AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #1 Skrevet 26. juli 2020 Min søster er sykelig overvektig og hennes barn er overvektig. Hun har en 8 åring og en 2 åring som begge er veldig overvektige. Jeg har tenkt at dette er biologisk. Min søsters far og familien på den siden er alle overvektige, men nå har jeg hatt barna i 10 dager og jammen spiser de ikke det samme som mine barn og elsker å hoppe på trampolina og løper rundt her som andre barn. Spesielt eldste barnet på 8 er veldig overvektig, og jeg hadde kanskje forventet et lavere aktivitetsnivå, men hun har gåttPå tur i 1,5 mil i dag Uten å klage, og syklet og løp etterpå. jada, jeg har barn selv og skjønner at de oppfører seg annerledes på besøk enn de gjør hjemme, men jeg var liksom overbevist om at dette var helt biologisk og noe som ikke kunne endres, som min søster alltid har sagt. Anonymkode: 11135...e86
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #2 Skrevet 26. juli 2020 Hva slags kosthold har søsteren din da? Anonymkode: fda6f...f9f 1
Gidavmeg Skrevet 26. juli 2020 #3 Skrevet 26. juli 2020 Hvis de spiser det samme som andre barn og beveger seg som andre barn og er overvektige er det vel biologisk? 24
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #4 Skrevet 26. juli 2020 Hun forer sikkert ungene ganske godt. Hvordan har matinntaket vært på den som har vært på besøk? Anonymkode: 0f0db...d92 4
Snabeltann Skrevet 26. juli 2020 #5 Skrevet 26. juli 2020 Kanskje foreldrene ikke legger opp til lek og aktivitet i hverdagen, om de selv er veldig store. Da er det ikke særlig sannsynlig at familien legge opp til tur på 1,5 mil. Flott de får komme til dere og utfolde seg litt kanskje de synes dette er så gøy at de har lyst å fortsette hjemme? 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #6 Skrevet 26. juli 2020 Nå tar jeg kanskje litt i, men jeg hadde anmeldt henne/dem til barnevernet. Vil ikke snakke med henne om dette, for jeg vil ikke ødelegge forholdet, men overvekt er sykeliggjøring og forfølger barna hele livet etterpå. Anonymkode: 062e6...2de 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #7 Skrevet 26. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags kosthold har søsteren din da? Anonymkode: fda6f...f9f Dårlig. Det er mye fett og sukker. Anonymkode: 11135...e86
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #8 Skrevet 26. juli 2020 8 minutter siden, Gidavmeg skrev: Hvis de spiser det samme som andre barn og beveger seg som andre barn og er overvektige er det vel biologisk? Hos oss i 10 dager ja. Hjemme spiser de junk. ts Anonymkode: 11135...e86 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #9 Skrevet 26. juli 2020 Det er svært sjelden at overvekt er biologisk, det henger mer sammen med kost- og aktivitetsvaner og går derfor gjerne i ”arv” fordi foreldrene er overvektige pga. dårlig mat og lite aktivitet. Anonymkode: 40118...291 21
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #10 Skrevet 26. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun forer sikkert ungene ganske godt. Hvordan har matinntaket vært på den som har vært på besøk? Anonymkode: 0f0db...d92 De har begge vert på besøk. Matinntaket er helt fint, de spiser ikke mye mer enn mine. Nå er jeg ingen kostholdsekspert, men jeg tenker de spiser helt normalt. De spiser grønnsaker (ikke alle grønnssker, men det gjør ikke mine heller). Eldste sa at hun aldri hadde spist erter før, og at hun likte det! Søsteren min sier de ikke liker noen grønnsaker. ts Anonymkode: 11135...e86 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #11 Skrevet 26. juli 2020 10 minutter siden, Snabeltann skrev: Kanskje foreldrene ikke legger opp til lek og aktivitet i hverdagen, om de selv er veldig store. Da er det ikke særlig sannsynlig at familien legge opp til tur på 1,5 mil. Flott de får komme til dere og utfolde seg litt kanskje de synes dette er så gøy at de har lyst å fortsette hjemme? Ja, det er jo det som sagte går opp for meg nå. Jeg har alltid trodd på min søster som hevder at «det er sånn vår familie er» ts Anonymkode: 11135...e86 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #12 Skrevet 26. juli 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min søster er sykelig overvektig og hennes barn er overvektig. Hun har en 8 åring og en 2 åring som begge er veldig overvektige. Jeg har tenkt at dette er biologisk. Min søsters far og familien på den siden er alle overvektige, men nå har jeg hatt barna i 10 dager og jammen spiser de ikke det samme som mine barn og elsker å hoppe på trampolina og løper rundt her som andre barn. Spesielt eldste barnet på 8 er veldig overvektig, og jeg hadde kanskje forventet et lavere aktivitetsnivå, men hun har gåttPå tur i 1,5 mil i dag Uten å klage, og syklet og løp etterpå. jada, jeg har barn selv og skjønner at de oppfører seg annerledes på besøk enn de gjør hjemme, men jeg var liksom overbevist om at dette var helt biologisk og noe som ikke kunne endres, som min søster alltid har sagt. Anonymkode: 11135...e86 Det er jo biologisk hvis barna er like aktive som andre barn, spiser det samme som de og fortsatt er overvektige. Anonymkode: 8f95d...cc7 9
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #13 Skrevet 26. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå tar jeg kanskje litt i, men jeg hadde anmeldt henne/dem til barnevernet. Vil ikke snakke med henne om dette, for jeg vil ikke ødelegge forholdet, men overvekt er sykeliggjøring og forfølger barna hele livet etterpå. Anonymkode: 062e6...2de Altså, jeg melder henne ikke til barnevernet, men jeg er litt sjokkert! Eldste skal få oppfølging av kostholdsekspert på Riksen eller noe nå til høsten, det er SÅ ille. Jeg har trodd på min søster mår hun sier at hun ikke får i barna noe annet enn fritert mat, men nå ser jeg jo at det slett ikke er umulig. ts Anonymkode: 11135...e86 3
Snabeltann Skrevet 26. juli 2020 #14 Skrevet 26. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, det er jo det som sagte går opp for meg nå. Jeg har alltid trodd på min søster som hevder at «det er sånn vår familie er» ts Anonymkode: 11135...e86 Det har hun nok rett i, inaktive, lite initiativ og junk og andre spisemønster, porsjonsstørrelse... Du bør fortelle henne hva du har observert. Ikke bry deg om om hun blir sur, gjør det for barnas skyld - og stå på ditt når hun begynner å prøve å bortforklare. 7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #15 Skrevet 26. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå tar jeg kanskje litt i, men jeg hadde anmeldt henne/dem til barnevernet. Vil ikke snakke med henne om dette, for jeg vil ikke ødelegge forholdet, men overvekt er sykeliggjøring og forfølger barna hele livet etterpå. Anonymkode: 062e6...2de Så du hadde ikke snakket med henne, til tross for at det kan ligge noe biologisk bak og bare sendt bekymringsmelding til bv bak deres rygg? Jøss du er virkelig årets søster. Anonymkode: 8f95d...cc7 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #16 Skrevet 26. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dårlig. Det er mye fett og sukker. Anonymkode: 11135...e86 Da har du jo svaret på hvorfor barna blir tykke der. Anonymkode: 237a9...524 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #17 Skrevet 26. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da har du jo svaret på hvorfor barna blir tykke der. Anonymkode: 237a9...524 JA, men i følge min søster er det fordi det er «umulig å få i de sunn mat». ts Anonymkode: 11135...e86
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #18 Skrevet 26. juli 2020 Kan du skrive ned hva du har servert barna mens de har vært hos deg og ca. porsjoner, og vise henne? Anonymkode: 3b6ba...733 5
Pinkee Skrevet 26. juli 2020 #19 Skrevet 26. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: JA, men i følge min søster er det fordi det er «umulig å få i de sunn mat». ts Anonymkode: 11135...e86 Er vel mer sannsynlig at det er umulig for din søster å lage sunn mat. For det liker hun ikke. 7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #20 Skrevet 26. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du hadde ikke snakket med henne, til tross for at det kan ligge noe biologisk bak og bare sendt bekymringsmelding til bv bak deres rygg? Jøss du er virkelig årets søster. Anonymkode: 8f95d...cc7 Dette kan barnevernet finne ut av. Dårlig forhold til kosthold går i arv i familier med overvekt. Barna fortjener bedre enn dette. Anonymkode: 062e6...2de 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå