du har gått opp? Jeg er i uke 10, og ser enorm ut, men har bare lagt på meg ett kg. Er voldsomt oppblåst. Så det er kanskje ikke så ille som du tror? Anonymkode: ca4af...a3e Nei, jeg har ikke veid meg, men jeg merker at alt av bukser og shortser også er mye trangere over rumpe og lår, samt at jeg all over er større rett og slett. Helt sikkert at endel av det er oppblåsthet, også føler man seg jo uansett ikke superfresh som kvalm og småtrøtt så det bidrar helt sikkert til et litt dårligere kroppsbilde. 9 timer siden, Sokkar skrev: Men du bærer tvillinger. Kan aldri tenke meg at 15 kg holder for deg altså, det er en vektøkning som stemmer for de som har 1 barn og som ikke trenger spesielt ekstra vekt til etter fødselen. Jeg tror kroppen din trenger ekstra reserver denne gangen, fordi du bærer et ekstra barn. Synes ikke du skal fokusere så mye på vektøkning uten at du prater med lege/jordmor... Det sies også at de med lav bmi ofte legger på seg meir enn de som har meir å ta av. Hos meg har alle ekstra kg vært borte innen jeg har begynt i jobb igjen.. Med tvillinger går det nok enda raskere. Nei, jeg regner helt klart med over 20 kilos vektøkning, og det gjør meg jo heller ingenting å gå opp det nødvendige i en graviditet. Det er bare kjipt å merke at jeg har gått opp en del allerede, og det føles som unødvendige kilo når det kommer fra dårlig mat, godteri og inaktivitet😕 Jeg hadde utvilsomt klart å øke matchvekten med 20-25 kilo med et normalt kosthold og vanlig aktivitet, derav «unødvendige kilo» som jeg frykter blir seige å ta av igjen. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ta det opp med lege! Det er IKKE bra å gå på «slanker’n» når du er gravid. Jeg har også gått opp MYE i svangerskapet, men i følge jordmor så er det litt sånn at noen kropper trenger å gå opp mer enn normalen. Man trenger selvfølgelig ikke spise godteri, men man skal spise når man er sulten, gå enkle turer og holde seg i form og ellers trenger man ikke tenke noe på det om helsesjekken viser at alt står bra til. Jeg var også slik at å ikke spise når sulten meldte seg var ingen alternativ - det vrengte seg og skrek i magen etter mat. På kort tid gikk jeg fra å kjenne sult til å bli uggen, svimmel og sinna. Så jeg har spist mye små mellommåltider, frukt, knekkebrød, nøtter, yoghurt og lignende for å utsette det. Har gått opp litt over 20kg nå med EN baby. Men har slått til ro med at slik ble det for meg, og deler av vekten går jo bort igjen med amming også. Tenk - du skal ernære TO barn! De trenger mye forskjellig næring begge to. Anonymkode: 3165e...1ad Ja, jeg gikk opp godt over 20 kilo med førstemann og da spiste jeg jo sunt og trente masse. Har ingen planer om å slanke meg i svangerskapet, men ønsker heller ikke å legge på meg masse «fettvekt» så tidlig fordi jeg har tatt dårlige valg og spist godteri og junk for å lindre kvalmen☹️ Skal helt klart snakke med jordmor om det når den tid kommer, men inntil da ønsker jeg å leve så sunt som jeg kan for å hvertfall bremse vektoppgangen litt. Du har jo ramset opp endel sunne matvalg som kvalmestillende, det er inspirerende - jeg vet jo egentlig alt dette, men jeg har liksom ikke klart å etterleve det selv nå i starten😅 Anonymkode: d2e55...2ea 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå