AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #1 Skrevet 26. juli 2020 Når begynner barn vanligvis å si bokstaven R? Jenta mi er tre år, og har en skikkelig tydelig L overalt hvor det skal være R. Har hørt flere i hennes avdeling som sier R. De andre lydene har kommet ganske greit på plass, annet enn at hun bytter litt og sier pista istedet for pizza. Hun har til gjengjeld et helt vilt ordforråd og et godt språk ifølge barnehagen.. Personlig er ikke jeg særlig bekymret, tenker at det kommer når det kommer når det kommer, men det er et par stk i nær familie som har påpekt dette.. Dette er mitt første barn, så jeg vet ærligtalt ikke.. 😅 Anonymkode: e0713...fd0
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #2 Skrevet 26. juli 2020 Tror det kan variere veldig. I en søskenflokk jeg kjenner til var det ett barn som uttalte R perfekt helt fra starten, mens ett av de andre barna ikke lærte det før 6 års alder. Anonymkode: 09825...c01
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #3 Skrevet 26. juli 2020 Gutt på 2,5 som heller ikke sier R.. Anonymkode: 0c2a9...109 2
Tandra Skrevet 26. juli 2020 #4 Skrevet 26. juli 2020 Stort spenn på hva som er normalt. Våre var ca 1-2 år, 4 år og 7 år.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #5 Skrevet 26. juli 2020 Frøkna her var mellom ett og to år et sted. Jeg er over 30 og får det fortsatt ikke skikkelig til. 😂 Anonymkode: 83d23...ab5 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #6 Skrevet 26. juli 2020 Snart 6 her, og sier fortsatt ikke R med rulling. Alt annet på plass, og har ordforråd som en særdeles avansert 14-åring (ifølge han som testet). Vi tror det er tungebåndet (mye tydet på det ved amming i sin tid), men ingen går med på å sjekke, så da får hun bare gå der og si L til det evt løser seg eller alderen utløser en sjekk. Vi som foreldre kan ikke gjøre mer. Anonymkode: 5bb9d...33f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #7 Skrevet 26. juli 2020 Fra 8 år kan man få hjelp til r-artikulasjon i vår kommune. Fikk beskjed om at før det så er det normalt å ikke kunne si den, spesielt for gutter. Det vil gjøre «vondt verre» å øve på å si noe de ikke har forutsett Inger for å greie å si før de er klare for det. Anonymkode: b7aa8...d8b 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #8 Skrevet 26. juli 2020 Ett barn: da hun sa alle andre lyder, rullet fint ved 12-måneders alder. Barn to: 9 år, etter to runder hos logoped ordnet en teater-lærer det. Anonymkode: 3c5c0...9db 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #9 Skrevet 26. juli 2020 Eg meiner å ha lese at det ikkje er grunn til å sette inn tiltak før i 7–8 års-alder. Har ein fireåring som seier l der det skal vere r, og eg er ikkje bekymra 🙂 Anonymkode: 17c53...c7e
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #10 Skrevet 26. juli 2020 Jeg vet om 2 åringer som er tydelig på R og for de som må læres opp på skolen. Anonymkode: 78f07...bf6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #11 Skrevet 26. juli 2020 Tusen takk for gode og forskjellige svar ❤️ slipper å stresse ihvertfall hehe Anonymkode: e0713...fd0 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #12 Skrevet 26. juli 2020 Det blir satt inn tiltak, logoped, om ikke eleven kan si R/r i 2. klasse Anonymkode: 57589...164
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #13 Skrevet 26. juli 2020 Kan litt triks selv for å få uttalt lyder, jeg er en skikkelig språkentusiast, så blir det et problem kan jeg prøve det 😊 Anonymkode: e0713...fd0 1
Sansa20 Skrevet 26. juli 2020 #14 Skrevet 26. juli 2020 Er 31 år og slet selv i mange år . Klarer ikke å si det med tunga nå heller 😂 1
Surriball Skrevet 26. juli 2020 #15 Skrevet 26. juli 2020 Dattera mi på fire sier bare R i midten av ord, ellers er det L. Det går seg til
Millimani Skrevet 26. juli 2020 #16 Skrevet 26. juli 2020 Dette varierer veldig. Et av mine søsken klarte det ikke før hen var nærmere 5 år. Mitt andre søsken lærte å skarre på r da hen var rundt 2 år, men da vi flytta og la om dialekta vår som følge av at vi ville være som våre nye venner, - klarte ikke hun å rulle på r før langt opp i skolealder. Jeg er ikke logoped, men det er ting som er viktig i tilfelle. En treåring er ikke nødvendigvis sent ute. Men hvis treåringen har mange andre rundt seg som begynner å herme etter henne med å si f.eks. klok istedenfor krok, så må du rette på det og si at de skal ikke snakke sånn fordi da blir barnet forvirret. Dette kan være årsaken til at mitt yngste søsken var så sent ute En metode du eventuelt kan prøve, spesielt for rulle-r, er den såkalte "ed-metoden". Denne er særlig egnet for rulle-r, hvor god den er for skarring vet jeg ikke. Skarring er uansett enklere enn rulling. Men ved ed-metoden så skal barnet si f.eks. t-ed-oll, istedenfor troll. Tedoll, tedoll, tedoll. Fortere og fortere, men ikke stress barnet. Det finnes mange andre ord å trene på med denne metoden, men tedoll er et godt eksempel.
våren14 Skrevet 27. juli 2020 #17 Skrevet 27. juli 2020 Har lest litt om det, rundt skolestart er vanlig. Men som med alt av språk: variasjonene er STORE! Vi må passe på fordi vi nå vet hun har stramt tungebånd, så blir det trøbbel med noen lyder så må vi faktisk klippe det. Hun er 4,5 og har nettopp nailet L og fått den skikkelig inn, mangler bare R'en. Men ingen hast å vurdere det før etter hun er 6 iaf har jeg skjønt. Og hun prøver, jeg tipper den kommer om ikke så lenge, for det er noe på gang. De alfabetbøkene fra Goboken er geniale, hun elsker "R" boka, så blir mye utilsiktet øving Endel har R inne fra starten av, mens andre strever lenge med å finne den. Sånn er det jo med språk og lyder. Kan være litt tilfeldig også. Hørt flere som har R'en men som sier J for L, og da er man like langt liksom 😛
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #18 Skrevet 27. juli 2020 14 timer siden, Millimani skrev: Dette varierer veldig. Et av mine søsken klarte det ikke før hen var nærmere 5 år. Mitt andre søsken lærte å skarre på r da hen var rundt 2 år, men da vi flytta og la om dialekta vår som følge av at vi ville være som våre nye venner, - klarte ikke hun å rulle på r før langt opp i skolealder. Jeg er ikke logoped, men det er ting som er viktig i tilfelle. En treåring er ikke nødvendigvis sent ute. Men hvis treåringen har mange andre rundt seg som begynner å herme etter henne med å si f.eks. klok istedenfor krok, så må du rette på det og si at de skal ikke snakke sånn fordi da blir barnet forvirret. Dette kan være årsaken til at mitt yngste søsken var så sent ute En metode du eventuelt kan prøve, spesielt for rulle-r, er den såkalte "ed-metoden". Denne er særlig egnet for rulle-r, hvor god den er for skarring vet jeg ikke. Skarring er uansett enklere enn rulling. Men ved ed-metoden så skal barnet si f.eks. t-ed-oll, istedenfor troll. Tedoll, tedoll, tedoll. Fortere og fortere, men ikke stress barnet. Det finnes mange andre ord å trene på med denne metoden, men tedoll er et godt eksempel. Åå dette var fint å lese! Jeg er enig med deg! Man må snakke riktig foran barnet, jeg ser at enkelte har gjort om språket når de snakker med henne, og det sier jeg ifra om. Ungen blir faktisk forvirra. Et eldre søskenbarn snakket veldig forenklet med henne, kun "trapp opp bamse?" og da var jenta mi snart to og hun skjønte jo ingenting😅 etterhvert hører jeg "vent hel, jeg gål og hentel bamsen" Mamma gjorde en annen øvelse med søsteren min, ved at hun skulle si T, med artikulasjon (om det er det det heter) bare mange ganger, og til slutt blir det R, typ t, t, th, the, thr.. Tedoll var kjempesmart! Prøvde selv og det virka veldig logisk 😊 Anonymkode: e0713...fd0
baldrian Skrevet 27. juli 2020 #19 Skrevet 27. juli 2020 (endret) Ifølge min avdøde logoped-mor er rulle-R ofte den siste bokstaven som kommer på plass - rundt 6 år er ikke uvanlig. Det er ingen grunn til bekymring så lenge språket forøvrig er på plass. For min yngste satt den omtrent nøyaktig på 6-årsdagen. Den eldste var langt tidligere ute. Vær obs hvis L-erstatningen går over til en slags "dr"-lyd, altså med tunga lenger fram. Da er det like før. Endret 27. juli 2020 av baldrian
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #20 Skrevet 27. juli 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Snart 6 her, og sier fortsatt ikke R med rulling. Alt annet på plass, og har ordforråd som en særdeles avansert 14-åring (ifølge han som testet). Vi tror det er tungebåndet (mye tydet på det ved amming i sin tid), men ingen går med på å sjekke, så da får hun bare gå der og si L til det evt løser seg eller alderen utløser en sjekk. Vi som foreldre kan ikke gjøre mer. Anonymkode: 5bb9d...33f 5-åring som har ordforråd som en særdeles avansert 14-åring? Yeah, right. Anonymkode: 0c2a9...109 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå