Trolltunge Skrevet 26. juli 2020 #1 Skrevet 26. juli 2020 Litt inspirert av tråden om hun som fikk søster og ny kjæreste overraskende på besøk da hun klippet plenen, hvor det er tydelig at folk mener ulikt om det å ta imot besøk, ble jeg nysgjerrig på hva folk generelt mener om hva en vert/vertinne bør være, i ulike situasjoner. Jeg er selv en ganske så uformell vertinne, uansett om det er uventet eller planlagt selskap. Når jeg har planlagt selskap er det ikke helt uvanlig at gjester finner meg nydusjet, men ikke helt klar på kjøkkenet når de kommer. Det meste er klart, men jeg har ingen krav til at absolutt alt er fiks ferdig, og etterhvert som gjester kommer til blir det gjerne litt prat på kjøkkenet, og de er med på å smake til sausen og få det siste på plass. En åpner vin, en fyller skåler med snacks til senere, en hjelper til med å legge opp maten, alt etter hva som gjenstår, og når alt er klart og helt under kontroll, praten går ivrig og jeg ser at folk har funnet seg til rette, så stikker jeg kjapt på badet og bytter klær, og kommer ned igjen som mer formell vertinne. Min erfaring er at dette gjør det veldig avslappet og fint fra staten av. Det blir en veldig løssluppet og lett stemning, som jeg liker. Selv mennesker som er nye, og kanskje litt spent på hva de skal oppleve og hvem de skal treffe har fått en myk start i å være en del av å få det siste på plass. En slik start forhindrer at noen står litt usikker med et glass champagne og lurer på hvor de skal finne sin plass i dette selskapet. Samtalene er i gang før det blir mulig å føle "Hvordan skal jeg bli kjent med disse?". Når den mer formelle presentasjonen skjer føler folk at de allerede kjenner hverandre litt. Ved uventet besøk er det mye det samme. Jeg serverer gjerne kaffe eller annet, og ber ublygt om at gjestene finner frem kaffekopper i det skapet, mens jeg setter på kaffe. Jeg plasserer dem ikke i stua mens jeg lager til noe, men lager til sammen med dem, mens praten går. Min erfaring er altså at å være uformell gjør at folk fort føler seg avslappet og "hjemme", og gjester ikke trenger å føle seg bortkomne og usikre på hva som er riktig tilnærming til situasjonen, meg og eventuelt andre. Jeg spør ikke om du er enig i min måte å være vertinne på, for den er riktig for meg, men hva dere selv føler er viktig for dere i en slik rolle, som vert eller vertinne. Hvordan er du, og hvorfor er det riktig /viktig for deg? Også interessant om du har noen opplevelser angående hvordan man ble møtt av en vert /vertinne på en måte som føltes veldig ubehagelig. Jeg har selv ikke noe særlig erfaring med det siste, utover at noen selskaper har føltes veldig stilerte og stive i starten, og ett tilfelle der vert og vertinne var direkte fulle da gjester ankom (edru). Det første har det med å løse seg opp etterhvert, men det siste var ubehagelig. Kanskje mest fordi vertskapet fremdeles snakker om hvor hyggelig det var, mens vi som var gjester ikke opplevde det slik. 4
annebanane Skrevet 26. juli 2020 #2 Skrevet 26. juli 2020 Alle som jevnlig er på besøk vet hvor ting er på kjøkkenet og at om de er sultne eller tørste kan de bare finne seg av det jeg har. Flere kjente kjører samme stil. Veldig greitt. Tradisjonelle selskap er ikke helt for meg. Liker holde det løst, så er langt gøyere å lage mat sammen med resten. Da fordeler vi oppgaver, prater og hygger, og har et godt måltid sammen til slutt. Finner og ordner selvsagt mest når det er hos meg, men det blir ikke noe tradisjonelt selskap med full oppvartning. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #3 Skrevet 26. juli 2020 Uventet besøk er alltid velkomment, bryr oss ikke om vi står i pysj, kosebukse med håret til værs eller finstasen. Hender stuebordet ser herja ut av søl, søppel, hundebørster osv, det får folk bare leve med. Når jeg steller til selskap og andre events, så begynner jeg uker i forveien med å lage pynt, leker, quiz, pinata, matplan, tar helt av. Og så tror jeg alltid jeg er så jævla godt forberedt, men første halvdel av selskapet er som regel at jeg løper rundt og styrer med alle greiene, først når noen personer har gått, typisk trøtt bestemor eller slitne småbarnsforeldre, så får jeg endelig slappet av og ha en fin stund med de resterende gjestene. Det er ok, jeg tror det er forhåndsarbeidet jeg liker best, og at andre har en minnerik dag, og at alle vet at jeg er Queen of events😂. Er low maintenance, bruker ikke sminke, setter en klemme eller 2 i håret, så en fin kjole gjør alt arbeidet for meg + en dæsj parfyme. Det er minste problemet. Jeg og mannen er takknemlighetsmennesker. Vi gleder oss over det hverdagslige og setter familie og venner over alt annet. Når folk klager over uventet besøk, blir jeg sjalu, for jeg ville gjerne hatt uventet besøk hver dag - da jeg vokste opp på 90tallet, kunne man høre dørklokka ringe 5-20 ganger om dagen, det savner jeg så veldig. Vi får uventet besøk 2-3 ganger i måneden. Som regel avtales alle besøk på forhånd på telefon/tekst. Anonymkode: 57538...e3f 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #4 Skrevet 26. juli 2020 Når jeg inviterer på middag, så er det uformelt, men ordentlig. Jeg er glad i både å lage mat og å pynte meg, så maten kan gjerne være litt forseggjort/dekadent og jeg er typisk kledd i kjole eller noe annet fint. Når gjestene ankommer står jeg fremdeles og lager mat, men har ryddet leiligheten, tent lys og satt på musikk slik at det er en koselig stemning som møter gjestene. Åpner noe vin og setter på bordet til avslappa selvforsyning. Pleier ikke å sette gjestene i arbeid med mat/borddekking da noe av gleden ved å bli invitert er nettopp å bli skjemt bort, men gjestene står typisk sammen med meg på kjøkkenet og prater mens jeg gjør alt klart. Så koser vi oss lenge rundt bordet, drikker mye deilig vin og skravler ut i de små timer - eller tar en tur på bar om det er en av de fine, varme sommerkveldene. Angående uanmeldte besøk, så er jeg litt delt. Jeg er veldig glad i det i teorien, liker ideen om en "community" hvor man kan stikke innom hverandre for en prat og ikke må avtale ting en uke i forveien, men samtidig så liker jeg også de deilige søndagene hvor jeg endelig kan være helt alene, gå rundt i morgenkåpe og ikke tenke så mye på det å være presentabel. Så jeg foretrekker en advarsel en halvtime før på melding, slik at jeg i hvert fall har tid til å pusse tennene og rydde bort den brukte trusa som ligger slengt på badegulvet Anonymkode: 1d8d8...848 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #5 Skrevet 26. juli 2020 Jeg liker kalde, høytidelige sammenkomster der alt er klart og perfekt, og alle kommer til riktig tidspunkt. Uanmeldt besøk er ikke ønsket, og blir vist bort. Anonymkode: 57d1b...d7b
Nightcrawler00 Skrevet 26. juli 2020 #6 Skrevet 26. juli 2020 Jeg blir misunnelig på dere som er så avslappet! Jeg blir stresset av overraskelsesbesøk og føler meg nesten invadert av det. Gjør alltid mitt beste for å skjule det, altså, men jeg setter pris på en sms først bare så jeg rekker å komme ut av pysjen/støvsuge litt. Som vertinne er alt klart når gjestene kommer, med unntak av maten - den må de vente litt på. Huset er strøkent, lysene er tent, jeg er (avslappet) pyntet. Jeg ber aldri gjestene gjøre noe, da jeg alltid har tenkt på det som en luksus, men egentlig får innlegget ditt meg til å lure på om det kunne vært en tanke å involvere dem litt slik at stemningen ble litt løsere. Tror det er hyggelig å være gjest hos deg, TS 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #7 Skrevet 26. juli 2020 Jeg er ikke så glad i uanmeldte besøk. Men om noen kommer uanmeldt, så tar jeg dem godt imot og gjør det beste ut av det. Når jeg og mannen har invitert folk på besøk, så rydder og ordner vi og forbereder mest mulig i forkant. Må innrømme at jeg ikke er så glad i at gjester styrer på kjøkkenet vårt🙈 Da blir jeg stresset😂 Vi liker å varte opp gjestene, servere dem mat og drikke og bare la dem kose seg. Og så vil vi helst rydde opp og ordne opp på kjøkkenet selv. Jeg takker alltid nei til tilbud fra gjester om å hjelpe til. Syns det er hyggelig at de tilbyr, men jeg liker som sagt ikke at andre styrer på kjøkkenet😆 kanskje jeg er litt kontrollfrik. Når jeg er gjest hos andre, så tilbyr jeg meg alltid å hjelpe til, og gjør det gjerne om de ønsker det. Syns det hørtes avslappet og hyggelig ut hos deg Ts, jeg har ikke noe imot den type vertinner, selv om jeg ikke er slik selv😉 Anonymkode: b76c2...b95 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #8 Skrevet 26. juli 2020 Uventet besøk er velkomne, selv om det aldri skjer her. Når vi venter gjester, så sørger jeg for å ha mat klart når de skal komme. Det samme gjelder drikke. Jeg hater selv å være gjest i et selskap der verten ikke har tid til å prate fordi de må lage mat etc. Når vi har besøk, så får besøket oppmerksomhet. Da legger jeg fra meg skjermer så godt jeg kan, og det samme gjelder eventuelt husarbeid. Jeg er av den oppfatning at hvis du gir tid til andre, så vil de gi tid til deg. Gir du oppmerksomhet til andre, så vil også de gjøre det til deg. Det samme gjelder (forhåpentligvis da) smil og anerkjennelse av en selv som person. Anonymkode: 2c506...42f 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #9 Skrevet 26. juli 2020 Det kommer an på besøket. Får jeg overnattingsgjester er jeg typen: «Her er glass, her er kjøleskapet, her er brød, sånn skrur dere på TV-en, sånn bruker du kaffemaskinen; føl dere som hjemme.» Elsker gjester som tar seg litt til rette, og for eksempel forsyner seg av mat og håndklær etter hvert som de har bruk for det, særlig om de skal være i flere dager. Overraskelsesbesøk har jeg knapt hatt, men de får ta det som det er. Gjester på dagtid må også bidra litt, for da skal jeg i tillegg holde liv i to små barn. Middagsgjester blir mer oppvartet, spesielt dersom min mann hjemme. Da er han kokk, gjestene slapper av, mens jeg går mellom gjestene og kjøkkenet, prater med dem og ordner det meste. Anonymkode: 90ce0...8d7 1
Trolltunge Skrevet 26. juli 2020 Forfatter #10 Skrevet 26. juli 2020 2 timer siden, Moonwalker skrev: Alle som jevnlig er på besøk vet hvor ting er på kjøkkenet og at om de er sultne eller tørste kan de bare finne seg av det jeg har. Flere kjente kjører samme stil. Veldig greitt. Tradisjonelle selskap er ikke helt for meg. Liker holde det løst, så er langt gøyere å lage mat sammen med resten. Da fordeler vi oppgaver, prater og hygger, og har et godt måltid sammen til slutt. Finner og ordner selvsagt mest når det er hos meg, men det blir ikke noe tradisjonelt selskap med full oppvartning. Jeg også setter pris på slikt, men selv om jeg har min uformelle start er vel selskapene mine mest kjent for litt overdådig oppvartning, fordi jeg elsker å tilberede god mat og alt mulig til slikt, og mannen min det samme. Det er fort for mye og for overdådig, og folk som ikke føler at de kan tilby det samme har hatt det med å unnskylde at det blir enklere hos dem, men jeg setter virkelig store pris på det også. Det tror jeg (håper jeg virkelig) at folk føler seg helt trygge på når vi har vært gjennom det en gang. AnonymBruker... e3f nevner at de er takknemlighetsmennesker, og det mener jeg at jeg kan hevde at jeg er også. Jeg er så utrolig takknemlig og glad for å bli tenkt på, regnet med og invitert at jeg ikke har noen veldige krav til hvordan og hva, angående vertskapets rolle, hva som serveres, eller hvordan ting foregår. Det bare tar jeg imot som en del av den hyggelige pakken det er å bli regnet med og invitert. Kanskje med unntak av da vertskapet var så fulle. (Ravende!) Det ble et sjokk, hvor jeg og de andre gjestene ikke visste hvordan vi skulle forholde oss til det. (Gå, bli, bøtte nedpå selv for å utjevne differansen, eller hva gjør man?) Utover den særdeles spesielle opplevelsen tar jeg det som det kommer, og er bare så glad for å være en noen ønsker å invitere. 😍 Det blir liksom "You had me at hello." for min del. 😄
Trolltunge Skrevet 26. juli 2020 Forfatter #11 Skrevet 26. juli 2020 2 timer siden, Nightcrawler00 skrev: Jeg blir misunnelig på dere som er så avslappet! Jeg blir stresset av overraskelsesbesøk og føler meg nesten invadert av det. Gjør alltid mitt beste for å skjule det, altså, men jeg setter pris på en sms først bare så jeg rekker å komme ut av pysjen/støvsuge litt. Som vertinne er alt klart når gjestene kommer, med unntak av maten - den må de vente litt på. Huset er strøkent, lysene er tent, jeg er (avslappet) pyntet. Jeg ber aldri gjestene gjøre noe, da jeg alltid har tenkt på det som en luksus, men egentlig får innlegget ditt meg til å lure på om det kunne vært en tanke å involvere dem litt slik at stemningen ble litt løsere. Tror det er hyggelig å være gjest hos deg, TS Takk for det! 😊 Jeg kan også bli ørlite stresset et lite øyeblikk av uanmeldt besøk, men det er bare et lite overrasket øyeblikk, før jeg tenker "Ingenting de kan få fullstendig sjokk av her!", og gleden ved å se en kjent tar over. Hvor hyggelig det er at noen (fremdeles) finner på å stikke innom. Jeg synes egentlig det skjer for sjelden, men vet jo at dette med overraskende besøk har folk så ulikt forhold til at jeg er forsiktig med det selv. Det hender at jeg stikker innom noen for å levere noe, fordi jeg har det i bilen klart til det, og plutselig kom på det da jeg var i nærheten, men jeg er i slike tilfeller veldig påpasselig med å poengtere at jeg bare skal levere, så de ikke tror jeg forventer å komme inn. Det gjør jeg om de insisterer, og jeg har tid, men jeg forventer det ikke. Selv dette er ganske sjelden, for det er ikke så mye å levere rundt, og jeg våger ikke selv å bare dukke opp hos noen, akkurat fordi jeg vet at mange ikke liker det. Så jeg er jo selv en del av å fjerne det som noe normalt å gjøre, selv om jeg personlig setter pris på det, og gjerne skulle fått slike besøk oftere.
Trolltunge Skrevet 26. juli 2020 Forfatter #12 Skrevet 26. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker kalde, høytidelige sammenkomster der alt er klart og perfekt, og alle kommer til riktig tidspunkt. Uanmeldt besøk er ikke ønsket, og blir vist bort. Anonymkode: 57d1b...d7b Jeg tror vi to er litt motpoler i dette.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #13 Skrevet 26. juli 2020 Jeg liker ikke uanmeldte besøk, vil helst at folk ringer først og gir meg ti min forvarsel i det minste. Ved besøk trenger ikke alt være klart (men som regel er det det) og jeg er i alle fall ferdig sminket og kledd. Hadde helt ærlig ikke likt å komme i et selskap der verten ikke hadde giddet å kle seg ferdig til gjestene kommer, er ganske sløvt spør du meg. Anonymkode: 2aef9...9fd
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #14 Skrevet 27. juli 2020 2 timer siden, Trolltunge skrev: Jeg tror vi to er litt motpoler i dette. Det tenkte jeg også. Lurer på hvordan vi hadde klart oss i hverandres selskap! Ikke bra for min del, jeg hadde nok stresset 😓 Anonymkode: 57d1b...d7b
Trolltunge Skrevet 27. juli 2020 Forfatter #15 Skrevet 27. juli 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Det tenkte jeg også. Lurer på hvordan vi hadde klart oss i hverandres selskap! Ikke bra for min del, jeg hadde nok stresset 😓 Anonymkode: 57d1b...d7b Det er ikke sikkert. To av mine nærmeste venninner er mine motpoler i dette, som deg, og vi har funnet ut at vi er bra for hverandre. Påvirker hverandre på en positiv måte.
Trolltunge Skrevet 27. juli 2020 Forfatter #16 Skrevet 27. juli 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker ikke uanmeldte besøk, vil helst at folk ringer først og gir meg ti min forvarsel i det minste. Ved besøk trenger ikke alt være klart (men som regel er det det) og jeg er i alle fall ferdig sminket og kledd. Hadde helt ærlig ikke likt å komme i et selskap der verten ikke hadde giddet å kle seg ferdig til gjestene kommer, er ganske sløvt spør du meg. Anonymkode: 2aef9...9fd Det kan jeg forsåvidt forstå, om vertinne sto i joggebukse og flekkete t-skjorte. I mitt tilfelle ville du ha blitt møtt av vertinne i pen kjole og oppsatt hår, og måtte antagelig ha kjent meg en stund for å vite at jeg ikke var ferdig kledd, men hadde en midlertidig ikke så farlig å få flekk på - kjole, fordi annen var klar for kvelden. Samt at håret bare var satt opp slik så lenge jeg må unngå å få hår i maten. Jeg går nærmest alltid i kjoler, med mindre jeg skal trene eller jobbe i hus og hage.
SoWhat? Skrevet 27. juli 2020 #17 Skrevet 27. juli 2020 Jeg orker ikke folk på kjøkkenet når jeg lager mat, så den er alltid klar til gjester kommer. Uanmeldt besøk får kaffe eller te, og blir de lenge, så lager jeg omelett og bacon eller lignende. Noe lettvint. Som du beskriver det, er når jeg har overnattingsgjester, men under matlaging vil jeg fremdeles holde på alene. De er velkommen til å lage mat hvis de vil selv da. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #18 Skrevet 27. juli 2020 Åh, skulle ønske jeg var som dere. Høres egentlig koselig å være gjest hos alle som har skrevet her! ❤️ De få gangene jeg har hatt middager, lunsjer osv hjemme hos meg så prøver jeg å gjøre det mest mulig avslappet. Likevel føler jeg at gjestene mine virker veldig stive og stemningen er litt sånn...klein. Tror det er min feil 😕 Kan sikkert ha noe med å gjøre at jeg liker bedre å være gjest enn vertinne. Venninnen min er motsatt - hun er litt utilpass når hun er her hos meg, mens hjemme hos seg selv er hun veldig trygg, avslappet og en flott vertinne uten å være anstrengende på noen måte. Skulle ønske jeg ikke var sånn. Vanskelig å si hva jeg gjør "feil" også. Uanmeldt besøk........ Det går bare ikke for meg 🙈 hvis ikke jeg venter besøk så ser det fort ganske kaotisk ut her hjemme, jeg ligger etter med oppvask og støvsuging og jeg har gjerne ikke dusjet. Føler meg overhode ikke komfortabel med besøk da. Anonymkode: 855c3...7e1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå