AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #1 Skrevet 26. juli 2020 Hei 😊 Jeg kunne tenke meg å bygge på førskolelærerutdannelsen min med en master i spes.ped da jeg ønsker å jobbe i PPT. Jeg ser det er 2 års studie hvor man ikke har mulighet til å jobbe ved siden av (hvertfall på dagtid). Hvordan har dere som har tatt master klart det? Har familie, hus og to barn og jeg trenger helst inntekt over 25.000. Vil ikke ta 4 nye år med studier (deltid), sa opp min faste jobb til fordel for vikariat som jeg har i 1,5 år til. Håper på svar/erfaringer! Anonymkode: cb28f...955
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #2 Skrevet 26. juli 2020 Du må enten spare opp litt på forhånd, eller så må dere kutte på kostnadene 😁 Vi flyttet til en mye rimeligere leilighet de årene jeg tok master. Bodde trangt, hadde ikke så mye til overs hver måned, men hadde mer fleksible dager. Brukte mye tid ute. Anonymkode: 47a58...cf8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #3 Skrevet 26. juli 2020 Jeg har jobbet i helsevesenet som ufaglært. Jobbet kveld og helger da det er best betalt. Har gått utover tid med familien, men det er jo for en begrenset periode. Fikk en helgestiling fast og plusset på med ekstravakter. Finnes også større stillinger på kveld/helg, men jeg ønsket fleksibiliteten.. Anonymkode: 7c4c5...c43
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #4 Skrevet 26. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må enten spare opp litt på forhånd, eller så må dere kutte på kostnadene 😁 Vi flyttet til en mye rimeligere leilighet de årene jeg tok master. Bodde trangt, hadde ikke så mye til overs hver måned, men hadde mer fleksible dager. Brukte mye tid ute. Anonymkode: 47a58...cf8 Takk for svar! Det er uaktuelt å flytte for å ta master - vi har et nyutbygget hus med stor, fin tomt. Her kommer vi kommer til å bo til vi blir båret ut herfra 😅 Spare, ja... 🙄 Det kan ta tid 😜 Kanskje jeg må satse på å vinne på Lotto-kupongen 😆 Får tenke på det👍 TS Anonymkode: cb28f...955 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #5 Skrevet 26. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet i helsevesenet som ufaglært. Jobbet kveld og helger da det er best betalt. Har gått utover tid med familien, men det er jo for en begrenset periode. Fikk en helgestiling fast og plusset på med ekstravakter. Finnes også større stillinger på kveld/helg, men jeg ønsket fleksibiliteten.. Anonymkode: 7c4c5...c43 Takk for svar 👍 ts Anonymkode: cb28f...955
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #6 Skrevet 26. juli 2020 Jeg jobbet deltid i butikk fra kl 16-20 ca. 3-4 dager i uken og hver lørdag. Så du kan heller skaffe deg en kveldsjobb. Anonymkode: be135...37d
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #7 Skrevet 26. juli 2020 Du vil kunne få 50.000 ekstra i 4 semester (totalt 200.000) fra lånekassen når du har barn under 16 år eller er over 30 år. Anonymkode: b111b...371 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #8 Skrevet 26. juli 2020 Kam du få støtte av arbeidsgiver? Jeg får full lønn når jeg starter på master nå til høsten. Det tar 2,5 år fulltid så jeg hadde ikke hatt sjans til å dekke inn dette selv med tre barn og huslån. Anonymkode: bec8e...466 1
Gjest Saul Skrevet 26. juli 2020 #9 Skrevet 26. juli 2020 Er du alene eller har du ektefelle/ partner? Usikker på hva du mener med familie i HI. I så fall - er det mulighet for at din partner kan jobbe ekstra i den perioden?
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #10 Skrevet 26. juli 2020 Akkurat nå, Saul skrev: Er du alene eller har du ektefelle/ partner? Usikker på hva du mener med familie i HI. I så fall - er det mulighet for at din partner kan jobbe ekstra i den perioden? Jeg er gift og han jobber 100% +. Han tjener alt mellom 33-45.000 kr i mnd, spørs hvor mye overtid det er. Så han kan ikke jobbe mer.. har to hobbyer som tar mye tid også. Vi hadde sikkert klart å minske forbruket, vi har mye å jobbe med der. Det er bare det å ofre det, det sitter langt inne. Men takk for innspill 😊 Fint å lese forslag før jeg velger hva jeg gjør. Ts Anonymkode: cb28f...955
SPOCA Skrevet 26. juli 2020 #11 Skrevet 26. juli 2020 (endret) Har du sjekket nettstudier, f.eks i Sverige? I Sverige (sjekk ut antagning.se) tilbyr flere universiteter/høgskoler master/magisterutdanning. Så lenge du har en norsk bachelor innen relevant utdanning vil du kunne søke. Det er også stort sett gratis for oss i Norge. Ser de blant annet har studier som "Internationellt Barn- och ungdomsvetenskapligt masterprogram", "Master in Child and Youth Studies", "Barn- och ungdomsvetenskapligt magisterprogram" osv som distansutbildning uten oppmøte. Bare tenker det kan være alternativ når man ikke har gode alternativ her i Norge. Er man usikker på hva gradene/studiene tilsvarer i Norge kan du høre med utdanningsdirektoratet. Jeg har selv sjekket, og fått godkjent studier i Sverige. Endret 26. juli 2020 av SPOCA
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #12 Skrevet 27. juli 2020 Både jeg og samboer har tatt ekstra utdanning de siste årene. Og det må gjøres harde prioriteringer, det kommer en bare ikke utenom. Vi har tatt det i tillegg til jobb, men så er det klart at ferie, sosial liv og hobbyer har det ikke blitt mye av. Forslag og vurdere: - stramt minimumsbudsjett ifht månedlige kostnader (ingen ferie, rimelig mat etc) - ekstra overtid på din mann (de hobbyene hans må nok settes på hold;)) - ettermiddag og/eller helgejobb på deg. - tenke løsninger ifht sparing. F.eks kutte ned til en bil. - utnytte de stønads ordningene som finnes Anonymkode: a1b4f...6a3 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #13 Skrevet 27. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Både jeg og samboer har tatt ekstra utdanning de siste årene. Og det må gjøres harde prioriteringer, det kommer en bare ikke utenom. Vi har tatt det i tillegg til jobb, men så er det klart at ferie, sosial liv og hobbyer har det ikke blitt mye av. Forslag og vurdere: - stramt minimumsbudsjett ifht månedlige kostnader (ingen ferie, rimelig mat etc) - ekstra overtid på din mann (de hobbyene hans må nok settes på hold;)) - ettermiddag og/eller helgejobb på deg. - tenke løsninger ifht sparing. F.eks kutte ned til en bil. - utnytte de stønads ordningene som finnes Anonymkode: a1b4f...6a3 Det er nok dette som er løsningen. Det er ingen som kommer til å kaste 25k i måneden etter deg, både du og familien må prioritere og sannsynligvis ofre noe - inkludert fritid og dyre og tidkrevende hobbyer. Jeg har en sletning som tar master nå, deltid, ved siden 80% jobb og flere små barn. Hun står opp klokka fem hver morgen for å lese, i tillegg til å lese på kveldstid og i helger. Å ta master blir et prosjekt for hele familien, hvor alle må ofre noe. Anonymkode: 5ce39...2a6 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #14 Skrevet 27. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok dette som er løsningen. Det er ingen som kommer til å kaste 25k i måneden etter deg, både du og familien må prioritere og sannsynligvis ofre noe - inkludert fritid og dyre og tidkrevende hobbyer. Jeg har en sletning som tar master nå, deltid, ved siden 80% jobb og flere små barn. Hun står opp klokka fem hver morgen for å lese, i tillegg til å lese på kveldstid og i helger. Å ta master blir et prosjekt for hele familien, hvor alle må ofre noe. Anonymkode: 5ce39...2a6 Veldig enig i dette. For meg og samboer ble det et felles prosjekt, og tror det var nøkkelen til suksess. Jeg er høygravid og har tatt alt av husarbeid, i tillegg til å jobbe fult for at samboer skal få fokusere på studier. Og første frihelg sammen siden jul hadde vi for noen uker siden når eksamen var overstått;) Men det skal ikke forstås negativt, det er hardt når det står på, men absolutt verdt det! Anonymkode: a1b4f...6a3 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #15 Skrevet 27. juli 2020 Det finnes nettbaserte/samlingsbaserte spesped studier i Norge. Anonymkode: d8df8...c34 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #16 Skrevet 27. juli 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes nettbaserte/samlingsbaserte spesped studier i Norge. Anonymkode: d8df8...c34 Ja, det stemmer, men skal jeg ta ett år spes.ped kan jeg ikke jobbe ved siden av (fulltidsstudie). Og hvor langt kommer man med bare ett år? Ikke i ppt, vil jeg tro? 2 år deltid er mulig, men jeg ønsker ikke å sette meg bak kassa på Rema på ettermiddagene i 2 år. Har en del studielån etter 5 års etterutdanning (+ 2 år fagskole for 16-17 år siden). Så, jeg må virkelig tenke ut hvordan jeg skal gjøre det 🥴 Merker at jeg ikke er villig til å ofre mye tap i inntekt og leve nøkternt i 2 år osv. Jeg er bare i vikariat nå (har jobbet fast i mange år, men hadde stort behov for endring i fjor og tok et vikariat med mulighet for forlengelse, som jeg nå har fått 1,5 år til). Kunne kanskje jobbet deltid på dagtid der om det var mulig, for så å studere deltid? Jeg skulle gjerne kun vært student, men det er jo bare å drømme om 😜 Takk for innspill! Ts Anonymkode: cb28f...955
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #17 Skrevet 27. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det stemmer, men skal jeg ta ett år spes.ped kan jeg ikke jobbe ved siden av (fulltidsstudie). Og hvor langt kommer man med bare ett år? Ikke i ppt, vil jeg tro? 2 år deltid er mulig, men jeg ønsker ikke å sette meg bak kassa på Rema på ettermiddagene i 2 år. Har en del studielån etter 5 års etterutdanning (+ 2 år fagskole for 16-17 år siden). Så, jeg må virkelig tenke ut hvordan jeg skal gjøre det 🥴 Merker at jeg ikke er villig til å ofre mye tap i inntekt og leve nøkternt i 2 år osv. Jeg er bare i vikariat nå (har jobbet fast i mange år, men hadde stort behov for endring i fjor og tok et vikariat med mulighet for forlengelse, som jeg nå har fått 1,5 år til). Kunne kanskje jobbet deltid på dagtid der om det var mulig, for så å studere deltid? Jeg skulle gjerne kun vært student, men det er jo bare å drømme om 😜 Takk for innspill! Ts Anonymkode: cb28f...955 Prøv og ikke legg så mye begrensninger på deg selv. Med et samlingsbasert/nettbasert studie er det ingenting i veien for å ikke jobbe fult ved siden av fulltids studie (antar at samlingene er lagt til helger og du kan studere på nett når du vil). Det krever såklart at hele familien er med på laget! Og jeg sier ikke det blir enkelt, men det går Anonymkode: a1b4f...6a3 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #18 Skrevet 27. juli 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Kam du få støtte av arbeidsgiver? Jeg får full lønn når jeg starter på master nå til høsten. Det tar 2,5 år fulltid så jeg hadde ikke hatt sjans til å dekke inn dette selv med tre barn og huslån. Anonymkode: bec8e...466 Det har jeg ikke tenkt på! Jobber i Norges største bhg - organisasjon, så kanskje dette er noe å sjekke ut 😃👍Takk! Ts Anonymkode: cb28f...955 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #19 Skrevet 27. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Prøv og ikke legg så mye begrensninger på deg selv. Med et samlingsbasert/nettbasert studie er det ingenting i veien for å ikke jobbe fult ved siden av fulltids studie (antar at samlingene er lagt til helger og du kan studere på nett når du vil). Det krever såklart at hele familien er med på laget! Og jeg sier ikke det blir enkelt, men det går Anonymkode: a1b4f...6a3 Takk, du har nok rett. Det blir nok ikke lett, men skal sjekke mer ut 👍 Jeg har tatt bacheloren min på 4 år (deltid) og har tatt årsstudium nå (som ikke er så relevant med utdannelsen min, men jeg var litt desperat i fjor etter å gjøre noe nytt). Jeg har vimsa muntlig i ett år hva jeg skal/ikke skal videre i livet, og jeg føler kanskje ikke at jeg blir tatt helt seriøst når jeg nå sier at jeg ønsker å ta master. For få uker siden ville jeg videreutdanne meg innen veiledning/rådgivning (årsstudium), men tror egentlig ikke jeg kommer så langt med det. Det er spes.ped eller logopedi som tiltaler meg mest og som jeg helst vil. Det sikrer meg jobb flere steder med master, og jeg elsker å observere, kartlegge, evaluere osv. Har mye erfaring med ulike samarbeid og jeg får tilbakemeldinger på at jeg er flink med mennesker. Så, jeg vil ikke snu om hele livet vårt å la familien min «svi»/ofre mye for at jeg skal ta master. Da vil jeg klare det ved siden av 80-100% jobb, men jeg vet ikke om det går. Er vel mye obligatorisk oppmøte, men skal sjekke om samlingsbasert master er en mulighet 😊 Også skal jeg få snakket med sjefen min om mulighetene for støtte. TS Anonymkode: cb28f...955 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #20 Skrevet 27. juli 2020 Riktignok en helt annen utdannelse. Jeg inngikk avtale med arbeidsgiver. Bandt meg i 3 år etter endt utdannelse, mot at de betalte utdannelsen, og 60% lønn i to år. Fikk også time-for-time betalt om jeg jobbet for dem i løpet av disse to årene, så jobbet en del i skolens ferier. Anonymkode: 311f3...57d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå