Gå til innhold

Bichion Havanais vs Kleinspitz

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kjøpe hund og valget står nå mellom Bichion Havanais og Kleinspitz. Er førstegangseier. Noen som har erfaringer, og kan komme med råd til hvilken rase jeg bør velge?

Anonymkode: 34c6e...f06

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Havanais er enklere å ha med å gjøre. Spitzer bjeffer mye. Du må lese deg opp om rasene og se om du kan besøke noen som har de hundene 

Anonymkode: cef4e...f7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sett av penger til fremtidig tannstell uansett hvem av dem du går for, miniatyrhunder har mye dårligere tenner enn større hunder... 

Anonymkode: 82d5d...2da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått for bichon havanais som første hund :) fine selskapshunder.

Anonymkode: 8c3f7...32b

• Liker 2
Skrevet

Vær klar over at Kleinspitz er rasetypisk ganske vokale av seg (som i bjeffing). Noen vil sikkert hevde at dette kan trenes bort, min erfaring er vel at nedarvede, rasetypiske trekk ikke lar seg trene bort sånn uten videre - naturlig nok.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alle bichon-rasene og lignende bjeffer også, vi har en malteservalp som nettop har begynt og han eksperimenterer masse med det. Det kan jo uansett ikke unngås, målet er jo å holde det til levelig nivå, og at den slutter når du sier stopp. 

Bichon må klippes og stelles MYE. Jeg syns det er veldig gøy å stelle vår hund, håret vokser kjemperaskt og jeg klipper alltid ett eller annet flere ganger i uken. Men den må få være hund også, så jeg prøver å ikke være så fisefin på det, det får bare være litt skjeivt her og der, må da være grenser på hvor lenge jeg skal være oppi han med saks. Og nå er han snart ungdom og syns det har blitt kjedelig å bli stelt 😭 vi har alltid holdt det positivt med snacks og lek underveis, så nå må jeg finne på noe annet lurt for at han skal sitte i ro. 

Som førstegangshund er disse kjempegode. De er en av disse "velcro" - hundene, google "velcro dog". Det kan være intenst noen ganger og man får fnatt, men det er mange positive ting også. 

Anonymkode: b79b5...8de

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle bichon-rasene og lignende bjeffer også, vi har en malteservalp som nettop har begynt og han eksperimenterer masse med det. Det kan jo uansett ikke unngås, målet er jo å holde det til levelig nivå, og at den slutter når du sier stopp. 

Bichon må klippes og stelles MYE. Jeg syns det er veldig gøy å stelle vår hund, håret vokser kjemperaskt og jeg klipper alltid ett eller annet flere ganger i uken. Men den må få være hund også, så jeg prøver å ikke være så fisefin på det, det får bare være litt skjeivt her og der, må da være grenser på hvor lenge jeg skal være oppi han med saks. Og nå er han snart ungdom og syns det har blitt kjedelig å bli stelt 😭 vi har alltid holdt det positivt med snacks og lek underveis, så nå må jeg finne på noe annet lurt for at han skal sitte i ro. 

Som førstegangshund er disse kjempegode. De er en av disse "velcro" - hundene, google "velcro dog". Det kan være intenst noen ganger og man får fnatt, men det er mange positive ting også. 

Anonymkode: b79b5...8de

Aldri hørt om borrelåshund før.

Anonymkode: 70baf...63f

AnonymBruker
Skrevet
På 26.7.2020 den 16.49, AnonymBruker skrev:

Sett av penger til fremtidig tannstell uansett hvem av dem du går for, miniatyrhunder har mye dårligere tenner enn større hunder... 

Anonymkode: 82d5d...2da

Jepp! Har brukt nærmere 20.000 på tannrens og tanntrekk hos veterinær det siste året bare. Dyrelegen var også overrasket over hvor raskt hun får tannstein og betennelser, selv om hun poengterte at det er et velkjent problem med små hunder. Hunden får diverse produkter mot tannstein hver dag, men når vi drar tilbake til høsten må hun mest sannsynlig trekke mer. Har brukt mer penger på hundens tenner enn mine egne for å si det slik. Samme erfaring har omtrent alle med små hunder som jeg kjenner. 

Jeg elsker den lille hunden min. Tanken på å miste henne er uutholdelig! Når det er sagt så kommer ikke jeg til å skaffe meg en liten hund igjen pga. tannproblematikken de ofte har.

Anonymkode: dec62...a90

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Små hunder har svært ofte tannproblemer og må trekke både det ene og det andre. En venninne av meg med småhund har måttet trekke 14 tenner på hunden sin...! Den spiser helt greit likevel, ikke noe problem. Som ulver så tygger ikke hunder maten sin noe særlig. Kan det svelges helt, så gjør de det. Må det stykkes opp så bitene blir svelgbare, så er det ett eller to tygg for å dele biten akkurat nok så den kan svelges. Tørrfòr går derfor ned helt uten å behøve og tygges.

Av de to rasene du nevner, vil jeg si spisshunden (kleinspitz) nok har mest tendens til å bjeffe - og de kan bjeffe mye.

Jeg kjenner en som har B. havanais, og den er nesten helt taus. Den bjeffer bare en gang eller to når det ringer på døren, ellers sier den ikke et kvidder. Helt utrolig, og den samme hunden har ALDRI tigget mat ved bordet etc! Enda mer utrolig. Men det kan komme av at de aldri noensinne har gitt hunden en eneste smaksprøve av menneskemat, så den har rett og slett ikke lært at det er mulig.  

B. havanais trenger en del pelsstell i form av både klipping og børsting, mens kleinspitzen ikke klippes men må børstes jevnlig, særlig i røyteperiodene. Om jeg ikke husker feil, så røyter ikke havanaisen. Det i seg selv er et kjempepluss i min bok....! (min gjeterhund røyter noe fryktelig nesten året rundt)

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...