Gå til innhold

Positive ting med Asperger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, YtreYtterst skrev:

De virker veldig ærlige. Har akkurat sett Love on the Spectrum på Netflix, og det var en veldig hjertevarm serie.

90% av den serien er scripted.

Anonymkode: c6e58...698

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De blir ofte veldig gode, dyktige og talentfulle innen de områdene og de er interessert i. Det er en stor pluss. :) 

Gjest YtreYtterst
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

90% av den serien er scripted.

JaDa jAdA.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg (kvinne 30) har aspergers. Fortalte min bror om min diagnose for noen måneder siden. Noen uker siden kom vi inn på en samtale hvor han da sier 'man kan da ikke være sammen med en som er autistisk!'. Jeg kunne da, med mye latter, informere ham om at aspergers er en form for autisme. Han visste at jeg hadde aspergers. Han hadde visst ikke fått med seg at aspergers var en type autisme. Han sa da 'det ville jeg aldri trodd om deg!',

Jeg fikk diagnosen sent. Jeg føler dog at den stemmer veldig godt med meg. Jeg har mine utfordringer, men jeg har alltid prøvd å være å trivelig mot andre folk jeg kan, og jeg er veeeeldig flink på å holde følelser utenfor når jeg skal bestemme meg for hva jeg mener om det ene eller andre. Jeg er derfor veldig logisk og fornuftig, og det er så og si umulig å dra meg inn i drama jeg ikke er interessert i 😅

Anonymkode: 82292...56f

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

De blir ofte veldig gode, dyktige og talentfulle innen de områdene og de er interessert i. Det er en stor pluss. :) 

Problemet er at vi er uønsket i arbeidslivet.

Fra en studie om personlig med Aspergers erfaringer med NAV:

https://oda.hioa.no/en/men-han-forstar-meg-bare-ikke-og-jeg-forstar-ikke-ham-og-da-blir-det-jo-slik-en-kvalitativ-studie-om-personer-med-asperger-syndroms-erfaringer-fra-attforingsprosessen-i-nav/asset/dspace:5919/Janzon_Anne.pdf

Selv om det finnes flere eksempler på personer med Asperger syndrom som fungerer i ordinært arbeidsliv, er det relativt få som er i arbeid (Arbeids- og velferdsdirektoratet (AVdir.) 2010, 6). Det skorter ofte verken på evner eller vilje, men i dagens arbeidsliv med økte krav om både selvstendig organisering av arbeidsdagen og sosiale ferdigheter, havner de fleste utenfor arbeidslivet, også de med videre utdanning (AVdir. 2010, 7).

Studiens resultater viser at for de fleste av informantene har avstanden til arbeidslivet i liten grad blitt redusert, for noen heller økt. Mer enn halvparten har søkt, eller er innvilget hel eller delvis uførepensjon, og resten har arbeidsavklaringspenger (AAP). Det er kun én som ser ut til å nærme seg et inntektsgivende arbeid.

Flere av informantene opplever i stor grad en manglende tilstedeværelse av anerkjennelse av den enkelte, kunnskap og forståelse av deres situasjon, brukermedvirkning og oppfølging i samarbeidet med ansatte i NAV, og gir uttrykk for at dette vanskeliggjør deres attføringsprosess .

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er realistisk.

Men akkurat som hun moren ser alt det positive i barnet sitt, så er vi mange som har venner (og også kjærester) med Asperger. Du er ikke uten verdi, skjønner du. Vær litt mer raus selv, og prøv å fortrenge det negative. Livet er ikke rosenrødt og problemfritt for oss andre heller, vi opplever litt av verdt, men det gjelder å prøve å se de positive tingene som er der, og dyrke dem.

Anonymkode: f22d5...699

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Asperger og kjenner meg igjen i innleggene til alle disse bitre trådstarterne. Problemet vårt er at vi tenker veldig svart hvitt. Jeg er slik som man ikke merker diagnosen på, eneste man kan merke etter litt tid med meg er at jeg kanskje kan bli mer reservert/stille/uinteressert men er jeg med folk som gir meg noe er ikke dette noe problem. Hadde større sosiale problemer før.

Men svart hvitt tenkinga er det verste. Vi setter folk veldig i bås og tror at når man er slik så er man slik. Feks, er du født inn i familie med dårlig råd er du dømt til å få dårlig råd. Har du Asperger så er du rar for alle andre uansett hva du gjør. Osv 

Anonymkode: 9c3b2...5b9

• 1 måned senere...
Skrevet
På 31.7.2020 den 23.13, YtreYtterst skrev:

De virker veldig ærlige. Har akkurat sett Love on the Spectrum på Netflix, og det var en veldig hjertevarm serie.

Love on the Spectrum syntes jeg er en sirkusforestilling. Mange av deltagerne må ha tung autisme, og forstår ikke helt hva de er med på.

Anonymkode: 3b444...05a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...