Gå til innhold

Brodden til vepsen sitter igjen i foten til 4åringen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. For 2-3 dager siden, tråkka 4åringen på en veps. 

Jeg kunne se brodden, og prøvde å ta den vekk. 

I går var vi hos mamma og mannen så at den var inni foten hans. Begge prøvde å få den vekk, men 4åringen bare hylte og sparka. 

Kan det være farlig? Noen tips for å få den ut? 🙈

Anonymkode: e51f6...496

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at det er brodden og ikke størknet blod som har blitt svart? Kan få infeksjon om den sitter igjen. Har ikke annet tips enn pinsett eller nål.

Anonymkode: b0d07...f45

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sikker på at det er brodden og ikke størknet blod som har blitt svart? Kan få infeksjon om den sitter igjen. Har ikke annet tips enn pinsett eller nål.

Mamma så tuppen på brodden bittelitt ut av foten :( jeg trodde jeg fikk tatt dem bort når han ble stukket, fordi mannen sa han ikke så den mer. Men da han var på overnatting hos mamma og stefaren min, hadde han innimellom sagt "au" og tatt på foten.

Han ble helt hysterisk når de prøvde å ta den ut med pinsett, så må nok gjøre vondt 🙈 bør vi dra til legen dersom vi ikke får den ut, eller er ikke det en lege ting? 🤔

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mamma så tuppen på brodden bittelitt ut av foten :( jeg trodde jeg fikk tatt dem bort når han ble stukket, fordi mannen sa han ikke så den mer. Men da han var på overnatting hos mamma og stefaren min, hadde han innimellom sagt "au" og tatt på foten.

Han ble helt hysterisk når de prøvde å ta den ut med pinsett, så må nok gjøre vondt 🙈 bør vi dra til legen dersom vi ikke får den ut, eller er ikke det en lege ting? 🤔

Du bør uansett ringe legekontoret snakke med den, den må jo ut.

Anonymkode: 570af...bf5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste legen får gjort er jo å holde han fast og dra den ut. Det kan dere like gjerne gjøre selv. 

Anonymkode: ce8be...ba3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og da slipper de i tillegg å gjøre ungen livredd for leger for noe så lite. 

Anonymkode: f4d0a...1b2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forklar hva dere skal gjøre først, Hold fast, få den ut, og trøst med alt dere kan etterpå. 

Anonymkode: a9385...d15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ha foten i grønnsåpe med vann

Anonymkode: 4a23b...4f1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Fotbad med naturell grønnsåpe og så prøve å se om den kommer ut litt, hvis det er litt betent så bruker det å funke

Anonymkode: 41823...07d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips 😊😊 hadde ikke tenkt å ringe legen for dette med mindre det hadde blitt infeksjon. Vi får bare prøve. Den må jo ut 🙈 skal prøve grønnsåpevask😊

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tips 😊😊 hadde ikke tenkt å ringe legen for dette med mindre det hadde blitt infeksjon. Vi får bare prøve. Den må jo ut 🙈 skal prøve grønnsåpevask😊

Grønnsåpe drive ut betennelse , så varmt vann og en klunk med grønnsåpe er tingen. Sitte med foten i balje ca 15 - 20 min, 2 ganger om dagen.

Endret av Fjelltopp
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Fjelltopp skrev:

Grønnsåpe drive ut betennelse , så varmt vann og en klunk med grønnsåpe er tingen. Sitte med foten i balje ca 15 - 20 min, 2 ganger om dagen.

Tusen takk, skal prøve det 😄 håpe det hjelper. Klarer bare ikke å slutte å tenke på at den sitter fast under foten 🙈 han var også uheldig for ikke lenge siden å få flis inni foten. Fikk den ut til slutt, etter mye hyling og sparking da også 🙈

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Grønnsåpebad hjelper mot betennelsen, men brodden må ut. Her er det dessverre ingen annen utvei enn maktbruk - men hvis man forklarer på forhånd og trøster etterpå så bør det at en holder og den andre arbeider med foten gjøre dette raskt overstått.

Dette er både ekkelt og vondt for voksne også - så det går også an å si til barnet at man forstår at dette ikke var gøy.

AnonymBruker
Skrevet

Han sitter hvertfall med føttene i vann med grønnsåpe i nå :) vi får bare holde fast selvom det er vondt :(

IMG_20200727_120248.jpg

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han sitter hvertfall med føttene i vann med grønnsåpe i nå :) vi får bare holde fast selvom det er vondt :(

IMG_20200727_120248.jpg

Der er brodden

IMG_20200727_114241.jpg

AnonymBruker
Skrevet

ts, hva med fotfil? Jeg pleide å file på foten til barnet mitt når han fikk slike "flate fliser."  Den sitter ikke dypt men flatt slik som jeg ser det.

Anonymkode: 1a9b9...ee2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts, hva med fotfil? Jeg pleide å file på foten til barnet mitt når han fikk slike "flate fliser."  Den sitter ikke dypt men flatt slik som jeg ser det.

Anonymkode: 1a9b9...ee2

Ja vi må jo bare prøve. Den sitter liksom inni huden, når jeg kjenner der kan jeg ikke få tak på den 🤔 takk for tips 😊

AnonymBruker
Skrevet

Bra bilde, den tar du lett med nål 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra bilde, den tar du lett med nål 😊

Det var ekstremt vanskelig å få tatt bilde, for han bevega foten hver gang 😂  ja vi får prøve 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...