Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.
Jeg er gravid i uke 37 og har en (snart) 2-åring. Når fødselen starter skal mormor sitte barnevakt. Det kan hende vi drar til sykehuset på kvelden/natten eller at mormor må hente i barnehagen.

Uansett så trenger vi tips til hva mormor eller vi skal si til 2-åringen. Det kommer garantert spørsmål om hvor mamma og pappa er. 2-åringen snakker i korte setninger og forstår mye. Vi har snakket om at mamma har en baby i magen, men synes det er vanskelig å forklare at jeg må på sykehuset å føde.

Hva kan mormor si til 2-åringen som er forståelig og betryggende? Vi vet jo heller ikke hvor lenge vi blir borte før vi kommer hjem med lillebror. Mormor har en god relasjon til 2-åringen og de møtes flere ganger i uken. 

Anonymkode: 127fc...7e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At babyen skal komme ut av magen og at alle mammaer må på sykehus for å gjøre det. 

Anonymkode: 79086...789

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Fortell at babyen kommer ut av magen på sykehuset, og at mamma er der. Enkelt og greit. 

Vi sa det til vår 2åring, og det funket. Nå fikk han komme på besøk da, så det gjorde ting enklere. Men dere kan jo bruke facetime feks. 

Anonymkode: 09a88...34a

Skrevet

Frøkna her var akkurat fylt 2 år når jeg skulle føde 😅 hun skjønner mye og snakker flytende. Vannet mitt gikk 05 om morgenen mens jeg bytta bleie på 2åringen😂 (hun sto opp 05-06 den perioden). 

vi ringte farmoren som kom å henta henne. Vi fortalte bare at mamma måtte på sykehuset for å få lillesøster ut av magen 🤷🏼‍♀️ Aner ikke hvor mye hun skjønte av det, men det er jo begrenset hvor mye man faktisk skal forklare til en 2åring☺️ 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår var rett over 2, vi sa at vi skulle på sykehuset å hente babyen ut av magen til mamma :) han har vært en del hos leger selv, så vi forklarte at det var litt vanskelig så legen må hjelpe oss, og det kan ta litt tid. Hadde avtale med barnehagen om at vi ringte dem om det skulle skje i bhg tiden, så de kunne hjelpe oss å forberede han på at mamma og pappa var borte men tante skulle hente han :) gikk kjempe fint, og han spurte tante mange ganger om hvordan det gikk og gledet seg til babyen kom og hentet han :)

Anonymkode: d2f0e...f25

AnonymBruker
Skrevet

Som de andre sier, fortell at babyen er i magen og at den skal ut. 

Anonymkode: 7afbd...b4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her kom lillesøster da storesøster nærmet seg to, og besteforeldrene var hos oss. Vi snakket om at mamma skal til sykehuset og lillesøster skal komme ut av magen. Hun var også med og pakket "fødebagen" og la små klær og et kosedyr oppi. Da vi reiste til sykehuset, sa besteforeldrene at "mamma og pappa er på sykehuset for nå skal babyen komme ut av magen".

Storesøster snakket om sykehuset og at babyen skulle komme ut. Vi så på bilder og videosnutter fra da hun selv var nyfødt. Men akkurat hva hun så for seg er ikke godt å si. Hun lurte på om babyen hadde hale som hunden, eller ikke hale som resten av oss.

I følge besteforeldrene gikk det veldig fint når vi dro. Far var med på fødselen, og så reiste han hjem til henne. Det var rett før korona i Norge, så storesøster var med på sykehuset og hilste på. Kikket på magen, var litt lei seg fordi det ikke var baby inni den mer, og ganske uinteressert i babyen. Hun reagerte med en del gråt den første tiden, det var ikke bare lett å bli storesøster. Nå 6 mnd. senere, er de gode venner :) 

Lykke til med fødsel og barseltid! 

Anonymkode: 417d6...b18

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.
Jeg er gravid i uke 37 og har en (snart) 2-åring. Når fødselen starter skal mormor sitte barnevakt. Det kan hende vi drar til sykehuset på kvelden/natten eller at mormor må hente i barnehagen.

Uansett så trenger vi tips til hva mormor eller vi skal si til 2-åringen. Det kommer garantert spørsmål om hvor mamma og pappa er. 2-åringen snakker i korte setninger og forstår mye. Vi har snakket om at mamma har en baby i magen, men synes det er vanskelig å forklare at jeg må på sykehuset å føde.

Hva kan mormor si til 2-åringen som er forståelig og betryggende? Vi vet jo heller ikke hvor lenge vi blir borte før vi kommer hjem med lillebror. Mormor har en god relasjon til 2-åringen og de møtes flere ganger i uken. 

Bare si at mamma og pappa skal på sykehus fordi der får de hjelp til å få babyen ut av magen.
Trenger ikke si mer til en 2-åring. Det som er viktig for dem er: blir jeg alene? Når kommer mamma? Så, bare si at når babyen skal ut av magen kommer mormor og passer på deg og fikser alt for deg. Så kommer pappa hjem, og så kommer mamma og baby hjem litt etter det. Man vet jo aldri hvor lang tid etc, så noe som forklarer virkeligheten sånn grovt.

Vi har 25 mnd mellom barna, så vi bare forberedte litt på at mormor og morfar skulle komme så det ikke var noe sjokk. Hun forsto ikke så veldig mye mer enn det egentlig. En (nesten) 2-åring er vel bare mest opptatt av når og at dere kommer tilbake, så det ville jeg bedt mormor betrygge at dere gjør, så snart dere kan, og i mellomtiden er det så koslig å få være her sammen med bare deg så vi kan kose oss sammen ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Hei.

Du får føde midt på dagen mens ungen er i barnehagen 😂🙈

Her tima lillebror fødselen helt perfekt, så far rakk å levere før fødsel og hente etterpå.

Anonymkode: 8b31e...c2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...