AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #121 Del Skrevet 26. juli 2020 4 timer siden, Pipaluk skrev: Det viktigste er at de senser kundens behov. Kan servitøren engelsk og kunden synes at det går lettere, ja, så snakker man engelsk. Vil kunden snakke norsk, så gjør man sitt ytterste for at det skal fungere, selv om det blir litt rar kommunikasjon. Hvilket språk man velger kan ha noe med tid og stress å gjøre også. Har man dårlig tid, eller man er en gjeng på tjue stykker så vil man få det fort unnagjort. Da kan de jo ikke "vinne" da. Galt er det at en servitør bare tar som en selvfølge at gjestene snakker engelsk og galt er det at en servitør som faktisk prøver å lære seg norsk ønsker å snakke det på jobb. For kundenes behov for effektiv bestilling kommer selvsagt først og da får man bare ta det på engelsk når kunden ønsker det. Kompisen min hadde garantert vært bedre i norsk om flere kunder hadde hatt litt tålmodighet med den stotrende norsken hans, han er faktisk ikke så dårlig, men når han blir stressa blir det straks vanskeligere. Anonymkode: 3154d...c76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #122 Del Skrevet 27. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Da kan jeg si det sånn da. Sier du/noen kelner til en servitør på restaurant blir du nok svartelistet av det og. Anonymkode: 36eff...0fb Det er mange ord og uttrykk. Det er bare å lese på kg det. Anonymkode: 0e5f3...9a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #123 Del Skrevet 27. juli 2020 Om jeg er på restaurant i norge, så forventer jeg at kelneren snakker norsk. Altså om du flytter til et land, pg får deg jobb der, så lærer du deg språket. Uavhengig av hvor mye engelsk man kan snakke med hverandre, du lærer deg språket du velger å bosette deg i. Alle arbeidsplasser burde ha et krav om at man skal kunne norsk for å få jobb. Anonymkode: 3df9e...a52 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #124 Del Skrevet 27. juli 2020 Hvis kelneren med en gang sier fra at vi må snakke engelsk, så er det helt i orden. Men jeg opplevde nylig at kelneren/portieren henvendte seg til meg på engelsk, hvorpå det tok meg et halvt sekund å avgjøre om 1) bør jeg svare på engelsk fordi han kanskje ikke forstår norsk? 2) snakker han engelsk fordi han tror jeg er utlending? (turistfellestrøk) 3)hvis jeg nå velger å snakke engelsk og han så avbryter meg og sier vi kan snakke norsk? Avgjørelsen ble at jeg snakket på norsk, hvorpå han utålmodig endelig fortalte at han ikke forstår norsk. Hvorpå jeg blir litt snurt og bare okei, foretrekker du engelsk, fransk eller.. Anonymkode: dfb6c...506 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 27. juli 2020 Forfatter #125 Del Skrevet 27. juli 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Da kan de jo ikke "vinne" da. Galt er det at en servitør bare tar som en selvfølge at gjestene snakker engelsk og galt er det at en servitør som faktisk prøver å lære seg norsk ønsker å snakke det på jobb. For kundenes behov for effektiv bestilling kommer selvsagt først og da får man bare ta det på engelsk når kunden ønsker det. Kompisen min hadde garantert vært bedre i norsk om flere kunder hadde hatt litt tålmodighet med den stotrende norsken hans, han er faktisk ikke så dårlig, men når han blir stressa blir det straks vanskeligere. Anonymkode: 3154d...c76 Kanskje han bør praktisere norsk utenom jobben? Det fins flere steder han kan gå for å praktisere norsk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maskinisten Skrevet 27. juli 2020 #126 Del Skrevet 27. juli 2020 16 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Jeg snakker og engelsk flytende, flere andre språk og for den sakens skyld, men ber da automatisk om en norskspråklig kelner. Gir heller ikke tips om ikke jeg blir tiltalt på norsk i Norge Er det rart det er krig i verden. For noen nedlatende holdninger. Kunne ikke brydd meg mindre om servitør snakker norsk eller engelsk. Alle muligheter til å snakke engelsk griper jeg. Det er jo mangelen på trening som gjør en usikker i språket. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #127 Del Skrevet 27. juli 2020 18 timer siden, maskinisten skrev: Sørger du for å rekruttere nordmenn som er villige til å jobbe for luselønn, når de kan få bedre betalt et annet sted for lettere jobb? Sånn går det når nordmenn er for fine for å jobbe i restaurant og cafe. Du får åpne en restaurant du og bare ansette norske. Det er lønna det er noe galt med, ikke yrket i seg selv. Yrket er sosialt, morsomt og ganske ålreit. Anonymkode: 9d446...2d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #128 Del Skrevet 27. juli 2020 Jeg synes det er en uting. Jobber man i et serviceyrke, bør et minimum være at man snakker språket. Det er en del steder som sliter med å få tak i norsk arbeidskraft, som er avhengig av å hyre inn utlendinger for å få ansatte. Men altså, det gjelder ikke i byene. Der er det nok av folk som vil jobbe, om de får skikkelig lønn.. Det noe annet om det er et knøttlite hotell i huttaheiti.. Anonymkode: c0953...41b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrankDrebin Skrevet 27. juli 2020 #129 Del Skrevet 27. juli 2020 Nå behersker jeg engelsk godt, men jeg synes det blir feil når man er nødt til å snakke engelsk til betjeningen på f.eks. en restaurant i norge. Selv om de nok er i fåtall, så finnes faktisk de som enten ikke kan engelsk, eller behersker det veldig dårlig, og det er leit hvis de da sitter og ikke kan gjøre seg forstått på sitt eget språk i sitt eget land. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 27. juli 2020 Forfatter #130 Del Skrevet 27. juli 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Om jeg er på restaurant i norge, så forventer jeg at kelneren snakker norsk. Altså om du flytter til et land, pg får deg jobb der, så lærer du deg språket. Uavhengig av hvor mye engelsk man kan snakke med hverandre, du lærer deg språket du velger å bosette deg i. Alle arbeidsplasser burde ha et krav om at man skal kunne norsk for å få jobb. Anonymkode: 3df9e...a52 Nja. er det på restaurant, så finnes det jobber hvor du ikke trenger å kommunisere noe særlig på norsk. Men jeg synes det er rimelig å forvente at de lærer seg norsken som følger med jobben. Å ta enkle bestillinger på norsk, bør være enkelt. De kan bruke norske ord og fraser underveis. De kan snakke norsk, uten at de forstår så mye norsk. Gi inntrykk av at de prøver. Men på andre arbeidsplasser, som skole, barnehage, transport, og helsesektoren så bør en stille krav om norsk på et bestemt nivå. Hvis ikke, får de starte med en språkpraksis der, til de blir flinke nok til å få fast ansettelse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 27. juli 2020 #131 Del Skrevet 27. juli 2020 6 timer siden, maskinisten skrev: Er det rart det er krig i verden. For noen nedlatende holdninger. Kunne ikke brydd meg mindre om servitør snakker norsk eller engelsk. Alle muligheter til å snakke engelsk griper jeg. Det er jo mangelen på trening som gjør en usikker i språket. Jeg finnes ikke usikker i Engelsk både skriver og snakker det flytende. Men er jeg ute på restaurant i Norge forventer jeg å bestille på norsk. Bestiller på engelsk i engelskspråklige land, spansk i spanskspråklige, fransk i franskspråklige osv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #132 Del Skrevet 27. juli 2020 Det gjør meg absolutt ingenting, jeg kan da vel snakke engelsk. Er helt vanlig her i Trondheim at servitørene snakker engelsk. Hva hadde dere tenkt da om dere var studenter i et annet land og vært så heldige å fått en jobb der du kan snakke engelsk(siden man ikke lærer seg et nytt språk på 1-2-3)? Synes det er bare bra jeg da at ting blir litt mer internasjonalt. De kan jo sikkert noen ord/fraser på norsk sånn at eldre kan gjøre seg forstått, eller de kan tilkalle noen som snakker norsk. Jeg synes det er dumt at ikke alle trafikkskilt/varsler er på engelsk over hele den vestlige verden. Det er et internasjonalt språk som de aller fleste forstår. Og i Norge har vi såpass bra engelskopplæring at alle over 40?! forstår det. Anonymkode: 8df1e...acb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 27. juli 2020 Forfatter #133 Del Skrevet 27. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det gjør meg absolutt ingenting, jeg kan da vel snakke engelsk. Er helt vanlig her i Trondheim at servitørene snakker engelsk. Hva hadde dere tenkt da om dere var studenter i et annet land og vært så heldige å fått en jobb der du kan snakke engelsk(siden man ikke lærer seg et nytt språk på 1-2-3)? Synes det er bare bra jeg da at ting blir litt mer internasjonalt. De kan jo sikkert noen ord/fraser på norsk sånn at eldre kan gjøre seg forstått, eller de kan tilkalle noen som snakker norsk. Jeg synes det er dumt at ikke alle trafikkskilt/varsler er på engelsk over hele den vestlige verden. Det er et internasjonalt språk som de aller fleste forstår. Og i Norge har vi såpass bra engelskopplæring at alle over 40?! forstår det. Anonymkode: 8df1e...acb Jeg har faktisk tenkt litt på å jobbe i et annet land, feks Nederland, som også er like flinke i engelsk som vi er. Selv om jeg hadde fått godkjennelse fra jobben om at det var ok å snakke engelsk der, så hadde jeg tenkt litt på hva lokalbefolkningen foretrakk og gjort litt research rundt det. Hvis de ville ha en som snakket nederlandsk så hadde jeg gått inn for å lære meg det jeg trengte i jobben. Jeg ville ikke tatt det som en selvfølge at de skulle svitsje over til engelsk fordi jeg ikke forstår nederlandsk. Vi er faktisk ikke et tospråklig land, og folk har rett til å bruke morsmålet sitt. Hvis kunden vil bestille på norsk, så må kelner bare føye seg etter det. Jeg er rimelig sliten etter jobb, og orker ikke sitte å knote med engelsken. De må finne seg i at jeg snakker norsk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #134 Del Skrevet 28. juli 2020 Kelner: ALDRI hørt at det skal være utdatert eller feil. Jeg tenker at kelner er et mer seriøst yrke enn servitør. En kelner har fått ordentlig opplæring og jobber på en god restaurant, kan mye om mat og vin. En servitør er gjerne sesongarbeider på uterestauranten. Men det er jo bare mln oppfatning... Nordmenns engelskkunnskaper: Det er riktig som en sa over, bare de med litt velstående familier hadde råd til noe mer enn 7-årig folkeskole. Engelsk ble innført som fag i 1936, men det var valgfritt for den enkelte skole, så det var stort sett i byene det ble innført. Mange eldre har hatt lite eller ingen undervisning, og siden det heller ikke var vanlig med utenlandsferier før utpå 80-tallet, har de ikke praktisert det lille de lærte. Mange av mine jevnaldrende (50-åra) er usikre i engelsk. Serveringspersonalets engelskkunnskaper: Dessverre er en dem av de engelsktalende så dårlige i engelsk at jeg må forenkle språket veldig når jeg snakket med dem. Det går jo bra, men er litt slitsomt. Skjønner at de heller vil øve på engelsk enn norsk, engelsk er mer anvendelig om de ikke skal bo her permanent. MEN: Jeg snakker norsk til dem, så kan de gjerne snakke engelsk tilbake. Elsker engelsk språk og å snakke det, men ikke å krøkke i vei, samt at jeg synes arbeidsgiver skal legge til rette for at de lærer seg det grunnleggende. Lag plakater og hefter med de vanligste frasene. Takk, værsågod, unnskyld, kan vi få betale/få regningen, barneporsjon, hvor er toalettet, tallord 1-10 osv. På brygga i Tønsberg en septemberdag var det fortsatt sol, så vi satt ute. Jeg kom etter at de andre hadde bestilt, så jeg gikk inn til bardisken inne og ba om en kopp kaffe. - In English? Altså hva? Hvis du skal stå bak en bardisk bør du bruke første dagen til å pugge en pils, en øl, et glass vin, rødvin, hvitvin, kaffe... Anonymkode: 87e7c...002 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #135 Del Skrevet 28. juli 2020 Meg over: 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mange av mine jevnaldrende (50-åra) er usikre i engelsk *selv om vi har hatt engelsk fra fjerdeklasse, fordi de aldri har praktisert* Serveringspersonalets engelskkunnskaper: Dessverre er enkelte* av de engelsktalende så dårlig Anonymkode: 87e7c...002 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 28. juli 2020 #136 Del Skrevet 28. juli 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Det gjør meg absolutt ingenting, jeg kan da vel snakke engelsk. Er helt vanlig her i Trondheim at servitørene snakker engelsk. Hva hadde dere tenkt da om dere var studenter i et annet land og vært så heldige å fått en jobb der du kan snakke engelsk(siden man ikke lærer seg et nytt språk på 1-2-3)? Synes det er bare bra jeg da at ting blir litt mer internasjonalt. De kan jo sikkert noen ord/fraser på norsk sånn at eldre kan gjøre seg forstått, eller de kan tilkalle noen som snakker norsk. Jeg synes det er dumt at ikke alle trafikkskilt/varsler er på engelsk over hele den vestlige verden. Det er et internasjonalt språk som de aller fleste forstår. Og i Norge har vi såpass bra engelskopplæring at alle over 40?! forstår det. Anonymkode: 8df1e...acb Nå er det Norsk som er hovedmålet i Norge. Tror neppe mine utenlandsfarende barn hadde fått jobb hadde de insistert på å snakke "feilt" språk på jobb. Er endel jobber som ikke krever norsk kunnskaper så da får de aktuelle søke på sådanne jobber. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #137 Del Skrevet 28. juli 2020 Det er bare positivt. Kravet om å kunne norsk for å få seg jobb i Norge stopper veldig mange. Det burde være helt legitimt å bare bruke engelsk, om man behersker det best. Anonymkode: dadc3...e51 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 28. juli 2020 Forfatter #138 Del Skrevet 28. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er bare positivt. Kravet om å kunne norsk for å få seg jobb i Norge stopper veldig mange. Det burde være helt legitimt å bare bruke engelsk, om man behersker det best. Anonymkode: dadc3...e51 Så da ender vi opp med engelsktalende bussjåfører,og engelsk service på Deli De luca? Kanskje vi bare skulle gjøre engelsk til nasjonalt språk, så da slipper de språkkravene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #139 Del Skrevet 29. juli 2020 15 hours ago, Pipaluk said: Så da ender vi opp med engelsktalende bussjåfører,og engelsk service på Deli De luca? Kanskje vi bare skulle gjøre engelsk til nasjonalt språk, så da slipper de språkkravene? Perfekt! 😃 Det går helt fint ann å ha flere offisielle språk. Anonymkode: dadc3...e51 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. juli 2020 #140 Del Skrevet 29. juli 2020 På 27.7.2020 den 11.11, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er en uting. Jobber man i et serviceyrke, bør et minimum være at man snakker språket. Det er en del steder som sliter med å få tak i norsk arbeidskraft, som er avhengig av å hyre inn utlendinger for å få ansatte. Men altså, det gjelder ikke i byene. Der er det nok av folk som vil jobbe, om de får skikkelig lønn.. Det noe annet om det er et knøttlite hotell i huttaheiti.. Anonymkode: c0953...41b Problemet er at ingen av kundene er interessert i å betale det det koster dersom de ansatte skal ha høyere lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå