Gå til innhold

Er vi uansvarlige?

Anbefalte innlegg

Gjest frustrert-jente
Skrevet

Jeg og min forlovede tilbringer nesten hver helg ute på byen.

Nå skal vi kjøpe leilighet og imellom tiden så bor vi da hos foreldrene mine.

I de månedene hvor vi har bodd der har vi fått høre hvos uansvarlige vi er som går ut på byen hver helg.

De skal nemlig kausjonere for oss, og sitter hele tiden og sier at vi er uansvarlige og at de er redde for å kausjonere fordi vi drikker for mye! :blink:

Jada, vi drikker ofte fredag og lørdag, vi er jo unge, og da forstår jeg/vi virkelig ikke problemet.

Vi kommer da ikke til å unnlate å betale husleien selvom vi drar ut på byen i helgene.

De unnlater å snakke om kausjoneringen for tiden pga våre drikkevaner og vi er rimelig frustrerte.

har de rett?

Eller, hva kan vi gjøre for at de skal slutte å mase sånn?

dette er da vårt liv. :unsure:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye ca bruker dere på drikke i måneden da?

Selvfølgelig er det deres liv. Men husk nå på at dine foreldre ikke behøver å stille som kausjonist. For å få de til å slutte å mase så tror jeg at dere må roe litt ned på drikkingen/utelivet.

Gjest lilletroll
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor gamle dere er, men jeg skjønner jo tankegangen til foreldrene deres, og er enige i at med tanke på å være voksen og klare med forpliktelser i forbindelse med bolig osv så er det ikke overbevisende i så måte at dere på byen hver helg.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Jeg syns foreldrene har helt rett i å være bekymret. Det er masse penger (ofte hvertfall) det er snakk om, og jeg ville vært livredd for å skremme dem bort fra å kausjonere.

Du snakker om å ikke unnlate å betale husleien... Er det lånet du mener? Eller betaler dere husleie der dere bor nå?

Hvis jeg hadde vært foreldrene i dette tilfellet, og sagt ja til å kausjonere, ville jeg ombestemt meg dersom dere var ute på byen hver eneste helg.

Slikt er NESTEN ikke mulig å gjøre med boliglån, og hvertfall ikke i etableringsfasen. Hvis dere skal kjøpe leilighet, hvorfor putter dere ikke helle feste-pengene på konto og øker egenandelen (hvis dere har noen)?

Joda, det er deres liv, men det er foreldrene sine penger og økonomi som får svi hvis dere ikke klarer å betjene lånet.

Ja, foreldrene dine har rett; dere virker uansvarlige.

Gjest Guest
Skrevet
Nå vet jeg ikke hvor gamle dere er, men jeg skjønner jo tankegangen til foreldrene deres, og er enige i at med tanke på å være voksen og klare med forpliktelser i forbindelse med bolig osv så er det ikke overbevisende i så måte at dere på byen hver helg.

Jeg er enig i dette - at boligkjøp forutsetter en viss modenhet, og at utelivsmønsteret deres kanskje signaliserer noe annet enn modenhet. Men jeg vil tro at økonomien deres er avhengig av flere ting enn at dere drikker i helgene. Dersom dere kan legge fram et budsjett for foreldrene deres blir de kanskje beroliget?

Jeg synes ellers foreldrene deres har all rett til å legge seg opp i drikkingen (eller hvordan dere bruker penger) all den tid de har sagt seg villige til å kausjonere. Det er faktisk et veldig stort ansvar å stille som kausjonist, og det kan få store konsekvenser for dem dersom det blir problemer med å betale tilbake lån.

Skrevet

Hvis dere mener at dere har kontroll på økonomien da kan dere sette opp et budsjett og vise deres foreldre hva dere har av faste avgifter og hva dere har å kose dere med på byen, dette for å vise at dere tar ansvar for deres egen økonomi og at dere klarer å disponere rett. :)

Gjest Gulltopp
Skrevet

Jeg forstår godt at de er bekymret; det er veldig dyrt å gå ut på byen, og jeg kjenner ingen som har råd til å gjøre det hver helg. Med mindre dere har veldig god råd, har jeg vanskelig for å se at det ikke går på bekostning av noe annet.

Skrevet

Jeg ville faktisk vært litt skeptisk med å skulle kausjonere for et lån for en sønn/datter som viser såpass lite modenhet i forhold til å planlegge økonomi og spare i forhold til et huskjøp - som dere som MÅ gå på byen/fylla hver helg.

Det har noe med modenhet å gjøre - og ikke minst vilje til å spare og være ansvarlig i forhold til økonomiske forpliktelser.

Det er jo mulig at dere har vannvittig høye lønninger - og derfor ikke har noen økonomiske problemer - i så fall burde dere vel heller sette av de pengene dere fester for til å betale en større del av huskjøpet kontant.

Gjest frustrert-jente
Skrevet

Vi får leiligheten om cirka 1 mnd (hvis alt går i boks). Og vi har også kjøpt og betalt en interail-tur med flere vennepar.

Dette koster tilsammen 15-20 000, og det er de også sinna for.

Forstår de på en måte, men så lenge vi ikke gjør noen skade så fatter jeg fortsatt ikke problemet.

De mener dog at vi skal ikke dra på tur, men heller være hjemme i sommer. :blink:

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg skjønner dem utrolig godt. Det er dyrt å etablere seg, og man må regne med å fire på noe når man skal kjøpe leilighet. Å reise på en dyr ferietur når dere skal kjøpe leilighet synes jeg er direkte uansvarlig dersom dere ikke har usedvanlig god økonomi.

Har dere satt opp et budsjett for når dere har kjøpt leiligheten? Har dere planlagt deres egen økonomi? Etter det du har fortalt her høres det ikke ut som dere tenker særlig langt frem økonomisk sett.

Skrevet
Vi får leiligheten om cirka 1 mnd (hvis alt går i boks). Og vi har også kjøpt og betalt en interail-tur med flere vennepar.

Dette koster tilsammen 15-20 000, og det er de også sinna for.

Forstår de på en måte, men så lenge vi ikke gjør noen skade så fatter jeg fortsatt ikke problemet.

De mener dog at vi skal ikke dra på tur, men heller være hjemme i sommer.  :blink:

Jeg må nok bare si at jeg skjønner foreldrene dine veldig godt, spesielt siden de skal kausjonere for dere. Dere er unge og vil leve livet og det kan jeg også godt forstå. Men å betale ned leiligheten og hindre at dine foreldre evt må punge ut pga evt betalingsproblemer burde være første prioritet.

Ja dette kan skade hvis dere bruker så mye penger på turen så dere ikke får betalt første innbetaling, og at dine foreldre må steppe inn allerede da.

Gjest Embla s
Skrevet

Veldig enig med mange andre her! Jo mer egenkapital dere har, jo mindre risiko for dine foreldre i form av lån de kausjonerer for. Ærlig talt - som kausjonister er det DE som må betale lånet deres hvis ting går skeis..

Av respekt for de som sier seg villig til å risikere så mye for at dere skal få leiligheten deres, ville jeg heller brukt interrailpenger og festepenger til å øke egenkapital slik at lånet (og dine foreldres risiko) blir mindre!

(og bare så det er sagt: Det er slett ingen selvfølgelighet at foreldre eller andre vil/kan kausjonere. Og det er nok av dem som har kommet i store økonomiske vanskeligheter fordi de har vært greie og kausjonert for venner/slektninger. Var jeg deg ville jeg gått veldig stille i dørene. De gjør dere en kjempetjeneste dere bør vite å sette pris på!)

Skrevet (endret)
Jeg og min forlovede tilbringer nesten hver helg ute på byen.

Nå skal vi kjøpe leilighet og imellom tiden så bor vi da hos foreldrene mine.

I de månedene hvor vi har bodd der har vi fått høre hvos uansvarlige vi er som går ut på byen hver helg.

De skal nemlig kausjonere for oss, og sitter hele tiden og sier at vi er uansvarlige og at de er redde for å kausjonere fordi vi drikker for mye!  :blink:

Jada, vi drikker ofte fredag og lørdag, vi er jo unge, og da forstår jeg/vi virkelig ikke problemet.

Vi kommer da ikke til å unnlate å betale husleien selvom vi drar ut på byen i helgene.

De unnlater å snakke om kausjoneringen for tiden pga våre drikkevaner og vi er rimelig frustrerte.

har de rett?

Eller, hva kan vi gjøre for at de skal slutte å mase sånn?

dette er da vårt liv.  :unsure:

Sitatene med fet skrift er beviset for at foreldrene har rett. Jeg er kanskje på byen 2-3 ganger i året og jeg vet om prisene for alkohol på utesteder er jævlig dyre. Med mindre dere får tak i skikkelig billig skvip til å bli full av ved siden av. Men se det i dette perspektivet:

Dere prioriterer alkohol som noe av det høyeste. Og litt lengre ned; en ferie til 15000-20000 kr når det allerede er "uvær" hjemme? Hørt om timing? Det verste man kan gjøre er å kjøre enda hardere mot foreldrene når de allerede er sure. Dere er frustrerte hvis dere ikke får drikke hver helg, og rettferdiggjør dette med at dere unge. For meg høres det veldig tynt ut. Du kan ikke forsvare overdreven festing med alder. En annen ting; man har fest fordi man skal feire noe spesielt. Hva i helvete er det dere feirer for hver helg? Hva for noe spesielt er det verdt å feire for hver helg?

Hvis jeg var forelder ville jeg bare sagt blankt nei til å gi noe støtte and let you learn the hard way of life.

Kanskje de mener dere er uansvarlige. Men jeg mener dere er BORTSKJEMTE. Hatt for mange puter sydd under ræva i oppveksten og hvis pengene var mer hard-earned så ville dere brukt dem mye mer annerledes. I starten av etablering så spør dere om hjelp av foreldre, men tar lite hensyn samtidig. Det er det samme som å spørre om enda flere puter. Alle kan etablere seg hvis foreldrene putter nok penger i lomma. F***** grow up og lær å bli selvstendig. Det her er en vits.

Endret av MorningStar
Gjest Gulltopp
Skrevet

La oss si at dere er ute på byen hver fredag og lørdag i et år. Hvis vi regner med at det koster 500 kroner pr person for hver gang (drikke til vorspiel, inngangspenger, drinker på byen, taxi hjem, og gjerne en kebab på veien, pengene flyr fort), har dere allerede brukt 2000 kroner på en helg. Og hvis dere gjør dette hver helg, klarer dere faktisk å svi av 104 000 på et år. Forstår du nå problemet?

Skrevet

Jeg er helt enig i at man kan bruke mer penger fornuftig enn dette, og at det er store sparemuligheter. Selv går jeg sjelden ut.

Men har det egnetlig noe med saken å gjøre? Burde ikke foreldre sjekke litt slikt og samtale om dette FØR de lover å kausjonere? Man er jo idiot om man går med på å kausjonere før man har sjekket økonomien til de det gjelder.

Og om de er i stand til å betale lån og gå på byen ser jeg virkelig ikke problemet. Har mange venner som utmerket klarer dette.

Men: om det er snakk om kort tid man skal bo hjemme, er det jo lurt å ta det foreldrene sier til etteretning...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...