Gå til innhold

Hva tenker dere om å bestille på engelsk i norske restauranter?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 minutter siden, Daria skrev:

Jeg har i utgangspunktet ingen problemer med å bestille på engelsk, men jeg blir litt provosert over at så mange steder tar for gitt at det er uproblematisk for kunden - det er ikke det for alle. Den gangen jeg hadde med en 8-åring som hverken fikk bestilt maten sin selv ellr snakket med servitøren fordi denne kun snakket engelsk, var litt nedtur. Mange av servitørene snakker dessuten dårlig engelsk og kan bare det mest grunnleggende, så kommunikasjonen blir vanskelig. Jeg forventer at de ansatte er i stand til å føre en samtale - kan du ikke svare på spørsmål fra kundene, er du ikke i stand til å gjøre jobben din.

Jeg snakket flytende engelsk sine jeg måtte lære meg det pga mine foreldre ikke klarte bestille for seg når vi var på ferie, så det resulterte i at jeg måtte være den som bestilte før oss alle. Når vi var i syden så fikk jeg mange jobbtilbud på de restaurantene vi var innom pga jeg behersket engelsken så bra. Men jeg var da bare et barn å kunne ikke takke ja til noe. 

Da jeg gikk inn i restauranten bransjen så skjønte jeg fort at ikke alle kunne beherske engelsken sin så bra som de hadde skrevet på CV sin. Mange restauranter tar nå halve jobbintetjuene på engelsk slik at restaurant sjefen eller dageligleder få en forsmak på om personen kan beherske sin rolle på engelsk eller ikke. Derfor er det mange som også vedlegger på CV sine at de spiller online spiller der man kommunikasjon forgår på engelsk. Og det er en stor pluss for arbeidsplassen.

Anonymkode: 0cb20...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 minutter siden, kaprikorn skrev:

Alle i Norge leser og skriver bokmål, selv de som har nynorsk eller samisk som hovedmål. Det er ingenting i veien med å be folk gjenta seg eller spørre hva de mener, det er sånn man lærer språket. Og igjen - her er det ikke en 70-åring som skal ta seg frem, men en 20-30-åring. Foreldregenerasjonen i min familiene lærte norsk i en alder av 40. Det er ikke et vanskelig språk, og det er ikke vanskelig å kommunisere med nordmenn. Folk her er greie og hjelpsomme, det eneste man trenger å gjøre er å være villig til å ta et tak. Men er man ikke det, da blir det selvfølgelig problemer. 

Nei. Det er ikke alle som gjør det. Så ikke vær så påståelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kaprikorn
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er ikke alle som gjør det. Så ikke vær så påståelig.

Var det utfordrende for deg å forstå hva jeg mente når jeg skrev "alle"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, kaprikorn skrev:

Var det utfordrende for deg å forstå hva jeg mente når jeg skrev "alle"? 

Pisspreik det er på deg nå. Du prøver du kun å redde deg selv. Du skrev klart å tydelig alle og ikke "alle". Så her er det DU som har en utfordring med å formulere deg rett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er helt ukomplisert med kelnere som bare snakker engelsk. Jeg snakker godt engelsk selv, og jeg reiser veldig mye så jeg er vant til å bruke språket.  De aller fleste nordmenn har vel nok engelsk-kunnskaper til å kunne foreta en bestilling på restaurant, og ellers er det bare å peke i menyen 😉

Anonymkode: 8e013...54d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pipaluk skrev:

Har du tenkt på at det er mange av våre nye landsmenn som ikke har lært engelsk? Kan man forvente at en vietnamesisk familie behersker engelsk?

Siden de fleste vietnamesere kom til Norge for mer enn 40 år siden vil nok veldig mange av dem kunne snakke engelsk, ja. I alle fall de som har vokst opp og gått på skole her.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det gjør meg ingenting :) bare fint å få brukt engelsken litt 

Anonymkode: a71ae...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Jdz skrev:

Siden de fleste vietnamesere kom til Norge for mer enn 40 år siden vil nok veldig mange av dem kunne snakke engelsk, ja. I alle fall de som har vokst opp og gått på skole her.

Jeg tenkte (selvfølgelig) først og fremst på de som kommer hit i voksen alder. Det trodde jeg du forsto

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det et eksempel når noen skal søke seg på serviør/kelner jobb på en restaurant hva arbeidsplassen forventer av den som søker.

20200726_154027.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i at på norske cafeer og restauranter, bør man kunne snakke norsk.  Og nei, alle har ikke lært engelsk på skolen i Norge. Når man begynte med engelskundervisning, avhang nok av hvor man bodde. Min mor er 84, og gikk på en liten skole på bygda. Ingen engelskundervisning. Hun tok et engelsk brevkurs som 20 åring, lite nyttig. Hun synes det er et kjempeproblem med servitører som kun snakker engelsk. Hun har allergier, og det er viktig med riktig kommunikasjon om maten.  Hun går ikke på disse stedene, med kun engelsktalende. Jeg har små barn, og det er forsåvidt ikke noe stort problem at de ikke kan bestille maten selv, men det ødelegger litt av gleden for dem. De føler seg så store når de klarer å ordne dette selv.  Så når vi skal ut og spise sammen, drar vi på den lokale kinarestauranten. De snakker ikke godt norsk, men gjør alt de kan for å forstå og bli forstått på det lille norske de kan, og både liten og stor setter pris på det.

Selv snakker jeg godt engelsk, så det er ikke noe problem, men synes det er meget underlig å ikke kunne norsk på slike servicesteder. I hvert fall burde man kunne hente noen som kan norsk , dersom man forstår at kundene har problemer.

Jeg har et utseende som kanskje ser litt engelsk ut. Blek hud og rødhåret. I hvert fall har jeg flere ganger blitt snakket til på engelsk på restauranter, og svart på engelsk. Men så har det vist seg at servitøren har vært fra stedet og helt norsktalende. (Oppdaget fordi de snakket norsk ved andre bord.) Så det kan også skje.

Anonymkode: 6e6f9...382

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forventer faktisk at norsken er tilstrekkelig til å få bestilt og betalt. 

At de skriver i stillingsannonser at engelsk er greit, betyr i mine øyne at de gjerne tar inn folk som ikke kan arbeidsmiljøloven og kan dumpe lønn og arbeidstid etter sitt eget velbefinnende. Les: useriøs arbeidstaker. 

Anonymkode: a972a...aec

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forventer faktisk at norsken er tilstrekkelig til å få bestilt og betalt. 

At de skriver i stillingsannonser at engelsk er greit, betyr i mine øyne at de gjerne tar inn folk som ikke kan arbeidsmiljøloven og kan dumpe lønn og arbeidstid etter sitt eget velbefinnende. Les: useriøs arbeidstaker

Anonymkode: a972a...aec

Bare tull å våseri du kom med nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er helt ukomplisert med kelnere som bare snakker engelsk. Jeg snakker godt engelsk selv, og jeg reiser veldig mye så jeg er vant til å bruke språket.  De aller fleste nordmenn har vel nok engelsk-kunnskaper til å kunne foreta en bestilling på restaurant, og ellers er det bare å peke i menyen 😉

Jeg kan også snakke godt engelsk og liker å praktisere det. 

Når jeg er i Norge foretrekker jeg å snakke norsk. Det er en prinsippsak

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kaprikorn
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pisspreik det er på deg nå. Du prøver du kun å redde deg selv. Du skrev klart å tydelig alle og ikke "alle". Så her er det DU som har en utfordring med å formulere deg rett.

Redde meg selv? Hva i alle dager er det du holder på med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, kaprikorn skrev:

Redde meg selv? Hva i alle dager er det du holder på med? 

Les innleggene 42,43 og 44 så ser du sammenhengen med dine svar og mine. Så det er bare la vær å spill overraskende "dum" for det er til ingen nytte. Du kom med et utsagn som jeg ga deg motsvar på. Dermed prøvde du å redde deg inn med et ugunstig påstand som jeg igjen tok deg på. Nå gjør du akkurat det samme med at du stiller deg "uforståelig" med at jeg tok deg på det du skrev. Det du driver med er dårlig debatt skikk og teknikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kaprikorn
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les innleggene 42,43 og 44 så ser du sammenhengen med dine svar og mine. Så det er bare la vær å spill overraskende "dum" for det er til ingen nytte. Du kom med et utsagn som jeg ga deg motsvar på. Dermed prøvde du å redde deg inn med et ugunstig påstand som jeg igjen tok deg på. Nå gjør du akkurat det samme med at du stiller deg "uforståelig" med at jeg tok deg på det du skrev. Det du driver med er dårlig debatt skikk og teknikk. 

Debattskikk* og -teknikk*. 

Det ser ut til at du er den eneste her som sliter med å forstå hva jeg mente. Så jeg tror ikke det er noe her for meg å forklare. 

Endret av kaprikorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg synes ikke det er et problem. Ofte snakker jeg en blanding av norsk og engelsk. De fleste forstår norsk, men er kanskje ikke så komfortable med uttalen sin. 

Anonymkode: 2d089...fa5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samme for meg, kan ta det på tegnspråk for min del. Er der for å spise og snakke med venner, ikke for å kommunisere med kelneren. 

Anonymkode: 097f0...3b7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiller overhodet ingen rolle, men forventer at de kan enten norsk eller engelsk på ihvertfall middels nivå. Kommer jo også litt an på restauranten, en trenger å få litt mer info fra kelneren på en Michelin restaurant enn om man kjøper en pølse på bensin stasjonen. 

Anonymkode: 525bc...748

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg kan også snakke godt engelsk og liker å praktisere det. 

Når jeg er i Norge foretrekker jeg å snakke norsk. Det er en prinsippsak

En prinsippsak faktisk. Du verden... 😏  Heldigvis for deg er de aller fleste restauranter, puber o.l. bemannet med norsktalende personell, så du får nok i deg både mat og drikke likevel 😄 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...