Gå til innhold

Hvorfor kan ikke guttebarn få gå med prinsessekjoler og neglelakk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser flere tråder her der folk blir skuffet over å ha fått gutter og drømmer videre om de ønskede jentebarna fordi de da kan kle jenta i glitter, prinsessekjoler og neglelakk. Men hvorfor tar de det for gitt at jenta faktisk vil gå med dette rosarælet? Hva om den gutten de har faktisk vil gå med dette, skal han nektes?

Hva tenker dere om et sånt snevert syn på barn?

Anonymkode: 7d021...0a8

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min gutt får bruke neglelakk, han har ikke spurt om glitterkjole, men har glitter genser. Ønsker meg likevel en jente en gang.

Anonymkode: e684e...2d3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er en grunn til hvorfor gjennomsnittlig IQ er på bare 100. Mine barn kler seg i hva de vil, der det passer seg: På skolen, der man er for å "gjøre en jobb" kler man seg i vanlige klær, på SFO og i fritiden kan man leke som man vil. 

Anonymkode: 67ebb...9da

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her går både gutten og jenta med prinsessekjoler og neglelakk og leker med traktorer og koser seg. 

Anonymkode: 341d2...cc6

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det kan de jo, og jeg kjenner gutter som gjør det (og får lov selvsagt). Og flere jenter som ikke gjør det, og det er jo også greit. 

Anonymkode: ec77a...0fc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min gutt tar ofte på seg kjoler, han har også fått en leppestift av meg som han kan leke seg med. Vi er helt avslappet rundt sånne ting og det kunne ikke falt meg inn å tvinge på ham en fotball bare fordi han er gutt (han har så klart fotball tilgjengelig også, men dras ikke så mye mot den). Foreløpig har han ikke ytret noe ønske om å gå med prinsessekjole ute blant folk, men om det skjer så skal han så klart få lov.

Anonymkode: 23fa0...f49

• Liker 10
Skrevet

Jeg har en gutt på 3 år. 

Jeg har aldri nektet gutten å gå med rosa, kjole eller neglelakk. Dersom han selv ønsker det så får han lov til å gå med dette. Neglelakk har han hatt på ved flere anledninger (når jeg tar på meg selv).

Jeg ønsker meg uansett en jente; burde ikke være noe fremmede stiller spørsmål ved?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er en grunn til hvorfor gjennomsnittlig IQ er på bare 100. Mine barn kler seg i hva de vil, der det passer seg: På skolen, der man er for å "gjøre en jobb" kler man seg i vanlige klær, på SFO og i fritiden kan man leke som man vil. 

Anonymkode: 67ebb...9da

Hva mener du med dette?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er da helt vanlig. Er da masse unge og unge voksne som ikke er oppdratt i kjønnsrolle.

Anonymkode: ef422...8ce

AnonymBruker
Skrevet

Gutter kan selvfølgelig gå med hva de vil. Men gutter med sminke, neglelakk og kjole ser latterlig dumt dumt ut. Jeg sier selvfølgelig ingen ting til noen men jeg hadde blitt lei meg hvis min sønn ønsket å se ut som en jente. Vi har forskjellige kjønn og enkelte ting er for meg forbeholdt jenter og andre ting for gutter. Hadde dere sett voksne menn i brudekjole på bryllupet sitt eller i kvinne bunad på 17 mai så hadde dere syntes det hadde vært merkelig. Og jeg syntes ikke det er noe mindre merkelig på barn.

Anonymkode: 23761...e47

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

1. Fordi guttene sjeldnere etterspør det. Har i trykk av at de fleste mødre lar guttene sine få dette på etterspørsel. 
2. fordi fedre er mindre komfortabel med det. 

... på veldig generell basis, men det er mitt inntrykk. 

Anonymkode: 1c800...728

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi er i besittelse av både prinsessekjoler og neglelakk, hårpynt og annet dill, men hun HATER hele greia og har det kun «tilgjengelig sånn at hvis en venn vil leke med det så kan de det», som hun sier. Hun eier det for å passe inn, men bruker det ikke. 

Ingen av oss her hjemme har kjøpt dette til henne - hun får det i gave fra forutinntatte sjeler, akkurat slik gutter har en tendens til å «tilfeldigvis» få biler. 

Jeg synes hele stereotypi-kløften er idiotisk, og både mannen min og jeg oppdrar datteren vår til å bruke hodet, ikke kjønnskromosomene, som rettesnor i livet. 

Anonymkode: 93edc...70c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg vil at sønnen min skal være

mann. Hvem i granskauen kler opp gutter i tyll og glitter? Helt sykt.

Anonymkode: 6e695...cf9

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser flere tråder her der folk blir skuffet over å ha fått gutter og drømmer videre om de ønskede jentebarna fordi de da kan kle jenta i glitter, prinsessekjoler og neglelakk. Men hvorfor tar de det for gitt at jenta faktisk vil gå med dette rosarælet? Hva om den gutten de har faktisk vil gå med dette, skal han nektes?

Hva tenker dere om et sånt snevert syn på barn?

Fordi det er unormalt.

Anonymkode: 2eb10...b73

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man risikerer at de lokkes ut på homo-galeien.

Anonymkode: 2eb10...b73

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så trist at du ser det sånn. Det er da bare klær, og en kan gjøre stor skade på barn ved å ikke godta dem som de er.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk om sønnen din er en som liker tyll og glitter?

Anonymkode: e8ad5...7ef

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Når min sønn var liten så ble han pynter i kjoler og sminke av storesøster. Han var nå riktig så søt. Hehe.. Det var den gang. 

Anonymkode: 262d4...7dd

AnonymBruker
Skrevet

Har jente og enn så lenge er det masse rosa og kjoler osv, men har ganske så stor tro på at det endres.
Hun leker helst med ball og biler og syns dinosaurer er kule.
Dukker har hun men har ikke lekt med de en eneste gang.
Når jeg kjøper klær så kjøper jeg mye kjønnsnøytralt men også endel rosa, fordi det er min favorittfarge.
Senere hater hun sikkert fargen.

Personlig syns jeg gutter er søte i kjole, akkurat som jenter er søte i kjole.
La de få leke og prøve ut som de vil, de blir fort nok tvunget ut i kjønnsroller.

Anonymkode: 99ff1...28e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så trist at du ser det sånn. Det er da bare klær, og en kan gjøre stor skade på barn ved å ikke godta dem som de er.

Hva om gutten faktisk ikke liker "jentegreier", hva gjør man da? 

Anonymkode: e7703...240

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...