Gå til innhold

Frekk og sur 14-åring...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er altså så frekk og ufordragelig til tider. Og i dag renner begeret over når hun svarer bestemoren sin frekt og surt fordi hun spør henne om noe. Hun glefser til. Men, bestemor er bra nok når hun trenger skyss, når vi foreldre ikke er tilgjengelig og hun ikke gidder å gå. Jeg blir så flau og sint.

Hvordan hadde dere reagert om datteren deres hadde gjort dette?

Anonymkode: a067c...92e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til tre sure år. 

Anonymkode: ebdc1...b6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg tenåringer selv, så vet ikke om dette fungerer i praksis. Men min tanke er at det vil fungere å nekte å gjøre noe som helst for henne før hun snakker hyggelig til andre. Dette gjelder også bestemor/andre. 

Anonymkode: af781...b73

AnonymBruker
Skrevet

«Frem til du lærer å oppføre deg får du ta bussen eller gå!» 

Anonymkode: af44f...421

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt, går over.

Venter spent på svar frq alle med småbarn som sier inndra goder, nekt å kjør osv

Anonymkode: fbe7f...683

• Liker 1
Skrevet

Har dere snakket om det når hun er i godt humør og IKKE er sur og frekk?

Har ei på 14 selv. Hun er ikke så ille, men de gangene det er noe har jeg god erfaring med å ta det når hun ikke er i dårlig humør. Fortelle hvordan det oppleves når hun svarer som hun gjør. Noen ganger beklager hun umiddelbart og sier at det ikke var intensjonen hennes, andre ganger sier hun at hun var lei av mas, at det var en dårlig dag osv. Poenget er å gjøre henne bevisst hvordan hun påvirker andre. Nå holder det som regel å si "nå sier jeg fra i en hyggelig tone FØR jeg blir sint at tonen din er på grensa til frekk" før hun tar seg i det. Jeg kan gjerne si det foran venninner, og det vet hun, så hun slipper ikke unna med noe selv om det er folk her. Det har jeg også sagt fra om på forhånd.

Hadde hun fortsatt å være ufyselig til tross for beskjeder og tilsnakk hadde jeg ikke kjørt henne. Det er ikke moro å være tenåring bestandig, det er mye som skjer i kropp og hode, men det fritar en ikke for det ansvaret det er å oppføre seg med normal folkeskikk. Så ja, jeg ville latt bilen stå i tilsvarende situasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...