AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #1 Skrevet 27. juli 2020 Hei! Kan man "spare opp" kalorier til helga, og likevel gå ned i vekt? Hvis man feks skal spise 2000 kcal pr dag for å ha et kaloriunderskudd på 500-700, kan man da spise 1500 pr ukedag, og ha igjen 2500 kcal ekstra til helga? Anonymkode: 6d17e...53c
powerpuffen Skrevet 27. juli 2020 #2 Skrevet 27. juli 2020 Over tid, ja muligens. Kroppen er ikke en klokke som skifter fra 1500 kcal til 0 kcal klokke 00:00 Det er uansett lett å «fråtse» om man tar inn for mye i helgen. Men rom for litt ekstra kos i helgene bør det absolutt være på en «diett» som skal være levbar. jeg tror nok ikke jeg ville fokusert så voldsomt på nøyaktig kalorimengde i helgene, men heller tenke at «nå skal jeg kose meg litt ekstra» utover det du spiser i ukene😊
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #3 Skrevet 27. juli 2020 Jeg gjør det, og har gått ned ca 15 kg siden slutten av april. Eller, det jeg gjør et at på ukedager spiser jeg kun 2 ok måltider om dagen, lunsj og middag. I helgene spiser jeg det resten av familien spiser. F.eks pizza, taco osv. Så normalt så ligger jeg på 1600 kcal om dagen, i helgene er det i gjennomsnitt rett over 2000. Jeg går ikke bananas, men kan spise f.eks popcorn, en is osv Anonymkode: 45d59...ce9 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #4 Skrevet 27. juli 2020 Så flink du har vært, veldig inspirerende! Registrerer du kalorier hele uka? Hva spiser du til lunsj og middag på hverdager da? Ingenting utenom, som feks frukt? Anonymkode: 6d17e...53c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #5 Skrevet 27. juli 2020 Både ja og nei. Men det blir litt vondt å forklare. Men i stedet for å telle kalorier, benytter jeg porsjonskontroll. jeg bytter også på å spise mindre karbohydrater i ukedagene, og mer i helgene. Men bare en av dagene. Det funker faktisk. Har også en hviledag, der jeg spiser mye mindre. Anonymkode: 0eeb7...3b1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #6 Skrevet 27. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Både ja og nei. Men det blir litt vondt å forklare. Men i stedet for å telle kalorier, benytter jeg porsjonskontroll. jeg bytter også på å spise mindre karbohydrater i ukedagene, og mer i helgene. Men bare en av dagene. Det funker faktisk. Har også en hviledag, der jeg spiser mye mindre. Anonymkode: 0eeb7...3b1 Ok, takk for info:) Er hviledag en nestenfastedag da? En dag i uka? Anonymkode: 6d17e...53c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #7 Skrevet 27. juli 2020 Personlig mener jeg nei. Jeg tror eneste måten å sikre vektnedgang som varer på, er å få et mer normalisert forhold til at mat er mat, og kos er kos. Skal helger, ferier, påske, jul, bursdager, og så videre, alltid inneholde kaloririk mat fordi det er "kos"? Da vil man alltid ha et anstrengt forhold til mat. Og det vil å skeis før eller senere, og vekt blir en evig kamp. Anonymkode: 6a53c...6ba 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #8 Skrevet 27. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personlig mener jeg nei. Jeg tror eneste måten å sikre vektnedgang som varer på, er å få et mer normalisert forhold til at mat er mat, og kos er kos. Skal helger, ferier, påske, jul, bursdager, og så videre, alltid inneholde kaloririk mat fordi det er "kos"? Da vil man alltid ha et anstrengt forhold til mat. Og det vil å skeis før eller senere, og vekt blir en evig kamp. Anonymkode: 6a53c...6ba Helt enig i denne. Du må omprogrammere hjernen din når det kommer til å forholde deg til mat, når søppel er kos så vil du alltid falle tilbake. Spis riktig hele uka, glem alt som heter at dårlig mat er kos. Etterhvert vil du glede deg over riktig næring, som fisk med grønnsaker og poteter. Selv spiser jeg bare "vanlig" mat, men gleder meg til hvert måltid! Akkurat spist varm lunsj, sei med grønnsaker og poteter. Neste måltid for meg er 150g kjøtt med grønt og ris. Alt i riktig mengde som jeg har lært meg selv. Spiser aldri noe godteri/kake/kjeks etc. Kose-seg-psykologien er livsfarlig, er så lei av å høre på venninner som lurer seg selv trill rundt. Skal kose seg med alkohol og godteri bare fordi det er helg. Patetisk. Anonymkode: e6aec...707 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #9 Skrevet 27. juli 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig i denne. Du må omprogrammere hjernen din når det kommer til å forholde deg til mat, når søppel er kos så vil du alltid falle tilbake. Spis riktig hele uka, glem alt som heter at dårlig mat er kos. Etterhvert vil du glede deg over riktig næring, som fisk med grønnsaker og poteter. Selv spiser jeg bare "vanlig" mat, men gleder meg til hvert måltid! Akkurat spist varm lunsj, sei med grønnsaker og poteter. Neste måltid for meg er 150g kjøtt med grønt og ris. Alt i riktig mengde som jeg har lært meg selv. Spiser aldri noe godteri/kake/kjeks etc. Kose-seg-psykologien er livsfarlig, er så lei av å høre på venninner som lurer seg selv trill rundt. Skal kose seg med alkohol og godteri bare fordi det er helg. Patetisk. Anonymkode: e6aec...707 Dette er min konklusjon også. Har sluttet med all prosessert mat. Spiser ren mat tre ganger om dagen. Vekta går ned og craving etter søplemat er borte. Anonymkode: 0d1b6...265 2
-jk- Skrevet 27. juli 2020 #10 Skrevet 27. juli 2020 Hadde ikke fungert for min del ihvertfall. Spiser jeg mye søtt i en kort periode kommer søtsuget så det holder. Da blir det vanskelig å holde seg på hverdagene. Holder jeg meg helt unna søtsaker og matvarer med mye tilsatt sukker forsvinner søtsuget helt. Jeg kan mao. godt spise litt pizza i helgene, men ikke f.eks is eller sjokolade. Planlegger man 2500 kcal ekstra i helgen vil jeg tro det er en del søtsaker involvert. I tillegg vil sukkerinntaket føre til at kroppen lagrer mye vann, noe som vil gi utslag på vekta i flere dager etterpå. Det kan være ganske demotiverende. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #11 Skrevet 27. juli 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig i denne. Du må omprogrammere hjernen din når det kommer til å forholde deg til mat, når søppel er kos så vil du alltid falle tilbake. Spis riktig hele uka, glem alt som heter at dårlig mat er kos. Etterhvert vil du glede deg over riktig næring, som fisk med grønnsaker og poteter. Selv spiser jeg bare "vanlig" mat, men gleder meg til hvert måltid! Akkurat spist varm lunsj, sei med grønnsaker og poteter. Neste måltid for meg er 150g kjøtt med grønt og ris. Alt i riktig mengde som jeg har lært meg selv. Spiser aldri noe godteri/kake/kjeks etc. Kose-seg-psykologien er livsfarlig, er så lei av å høre på venninner som lurer seg selv trill rundt. Skal kose seg med alkohol og godteri bare fordi det er helg. Patetisk. Anonymkode: e6aec...707 Jeg har valgt en noe mer moderat tilnærming enn deg. Jeg tenkte rett og slett godt gjennom hva var uvaner, avhengigheter og psykisk betinget. Og hva var det jeg virkelig verdsatte. Dette med Lørdag, helger, ferie og "kos" er som både du og jeg påvirker veldig psykisk betinget. Jeg innså at alt jeg spiser og drikker foran en skjerm er en uvane - og helt riktig, etter noen uker uten dette var suget fullstendig borte, jeg tenker aldri på å putte mat/snop i meg utenom måltidene. Selv om det blir satt en skål foran meg er rett og slett ikke behovet der, og det er veldig befriende. Tilsvarende forhold har jeg til fredags-kaken på jobb, med mer, det var bare en dårlig vane. Jeg innså også at jeg egentlig har det best med sunn og ren mat. Suget etter fett og salt kom av uregelmessige måltider og dårlige valg. Som nå nettopp - til lunsj har jeg spist brokkoli, søtpotet og kylling, for det fristet rett og slett mer en rekesalat, oster, brød, middagsrester, og annet som var i kjøleskapet. Men i motsetning til det du skriver kan jeg fint ta et pizzastykke når det serveres. Jeg kan ta en McDonalds om vi er på biltur. Jeg spiser alltid det som blir servert. Jeg liker vin som passer til maten nå og da. Men den store forskjellen mellom nå og før er at det aldri er et sug, eller noe jeg må ha, og det er en stor befrielse. Anonymkode: 6a53c...6ba 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #12 Skrevet 27. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så flink du har vært, veldig inspirerende! Registrerer du kalorier hele uka? Hva spiser du til lunsj og middag på hverdager da? Ingenting utenom, som feks frukt? Anonymkode: 6d17e...53c Ja, jeg teller alt. I dag har jeg spist en salat med kylling og egg til lunsj. Til middag blir det ørret, grønnsaker og litt pasta. Og det er vel egentlig det jeg kommer til å spise i dag. Jeg spiser bær innimellom på kvelden, men det er ikke ofte jeg spiser frukt. Ser at det har kommet endel andre kommentarer om å spise mer i helgene. Jeg er enig i at men ikke bør legge opp til fråtsing eller å ta helt av på søte ting. Det jeg spiser av økte kcal er f.eks et rundstykke med smør og gulost til frokost, pizza med resten av familien, en saftis osv. Jeg drikker ikke alkohol, og det lille jeg spiser av søtt gir meg ikke et sug på mer. Anonymkode: 45d59...ce9
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #13 Skrevet 27. juli 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Kan man "spare opp" kalorier til helga, og likevel gå ned i vekt? Hvis man feks skal spise 2000 kcal pr dag for å ha et kaloriunderskudd på 500-700, kan man da spise 1500 pr ukedag, og ha igjen 2500 kcal ekstra til helga? Anonymkode: 6d17e...53c Spør du om du kan spise 4500kcal på lørdager? Er ikke litt av poenget å venne deg selv til hvordan man skal spise for å være slank? Anonymkode: 9ddd9...c5d 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #14 Skrevet 27. juli 2020 Jeg spiser alltid på den måten. Spiser 3 sunne måltider hver dag, og trenger ikke tenke på kaloriene siden de består av veldig mye grønnsaker. I helgene spiser jeg ofte noen måltider ute, eller hos andre, og da er det ikke bestandig sunne ting. I tillegg spiser jeg kanskje litt godterier, snacks, kake el.l. Jeg tenker aldri på at jeg sparer kalorier til helgen, jeg har bare mer fokus på hva jeg spiser på hverdagene siden det alltid er på jobb eller hjemme 😊 Jeg overspiser/ fråtser aldri. Anonymkode: 6e785...052
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #15 Skrevet 27. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser alltid på den måten. Spiser 3 sunne måltider hver dag, og trenger ikke tenke på kaloriene siden de består av veldig mye grønnsaker. I helgene spiser jeg ofte noen måltider ute, eller hos andre, og da er det ikke bestandig sunne ting. I tillegg spiser jeg kanskje litt godterier, snacks, kake el.l. Jeg tenker aldri på at jeg sparer kalorier til helgen, jeg har bare mer fokus på hva jeg spiser på hverdagene siden det alltid er på jobb eller hjemme 😊 Jeg overspiser/ fråtser aldri. Anonymkode: 6e785...052 Dette høres sunt og riktig ut for å holde vekta, men går du ned i vekt på denne måten? Hvor mye i så fall? Anonymkode: 6d17e...53c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #16 Skrevet 27. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er min konklusjon også. Har sluttet med all prosessert mat. Spiser ren mat tre ganger om dagen. Vekta går ned og craving etter søplemat er borte. Anonymkode: 0d1b6...265 Problemet med industrimat er at det skaper cravings og avhengighet. Ta en muffins for eks, eller en kjeks....gjærbakst. Etc, helt sykt å se hvor dumme vi menneske er. Blir avhengig av dårlig næring. For ikke å snakke om de som går rundt å drikker brus og energidrikker. Voksne mennesker.....hello, forbildet for barna sine. Anonymkode: e6aec...707 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #17 Skrevet 28. juli 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette høres sunt og riktig ut for å holde vekta, men går du ned i vekt på denne måten? Hvor mye i så fall? Anonymkode: 6d17e...53c Det er lenge siden jeg ble ferdig med å slanke meg, men jeg måtte jo være litt mer forsiktig med utskeielser i helgene da. Jeg har alltid spist mer "kosemat" i helgen (spes fredag kveld + lørdag), men når jeg skulle ned i vekt sto jeg over de verste kaloribombene, og begrenset meg veldig på godis-fronten. (jeg skulle bare ned 10 kg da, og det brukte jeg mellom 3 og 4 mnd på). Anonymkode: 6e785...052
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #18 Skrevet 28. juli 2020 Jeg har vært slank hele livet, og jeg har aldri hatt dette forholdet til "kos" som enkelte av de i denne tråden har. Kos for meg kan være mat som jeg sjelden unner meg fordi det er for dyrt, som sjøkreps, piggvar, pata negra-skinke, osv. Dette med at drittmat, smågodt, brus, potetgull, osv. liksom skal være "kos", og noe som man bør få kunne unne seg innimellom, skjønner jeg virkelig ikke noe av. Sånne ting er virkelig ikke noe kroppen trenger. Og om man forbinder noe av dette med "kos", bør man absolutt jobbe med å endre tankegang, heller enn å finne kalorifattige erstatninger som opprettholder denne tankegangen. (Kalorifattige versjoner av sånt er dessuten som regel enda mer usunne enn de opprinnelige versjonene.) Og joda, jeg spiser da pizza, burgere og lignende nå og da, men 1) det er sjelden, og 2) det er enten hjemmelaget, eller kjøpt fra bra restauranter som lager alt fra bunnen av, med kvalitetsråvarer. For sånt er det jo absolutt plass til i det store bildet av ens kosthold. Anonymkode: 4a37f...4fc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå