AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #1 Skrevet 26. juli 2020 Jeg har førsteklassing nå til høsten, og lurer på om noen har tips angående dobesøk når barnet har hudfliker i rumpa - rett og slett. Litt bakgrunn: Barnet hadde veldig kraftig forstoppelse som spedbarn, og i den forbindelse sprakk hen i rumpa og fikk 3-4 hudfliker som sitter rundt analåpningen. Det er bekreftet at dette er normalt, og anbefalingen er å vente med å evt fjerne flokene til barnet er atskillig eldre, pga sårstell osv. Så hudflikene er der ennå, og de gjør at det er vanskelig for barnet (og oss) å tørke rent uten å bruke fuktede tøyservietter avslutningsvis. Ved bruk av kun papir blir alltid noe igjen rundt flikene, og på et par timer er barnet så sår i rumpa at det er plagsomt. HVORDAN løser vi dette på skolen, der barnet må klare seg selv??? Barnet er bare så vidt seks år, og er redd for å glemme å ta med seg klut (og fukte den) før hen bæsjer. Hen sier hen bare vil holde seg, men det går jo ikke i lengden - det blir jo mange timer. Jeg har foreslått å kjøpe en liten pung hen kan ha disse greiene i, med instruks om å kaste de brukte i søpla på do (hen vet godt at de ikke skal i do). Eller også kan hen bare ha et par sånne servietter i bukselommen hver dag. Men barnet er også redd for å bli ertet/få spørsmål om hva dette er eller hvorfor hen trenger det. Dette har aldri vært en stor greie for barnet tidligere, men nå er plutselig alt skummelt. Har noen liknende erfaringer å dele? Anonymkode: 8f4a3...8b8
Skogkløver Skrevet 26. juli 2020 #2 Skrevet 26. juli 2020 Jeg ville sendt med våtservietter som kan ligge på gangen. Da trenger ikke barnet å ta dem opp av sekken før toalettbesøk, og det blir ikke like synlig. Du kan gjerne snakke med lærer på forhånd slik at barnet får gå på toalettet i timen fremfor i friminuttet. 14
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #3 Skrevet 26. juli 2020 Hvis barnet en sånn liten pung i lomma er det vel ingen som merker det? Anonymkode: b482f...b93
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #4 Skrevet 26. juli 2020 Jeg kan relatere til problemet, som voksen har jeg hemorroider (som ikke gjør vondt) men som gjør det vanskelig å bli helt ren bak. Våtservietter/vaskeservietter i en pose? Når det er jakkesesong kan for eksempel posen (frysepose eller lignende) ligge i jakkelomma i garderoben sånn at det er lett å ta med seg på vei til do? Eventuelt får barnet gå på do, tørke så godt h*n kan, så gå og hente vaskeservietter og inn igjen på do og fikse resten. Informer lærere og SFO-ansatte sånn at barnet ikke får tilsnakk for å bruke lang tid. Skjønner at barnet kvier seg, men det meste går fint. Så lenge de voksne er informert kan de bidra med å minne på og å holde de andre elevenes fokus unna. Anonymkode: 06bf1...d54 6
Kittykat Skrevet 26. juli 2020 #5 Skrevet 26. juli 2020 Kan du nevne dette for læreren når skolen begynner? Da kan læreren hjelpe til med å minne han på det, diskret selvfølgelig. Kan dere kjøpe vaskeservietter som er pakket enkeltvis? De er jo mye enklere å ha i bukselommen enn en hel pakke med servietter. Eventuelt ha en pakke med våtservietter i en liten pose (da ser ikke de andre hva det er og spør gjerne ikke spørsmål) liggende i hyllen hans i gangen på skolen. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #6 Skrevet 26. juli 2020 Hvor ofte går barnet på do, da? Hvis det er snakk om en gang om dagen som kanskje skjer på skolen, så holder det kanskje å ha en liten pose med fuktede kluter/Våtservietter i lomma. Synes jo ikke, og ingen kommer til å reagere spesielt på det heller tror jeg. Ville også alliert meg med lærer så de er klar over situasjonen. Anonymkode: dabb1...2e5 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #7 Skrevet 26. juli 2020 Hvor ofte går barnet på do og bæsjer, og bæsjer barnet i skoletiden? Mitt barn har andre utfordringer med å gå på do på skolen, og holder seg til hun kommer hjem. Men det er jo klart at det er vanskelig om barnet må på do i skoletiden. Jeg skjønner utfordringen til barnet ditt. Det kan fort bli spørsmål rundt klut og våtservietter. Og jeg forstår at dette er noe barnet ønsker å holde skjult. Men de fleste utfordringer løser seg, så det beste vil være å snakke med læreren og komme til en felles løsning som passer for barnet deres. Anonymkode: 3a826...7d1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #8 Skrevet 26. juli 2020 TS her. Tusen takk for mange veldig innsiktsfulle svar - dette her var jo en smal sak! Jeg har også et liknende problem selv, og bruker tørre servietter som jeg har i vesken (og alltid to i en evt bukselomme i tilfelle jeg glemmer vesken). Fukter serviettene når jeg går på do og vet de vil trengs. Det var vanskelig (og skambelagt) for meg å venne meg til denne rutinen (grunnet forløsningsskade), og jeg føler veldig med barnet fordi det nå har oppdaget at dette, som har vært en ikke-sak for det hittil, ikke er helt «normalt». Det virker som en god løsning å ha tingene liggende i hyllen til barnet, og å sørge for at alt personell informeres, sånn at tabufølelsen minimeres. Dette skal jeg ta tak i med én gang. 😊 Anonymkode: 8f4a3...8b8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #9 Skrevet 26. juli 2020 Intimservietter i enkeltpakker. De er så små at de kan puttes i lomma uten at de vises🙂 lette å bare pakke i litt papir å kaste også, så trenger ingen se det. Anonymkode: f2ab3...aa1 7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #10 Skrevet 26. juli 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor ofte går barnet på do og bæsjer, og bæsjer barnet i skoletiden? Mitt barn har andre utfordringer med å gå på do på skolen, og holder seg til hun kommer hjem. Men det er jo klart at det er vanskelig om barnet må på do i skoletiden. Jeg skjønner utfordringen til barnet ditt. Det kan fort bli spørsmål rundt klut og våtservietter. Og jeg forstår at dette er noe barnet ønsker å holde skjult. Men de fleste utfordringer løser seg, så det beste vil være å snakke med læreren og komme til en felles løsning som passer for barnet deres. Anonymkode: 3a826...7d1 Barnet bæsjer 2 ganger om dagen. Vanligvis i 11-tiden og 18-tiden. Så én av rundene er i utgangspunktet i skoletiden. Magen til barnet har alltid gått som en klokke, og det har ikke vært mulig å snu noe særlig på rutinene der. Ideelt sett håper vi å etter hvert få barnet inn i en rytme der det bæsjer rett etter frokost hjemme, og så etter middag. Men hittil har det vist seg vanskelig. Anonymkode: 8f4a3...8b8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #11 Skrevet 26. juli 2020 Noen skoler har do for de med ekstra behov, dere kan høre om de har det? Så legger dere kluter der Anonymkode: 3dc99...913
Mt3 Skrevet 26. juli 2020 #12 Skrevet 26. juli 2020 Som en nødløsning kan jo barnet også fukte tørkepapir/dopapir og vaske med det. Er jo greit i de tilfeller det blir glemt å ta med det som egentlig skal brukes. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #13 Skrevet 26. juli 2020 Dersom det er handicaptoalett eller toalett som er et helt eget rom med ett toalett og vask kan du snakle med skolen og be om at barnet skal få benytte dette når det selv føler behov for det. Kan fukte papir? Eller så kan du kjøpe små ziplock-poser som du kan legge inn så mange tørkeservietter som hn trenger pr toalettbesøk. Anonymkode: 186ce...098 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #14 Skrevet 26. juli 2020 Som de over her sier, våtservietter er gull. De kan hen også fukte med lunkent vann 😊 Anonymkode: 888f4...402
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #15 Skrevet 26. juli 2020 Kan velvet moist, fuktet dopapir være en mulig løsning? fås på blant annet europris og vet det er mye brukt av mennesker med kronisk tarmsykdommer som raskt blir såre i stumpen Anonymkode: 470c2...8fe
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #16 Skrevet 26. juli 2020 Sikkert dumt spørsmål, men er det ikke veldig mye mer lettvint å bruke toalettpapir og klappe/tørke rent med vann? Da ville dere sluppet alt styret. Regner med at det er ulemper da, siden dere ikke gjør det. Anonymkode: cd82d...793
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #17 Skrevet 26. juli 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikkert dumt spørsmål, men er det ikke veldig mye mer lettvint å bruke toalettpapir og klappe/tørke rent med vann? Da ville dere sluppet alt styret. Regner med at det er ulemper da, siden dere ikke gjør det. Anonymkode: cd82d...793 Jeg er ikke TS, men vanlig dopapir, særlig sånt som er på skolen og skal være rimelig, smuldrer og går fort i oppløsning hvis det blir vått. Vil tro det er en grunn. Anonymkode: 06bf1...d54 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #18 Skrevet 26. juli 2020 Kjøp en pakke med tørr servietter. Så kan barnet fukte det med vann. Enkelt å ha i lommen 😊 sliter med det samme selv for har en flik som aldri har blitt fikset 🤭 Anonymkode: e49cd...ce7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå