Gå til innhold

Hvis norsk er så enkelt språk for engelskspråklige...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har jeg aldri hørt noen med ''flawless accent'' ?

Har til og med pratet folk som har bodd her i 10 år og knapt kunne si et ord norsk.... amerikaner...

Lurer på hvor denne ideen om at norsk er så enkelt å lære for de som har engelsk som første språk kommer fra? Er det bare rent grammatisk sett?

Bare noe jeg leser gjentatte ganger på nettet.. :D

Anonymkode: 18f41...103

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har til og med pratet folk som har bodd her i 10 år og knapt kunne si et ord norsk.... amerikaner...

Lurer på hvor denne ideen om at norsk er så enkelt å lære for de som har engelsk som første språk kommer fra? Er det bare rent grammatisk sett?

Bare noe jeg leser gjentatte ganger på nettet.. 😄

Språk man lærer som voksen er det vanskelig å snakke uten aksent. 

Det har med formingen av lyder å gjøre. 

Det er noe helt annet å ikke kunne ord i det hele tatt. 

Norsk regnes som et enkelt språk å lære om man har tysk, engelsk og nederlandsk som første språk. 

Tyskere kan klare omtrent uten aksent. 

Rett uttale på et nytt språk krever mye mer innsats enn å lære gloser og grammatikk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvor denne ideen om at norsk er så enkelt å lære for de som har engelsk som første språk kommer fra?

Hvor har du det fra, da? Deg selv?

Anonymkode: 2040e...f81

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når man sier at norsk er et enkelt språk handler det om det grammatiske. Norsk har få kasus, og det er heller ikke noe problem å gjøre seg forstått uten bruk av kasus. I tillegg er det veldig enkelt å bøye verb ettersom norsk er et analytisk språk (i motsetning til et syntetisk språk).
Uttalen er såpass forskjellig over hele landet at det forståelig nok kan være vanskelig for utlendinger å lære seg, men uttale er jo ikke fullt så viktig når man skal lære seg et nytt språk. Det viktigste er at man blir forstått.

Anonymkode: ab979...24a

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror de fleste som er utlendinger og over barnestadiet som kommer hit, har aksent. Det ville vært rart ellers. Jeg syns norsk var lett å lære, men vet at jeg tuller litt med å og og. Skriver også litt "bakvendt" iblant. Å være her på Kg har hjulpet mye på å skrive bedre, og muntlig går det fint. Men jeg har ganske tydelig aksent

Skrevet

Man kan fint lære seg et språk uten å snakke det flytende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man sier at norsk er et enkelt språk handler det om det grammatiske. Norsk har få kasus, og det er heller ikke noe problem å gjøre seg forstått uten bruk av kasus. I tillegg er det veldig enkelt å bøye verb ettersom norsk er et analytisk språk (i motsetning til et syntetisk språk).
Uttalen er såpass forskjellig over hele landet at det forståelig nok kan være vanskelig for utlendinger å lære seg, men uttale er jo ikke fullt så viktig når man skal lære seg et nytt språk. Det viktigste er at man blir forstått.

Anonymkode: ab979...24a

Ok, mener de da bare bokmål eller nynorsk også?

Hva vil et syntetisk språk si?

Jeg mener uttale er relativt viktig, men nei, trenger nok ikke lære en hver dialekt som snakkes her... Likevel tror jeg svensk ville vært enklere å lære enn norsk sånn sett, men mange er uenige i det fordi dem mener norsk er en mellomting av dansk og svnesk.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, SoWhat? skrev:

Jeg tror de fleste som er utlendinger og over barnestadiet som kommer hit, har aksent. Det ville vært rart ellers. Jeg syns norsk var lett å lære, men vet at jeg tuller litt med å og og. Skriver også litt "bakvendt" iblant. Å være her på Kg har hjulpet mye på å skrive bedre, og muntlig går det fint. Men jeg har ganske tydelig aksent

Norsk er jo mitt første språk, men jeg synes at å skrive norsk kan være litt ''kronglete'' noen ganger.

Synes faktisk engelsk kan være enklere til tider, rart det der... XD

Ikke noe galt med aksent, men jeg bare stusser på de som mener at en amerikaner kan lære norsk veldig enkelt... De kan jo ikke rulle r'en f.eks.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har møtt en amerikaner som har bodd her i 10 år og snakket flytende norsk, jeg trodde han var fra Norge og ikke USA.

Kom frem småting etterhvert da, han kalte avsnitt for paragrafer f.eks.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, MarieLo skrev:

Jeg har møtt en amerikaner som har bodd her i 10 år og snakket flytende norsk, jeg trodde han var fra Norge og ikke USA.

Kom frem småting etterhvert da, han kalte avsnitt for paragrafer f.eks.

Kan han ha vært norsk-amerikaner? De lærer gjerne litt ord her og der.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler at norsk er vanskeligere å skrive perfekt enn engelsk, kan noen forklare hvorfor?

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan han ha vært norsk-amerikaner? De lærer gjerne litt ord her og der.

Nei, født og oppvokst i USA, uten familie her. Kom hit i en alder 23, tror jeg.

Endret av MarieLo
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norsk er jo mitt første språk, men jeg synes at å skrive norsk kan være litt ''kronglete'' noen ganger.

Synes faktisk engelsk kan være enklere til tider, rart det der... XD

Ikke noe galt med aksent, men jeg bare stusser på de som mener at en amerikaner kan lære norsk veldig enkelt... De kan jo ikke rulle r'en f.eks.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler at norsk er vanskeligere å skrive perfekt enn engelsk, kan noen forklare hvorfor?

Engelsk kan virke enklere enn norsk fordi du ikke kan det like godt som norsk (antar nå at norsk er morsmålet ditt) og dermed ikke oppdager feil like lett på engelsk som du gjør på norsk.

Anonymkode: a7d7a...d63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare noe jeg leser gjentatte ganger på nettet.. 😄

Det er ufattelig vanskelig å snakke et fremmedspråk feilfritt om en lærer det i voksen alder.

Min fordel er at jeg har et godt språkøre noe som hjalp.

Er forøvrig samme leksen uansett språk, er sjeldent jeg møter nordmenn som snakker fransk, tysk, engelsk, spansk osv uten en viss aksent.

Anonymkode: 0fb88...26b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...