Gjest trøtt Skrevet 13. juli 2005 #1 Skrevet 13. juli 2005 Jeg har lest litt i Leylas dagbok og forstått det slik at hun har lagt til seg en lur måte å sove på. Jeg sliter selv med a) å få sove om jeg ikke har "brukt meg opp" i løpet av dagen, B) at jeg sover leeenge uten å bli ordentlig våken om jeg har fri og c)jeg er et utyske å ha med å gjøre om jeg ikke er uthvilt. Samtidig har jeg et stort ønske om å ikke sove bort fridager, og ha overskudd til hjernevirksomhet etter en arbeidsdag... Jeg ble altså nysgjerrig på Leylas metode - så om du eller noen med kjennskap til dette leser dette er jeg takknemlig for svar. Hvordan våkne tidlig uten vekkerklokke? Evt med...? Når sove, og hvor lenge? Osv...
Gjest Bhsiltsk Skrevet 13. juli 2005 #2 Skrevet 13. juli 2005 Jeg har lest litt i Leylas dagbok og forstått det slik at hun har lagt til seg en lur måte å sove på. Jeg sliter selv med a) å få sove om jeg ikke har "brukt meg opp" i løpet av dagen, B) at jeg sover leeenge uten å bli ordentlig våken om jeg har fri og c)jeg er et utyske å ha med å gjøre om jeg ikke er uthvilt. Samtidig har jeg et stort ønske om å ikke sove bort fridager, og ha overskudd til hjernevirksomhet etter en arbeidsdag... Jeg ble altså nysgjerrig på Leylas metode - så om du eller noen med kjennskap til dette leser dette er jeg takknemlig for svar. Hvordan våkne tidlig uten vekkerklokke? Evt med...? Når sove, og hvor lenge? Osv... ← Her står det litt om det: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=240813 http://www.helse-vest.no/sw5911.asp Er du noen jeg vet om?
Gjest trøtt Skrevet 13. juli 2005 #3 Skrevet 13. juli 2005 takk for svar:) Nei, jeg er nok ikke noen du vet om. Jeg er bare en hyppig gjest her inne. Bor i en helt annen landsdel enn du, så er ingen stalker eller nabo:)
Gjest Bhsiltsk Skrevet 13. juli 2005 #4 Skrevet 13. juli 2005 takk for svar:) Nei, jeg er nok ikke noen du vet om. Jeg er bare en hyppig gjest her inne. Bor i en helt annen landsdel enn du, så er ingen stalker eller nabo:) ← Var ikke bekymret over om du var stalker eller nabo.. Håper du klarer å komme inn i dette med faser, for det fungerer utrolig bra for meg i alle fall! Og nå har søsteren min også begynt å ane et visst mønster i hvor lenge hun sover og hvor trøtt hun føler seg. For å komme inn i det mønsteret, kan du begynne å legge merke til sånn cirka når du sovner om kvelden. Hvis du av og til våkner på natta, noter klokkeslettet og se om ikke det finnes et mønster. Jeg, f.eks., våkner etter cirka 90 minutter. Når jeg våkner på morgenen og føler meg uthvilt, har det gått 6 eller 7,5 time. Uten unntak. Etterhvert som du vet syklusen din, kan du stille klokka til tidlig på morgenen når du har fri. Tidlig tidlig, så du blir god og trøtt på kvelden. Når du så BLIR trøtt på kvelden, gå og legg deg, hvis klokka er etter vanlig leggetid. Blir du trøtt f.eks i åtte-tiden, kan du vente til neste gang du kjenner trøttheten komme. Hvis du jobber skift, og av og til har nattevakter, av og til kveldsvakter, så er jo syklus-greia genial, for da trenger du kanskje "bare" seks timer før en arbeidsnatt... Hvis du legger deg til en viss tid hver kveld, (22:00-23:30) og står opp x-antall sykluser senere over en lenger periode, vil dette etterhvert gå automatisk, sannsynligvis. Har du problemer med innsovningen om kvelden kan du jo prøve med denne metoden: Finn en god stilling Lukk øynene Pust rolig og dypt Se for deg en diger kinosal Se for deg deg selv på et av setene. Se lerretet og oppdag detaljer i kinosalen. Står lyset på? Er det av? Se for deg tallet 100 på lerretet. Er ett-tallet bare en strek, eller ser det ut slik som jeg skrev det nå? Er nullene avlange eller runde? Hvilken farge er tallet? Husk å puste dypt og rolig. Se for deg tallet 99 på lerretet. Se detaljene i tallet. Rolig og jevnt telles det nedover, og du konsentrerer deg om virkelig å se tallene. Hvis tankene vandrer, tar du deg selv et åndelig grep i nakken og begynner der du mener du glapp. Denne metoden fungerer veldig godt for meg, og jeg kommer sjeldent til åtti lenger. Lykke til!
lillesky Skrevet 13. juli 2005 #5 Skrevet 13. juli 2005 Lurt å prøve før det går for langt... Søvn er viktig, og det er helt grusomt å ikke få sove.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå