AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #1 Skrevet 26. juli 2020 Jeg bor med en familie på 3 som nærmeste nabo som leier hus av meg. Det er en gravid mor, mann og sønn på ca 3 år. Har bodd her i ca 1 år. De har alltid alle gardinene trekt helt igjen men man kan skimte et glimt inne hos de på kveldstid. Det er fine grøntområder rundt husene men de er ALDRI ute. Da mener jeg ALDRI. Har sett mor og sønn ca 4 ganger på ett år, ergo de er inne nesten hele tiden. De få gangene jeg har sett de ute så er det på vei inn/ut av bilen. Har observert at de sitter og ser på TV med 3 åringen sin rundt midnatt flere ganger. Begynner bare å lure på hva slags forhold dette er for en 3 åring? Nå har ikke jeg barn selv, men logisk tankegang er at små barn trenger lek, stimuli og friskluft. Og en døgnrytme? Jeg er hjemme hele tiden da jeg jobber hjemmefra og er mye ute, derfor legger jeg spesielt merke til dette.. Er det grunn til bekymring? Anonymkode: 63390...c8a 6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #2 Skrevet 26. juli 2020 Ja, det er grunn til bekymring. Det høres ikke ut som en sunn oppvekst. Anonymkode: 5330e...d81 30
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #3 Skrevet 26. juli 2020 Nå er jeg litt intens, men her er et sånn tilfelle hvor jeg tenker "bekymringsmelding". Anonymkode: a8e23...3fc 15
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #4 Skrevet 26. juli 2020 Høres ut som om de er utenlandske... Anonymkode: 59f12...8dc 15
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #5 Skrevet 26. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Høres ut som om de er utenlandske... Anonymkode: 59f12...8dc ?? I alle dager.. Nei, de er ikke utenlandske. TS Anonymkode: 63390...c8a 24
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #6 Skrevet 26. juli 2020 Ungen er da vel ute i barnehagen. Kanskje det er en unge som liker best innelek, og som får nok utetid i barnehagen. Anonymkode: 047d0...eed 10
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #7 Skrevet 26. juli 2020 Ja det høyrest veldig spesielt ut. Ta ein prat med dei. Fortell at du er bekymra for det du har sett. Kanskje får du meir informasjon? Anonymkode: db93b...e81 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #8 Skrevet 26. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg litt intens, men her er et sånn tilfelle hvor jeg tenker "bekymringsmelding". Anonymkode: a8e23...3fc Jeg lurer nesten på om jeg skulle funnet en unnskyldning for å stikke innom dem siden de leier huset av meg. Jeg vil være 100% sikker på at det er noen grunn for bekymringsmelding før jeg evt melder inn noe. Og mest sannsynlig er de mye mer ute enn hva jeg får med meg, men magefølelsen sier meg at det ikke er sunn oppvekst for den gutten. Blir "spennende" å se om de går trilleturer snart da dama er høygravid.. En ting er å være introverte og lite friluftsinteresserte men jeg tenker først og fremst vanlig friskluft, lek og moro ute. TS. Anonymkode: 63390...c8a 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #9 Skrevet 26. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ungen er da vel ute i barnehagen. Kanskje det er en unge som liker best innelek, og som får nok utetid i barnehagen. Anonymkode: 047d0...eed Hvis ungen går i barnehage er det vel ikke helt innafor at den er oppe til midnatt... Anonymkode: 9a3b1...b5e 9
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #10 Skrevet 26. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ungen er da vel ute i barnehagen. Kanskje det er en unge som liker best innelek, og som får nok utetid i barnehagen. Anonymkode: Begge foreldrene er uføre og hjemme hele tiden. Ungen går ikke i barnehage slik jeg har sett/skjønt det. Anonymkode: 63390...c8a 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #11 Skrevet 26. juli 2020 Siden de er norske, hadde jeg vært bekymret og sendt en melding til barnevernet. Du trenger ikke være sikker på noenting før du melder. Det er det barnevernet som vil vurdere. Anonymkode: ac2d2...452 12
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #12 Skrevet 26. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis ungen går i barnehage er det vel ikke helt innafor at den er oppe til midnatt... Anonymkode: 9a3b1...b5e Barnet kan ha vanskelig med å sove, kan stå opp midt på natta etter å ha sovet en stund. Barnet kan ha problemer som barnehage/BV/BUP eller andre instanser allerede er involvert i. Anonymkode: 047d0...eed 7
visp Skrevet 26. juli 2020 #13 Skrevet 26. juli 2020 Du har aldri sett ungen ute? Selvfølgelig har ikke dette barnet det bra. 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #14 Skrevet 26. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden de er norske, hadde jeg vært bekymret og sendt en melding til barnevernet. Du trenger ikke være sikker på noenting før du melder. Det er det barnevernet som vil vurdere. Anonymkode: ac2d2...452 Mens utlendinger...? Anonymkode: 23485...b3c 12
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #15 Skrevet 26. juli 2020 1 minutt siden, visp skrev: Du har aldri sett ungen ute? Selvfølgelig har ikke dette barnet det bra. Har sett han løpe på plena en gang med mor hakk i hæl en dag i sommer hvor det var veldig varmt ute. De kom kjørende med bilen, var ute i kanskje 10 min og så gikk de inn. Så ut som han elska livet når han var ute da. Jeg sa hei til de men gutten svarte ikke tilbake. TS Anonymkode: 63390...c8a
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #16 Skrevet 26. juli 2020 Det er fint at du venter med bekymringsmelding. Gå bort å ta en prat med dem. Som du skrev selv kan de være mer ute enn du ser også 😊 Det er bedre å ta en personlig prat med dem, enn å få råd her inne som kun går rett på bekymringsmelding. Og når det gjelder at barnet sitter oppe så seint kan være mange grunner. Har 2 barn selv, 1 på 1.5 år, og en på 4 år. De våkner mye om natten begge 2. Men i perioder de er syke og har mye hoste f.eks, så må de tas opp i blandt og få sitte, så det roer seg ned. Når det gjelder gardinene, kan det også være andre grunner. Så som sagt gå å hør med dem. Anonymkode: 8bcc5...182 8
visp Skrevet 26. juli 2020 #17 Skrevet 26. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har sett han løpe på plena en gang med mor hakk i hæl en dag i sommer hvor det var veldig varmt ute. De kom kjørende med bilen, var ute i kanskje 10 min og så gikk de inn. Så ut som han elska livet når han var ute da. Jeg sa hei til de men gutten svarte ikke tilbake. TS Anonymkode: 63390...c8a Jeg skjønner det er vanskelig å gjøre noe med det og at du kvier deg, men folk kan ikke holde barnet sitt innesperret på den måten. Ungen opplever jo heller ikke noe med andre mennesker siden han ikke går i barnehagen. Det som er synd er vel at det antageligvis ikke skjer noe drastisk selvom barnevernet kommer inn i bildet, men de burde sjekke saker og ting. 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #18 Skrevet 26. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet kan ha vanskelig med å sove, kan stå opp midt på natta etter å ha sovet en stund. Barnet kan ha problemer som barnehage/BV/BUP eller andre instanser allerede er involvert i. Anonymkode: 047d0...eed Ungen går visst ikke i barnehage, er hjemme med sine uføre foreldre. Høres ut som om kanskje BV kan trå til med å skaffe barnehageplass så ungen får vært ute, og ikke minst vært sammen med andre unger... Anonymkode: 9a3b1...b5e 13
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #19 Skrevet 26. juli 2020 Er du hjemme hele dagen, da? Kanskje de er ute med ungen på dagtid mens du er på jobb? Ta deg en tur bortom og spør, har du egne barn du kan be med ungen ut og leke sammen med? Anonymkode: 047d0...eed 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #20 Skrevet 26. juli 2020 1 minutt siden, visp skrev: Jeg skjønner det er vanskelig å gjøre noe med det og at du kvier deg, men folk kan ikke holde barnet sitt innesperret på den måten. Ungen opplever jo heller ikke noe med andre mennesker siden han ikke går i barnehagen. Det som er synd er vel at det antageligvis ikke skjer noe drastisk selvom barnevernet kommer inn i bildet, men de burde sjekke saker og ting. BV kan sette inn tiltak, som barnehage for eksempel. Og det kan nok være greit i sånne tilfeller. Jeg vet at noen er fryktelig i mot BV, men det finnes faktisk en del ræva foreldre... Noen av dem kan bli bedre foreldre med litt hjelp/tiltak, andre finnes det ikke håp for... Anonymkode: 9a3b1...b5e 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå