Gå til innhold

Vi vil skaffe oss en katt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En familie med 3 barn hvor 1 av barna har et par diagnoser (ikke adhd) og dermed krever en del ekstra i hverdagen. Vi bor i en stor enebolig med god plass i hagen og relativt lite trafikk på veien, så vi vurderer å skaffe oss en katt. Den er mest til glede for barna, en rolig og god venn, kosete og glad i mennesker. Er norsk skogkatt den riktige rasen? Jeg har ikke tatt stilling til om det blir en utekatt eller innekatt, men vil ikke ha en katt som krever så mye ''vedlikehold''. Heller en katt som er mer selvstendig.

Jeg har vokst opp med hunder og har ingen erfaring med katter, så setter pris på deres tips og råd når det gjelder rase eller annet dere tenker er lurt å huske på.

Anonymkode: e3c34...44c

AnonymBruker
Skrevet

Skogskatt har vel mye pels, så blir vel litt pelsstell slik den ikke får hårballer. 

Anonymkode: 4d134...915

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skogskatt har vel mye pels, så blir vel litt pelsstell slik den ikke får hårballer. 

Anonymkode: 4d134...915

Det er nok sant. Jeg fokuserte vel litt mer på personligheten. Hvilke raser passer men uten så mye pels?

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å adoptere en voksen katt? Evt. en eldre ungkatt? Det er ikke alle katter som blir "rolig og kosete". Adopterer dere en voksen katt vil personligheten være mer synlig. Pluss at det er tusenvis av katter i landet som trenger gode hjem.

Anonymkode: bb55c...83f

• Liker 15
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å adoptere en voksen katt? Evt. en eldre ungkatt? Det er ikke alle katter som blir "rolig og kosete". Adopterer dere en voksen katt vil personligheten være mer synlig. Pluss at det er tusenvis av katter i landet som trenger gode hjem.

Anonymkode: bb55c...83f

Enig! Kattunger er gale uansett rase.

• Liker 1
Skrevet

Adoptere fra dyrebeskyttelsen❤️ De har mange som trenger et forevig hjem og de har god oversikt over personligheten til katten. Pluss at de som regel er ferdig trent husrene, er sterilisert/kasterert og chippet❤️

• Liker 5
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

En familie med 3 barn hvor 1 av barna har et par diagnoser (ikke adhd) og dermed krever en del ekstra i hverdagen. Vi bor i en stor enebolig med god plass i hagen og relativt lite trafikk på veien, så vi vurderer å skaffe oss en katt. Den er mest til glede for barna, en rolig og god venn, kosete og glad i mennesker. Er norsk skogkatt den riktige rasen? Jeg har ikke tatt stilling til om det blir en utekatt eller innekatt, men vil ikke ha en katt som krever så mye ''vedlikehold''. Heller en katt som er mer selvstendig.

Jeg har vokst opp med hunder og har ingen erfaring med katter, så setter pris på deres tips og råd når det gjelder rase eller annet dere tenker er lurt å huske på.

Hellig Birma er fine katter med veldig godt gemytt. Og selv om de er langhårete så krever de ikke så mye stell som pelsen til en skogkatt eller en perser. Da pelsen dens er annerledes og du får ikke de hårdballene som er så lett å få hos andre langhårete katter.

Skrevet
5 minutter siden, Hattifnatti skrev:

Adoptere fra dyrebeskyttelsen❤️ De har mange som trenger et forevig hjem og de har god oversikt over personligheten til katten. Pluss at de som regel er ferdig trent husrene, er sterilisert/kasterert og chippet❤️

En katt skal være stueren før den gies bort uansett. Hvis ikke er den for ung til å tas fra morens.

Og jeg vil påstå det er mye bedre å få en kattunge, da man mye lettere kan forme en kattunge. Enn en voksen katt som gjerne alt har lagt seg til sine vaner og uvaner. Ja kattunger er litt gale, men de er jo så morsomme og søte.

AnonymBruker
Skrevet

katt uten vedlikehold finnes ikke, men en katt med kort pels krever mindre tid til pelsstell.  Jeg vet norsk skogkatt er verdens vakreste, men pelsen steller seg ikke helt på egenhånd.

Siden du vil ha en rolig katt, ville jeg hørt med dyrebeskyttelsen om å få en voksen katt.  Da har man oversikt over gemyttet.  Vi fikk vår første katt som kattunge, han ble ikke en rolig kosepus før han rundet 8 år. Det samme med vår katt nummer to.  Katt nummer tre fikk vi fra dyrebeskyttelsen og hun er en propell selv om hun nå er 11 år. Katter er veldig forskjellige.  

Anonymkode: 2036d...421

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, Kjetil E skrev:

Hellig Birma er fine katter med veldig godt gemytt. Og selv om de er langhårete så krever de ikke så mye stell som pelsen til en skogkatt eller en perser. Da pelsen dens er annerledes og du får ikke de hårdballene som er så lett å få hos andre langhårete katter.

Jeg har en hellig birma, og rasen anbefales:) Han er en sosial, kosepus. Men ikke spesielt selvstendig, trenger mye oppmerksomhet. Jeg adopterte han fra dyrebeskyttelsen som voksen, og har god erfaring med det. De kjenner kattene de har inne og kan veilede. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville også gått for en voksen katt. Kattunger er mye jobb og mye klatring i gardiner 😂 hvis du adopterer en voksen så kan du velge en som er rolig, vant med barn etc. Jeg har aldri hatt rasekatt selv men med mindre det er noe spesielt som tiltrekker deg ved en rase så er en vanlig huskatt like greit tenker jeg. Men det er jo ditt valg selvsagt, masse fine rasekatter og 😍

Anonymkode: 7bbaa...8a2

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Thea82 skrev:

Jeg har en hellig birma, og rasen anbefales:) Han er en sosial, kosepus. Men ikke spesielt selvstendig, trenger mye oppmerksomhet. Jeg adopterte han fra dyrebeskyttelsen som voksen, og har god erfaring med det. De kjenner kattene de har inne og kan veilede. 

Jeg hadde selv en Hellig Birma i 15 år, fantastisk herlig katt.

Husker for øvrig en morsom annonse i Budstikka for noen år siden.

Søte kattunger gis bort, mor ekte Hellig Birma far en ukjent slask.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp med norsk skogkatt, selv om vi var veldig glad i han så lærte vi fort at han ikke likte barn eller kos, han likte å være rundt oss, bare ikke å bli koset med. Vi mått børste han ofte for å ungå klumper, som var en liten kamp, når han allerede ikke var så glad i kos og menneskeligkontakt. Men dette med det sosiale kan gjelde alle typer katter, de har forskjellig personlighet i likhet med oss mennesker(vi har hatt skogkatter som har likt kos også) Så vil du være litt mer på den sikre siden ville jeg adoptert en voksen katt.

Anonymkode: 5d884...3ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva gjør dere om katten ikke tilfredsstiller deres krav/ønsker? Og hva om katten fortsatt lever når ungene forlater redet,eller de ikke lenger synes det er like spennende med katt? 

Anonymkode: d46c8...b72

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Sidan det er viktig for dykk at katten er kosete og glad i folk, bør de absolutt gå for ein vaksen katt. Det finst ingen garantiar for at katten vil like å vere saman med dykk viss de vel kattunge, samme kva rase. Enkelte er berre skikkelig individualist.  🙂 Eg har tatt over vaksne maine coon-kattar, og har veldig god erfaring med dei i kombinasjon med små barn (må så klart passe på, men kattane har aldri forsøkt å klore eller bite verken vaksne eller barn).

Vil ikkje anbefale maine coon eller andre langhåra til folk som ikkje har mykje tid til børsting, Ver obs på at det kan bli mykje styr med katt. Den kan bli sjuk eller skadd. Og det tar litt tid å kjøpe inn utstyr, ta den til dyrlege for rutinekontroll, vaske matskåler, tørke opp spy etter at den har ete mus, og tømme kattedoen. Dei vaksne i familien bør absolutt vere motiverte, sidan de kjem til å gjere det aller meste av jobben🙂

Anonymkode: 2c04b...164

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Man skaffer ikke katt hvis den er beregnet som leketøy for barna. Kattunger vokser fort. Første og man må tenke på og være klar over er at en katt kan blir 20 år, det må man faktisk ha i bakhodet. Man er heller ikke garantert enten man får kattunge eller voksen katt at katten liker og ligge på fanget mye eller barn. Jeg har hatt en katt som ikke likte og bli bært, holdt, løftet eller særlig kosing. Man kan ikke tvinge et dyr til dette. Samtidig har jeg en katt som er overkosete til tider. Min katt er 16 år og har hatt henne siden hun var 12 uker. Den andre katten min døde nylig og var nesten like gammel. 

Skal katten være ute, vær forberedt på "gaver" som mus og andre dyr. Du må regne med at katten ikke ikke liker hyl og skrik og masing fra barn, det er da mange biter eller klorer. Så har du katter som finner seg i ganske mye. Dette vet en jo ikke før en har dyret ihus. Som andre skriver her, vært forberedt på og finne spyklatter rundt omkring inne. Som regel er dette pels som katten har fått i seg under vask, samt litt andre ting. Katter sover og mye og liker som regel ikke og bli forstyrret da.

Hvis dere har barn som er utadgerende pga diagnose så bør man jo spør seg om man bør ha dyr i det hele tatt. Barn har en tendens til og miste intressen etter en stund spesielt og hvis ikke dyret er så intressert i kos og kaos.  Har sette flere tilfeller der unge katter blir avlivet pga dette. 

Det er veldig kjekt med katt, av og til veldig irriterende. Men det er en god del ting og tenke gjennom før man anskaffer dyr i det hele tatt. 

Anonymkode: 1ae1f...4bc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva gjør dere om katten ikke tilfredsstiller deres krav/ønsker? Og hva om katten fortsatt lever når ungene forlater redet,eller de ikke lenger synes det er like spennende med katt? 

Så lenge katten ikke utgjør fare for barna eller oss, er det greit. Men ønskene er mer formet av våre behov og særlig barnet som krever litt ekstra i hverdagen. Da er det ikke hvilken som helst katt som kan passe. Det blir ikke slik at vi kvitter oss med katten om noen år når ungene er blitt lei eller har flyttet for å studere. Det er ment langsiktig og som nytt familiemedlem. Derfor er det viktig å prøve å få tak i riktig type katt slik at den ikke omplasseres kort tid etter igjen. 

Tusen takk til alle for gode tips og råd. Voksen katt med kjent personlighet og vaner er nok til å foretrekke. Vi kan absolutt kontakte Dyrebeskyttelsen og se om de har noe som passer oss. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de som sier stikk innom Dyrebeskyttelsen! Det er så mange fine, kjærlige katter som havner der, særlig nå i sommertider. De trenger definitivt et godt hjem og det er sannsynlig at dere finner en katt som er vant til unger. 

Anonymkode: 379aa...935

• Liker 3
Skrevet

Husk å teste dere alle for allergi, og hvis barnet som sliter litt kan utragere eller lage høye lyder/skremme pus må dere la være. Katten skal alltid være trygg i sitt eget hjem. Barna må også lære at pus må få velge selv når pus vil ha kos og la pus være i fred.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge katten ikke utgjør fare for barna eller oss, er det greit. Men ønskene er mer formet av våre behov og særlig barnet som krever litt ekstra i hverdagen. Da er det ikke hvilken som helst katt som kan passe. Det blir ikke slik at vi kvitter oss med katten om noen år når ungene er blitt lei eller har flyttet for å studere. Det er ment langsiktig og som nytt familiemedlem. Derfor er det viktig å prøve å få tak i riktig type katt slik at den ikke omplasseres kort tid etter igjen. 

Tusen takk til alle for gode tips og råd. Voksen katt med kjent personlighet og vaner er nok til å foretrekke. Vi kan absolutt kontakte Dyrebeskyttelsen og se om de har noe som passer oss. 

Wow just wow. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...