Gå til innhold

Jeg får trussler av barnasfaren at han skal ikke kjøre barnet tilbake til Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har flere spørsmål og ønsker et råd hva jeg må gjøre. Situasjonen er langt å forklare.

Barnet har samvær med faren denne måneden. Pga faren har flyttet ut av Norge da tilbringer barnet ferie hos ham i fars hjemlandet. Nettopp fikk jeg vite at barnet har fått øredobber. Og det fikk jeg ikke vite verken av far eller baret selv. Jeg snakket med henne på en videosamtale og jeg leget merke på at hun har fått øredobber. Jeg var ikke sint eller rasende kun forklarte henne at denne hendelsen pappa måtte først snakke og avtale med meg også og at han kunne ikke bestemme det på egenhånd. At det var ikke ok gjøre det bak ryggen min.

Så ringte jeg barnasfaren og spurte ham hvorfor så en hendelse hadde han ikke snakket og avtalt med meg. Det må foreldre avtale begge sammen. Det er piercing som er ingrep i et barnetskropp, spesielt hvis hun er mindreårig. (P.S. Jeg hadde snakket med datteren om øredobber før, hun hadde ingen ønske å få de og heller ikke ønske å få de i neste kommende år. Så vi snakket at hvis hun ønsker hun kan få øredobber etter ca 14-15 års bursdagen.)

Faren svarte at jeg har ikke noe med hva han gjør at barnet ville øredobber så hun fikk dem. At jeg er en idiot som forbyr barnet mye å gjøre. At det er mange jenter i klassen hennes som har øredobber. Spurte ham hva mener han med det, hva er det hva jeg forbyr? Sitte timelang ved telefonen? Han hadde ikke svar på spørsmålet mitt. Så begynte han å true meg at hvis jeg har sånne problemer så han skal ikke kjøre barnet tilbake til Norge og hun skal bo hos ham. Så begynner han å hevde at barnet vi ikke hos meg (det har vært utalige ganger når han prøver å manipulere med barnet. Også en situasjon når han ringer meg, tar barnet på fanget seter telefonen på høytaler og spår barnet om hun vil kjøre hos meg eller bo hos pappa. Når jeg sa til ham at han bør ikke bruke barnet som et spillebrikke mellom begge foreldre at normale foreldre gjør ikke sånn, man bør ikke spørre barnet noe sånn spesiellt hvis begge foreldre er tils tede og presse barnet å velge mellom begge, han kjønner det ikke. Selvfølgelig barnet sitter stum og kan ikke si noe og begynner å gryne.).

Når jeg forklarer at hvis han ikke kjører barnet tilbake til Norge da skal det kalles bortkjøring og da kan politi og barnevertet komme i bilde. han bare ler og sier at jeg har selv tillatet barnet å dra til ham at disse institusjoner skal ikke gjøre noe. Men det var bare tillatelse at barnet skal på ferie hos ham og at hun må være tilbake. 

Det er mye løgn hva han sier. Spesielt han hevder at barnet bruker ikke mye telefon når hun er hos ham. At det er bare halvtime om morgenen og halv time i kvelden. Som er reneste løgn. Barnet har en aplikasjon "screen time" i mobiltelefonen, vi begge satt sammen og installerte den. Nei, jeg har ikke tilgang gjennom min mobil til å se hva hun gjør. App var som hjelpemiddel til henne til å se når er det nok å sitte ved skjermen. Hun pleide å bruke ca 2t per dag. Hun var hos faren i våren når skolene var stengte pga korona. Han var da sykmeldt og da var det enklere at hun er hos ham. Jeg fikk ofte å vite at hjemmelekser var ikke levert i frist, noe var glemt å levere. jeg måtte alltid sjekke om alt var levert inn. Etter en månedssamvær hos ham hun var tilbake hos meg. Da sjekket vi sammen hvios mye skjermtid hun hadde i løpet av siste måned og siste uke. I måned hun hadde mer enn 180 timer og siste uke mer enn 50 timer, da er det mer enn 5,5 timer per dag. Det er helt sykt!!! En gang han (barnet var da hos ham) skrikte på meg hvorfor jeg forstyrrer barnet og ringer henne (jeg forstyrrer mitt egen barn????) og så han har også truet meg at hvis jeg skal spørre barnet hva hun hadde gjørt, når hun var hos ham, han skal få å vite det. Helt sykt!

Til å snakke med ham er nesten å snakke mot en vegg. Han har ingen interesse til samarbeide, ingen interesse å delta på foreldresamtaler, barnebidrag fra ham (krevde gjennom NAV fordi han ville ikke betale noe på egenhånd) får jeg kun 830 kroner, jeg er alene som betaler alle regninger, utgifter til klær, sko, idrett o.a.

Hva må jeg gjøre mot så en far? Er det reelt at han kan bestemme å ikke kjøre barnet tilbake til Norge? Hva kan jeg gjøre i så et fall?

P.S. Beklager for litt dårlig norsk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket land er det snakk om? Tror det har litt å si på valg av fremgangsmåte,  du vil også få fri advokat vis det er snakk om reel bortføring 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kontaktet politiet for disse truslene. Ikke innafor. For en dust han er. 

Anonymkode: f995c...1e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er et land som har godt samarbeid med Norge så er det null problem. Bare å ringe politiet

Anonymkode: 1713a...fa7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville holdt meg rolig, tatt vare på sms med trusler, evt tatt opptak av trusler på video/telefon om det er mulig, vært medgjørlig for å få barnet til Norge. Når barnet hadde kommet til Norge hadde jeg kontaktet advokat og sett på om fars samvær er nødvendig når han kommer med slike trusler.

Anonymkode: c4202...e80

• Liker 2
Skrevet

Tenker også det er lurt med opptak av samtaler dere har og ta vare på all skriftlig kommunikasjon 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Heidii skrev:

Det er et europeisk land.

Barnet norsk statsborger? Vis ikke er det vel myndighetene i hjemlandet som er ansvarlige?

Skrevet

Nei, barnet har ikke norsk statsborgerskapet men har bodd i Norge i 10 år, går her på skole, har alle venner her o.a..

Har hørt fra noe kjente at politi kanskje skal ikke gjøre noe fordi han er jo far og at det er ingenting ulovlig til å bo med far.

I siste samtaler han sier at han skal ikke kjøre barnet til Norge selv men han har funnet en klassekamerat som skal til Oslo og da må jeg dra til Oslo selv til å hente barnet. Det er og sykt, det er mer enn 500km til å dra dit. 

Skrevet

Og det som gjør meg urolig også er at når jeg ringer til barnet på en videosamtale da snakker barnet ganske lite, skikker over telefonen (som det er en annen person foran henne). Ser ut at hun er redd til å si noe overflødig. Ofte når jeg skriver til henne på Whatsapp da man kan se at setninger er leste men hun svarer ikke. Ofte jeg bruker også talerecord på Whatsapp og sender henne men hun svarer ofte kun skriftig med veldig korte setninger. Når jeg spørrer henne om noe som kun hun kunne gi svar p[ sp;rsm[let mitt, da får jeg ingen svar. Av og til svaret er skrevet så grammatisk korrekt med bruk av kommaer at jeg tviler at det er hun som svarer meg.

AnonymBruker
Skrevet

Ta alt skriftelig eller på lydopptak, da har du bevis. Ville ikke trigget han før barnet ditt var hjemme hos deg, da kan du gå til politiet med truslene.

Anonymkode: 5c213...60b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn går det ofte når man på død og liv skal få barn med utlendinger. Beklager og si det men, det er sant! 

Anonymkode: 98cd7...8b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta opp slikt når barnet er der. Film, ta opp alt av samtaler dere har fremover. 
Du er i mot hull i ørene, men er der nå. Ikke krangle med han om det. Gjort er gjort. De kan evt tas ut når barnet er hjemme igjen. Ikke tru med politi, hold stilt. Bevar roen. 

Når barnet er hjemme igjen, kontakter du advokat og sørger for at barnet ikke skal dit pga bortføringsfaren som faren truer med nå. 

Anonymkode: cbca8...2e1

• Liker 4
Skrevet

Siste samtalen, når han truet meg, hadde jeg ikke tatt opp. Ofte når han sier noe sånn da skjer det gjennom en telefonsamtale men han har skrevet mye stygg i meldinger og. Men ok, skal passe på at alt blir lagret og tatt opp.

Skrevet

Men er det innenfor at faren kan tvinge meg å kjøre mer enn 500km til å hente barnet fordi han selv vil ikke levere barnet til vårt bostedet? Jeg har ikke en privatbil, solgte den pga hadde ikke behov for den. Per nå har jeg kun en firmabil og betaler for hver km hvis jeg kjører noe privat men det skjer kun innenfor bygrensen. Arbeidsgiveren skal ikke tillate å kjøre så en lang strekning tur-retur. 

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste nå er å få barnet trygt hjem. Hvis hun er over 10 år.. kanskje 11-12 hadde jeg ikke tatt opp kampen med øredobber. Det er ikke en stor sak. 
ikke krangle med far om noen ting, bare la alt ligge. Hvis du snakker med han så si at du overreagerte og at det får fint. For å tone ned konflikten. 
ja, det er kjipt å kjøre 50 mil, men dette er datteren din. Når hun er trygt hjemme kan du ta kontakt med advokat. 
lager du mer styr med far nå er det ikke sikkert kan kommer hjem

Anonymkode: 1de12...422

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Heidii skrev:

Men er det innenfor at faren kan tvinge meg å kjøre mer enn 500km til å hente barnet fordi han selv vil ikke levere barnet til vårt bostedet? Jeg har ikke en privatbil, solgte den pga hadde ikke behov for den. Per nå har jeg kun en firmabil og betaler for hver km hvis jeg kjører noe privat men det skjer kun innenfor bygrensen. Arbeidsgiveren skal ikke tillate å kjøre så en lang strekning tur-retur. 

Hvis en krangel rundt dette kan føre til at datteren din ikke kommer hjem kjører du så klart og henter!! Tuller du? Lei en bil eller ta toget!

Pass deg for ar han faktisk beholder datteren din - noen land har regler som automatisk gir faren retten til barnet, og da er du ille ute. Politiet sliter da også med å hjelpe deg (usikker på om de hjelper når barnet ikke er norsk statsborger?)

Som det står over her allerede: ikke krangle og stryk eksen med hårene nå så datteren din kommer hjem. Svelg 10000 kameler om du må. Kontakt gjerne politi og advokat for å få råd, og ta opp alt av samtaler og skriftlig kommunikasjon. Når datteren din er her må du få tatt ifra faren retten til samvær, og kanskje droppe pass til datteren din om det er fare for bortføring senere.

Anonymkode: 6f8d7...483

• Liker 1
Skrevet

Ok, skal prøve å få å hente barnet. Enten prøver jeg å finne togbilletter eller med et fly.

Det hva jeg lurer på nå - hvis jeg har ingen bevis på det hva han sa ang trusler å beholde barnet, hvordan skal det hjelpe å frata samværsrett? Er det så enkelt? 

Det andre ting - hvis han skal miste samværsretten han blir veldig rasende og han er ganske impulsiv og kan ende å bli voldelig. Har ikke opplevd vold fra ham selv men vet at han var i et forhold ca 2 år siden og da hadde han kastet tallerker, knust spisebordet og damen måtte skjult pakke alle tingene å rømme ut av huset så at han ikke finner henne. 

Jeg skal bli redd å møte ham ved døra. 

Til å flytte på et annet sted er svært vanskelig pga bostedet, jobb og skole til barnet. Og jeg kan ikke bevise at han kan bli voldelig så liten sjanse til å få et skjult bosted. Og han vet hvor jeg jobber. 

Hvordan i praksis kan man holde ham unna meg? 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Heidii skrev:

Ok, skal prøve å få å hente barnet. Enten prøver jeg å finne togbilletter eller med et fly.

Det hva jeg lurer på nå - hvis jeg har ingen bevis på det hva han sa ang trusler å beholde barnet, hvordan skal det hjelpe å frata samværsrett? Er det så enkelt? 

Det andre ting - hvis han skal miste samværsretten han blir veldig rasende og han er ganske impulsiv og kan ende å bli voldelig. Har ikke opplevd vold fra ham selv men vet at han var i et forhold ca 2 år siden og da hadde han kastet tallerker, knust spisebordet og damen måtte skjult pakke alle tingene å rømme ut av huset så at han ikke finner henne. 

Jeg skal bli redd å møte ham ved døra. 

Til å flytte på et annet sted er svært vanskelig pga bostedet, jobb og skole til barnet. Og jeg kan ikke bevise at han kan bli voldelig så liten sjanse til å få et skjult bosted. Og han vet hvor jeg jobber. 

Hvordan i praksis kan man holde ham unna meg? 

Besøksforbud! Da har han ikke lov til å gå nærme deg og risikerer fengsel om han bryter det. 

vet ikke helt hvordan du skal få tatt fra han samværsretten uten bevis på truslene, men tenker at familievernkontoret kanskje kunne ha hjulpet deg? Når han manipulerer barnet deres på den måten og truer med å kidnappe henne så er jo ikke dette ett sted barnet burde være. Ville krevd at hvis han skal ha samvær med henne så skal det være under tilsyn i Norge. Ikke risiker å sende datteren din dit igjen hvis han kan finne på å gjøre slike ting. 

Anonymkode: 785f1...ee2

Skrevet (endret)

1. Kontakt advokat og få gode råd for fremgangsmåte.

2. Ta opp alt av samtaler og bevar alt skriftlig.

3. Spill dum og snill for å ikke irritere far til barnet kommer trygt hjem. Når barnet er tilbake, anmeldt ham i politiet og sørg for at han ikke får samvær på grunn av trusler for bortføring.

4. Litt usikker på dette her, men sørg for at det er registrert at du ikke samtykker at barnet reiser ut av landet uten deg.

5. Jo, han har rett at han tok barnet lovlig ut av landet, men hvis han holder barnet igjen i utlandet mot din vilje og mot det dere ble enige om, så er det bortføring.

6. På generelt grunnlag vil jeg si at det er best å ikke vise ham alle dine kort, men jobbe i det skjulte for å få barnet hjem i Norge. Om du må reise for å hente henne, gjør det. Men planlegg det godt på forhånd og dra ikke alene. 

Endret av Drizzt
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...