Gå til innhold

Positive ting med Asperger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sett endel negativitet rundt Asperger i Kvinneguiden i det siste, både av folk med diagnosen og av andre. Noen tror dessuten at det er det samme som å være psykisk utviklingshemmet!!   😳 Jeg vil ha en motvekt. Få frem et litt mer nyansert bilde, fordeler  og ting som fungerer. Jeg kan begynne:

Jeg har god langtidshukommelse, folk spør meg om hjelp til å huske detaljer som jeg merker meg og jeg lærer raskt nye språk. Jeg har har utdanning, fast jobb, venner og førerkort selv med diagnosen.

Livet mitt er ikke perfekt og det er ikke ment som en tråd  at jeg skryter av meg selv. Jeg kunne godt skrevet om de dårlige dagene også, men fokuset nå var det positive.                                                Kom med noen positive assosiasjoner til Asperger:-)

Anonymkode: 25d59...1cc

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk med asp, når de ikke utagerer, er flinke til å sitte i ro og være stille. Dette er en fantastisk egenskap som mange godt kunne ha plukket opp fra dem.

Anonymkode: ed325...ed8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Asperger er en utviklingshemming/forstyrrelse-MEN, den har mange positive sider også!

Man er konkret, to the point, er ikke redd for å si ifra, ofte ser man ting fra er annet hold.

Kan konsentrere seg om oppgaver eller ting over en lengre periode. Sans for detaljer, nysgjerrig, bruker ikke unødig tid på pjatt.

Anonymkode: e86cc...cdf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, as har virkelig ingen positive egenskaper. Det er som et luv i fengsel. Et helvete.

Anonymkode: c6e58...698

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 13 år har Asperger. Og jeg har aldri møtt noen med et større hjerte enn han, og han er flink til å dele denne kjærligheten med sine nærmeste. Han er en svært god venn. Har god hukommelse, kreativ, flink til språk. Han har aldri utagert en eneste gang i sitt liv. 

Anonymkode: fcc32...154

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe å tilføye selv da jeg ikke kjenner noen som har Asperger så vidt jeg vet, men er det ikke slik at ingen med Asperger er like og at det dermed er umulig å svare på hva som er positivt (eller negativt) fordi det er individuelt og ikke trenger å gjelde alle med diagnosen? At selv om intensjonen med en slik tråd i utgangspunktet er god, men i praksis blir veldig generaliserende?

Anonymkode: 6b21f...0cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min sønn på 13 år har Asperger. Og jeg har aldri møtt noen med et større hjerte enn han, og han er flink til å dele denne kjærligheten med sine nærmeste. Han er en svært god venn. Har god hukommelse, kreativ, flink til språk. Han har aldri utagert en eneste gang i sitt liv. 

Og alt dette positive skyldes aspergeren?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, dette kom fra mor. Veldig objektivt.

Selv tror jeg ikke på Hans Asperger, en barnelege fra østerrike. https://no.wikipedia.org/wiki/Hans_Asperger

Diagnosen er jo veldig omstridt også.

Anonymkode: fb8fa...81c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 7/26/2020 at 4:04 PM, AnonymBruker said:

Har sett endel negativitet rundt Asperger i Kvinneguiden i det siste, både av folk med diagnosen og av andre. Noen tror dessuten at det er det samme som å være psykisk utviklingshemmet!!   😳 Jeg vil ha en motvekt. Få frem et litt mer nyansert bilde, fordeler  og ting som fungerer. Jeg kan begynne:

Jeg har god langtidshukommelse, folk spør meg om hjelp til å huske detaljer som jeg merker meg og jeg lærer raskt nye språk. Jeg har har utdanning, fast jobb, venner og førerkort selv med diagnosen.

Livet mitt er ikke perfekt og det er ikke ment som en tråd  at jeg skryter av meg selv. Jeg kunne godt skrevet om de dårlige dagene også, men fokuset nå var det positive.                                                Kom med noen positive assosiasjoner til Asperger:-)

Ja det er litt av problemet der ute og her inne. Folk har for lite kunnskap om diagnosen og generaliserer på bakgrunn av de hardest rammede.

Heldigvis er det flere nevrotypikere som har vett på å lese seg opp eller som er tolerante mennesker. Ellers hadde vi med diagnosen ikke kunne passe inn i det rigide og kalde norske samfunnet i det hele tatt..

Anonymkode: f71e5...00c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er litt av problemet der ute og her inne. Folk har for lite kunnskap om diagnosen og generaliserer på bakgrunn av de hardest rammede.

Heldigvis er det flere nevrotypikere som har vett på å lese seg opp eller som er tolerante mennesker. Ellers hadde vi med diagnosen ikke kunne passe inn i det rigide og kalde norske samfunnet i det hele tatt..

Anonymkode: f71e5...00c

Denne identitetspolitikken er bare så dum, det er oss og dem over hele linja. Nei, alle er ikke like, hverken aspergere og såkalte nt-folk. Det er mye overlappinger, slutt med denne idiotiske generaliseringen.

Gjest AnnaW
Skrevet

Jeg dykker veldig ned i mine interressefelt, det kan jo både være negativt og positivt, for meg er det veldig positivt og god terapi, noen har vel syns jeg er noe ensporet😅

AnonymBruker
Skrevet

Mamma til gutt på 12 med asperger. Skal vi sjå... 

1. Han er full i følelser, og ikke redd for å vise disse.

2. Han har en utrolig empati og et hjerte av gull. Han skjønner ikke at noen kan være slemme mot barn og dyr. 

3. Han er veldig musikalsk og spiller trombone i korps

4. Han gir verdens beste klemmer 

5. Han har en veldig rettferdighetssans, og omsorg for de som ikke har mye. Vil at vi skal gi penger til søsteren min siden hun er alenemor og har dårlig råd. 

6. Han er utrolig raus og god med vennene sine

Anonymkode: bff09...a40

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mamma til gutt på 12 med asperger. Skal vi sjå... 

1. Han er full i følelser, og ikke redd for å vise disse.

2. Han har en utrolig empati og et hjerte av gull. Han skjønner ikke at noen kan være slemme mot barn og dyr. 

3. Han er veldig musikalsk og spiller trombone i korps

4. Han gir verdens beste klemmer 

5. Han har en veldig rettferdighetssans, og omsorg for de som ikke har mye. Vil at vi skal gi penger til søsteren min siden hun er alenemor og har dårlig råd. 

6. Han er utrolig raus og god med vennene sine

Anonymkode: bff09...a40

Jeg tenker mammaer ikke er spesielt objektive.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min kamerat kan ALT om det han interesserer seg for. Det er veldig kjekt, og smart. Hvis du sier han i mot, tar han det ikke som kritikk og blir sur, men sjekker grundig opp hva som stemmer.

Han liker alle. Uansett hvem som kommer på besøk, kan han komme, fordi han "klikker" med de fleste og liker dem.

Han baksnakker ikke andre

Han har fast jobb, god utdanning, samboer, eier hus, har mange venner, og få vet om diagnosen. Den definerer ham ikke, men hvis du kommer tett på vil han fortelle om den

Anonymkode: d2515...2b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Evnen vår til å tenke annerledes. Derfor lettere å snike seg unna. Folk legger rett og slett ikke merke til enkelte ting. 

Det irriterende er at dersom man har en ide man kan tjene på, så hermer nevrotypikerne og det funker ikke for noen etter hvert.

Anonymkode: 9c3b2...5b9

Skrevet
På 26.7.2020 den 16.11, AnonymBruker skrev:

Asperger er en utviklingshemming/forstyrrelse-MEN, den har mange positive sider også!

Man er konkret, to the point, er ikke redd for å si ifra, ofte ser man ting fra er annet hold.

Kan konsentrere seg om oppgaver eller ting over en lengre periode. Sans for detaljer, nysgjerrig, bruker ikke unødig tid på pjatt.

Anonymkode: e86cc...cdf

Nei. Asperger syndrom er ikke en psykisk utviklingshemming, men en utviklingsforstyrrelse.

AnonymBruker
Skrevet

En av mine beste venninner har aspergers, og jeg er så utrolig takknemlig for å ha akkurat henne i livet mitt. Hun er lynende intelligent, og uansett hva jeg spør henne om eller om vi diskuterer noe, så kommer hun alltid med et klokt og godt svar eller argumenter som mange ganger har utfordret mitt eget syn på ting i livet. Hun har også lært meg mye, hun vet og kan mye om ulike ting i verden.

Hun er samtidig veldig omsorgsfull og har gjort mye fint for meg. Jeg kan med hånden på hjertet si, at jeg aldri har hatt en bedre venninne før. Hun er kjempeflink på sitt felt, og er samtidig veldig kreativ med tegning, maling og annet håndarbeid. Jeg misunner henne for hennes intelligens og kreativitet ❤️

Jeg ser på henne som en veldig snill, omsorgsfull, morsom og intelligent person - som jeg for alltid ønsker å ha i mitt liv ❤️

Anonymkode: 37e58...fc3

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker mammaer ikke er spesielt objektive.

I motsetning til deg som er superobjektiv og ikke preget av at du syntes livet ditt er dritt i det hele tatt....

Anonymkode: 2d3e9...399

Gjest YtreYtterst
Skrevet

De virker veldig ærlige. Har akkurat sett Love on the Spectrum på Netflix, og det var en veldig hjertevarm serie.

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I motsetning til deg som er superobjektiv og ikke preget av at du syntes livet ditt er dritt i det hele tatt....

Anonymkode: 2d3e9...399

Jeg er realistisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...