Gå til innhold

Hva tenker dere om å bestille på engelsk i norske restauranter?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hva tenker du om servitør som har jobbet tre år på samme cafe, som henvender seg til kundene på engelsk? Bør man ikke da forvente at han kan ta bestilling på norsk?

jeg fortrekker å bestille på norsk og ikke svitsje om.  Er det ensbetydende med å være nasjonalist? Vi stiller krav om norskferdigheter til innvandrere bare for å få en jobb i Norge. Hvorfor er det da helt uproblematisk med en ansatt som bare snakker engelsk? Er de unntatt integreringskrav? 

Man trenger ikke forvente noe som helst. Hvis en person prater engelsk, er det høflig å svare på engelsk, eller ihvertfall spørre om det er greit å bestille på norsk, eller om det er enklest på engelsk. Hva du forventer er irrelevant. 

På stillingsutlysninger for restauranter så står det ofte at norsk ikke er et krav, så lenge det ikke er et krav og de kan få jobber hvor det er greit at de kun snakker engelsk, så er det revnende likegyldig hva du forventer eller tenker om dette. Du kan mene at det er problematisk å måtte bestille mat på engelsk, men for de aller aller fleste går dette helt greit, og er et ikke-problem. Det får være opp til den enkelte restauranten å bedømme om dette er noe som er viktig for dem eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spiser ute sjelden så har ikke opplevd det der. Men skal det være sånn hadde jeg satt pris på et skilt i døren som sa "språksvake uønsket" slik at jeg kunne dra et sted hvor sånne som meg er velkomne.

Anonymkode: 787af...b71

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 26.7.2020 den 13.30, Teatrica skrev:

Det er en ting jeg virkelig ikke har tenkt noe nærmere over...

Nei, det er jo helt naturlig at vi snakker engelsk sammen. Snakker ofte engelsk selv jeg når jeg spør om noe på Kiwi. Helt naturlig for meg, selv om jeg er norsk. :ironi:

Anonymkode: 9d6b7...ce2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, deedee_ said:

Da har hun forhåptenligvis noen med seg som kan hjelpe, eller så kan hun sende mail på forhånd til restauranten om allergiene (slik hun bør!) og forklare hva hun kan spise/ikke kan spise. Jeg er sikker på at det finnes i hvertfall en norsktalende person i restauranten som kan ta hennes bord om det er nødvendig. Folk ser jo KUN problemer. 

Ærlig talt? Skal man måtte ta forholdsregler og forhåndsplanlegge fordi msn ikke kan få prate det offisielle språket i et land? 

Det innskrenker muligheten til mange. Det er faktisk ikke alle som er like språkmektige, og jeg synes vi må kunne innrømme at noen kan oppleve ting som hemmende og vanskelig selv om du ikke gjør det selv. 

Anonymkode: 0c34f...a5f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2020 den 11.47, Brunello skrev:

Servitør på restaurant er en av de jobbene som ikke krever norskkunnskaper. Det er derfor de som ikke snakker norsk har de.

Det er nok et punkt vi ikke blir enige på.

Pga div allergier/inntolleranser osv anser jeg det viktig å kunne det lokale språket der en jobber som kelner/servitør.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fru Uperfekt skrev:

Det er nok et punkt vi ikke blir enige på.

Pga div allergier/inntolleranser osv anser jeg det viktig å kunne det lokale språket der en jobber som kelner/servitør.

Det står allergener i mange menyer. Dersom det ikke står, får man spørre en som kan norsk. Det er jo ikke slik at allergikere ikke kan reise på ferie, så det ordner seg stort sett ganske greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, deedee_ skrev:

Man trenger ikke forvente noe som helst. Hvis en person prater engelsk, er det høflig å svare på engelsk, eller ihvertfall spørre om det er greit å bestille på norsk, eller om det er enklest på engelsk. Hva du forventer er irrelevant. 

På stillingsutlysninger for restauranter så står det ofte at norsk ikke er et krav, så lenge det ikke er et krav og de kan få jobber hvor det er greit at de kun snakker engelsk, så er det revnende likegyldig hva du forventer eller tenker om dette. Du kan mene at det er problematisk å måtte bestille mat på engelsk, men for de aller aller fleste går dette helt greit, og er et ikke-problem. Det får være opp til den enkelte restauranten å bedømme om dette er noe som er viktig for dem eller ikke. 

Jeg tenker motsatt her. Hvis jeg drar til et annet land, og lurer på noe, så spør jeg alltid først om motparten snakker engelsk. Å forvente at de kan, eventuelt har lyst til å prate engelsk oppfatter jeg som uhøflig.  Og skal jeg ta meg jobb, som feks Nederland  så må jeg være ydmyk overfor de lokale, ikke forvente at de skal snakke engelsk fordi jeg ikke behersker landets  språk.

Og på en restaurant i Norge så er ikke den utenlandske kelneren på hjemmebane, og bør derfor spørre om gjestene synes det er ok å ta bestilling på engelsk.  Det er ikke mitt  problem at han ikke har lært seg elementær restaurant/cafe-norsk.  Vi er ikke et tospråklig land.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Brunello skrev:

Det står allergener i mange menyer. Dersom det ikke står, får man spørre en som kan norsk. Det er jo ikke slik at allergikere ikke kan reise på ferie, så det ordner seg stort sett ganske greit.

Reiser en på ferie regner en ikke med at de snakker norsk, men i Norge er det forventet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Reiser en på ferie regner en ikke med at de snakker norsk, men i Norge er det forventet.

Du kan ikke forvente det. Norge er en del av et åpent europeisk arbeidsmarked. Mange som jobber i Norge i dag snakker ikke norsk, og har heller ikke tenkt å lære seg det. De er er for å jobbe i noen måneder eller noen år fordi vi trenger arbeidskraften deres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Brunello skrev:

Du kan ikke forvente det. Norge er en del av et åpent europeisk arbeidsmarked. Mange som jobber i Norge i dag snakker ikke norsk, og har heller ikke tenkt å lære seg det. De er er for å jobbe i noen måneder eller noen år fordi vi trenger arbeidskraften deres.

Jo jeg kan forvente det, selv om du personlig ikke gjør det.

Kan det være du tror jeg skriver kreve når jeg skriver forvente?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Jo jeg kan forvente det, selv om du personlig ikke gjør det.

Kan det være du tror jeg skriver kreve når jeg skriver forvente?

Nei, jeg skjønner hva forvente betyr. Og dersom du forventer at alle som jobber i Norge kan norsk, har du ikke fulgt med i utviklingen i arbeidsmarkedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Brunello skrev:

Nei, jeg skjønner hva forvente betyr. Og dersom du forventer at alle som jobber i Norge kan norsk, har du ikke fulgt med i utviklingen i arbeidsmarkedet.

Jeg forventer det i yrker hvor en skal være i kontakt med andre mennesker type helse/service o.l skal de stå i oppvasken/kjører lastebil f.eks kan de snakke hva som helst for min del.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Jeg forventer det i yrker hvor en skal være i kontakt med andre mennesker type helse/service o.l skal de stå i oppvasken/kjører lastebil f.eks kan de snakke hva som helst for min del.

Javel, forvent i vei. Men du kan bare glemme at det blir slik. Snarere tvert imot. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Brunello skrev:

Javel, forvent i vei. Men du kan bare glemme at det blir slik. Snarere tvert imot. 

Helt greit men som sagt velger å bruke forbrukermakten min og legger ikke igjen penger slike steder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Helt greit men som sagt velger å bruke forbrukermakten min og legger ikke igjen penger slike steder.

Gidder du virkelig å velge bort steder som er bra bare fordi noen av de som jobber der ikke snakker norsk? På restauranten er menyen på norsk, så for de aller fleste holder det å peke dersom man ikke tør å snakke engelsk. Og er man allergisk for nøtter eller gluten, er det ikke veldig vanskelig å lære seg hvordan man skal si det på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Brunello skrev:

Gidder du virkelig å velge bort steder som er bra bare fordi noen av de som jobber der ikke snakker norsk? På restauranten er menyen på norsk, så for de aller fleste holder det å peke dersom man ikke tør å snakke engelsk. Og er man allergisk for nøtter eller gluten, er det ikke veldig vanskelig å lære seg hvordan man skal si det på engelsk.

Ja det gidder jeg. Er faktisk ikke vanskelig, og det er ikke slik at enten snakker betjeningen engelsk i Norge eller så er maten dritt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, Fru Uperfekt skrev:

Ja det gidder jeg. Er faktisk ikke vanskelig, og det er ikke slik at enten snakker betjeningen engelsk i Norge eller så er maten dritt.

Nei, det er selvsagt veldig mange bra restauranter det bare jobber norskspråklige på. Det er faktisk en god del dårlige det jobber engelskspråklige på. Poenget er at jeg ikke gidder å utelate et sted selv om jeg må si et par, tre setninger på engelsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Brunello skrev:

Nei, det er selvsagt veldig mange bra restauranter det bare jobber norskspråklige på. Det er faktisk en god del dårlige det jobber engelskspråklige på. Poenget er at jeg ikke gidder å utelate et sted selv om jeg må si et par, tre setninger på engelsk. 

Og der er vi som sagt forskjellige.

Jeg er relativt språksterk, og snakker flere forskjellige språk slik at jeg uavhengig av hvilket land jeg befinner meg i forventer å kunne/måtte bestille på det landets språk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, Brunello said:

Jeg skjønner ikke dere som ikke klarer å innrømme at dette kan være et reelt problem for enkelte. 

Anonymkode: 0c34f...a5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...