Pipaluk Skrevet 26. juli 2020 #1 Del Skrevet 26. juli 2020 Er det bare jeg som blir provosert over at kelneren henvender seg til meg på engelsk, som om det er det naturligste i verden? Ingen spørsmål om jeg synes det er greit å ta bestillingen på annet språk. Med mindre jeg har spørsmål om ingrediensene, så bestiller jeg på norsk og ber om regningen på norsk Hva tenker dere om dette? Bør man forvente at de ansatte plukker opp litt norsk eller spør om det er Ok at vi tar det på engelsk? 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 26. juli 2020 #2 Del Skrevet 26. juli 2020 Det er en ting jeg virkelig ikke har tenkt noe nærmere over... 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 26. juli 2020 #3 Del Skrevet 26. juli 2020 Jeg synes det er en uting, det blir så rart. 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 26. juli 2020 #4 Del Skrevet 26. juli 2020 Det tenker jeg er nokså likt å bestille på norsk, forutsatt at man vet navn på det man skal ha. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 Populært innlegg #5 Del Skrevet 26. juli 2020 Som i andre deler av arbeidslivet synes jeg at arbeidstakere skal kunne snakke det offisielle språket i landet. Jeg har stor toleranse når det gjelder feil, men det er da virkelig ikke så mye forlangt at de skal kunne ordene for det som de har på menyen og vanlige fraser som "hva skal det være?" etc. og høflighetsfraser. Anonymkode: 30769...b2d 54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ze.Xhx Skrevet 26. juli 2020 #6 Del Skrevet 26. juli 2020 Vanligvis tenker jeg ikke over det, men når mange har mistet jobben tenker jeg at vi burde bruke norsk arbeidskraft (som burde kunne snakke norsk). 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #7 Del Skrevet 26. juli 2020 Hva med de som ikke kan engelsk? Synes ikke det er greit. Anonymkode: 8d00d...35d 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 26. juli 2020 Forfatter #8 Del Skrevet 26. juli 2020 Akkurat nå, Ze.Xhx skrev: Vanligvis tenker jeg ikke over det, men når mange har mistet jobben tenker jeg at vi burde bruke norsk arbeidskraft (som burde kunne snakke norsk). Jeg synes at det er veldig urettferdig at utlendinger som ikke oppnår språkkravene på B1 på alle delområder ikke får jobb eller mister jobben de har, mens servitører som ikke kan et eneste norsk ord, men snakker engelsk, får jobb som kelner. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ze.Xhx Skrevet 26. juli 2020 #9 Del Skrevet 26. juli 2020 1 minutt siden, Pipaluk skrev: Jeg synes at det er veldig urettferdig at utlendinger som ikke oppnår språkkravene på B1 på alle delområder ikke får jobb eller mister jobben de har, mens servitører som ikke kan et eneste norsk ord, men snakker engelsk, får jobb som kelner. Tja, heller engelsk enn gebrokkent norsk og et eller annen afrikansk språk jeg ikke forstår. Men jeg ser poenget...👍 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #10 Del Skrevet 26. juli 2020 Opplevde nettopp dette på en restaurant i helgen. Ble helt satt ut og snakket med kelner på engelsk gjennom hele middagen. Hun var hyggelig, men ærlig talt, dit drar jeg ikke igjen. Vi bor i Norge. Såpass må en bedrift klare å ordne. Samme med både Foodora og Wolt i byen her. Budene snakker ikke norsk, noen forstår såvidt engelsk, så jeg har sluttet å bestille derfra. Verst er det på Burger King. De i disken sto og skrek arabisk til hverandre, og når jeg kom for å si at milkshaken min var vanilje og ikke sjokolade slik som jeg bestilte, kunne de ikke forstå meg. Takk for meg der også. Anonymkode: 7a340...820 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #11 Del Skrevet 26. juli 2020 Har vært på trendy og populære restauranter der kelner kommer bort til bordet, og uten å si et ord til venter på bestilling. Jeg begynner å si hva jeg skal ha, bare for å bli avbrutt av at kelneren rister på hodet og sier småsurt "english". Så må jeg bestille på engelsk da. Jeg snakker språket flytende så det får jeg til, men det er ikke alle andre som gjør det - og ofte ikke kelneren selv. Da kjenner jeg at jeg blir litt oppgitt, og får ikke lyst til å gå dit igjen. Til sammenligning har jeg møtt på andre, sånn som østasiater som nettopp har ankommet landet og ennå ikke har lært språket, men gjett om de prøver! De sier ordene langsomt og famlende, kanskje blir de stående fast litt underveis, men vi finner ut av det. Det gir et helt annet inntrykk når folk som har kommet fra andre siden av planeten går inn for å lære norsk, mens andre fra europeiske land ikke gjør det. Førstnevnte er gjerne mye mer hyggelige og imøtekommende også. Anonymkode: f0023...b51 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WhiteSwan Skrevet 26. juli 2020 #12 Del Skrevet 26. juli 2020 Veldig rart 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #13 Del Skrevet 26. juli 2020 Syntes det er kjipt ja, moren min kvier seg for å bestille mat ute, hun har aldri hatt engelsk på skolen og er ikke god i det. Anonymkode: 9ad48...a32 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maskinisten Skrevet 26. juli 2020 #14 Del Skrevet 26. juli 2020 (endret) All den tid nordmenn i stor grad holder seg for god til å jobbe som kelner og servitør, hva kan vi da egentlig forvente...? Er forøvrig utrolig å være under 70 år og ikke gjøre seg forstått og ikke forstå restaurant-engelsk i Norge... Endret 26. juli 2020 av maskinisten 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ze.Xhx Skrevet 26. juli 2020 #15 Del Skrevet 26. juli 2020 2 minutter siden, maskinisten skrev: All den tid nordmenn i stor grad holder seg for god til å jobbe som kelner og servitør, hva kan vi da egentlig forvente...? Er forøvrig utrolig å være under 70 år og ikke gjøre seg forstått og ikke forstå restaurant-engelsk i Norge... Man blir som regel ikke en racer i engelsk på norsk skole, om man er 20 eller 80 utgjør ingen forskjell. Forskjellen ligger i om man bruker engelsk aktivt eller ikke. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #16 Del Skrevet 26. juli 2020 Jeg tenker at på jobb i en restaurant/butikk etc. I Norge, bør du kunne snakke norsk godt nok til å håndtere jobben. Det er en del nordmenn som ikke er så stødige i engelsk. Jeg fikk en gang opplæring i bruk av linser på engelsk, fordi optometristen snakket dårlig norsk, og syntes rett og slett det var ganske spesielt. Anonymkode: 16123...ea6 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 26. juli 2020 Forfatter #17 Del Skrevet 26. juli 2020 (endret) 9 minutter siden, maskinisten skrev: All den tid nordmenn i stor grad holder seg for god til å jobbe som kelner og servitør, hva kan vi da egentlig forvente...? Er forøvrig utrolig å være under 70 år og ikke gjøre seg forstått og ikke forstå restaurant-engelsk i Norge... Har du tenkt på at det er mange av våre nye landsmenn som ikke har lært engelsk? Kan man forvente at en vietnamesisk familie behersker engelsk? Engelsk krever mer enn å bestille mat. Hvordan du ønsker biffen stekt må du spesifisere. Du kan få lyst til å klage på maten. Dessuten kan oppgjøret, hvis man er mange by på utfordringer. Har opplevd en del misforståelser med at kelner misforstår bestillingen, at vi får for mye eller for lite av noe. Endret 26. juli 2020 av Pipaluk 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #18 Del Skrevet 26. juli 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Syntes det er kjipt ja, moren min kvier seg for å bestille mat ute, hun har aldri hatt engelsk på skolen og er ikke god i det. Anonymkode: 9ad48...a32 Hvor gammel er hun egentlig? Min mormor på 95 hadde engelsk på skolen, og kan gjøre seg forstått sånn tålig greit. Anonymkode: 2d9c9...cc5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oktobr Skrevet 26. juli 2020 #19 Del Skrevet 26. juli 2020 Jeg snakker engelsk flytende og bruker engelsk daglig men likevel synes jeg det er en uting at man ofte må bestille på engelsk på restaurant. Det er faktisk ikke alle nordmenn som snakker så godt engelsk, og det er ikke bra at de skal føle seg utenfor. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #20 Del Skrevet 26. juli 2020 Helt vanlig på turiststeder på Vestlandet om sommeren. De fleste sesongarbeiderne på hoteller og restauranter er fra Øst-Europa. Noen kommer igjen år etter år og lærer seg etter hvert litt norsk, men de fleste snakker bare engelsk. Anonymkode: 16366...c40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå