Gå til innhold

Hva tenker dere om å bestille på engelsk i norske restauranter?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Deg om det. Alle stedene jeg har jobba hadde du enten blitt svartelista eller flagga (dvs at du alltid får det dårligste bordet, enten i trekken med eim fra de som røyker utenfor døra eller like ved toalettene , mindre service og aldri kaffe på huset til desserten.)

Anonymkode: 36eff...0fb

Da vil jeg påstå at du har jobbet på steder med en ganske uprofesjonell innstilling til sine kunder, samt svært såre tær. Kelner er ikke et skjellsord eller et nedlatende uttrykk selv om det regnes som utdatert i bransjen, og de aller fleste som bruker det gjør det med gode intensjoner. Å svarteliste eller på andre måter straffe kunder for dette er så useriøst at hadde jeg visst om steder som hadde den praksisen ville jeg neppe gått dit igjen. Er det et stort problem å bli tiltalt på den måten, går det an å gjøre kunden vennlig oppmerksom på at det er et uttrykk som ikke lenger er i bruk.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, Daria skrev:

Da vil jeg påstå at du har jobbet på steder med en ganske uprofesjonell innstilling til sine kunder, samt svært såre tær. Kelner er ikke et skjellsord eller et nedlatende uttrykk selv om det regnes som utdatert i bransjen, og de aller fleste som bruker det gjør det med gode intensjoner. Å svarteliste eller på andre måter straffe kunder for dette er så useriøst at hadde jeg visst om steder som hadde den praksisen ville jeg neppe gått dit igjen. Er det et stort problem å bli tiltalt på den måten, går det an å gjøre kunden vennlig oppmerksom på at det er et uttrykk som ikke lenger er i bruk.

Riktig. Og du har helt rett i det. Det anser som respekt av/fra gjesten at de bruker kelner selv om det er gammeldags for mange andre ører.

Selv på cruiseskip så brukes kelner flittig.

Anonymkode: 0cb20...feb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. 

Om du har følgt litt med her i tråden så ville du ha sett at jeg har bidratt flittig med mine erfaringen fra restaurant bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norsk er en av de vanskeligste språkene å lære fordi det ikke snakkes rent norsk over hele landet. Det har vært saker om det i media når innvandrere å asylsøkere skulle lære seg språket. De finner språket veldig utfordrende pga de lærer det spesifikk på kurset, men så når de kommer ut fra kurset så er ikke norsken så rent hos nordmenn selv.

Det er faktisk lettere å lære norsk når man kan engelsk fra før. En som bare kan Somali, tigrinja, Vietnamesisk vil ha større utfordringer når de ikke har et annet språk å sammenlikne med. Servitører, kelnere ( brukt det ordet du liker best) behersker allerede engelsk. Mange ord er like. Mye grammatikk er lik. Går de inn for å lære norsk så får det de til. Kunsten er å praktisere på egenhånd, snakke norsk utenom skolen, se på tv, høre på radio osv.  Alt dette som kommer i tillegg til norskkurset  er nøkkelen til å beherske et nytt språk

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare fordi begrepet fagmessig er rett betyr ikke det at det er greit å bruke. Kelner er som å knipse/klappe/plystre etter servitøren din. Kelner er like utdatert som barnehagetante/onkel. 

Hvis mange i tråden sier kelner så er det kanskje ikke så utdatert. Kan du opplyse om hvorfor det er det? 

Anonymkode: 47d21...3f6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis mange i tråden sier kelner så er det kanskje ikke så utdatert. Kan du opplyse om hvorfor det er det? 

Det er et veldig negativt ladet ord.

Har du utdanning innen yrket heter utdanningen servitør, som er mer positivt og oppløftende.

De fleste servitører som jobber i bransjen i dag forbinder kelner med donald-vitser og sinte fulle folk med stormannskompkekser. Sist jeg slev ble kalt kelner var det samtidig som en mann på 50+ slo meg på rumpa og ba om en runde øl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer og jeg opplever av og til å bli snakket til på engelsk. Jeg må innrømme jeg blir litt satt ut. Jeg skjønner ikke hvorfor :laugh: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du utdanning innen yrket heter utdanningen servitør, som er mer positivt og oppløftende.

De fleste servitører som jobber i bransjen i dag forbinder kelner med donald-vitser og sinte fulle folk med stormannskompkekser. Sist jeg slev ble kalt kelner var det samtidig som en mann på 50+ slo meg på rumpa og ba om en runde øl. 

Men jeg kaller ikke en servitør for kelner, jeg snakker om en mannlig servitør, jeg kaller ikke en kvinne kelner og slår henne på rumpa, jeg slår ingen på rumpa og jeg roper ikke KEEELNEEEEER, ei heller SERVITØØØØR KOM HIT

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil at det er et veldig negativt ladet ord.

Servitør anses ikke som mer positivt og oppløftende som du sier. Mange forbinder ordet med lett tjernte penger som man ikke nødvendigvis treng verken utdanning eller faglig kurs i. Om du har kunnskap om dette som du sier at du har med din bakgrunn i bransjen, så har du skjønt at servitør er faktisk mer mer negativt ladet ord enn hva kelner er pga tittelens historikk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

at  kelner var negativt ladet, visste jeg faktisk ikke. Om jeg tok meg jobb på en restaurant så ville jeg sagt at jeg jobbet som kelner.  Nå vet jeg at det heter  det kjedelige ordet servitør ( som jeg forbinder med kantine).  Ordet kelner er etter min mening et ord med mer eleganse.

Hva med hovmester? Er det også gammeldags?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Feil at det er et veldig negativt ladet ord.

Servitør anses ikke som mer positivt og oppløftende som du sier. Mange forbinder ordet med lett tjernte penger som man ikke nødvendigvis treng verken utdanning eller faglig kurs i. Om du har kunnskap om dette som du sier at du har med din bakgrunn i bransjen, så har du skjønt at servitør er faktisk mer mer negativt ladet ord enn hva kelner er pga tittelens historikk.

Ok. 

Servitør står på kontrakten din

Kelner er noe den fulle mannen på bord 5 sier før han er skikkelig ufin mot deg. 

Du kan fint mene kelner er greit å bruke, men ingen av mine bransjevenner synes kelner er et ok ord. Og nei, servitør er ikke like negativt ladet som kelner er. Du kan fint mene hva enn du vil, men kelner er en donald-vits. Servitør er et yrke. Og ja du kan være servitør uten utdanning, du kan også være servitør uten å være god på det. Men servitør er fortsatt et yrke og kelner er fortsatt en vits. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Pipaluk said:

at  kelner var negativt ladet, visste jeg faktisk ikke. Om jeg tok meg jobb på en restaurant så ville jeg sagt at jeg jobbet som kelner.  Nå vet jeg at det heter  det kjedelige ordet servitør ( som jeg forbinder med kantine).  Ordet kelner er etter min mening et ord med mer eleganse.

Hva med hovmester? Er det også gammeldags?

Hovmester er en ledertittel. Ikke gammeldags, det er plasser som bruker ord som assisterende restaurantsjef på hovmesterstillingen, og det er noen som bruker hovmester om en husvert (en som viser deg til bordet for så å bli "ferdig" med deg) men det brukes fortsatt. Men tittelen blir fortsatt brukt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er en uting.

Jeg har selv en mastergrad i engelsk, så det å snakke engelsk er ikke et problem for meg, det er jo egentlig bare gøy. Jeg synes dog at det er synd fordi det kan utelukke en hel del mennesker, f.eks dem som ikke kan engelsk så godt, eller de som er eldre. Min far kan ikke bestille på engelsk (eller, da blir det å peke), og det synes jeg i grunn er for dårlig når man tross alt er på restaurant i Norge.

Når det er sagt: det er flott at folk prøver å lære seg norsk og derfor tar seg jobb som servitør eller lignende. Men da bør de jo prøve også. Det finnes nok av dem som ikke engang prøver, og det provoserer meg en smule. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, SPOCA skrev:

Synes det er en uting.

Jeg har selv en mastergrad i engelsk, så det å snakke engelsk er ikke et problem for meg, det er jo egentlig bare gøy. Jeg synes dog at det er synd fordi det kan utelukke en hel del mennesker, f.eks dem som ikke kan engelsk så godt, eller de som er eldre. Min far kan ikke bestille på engelsk (eller, da blir det å peke), og det synes jeg i grunn er for dårlig når man tross alt er på restaurant i Norge.

Når det er sagt: det er flott at folk prøver å lære seg norsk og derfor tar seg jobb som servitør eller lignende. Men da bør de jo prøve også. Det finnes nok av dem som ikke engang prøver, og det provoserer meg en smule. 

Minner meg om en foreleser som underviste i språksosiologi. Vi lærte masse teori om hvordan barn og voksne tilegner seg et nytt språk, men selv snakket hun kun engelsk. Hun var fra et annet nordisk land, hadde lært dansk på skolen, men ville bare undervise på engelsk.  Ikke forsto hun noe særlig norsk heller, til tross for at hun hadde bodd her i fem år.  Det ble bare veldig rart syntes jeg. Litt feigt at hun ikke kunne ha forelesningene sine på et skandinavisk språk, når hun selv hadde mye kunnskap om språklæring.

Jeg gikk også på et spanskkurs, hvor da lærer ( dette var i Norge) kun underviste på engelsk. Hun hadde også bodd her i en del år og sa at hun snakket bra norsk, men at engelsk var arbeidsspråket hennes. Så da ble det introduksjon til to språk samtidig. Var ganske sliten etter de spansktimene husker jeg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Minner meg om en foreleser som underviste i språksosiologi. Vi lærte masse teori om hvordan barn og voksne tilegner seg et nytt språk, men selv snakket hun kun engelsk. Hun var fra et annet nordisk land, hadde lært dansk på skolen, men ville bare undervise på engelsk.  Ikke forsto hun noe særlig norsk heller, til tross for at hun hadde bodd her i fem år.  Det ble bare veldig rart syntes jeg. Litt feigt at hun ikke kunne ha forelesningene sine på et skandinavisk språk, når hun selv hadde mye kunnskap om språklæring.

Jeg gikk også på et spanskkurs, hvor da lærer ( dette var i Norge) kun underviste på engelsk. Hun hadde også bodd her i en del år og sa at hun snakket bra norsk, men at engelsk var arbeidsspråket hennes. Så da ble det introduksjon til to språk samtidig. Var ganske sliten etter de spansktimene husker jeg.

Ja, det skjønner jeg, veldig spesielt må jeg si.

Det rare (eller kanskje ikke) er at når man studerer engelsk (ihvertfall da jeg gjorde det) skal alt være på engelsk (det er jo bra!), og når jeg snakket med forelesere på tomannshånd snakket vi også på engelsk, selv om vi begge var norske. Det er noe med å få inn språket med kropp, sjel og hjerte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. 

Servitør står på kontrakten din

Kelner er noe den fulle mannen på bord 5 sier før han er skikkelig ufin mot deg

Du kan fint mene kelner er greit å bruke, men ingen av mine bransjevenner synes kelner er et ok ord. Og nei, servitør er ikke like negativt ladet som kelner er. Du kan fint mene hva enn du vil, men kelner er en donald-vits. Servitør er et yrke. Og ja du kan være servitør uten utdanning, du kan også være servitør uten å være god på det. Men servitør er fortsatt et yrke og kelner er fortsatt en vits. 

Det bare tull.  Du kommer med oppdiktene svar her. Kelner bli brukt på lik linje som servitør og det er uavhengig om gjesten er full eller ei.

Vær så påståelig som du vil men du feil med såkalte "informasjon" du kommer det. Hvorfor tror du at 99% av filmer innholder at hovedrollen har en servitør jobb eller jobber som servitør ved siden av utdanningen før å kunne fullføre utdannelsen eller venter på at få gullbilletten til drømmejobben? Jo det er som du sier; et yrke som man ikke treng å utdanne seg til. På lik linje som å sitte på kassa på Rema 1000. Dette Donald duck argumentet ditt er nå oppbrukt, så legg det fra deg om du skal forsette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det bare tull.  Du kommer med oppdiktene svar her. Kelner bli brukt på lik linje som servitør og det er uavhengig om gjesten er full eller ei.

Vær så påståelig som du vil men du feil med såkalte "informasjon" du kommer det. Hvorfor tror du at 99% av filmer innholder at hovedrollen har en servitør jobb eller jobber som servitør ved siden av utdanningen før å kunne fullføre utdannelsen eller venter på at få gullbilletten til drømmejobben? Jo det er som du sier; et yrke som man ikke treng å utdanne seg til. På lik linje som å sitte på kassa på Rema 1000. Dette Donald duck argumentet ditt er nå oppbrukt, så legg det fra deg om du skal forsette.

Du må bare huske at en servitør kan jobbe på Egon, og en servitør kan jobbe på maaemo. To forskjellige jobber og forskjellige kvalifikasjoner. Bare fordi man ikke må ta en mastergrad for å bli servitør betyr ikke det at det ikke finnes folk som har stolthet i jobben sin. Både med og uten utdanning så er det folk som er stolte av jobben sin. (og det er gjerne de med stolthet som ikke vil bli kalt kelner) 

Kjøpmann er også et yrke, selv om du synker så lavg å kalle det kassa på rema. 

Bare fordi en høyere utdanning er det riktige for noen, betyr ikke det at det er det riktige for alle. Det er ikke sånn at alle vil bli lege og ingeniør, noen har faktisk lyst til å jobbe med andre ting og. Selv om du tydeligvis ikke synes det er yrker de kan være stolte av. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må bare huske at en servitør kan jobbe på Egon, og en servitør kan jobbe på maaemo. To forskjellige jobber og forskjellige kvalifikasjoner. Bare fordi man ikke må ta en mastergrad for å bli servitør betyr ikke det at det ikke finnes folk som har stolthet i jobben sin. Både med og uten utdanning så er det folk som er stolte av jobben sin. (og det er gjerne de med stolthet som ikke vil bli kalt kelner) 

Kjøpmann er også et yrke, selv om du synker så lavg å kalle det kassa på rema. 

Bare fordi en høyere utdanning er det riktige for noen, betyr ikke det at det er det riktige for alle. Det er ikke sånn at alle vil bli lege og ingeniør, noen har faktisk lyst til å jobbe med andre ting og. Selv om du tydeligvis ikke synes det er yrker de kan være stolte av. 

Det vet jeg og dermed treng jeg ikke å huske det. Derfor nok jeg en annen vinkel for å få den enkle versjonen fram slik at de som leser faktisk forstår hvorfor akkurat de to yrkene blir brukt så mye i filmer etc. Synket ikke i det hele tatt, så det er bare feil av deg si.. Jeg klare i det minste å argumentere uten å gå på motparten imotsetting til deg. Jeg har ikke uttalt meg i noe som helst hva jeg synes om det. Skal du forsette så ikke legg ordene i munn på meg eller prøve med skjult hersketeknikker. For det vil bli rapport.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det vet jeg og dermed treng jeg ikke å huske det. Derfor nok jeg en annen vinkel for å få den enkle versjonen fram slik at de som leser faktisk forstår hvorfor akkurat de to yrkene blir brukt så mye i filmer etc. Synket ikke i det hele tatt, så det er bare feil av deg si.. Jeg klare i det minste å argumentere uten å gå på motparten imotsetting til deg. Jeg har ikke uttalt meg i noe som helst hva jeg synes om det. Skal du forsette så ikke legg ordene i munn på meg eller prøve med skjult hersketeknikker. For det vil bli rapport.

Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...