Gå til innhold

Jeg legger opp til tradisjonelle kjønnsroller i hjemmet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo

Etter å ha lest litt på de forskjellige trådene her, om jenteklær og gutteklær, har jeg da skjønt at jeg legger jo opp til kjønnsstereotyper i hjemmet. 

Da treåringen var liten, så jeg at hun kledde sennepsgult, mosegrønn, jordfarger og sterke farger veldig godt. Det ble likevel en del rosa 😊 Hun har en gyllen hudtone, og helt mørkt hår, og hun stråler med disse fargene! 

Men da hun fikk sin første rosa kjole i en alder av 1,5, skjønte jeg fort at det var noe hun likte. Hun har bokstavelig talt strukket seg etter samtlige klær fra vogna inne på hm fra den alderen. 

Nå er hun tre år, og det går for det meste i rosa, glitter, enhjørninger, sko, vesker, dukker, kosedyr, kjoler, hårbøyler etc.. Hun går med tiara nesten hver dag. 

Og jeg legger jo opp til det sjøl nå, for jeg vet at hun liker det. Jeg kjøpte en rosa ballkjole med hjerter på, den ble populær! 

Hadde det vært biler, dinosaurer og fotball, hadde jeg jo kjøpt dette også.. Men hun er ikke interessert i det hele tatt. 

Jeg har prøvd å få på henne litt mer andre klær, det finnes jo så mye fint! Men det er sjeldent hun er enig.. Tidlig på morgenen før bhg, går det som regel greit. Vi blir somregel enige.. 

Og man skal jo fremelske barnas interesser, men hva om det faktisk går den tradisjonelle veien? Hva tenker folk om det? Virker som det blir så feil, og at man er på grensa til å kjøpe en barbiedukke til en gutt i gave fordi det er voksnes tanker om hva som er politisk korrekt. 

Anonymkode: 92941...c24

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fleste som jobber med barn, ser tydelige forskjeller i deres preferanser og oppførsel fra ung alder. Det er biologien som spiller inn. Selvsagt finnes det unntak, og dette skal man være helt åpen for. Men så lenge man ikke aktivt legger begrensninger, så synes jeg det skal være "lov" å la jenter gå i kjoler og leke med dukker.

Jeg hadde lyserosa rom da jeg var liten, og det var det jeg ba om. Så ble det gult og så ble det beige. Jeg vil kategorisere meg selv som midt-på-treet feminin som voksen. Etter en viss alder er det de ytre omstendighetene som spiller størst rolle, så foreldrenes prioriteringer er uansett underordnet.

Anonymkode: ee174...9fd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er bevist at mange små jenter får energi av knall rosa. Problemet starter når du prøver å tvinge farger/kjønnsroller på barnet. Personlig hatet jeg alt av kjoler fra jeg var liten til jeg var godt voksen. 

Anonymkode: 1ad9b...d41

• Liker 2
Skrevet

De fleste som jobber med barn ser unger som uttrykker mønstre de sosialiseres inn i. Det kreves en SOLID motvekt av feminisme hjemmefra for å i det hele tatt kunne stikke et lite hull på den tanke-pakka av «råååsa-ræl-og-sminke» som jenta mi kommer hjem FRA BARNEHAGEN med hver dag. Hun får det fra andre unger, fra de ansatte, fra de andre foreldrene... og det er bare fordi vi her hjemme har gitt henne en bredere horisont at hun i det hele tatt legger merke til det.

Just saying.

Forskning viser jevnt over at hverken barnehager eller skoler er i nærheten av å ha god praksis på hvordan de møter barn angående kjønnsuttrykk og kjønnede forventninger til atferd og preferanser. SELV OM barnehagene og skolene selv mener at de gjør en god jobb og er bevisste. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som jobber med barn, ser tydelige forskjeller i deres preferanser og oppførsel fra ung alder. Det er biologien som spiller inn. Selvsagt finnes det unntak, og dette skal man være helt åpen for. Men så lenge man ikke aktivt legger begrensninger, så synes jeg det skal være "lov" å la jenter gå i kjoler og leke med dukker.

Jeg hadde lyserosa rom da jeg var liten, og det var det jeg ba om. Så ble det gult og så ble det beige. Jeg vil kategorisere meg selv som midt-på-treet feminin som voksen. Etter en viss alder er det de ytre omstendighetene som spiller størst rolle, så foreldrenes prioriteringer er uansett underordnet.

Det er nettop det! Jeg også tror dette er biologisk, for hun blir jo eksponert for alt mulig både i nær familie og barnehage. Hun har aldri sagt at hun vil ha noe som ansees som guttegreier. Jeg har vurdert å kjøpe togbane (kjempegøy), men det ville hun ikke ha. Selv da vi var på besøk og lekte med en, gadd hun ikke. Togskinnene ble brukt som småkaker på piknik. 

Tror den oppgaven som vi foreldre har er å anerkjenne og legge til rette for interesser og preferanser 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns du gjør rett. Da jeg fikk en datter, kledde jeg henne i alle farger, og lite kjoler. Likte ikke det selv da jeg var liten, fordi det var så upraktisk når jeg skulle disse og klatre osv. Ble derfor overrasket over hvor mye datteren min elsker kjoler og pynt. Bestemor, som alltid har lebestift og neglelakk, tok henne med på shopping og kjøpte rosa tyllskjørt med glitter, og tok på henne neglelakk. Hun strålte som en sol og danset rundt på gulvet. Hadde aldri trodd MIN datter skulle bli "sånn". Det er fremdeles klær på med traktor og bil, men hun elsker å pynte seg. Så da får hun det.. Så lenge du lar sønnen din få velge også, tenker jeg.

Min stesønn liker rosa, lilla, gult, gull og vester, hatter og mye som de fleste gutter ikke liker. Samme bestemor nevnt over nekter å gi ham dette, og sier han må velge andre farger, eller bare overstyrer og kjøper noe annet.. Så da kjøper jeg det til ham heller. Har hentet han mange ganger i bhg i kjole og med neglelakk fordi han lekte med jentene. Helt flott det! Og ingen problem. Så lenge de får velge selv og støttes i valget sitt ❤

Anonymkode: 9fa10...47a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Lysistrata skrev:

De fleste som jobber med barn ser unger som uttrykker mønstre de sosialiseres inn i. Det kreves en SOLID motvekt av feminisme hjemmefra for å i det hele tatt kunne stikke et lite hull på den tanke-pakka av «råååsa-ræl-og-sminke» som jenta mi kommer hjem FRA BARNEHAGEN med hver dag. Hun får det fra andre unger, fra de ansatte, fra de andre foreldrene... og det er bare fordi vi her hjemme har gitt henne en bredere horisont at hun i det hele tatt legger merke til det.

Just saying.

Forskning viser jevnt over at hverken barnehager eller skoler er i nærheten av å ha god praksis på hvordan de møter barn angående kjønnsuttrykk og kjønnede forventninger til atferd og preferanser. SELV OM barnehagene og skolene selv mener at de gjør en god jobb og er bevisste. 

Det er nok slik samfunnet er.. Med mindre alle foreldre i landet går inn for å gjøre alt kjønnsnøytralt, så kommer man ikke foruten det. Men samtidig synes jeg at det er såpass stor aksept for det som er "annerledes" nå at vi heller burde fortsette å lære barna våre at "alt er ok!". At vi ikke skal mobbe Per med rosa kjole, og at vi heller ikke skal mobbe Kari med rosa kjole. 

Jeg tror ikke vi må legge opp samfunnet mer kjønnsnøytralt, men heller være mer åpne for forskjellighet, enten om det er tradisjonelt, nytt, fremmed og kjent 😊da er det nok lettere å føle seg inkludert også. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns du gjør rett. Da jeg fikk en datter, kledde jeg henne i alle farger, og lite kjoler. Likte ikke det selv da jeg var liten, fordi det var så upraktisk når jeg skulle disse og klatre osv. Ble derfor overrasket over hvor mye datteren min elsker kjoler og pynt. Bestemor, som alltid har lebestift og neglelakk, tok henne med på shopping og kjøpte rosa tyllskjørt med glitter, og tok på henne neglelakk. Hun strålte som en sol og danset rundt på gulvet. Hadde aldri trodd MIN datter skulle bli "sånn". Det er fremdeles klær på med traktor og bil, men hun elsker å pynte seg. Så da får hun det.. Så lenge du lar sønnen din få velge også, tenker jeg.

Min stesønn liker rosa, lilla, gult, gull og vester, hatter og mye som de fleste gutter ikke liker. Samme bestemor nevnt over nekter å gi ham dette, og sier han må velge andre farger, eller bare overstyrer og kjøper noe annet.. Så da kjøper jeg det til ham heller. Har hentet han mange ganger i bhg i kjole og med neglelakk fordi han lekte med jentene. Helt flott det! Og ingen problem. Så lenge de får velge selv og støttes i valget sitt ❤

Anonymkode: 9fa10...47a

Nydelig ❤️❤️❤️ dette ble jeg glad av 

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke man skal frarøve barn muligheten til å velge det de liker best fordi det er ikke 'politisk korrekt'. Jenta di liker rosa, dukker og alt 'jentene'. Det er jo helt greit det. Det er IKKE galt å være verken typisk jentete eller typisk guttete. Selv hatet jeg kjoler og skulle helst gjøre mer gutteting. Jeg er likevel veldig feminin av meg og liker å være kvinne. 

Anonymkode: 5cce9...328

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som jobber med barn, ser tydelige forskjeller i deres preferanser og oppførsel fra ung alder. Det er biologien som spiller inn.

Tja... På avdelinga til treåringen er det begynt å bli store skilnader mellom kjønna ja. Fleire av jentene har ballerina-liknande skjørt og laushår. (Frost?) Men er du sikker på at det skuldast biologi? Kan jo vere at gutane har lyst på, men får beskjed frå barnehagetilsette og foreldre at dei ikkje får slikt? Eg kjøper ikkje kunstig flette eller neglelakk til jenta mi, men skjørt og kjole er greitt, viss ho vil ha det på i barnehagen. Har kjøpt mykje rosa kle og ting, eg altså, men synes det er vel mykje "dilldall" som ser ut til å vere upraktisk å ha på seg i leik. 

Anonymkode: 5f405...af3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For å være ærlig tenker jeg ofte at de rosa-rosa jentene i tyll og tiara kommer fra lavere sosiale lag... Får litt vibber av "min Athena Chantell er verdens nydeligste lille dukkeprinsesse<3", Unge Mødre-typen som ikke henger helt med i tida og er veldig opptatt av skillet mellom gutter og jenter. Jeg jobber i et miljø med mye akademikere/folk med kulturell kapital og der er det masse okergult og mosegrønt, jentene heter typisk Inga eller Astrid og går på orientering og basketball. 

Tror nok fargepreferanser er veldig formet av hva slags respons de voksne gir, om mamma lyser opp og blir kjempekry når man har på seg rosa prinsessekjole så er det jo ikke rart man strekker seg etter den fargen. 

Anonymkode: 316a4...54d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva i biologien tilsier at jenter liker glitter?

Anonymkode: 981ad...80e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig tenker jeg ofte at de rosa-rosa jentene i tyll og tiara kommer fra lavere sosiale lag... Får litt vibber av "min Athena Chantell er verdens nydeligste lille dukkeprinsesse<3", Unge Mødre-typen som ikke henger helt med i tida og er veldig opptatt av skillet mellom gutter og jenter. Jeg jobber i et miljø med mye akademikere/folk med kulturell kapital og der er det masse okergult og mosegrønt, jentene heter typisk Inga eller Astrid og går på orientering og basketball. 

Tror nok fargepreferanser er veldig formet av hva slags respons de voksne gir, om mamma lyser opp og blir kjempekry når man har på seg rosa prinsessekjole så er det jo ikke rart man strekker seg etter den fargen. 

Synes det blir så dumt å generalisere slik, men forstår tankegangen din. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva i biologien tilsier at jenter liker glitter?

Anonymkode: 981ad...80e

Det lurer eg også på! Kan forstå at fenomenet med at jenter likar dokker kan forklarast med biologi (ingen pappaperm i steinalderen), men kvifor skulle gutar like bilar betre enn jenter gjer, viss det da ikkje var for at vaksne påvirkar barna, ubevisst eller bevisst? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Rart. Rosa var maskulin farge frem til 1950 tallet

Riddere i middelalderen var kledd i rosa osv

Anonymkode: 78b6e...644

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Akkurat dette tenker jeg også! Ingen blir prinsesse i et vakuum, like lite som man blir ninjago. Og ja, Chrystal Chantal er absolutt representativt. 😅🙈

Jeg er glad jenta mi vokser opp med akademikerforeldre som har såpass kunnskap om sosiale mekanismer at vi kan lære henne både metodekritikk og om statistiske bias FØR hun lærer å smile søtt og være deilig. 

Anonymkode: 5e65c...ee1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner eg er litt misunneleg. Det er ikkje mykje mosegrønt å spore her nei... Akademisk miljø her også – Foreldre med mastergrad, heilrosa jenter i barnehagen. 

Eg er ikkje imot alt av fargen rosa altså, men det kan bli i overkant mykje, så eg sper på med andre fargar og er glad for at jenta mi er veldig glad i dinosaurar og gravemaskiner. Eg kan ikkje fordra tyllskjørt, lausfletter, tiara, neglelakk, og hôl i øyrene på småjenter. Men eg vil ikkje at jenta mi skal bli utanfor, så eg gir vel etter den dagen ho kjem heim og vil kle seg ut. Er ikkje komfortabel med at folk utbryter "å for ei søt lita prinsesse du har". 😣

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jentene endrer seg også med årene. Jenta mi likte å gå med kjoler, helst flere forskjellige hver dag, helt til 3 kl. Da ble det full stopp. Jeansene i butikkens valgte ‘jenteavd’ var helt forferdelige, så da prøvde hun de som var på ‘gutteavd’. Kun derfra kjøper hun jeans nå, og det er helt greit. Hun ville også klippe håret kort, da dra vi til frisøren. 

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og man skal jo fremelske barnas interesser, men hva om det faktisk går den tradisjonelle veien? Hva tenker folk om det? Virker som det blir så feil, og at man er på grensa til å kjøpe en barbiedukke til en gutt i gave fordi det er voksnes tanker om hva som er politisk korrekt. 

Hvilken vei det går, forandrer seg raskt. Tradisjonelt en dag, den andre ikke så mye. 

Så lenge ungen oppfører seg, tar på seg høvelig med klær i forhold til vær og vind, er det mer enn godt nok. 

Gaver kjøper man etter barnets interesserer, ikke det politiske miljøet. 

Anonymkode: 0c9ee...c63

AnonymBruker
Skrevet

Overskriften ‘skaper tradisjonelle kjønnsroller i hjemmet’ høres ut som at du selv nekter mannen feks å støvsuge, eller at du har en gutt og en jente og at kun jenta skal læres opp i husarbeid. 

Det skaper tradisjonelle kjønnsroller i hjemmet.

Anonymkode: 0c9ee...c63

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uenig. Har selv en "wanna be prinsesse" på 3 år. Selv kan jeg ikke fordra rosa, glitter og tyll. Kommer ikke fra spesielt lavere sosiale lag heller, sånn midt på treet.

Jeg tror kanskje endel fra de "akademikerene" har sterkere føringer på hva de vil la ungene sine bli sett i. Det blir sett på som mer kultivert at barns kler seg kjønnsnøytral. Det understreker du i innlegget ditt. Det betyr ikke at barna ikke er interessert i glitter og stas i utgangspunktet, men at dette blir noe de ikke får lov til å utvikle. Selv synes jeg det blir like feil som å nekte Truls på 3 år og gå med neglelakk. Det er bare klær, lek og harmløs morro. En fase de uansett vokser av seg. De fleste voksne går ikke rundt i prinsesseskjørt og er hekta på Hello Kitty.  

Anonymkode: 3129a...51c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...