Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dro nettopp på døra til naboen, han var jo veldig trøtt han, men mente det ikke peip hos han. Peip veldig fra kjelleren så tror det kan ha vært en kjeller leilighet der. Fant ikke døra til kjelleren. Pipingen stoppet i det jeg kom inn hjemme. 

Hva gjør dere om dere hører piping? 

Anonymkode: 2a798...010

AnonymBruker
Skrevet

Pip tilbake

Anonymkode: 50ae3...11d

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dro nettopp på døra til naboen, han var jo veldig trøtt han, men mente det ikke peip hos han. Peip veldig fra kjelleren så tror det kan ha vært en kjeller leilighet der. Fant ikke døra til kjelleren. Pipingen stoppet i det jeg kom inn hjemme. 

Hva gjør dere om dere hører piping? 

Det skjedde med en nabo til ei venninne for litt siden. Hun bor i blokk. Hun prøvde lenge å få tak i han, både med å ringe å sende melding. Prøvde å få tak i huseier. Osv. Til slutt fikk hun tak i han, og han ba hun skru ut hele sikringen til leiligheten hans. Han var visst bortreist noen dager. 

Så heldigvis fikk hun stoppa den intense piping som hadde konstant holdt på i 3-4 timer 🙈 ikke den lyden man vil våkne opp til akkurat 😆

Anonymkode: e32a4...c57

AnonymBruker
Skrevet

Pep i nabohuset her for litt siden. Midt om natten og nabo var bortreist. Jeg hørte det helt tilfeldig, for det hørtes ikke inne hos meg men utendørs.

Visste at nabo var bortreist, så jeg gikk rundt huset og kikket i alle vinduer jeg nådde inn i, men kunne ikke se noe. Kunne ikke lukte røyk eller noe annrt heller.

Fikk ikke tak på huseier, så ringte brannvesenet. De kunne ikke bryte seg inn med mindre det var faktisk brann (når ikke huseier var hjemme). Vi snakket en stund og jeg forklarte at jeg hadde sjekket, ikke sett noe tegn til brann, og at antakelig haddet det pepet lenge før jeg merket det.

Brannvesen spurte om jeg kunne ta en titt ekstra bare for å være sikker, og hvis jeg så noe så skulle de komme - og hvis ikke så lot vi det heller være. Brannvesenet skulle også forsøke ringe naboen.

Jeg fikk tak i nabo dagen etterpå, da pep det fortsatt men ingen brann ellernoe. Naboen var bare glad for at jeg hadde sjekka osv.

Tenker at jeg legger like mye krefter i slike situasjoner som jeg ønsker at naboene skulle gjort for meg om det brann/røykvarsler gikk av og de hørte det.

Man skal aldri anta at det er falsk alarm. Sjekk alltid!

Anonymkode: 1a3f7...129

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte hvis det var brann og jeg bare hadde lagt meg til å sove uten å sjekke hadde jeg aldri tilgitt meg selv om det hadde blitt en dødsbrann. Forlot 2 åringen min og babyen på 8 mnd på soverommet våkne (de våknet de også), men brann kan utvikles raskt. Håper ikke naboen er sur da. 

AnonymBruker
Skrevet

Røykvarsleren gikk av i nabohuset her. Vi kjenner de heldigvis, et eldre ektepar. De var bortreist så vi ringte sønnen som bor like ved, han ga oss beskjed om hvor reservenøkkelen lå slik at vi kunne gå inn å se hva som gjorde at røykvarsleren gikk av. Heldigvis var det ingenting. Her i vårt lille nabolag passer vi på hverandre. 

Anonymkode: 54430...f59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i et rekkehus av tre der det er ganske lytt mellom leilighetene, men vi hører faktisk ikke naboenes røykvarslere. Vi har testet det med begge naboene (på hver side av oss) men ingen kan høre noenting. Jeg synes det er fryktelig skummelt og har flere ganger foreslått at vi går til innkjøp av ett felles varslingsanlegg, men det gidder ikke folk bruke penger på. Hvis naboens leilighet er overtent, skal det svært mye til at ikke hele rekkehusrekka også brenner ned, og er vi uheldige så ligger vi alle sammen og sover og kveles av røyken. 
Men for å svare på spørsmålet, så ville jeg ringt naboen, ringt på og prøve å lukte om det luktet brann/røyk, prøvd å titte inn vinduet og ringt brannvesenet for å forhøre meg dersom jeg ikke fikk tak i naboene. Ville ikke gitt meg før det var helt avklart at det ikke var brann. Jeg er særlig nervøs for ulmebranner som oppstår av at noen f.eks. har lagt et pledd oppå en mobillader, og sånt er ikke så lett oppdage gjennom et vindu. Så jeg hadde krevd at naboen kom hjem fra jobb for å låse inn brannvesenet sånn at de kunne tatt en sjekk. 

Anonymkode: ef023...b98

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting. 

Anonymkode: 51914...384

Skrevet

Gjør ingenting, tenker de skifter batteri, jeg kødder det alltid til når jeg holder på med det. :P Men tror egentlig ikke at jeg hadde hørt om brannalarmen gikk i en av de andre leilighetene, det er ganske så lydtett her hvor vi bor. 

Skulle det være brann så er alle leilighetene en branncelle så vi er relativt trygge.

AnonymBruker
Skrevet

Både vi og naboer har alarm med kamera og vekterutrykning. Det er en stor trygghet. De gangene jeg har hørt en alarm har det gått maks ett minutt før den er skrudd av. Om jeg opplever at det uler lengre vil jeg nok ta en titt på om det er noe jeg kan bistå med før brannvesen er på plass. 

Anonymkode: 52ee6...cb7

AnonymBruker
Skrevet

Peip hos nabo, jeg gikk og banka på, ingen svarte. De er oppi åra nå så jeg ble litt bekymra, så løp til dattera deres som også bor i nabolaget. Hun låste seg inn. Ingen var hjemme, ingen brann. 

Dagen etter kom naboen og takket og at det er fint at vi passer på hverandre. Vi har et flott nabolag, ingen snakker særlig sammen eller legger seg oppi hva hverandre gjør, ikke at det er behov heller, alle holder eiendommene fine og til en viss standard. Men når det er noe, så har vi i 30 alltid trødd til. 

Nå tenkte jeg på at denne naboen som kom og takket meg, måtte for 20 år siden kjefte på meg for å smelte plastikk med lighter i en trehytte😂 

Anonymkode: 6639d...1bf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde brukt telecommen til å ringe ned til lobbyen og bedt dem sendt opp en sikkerhetsvakt for å sjekke.

Anonymkode: cf8ab...d71

Skrevet

Det kommer vel an på hvor lenge det piper. Hvis det kun er et lite øyeblikk, er det jo greit. Hvis den piper lenge, må man jo prøve å sjekke om det faktisk er brann. Da hadde jeg prøvd å få tak i naboen eller naboens nærstående, hvis det ikke gikk, hadde jeg ringt brannvesenet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...