Gå til innhold

Blodtrykk og puls og bruk av Ritalin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hver gang jeg tar medisinen min (60 mg Ritalin) så får jeg høyere puls og blodtrykk. Er det normalt? Eller tyder det på at kroppen min ikke tåler det? Dette er hvilepuls og blodtrykk 30 min etter inntak. 

Og de der EKG-bølgene. Er de normale? Kan man egt stole på målingen av det på en fingermåler for puls? Ca to timer etter inntak er pulsen nede på 70 igjen og blodtrykk sånn 115 over 70. Burde jeg snakke med lege? Har helseangst og er redd for å få hjerteinfarkt. Er det ubegrunnet? 

Medisinen funker ellers fint mot ADHD min. I megstarten fikk jeg angst av det og begynte å rydde masse og dra til byen og shoppe klær. Har brukt sånn 5000 kr på en måned. Dette har roet seg nå da. På dagtid er jeg ikke sulten, men har fått en tendens til å stå opp og spise om natten. Kanskje jeg heller skulle gått på noe langtidsvirkende? Er concerta mildere for hjertet? Hvis det å gå på ADHD medisin vil redusere lengde på livet så velger jeg heller å være ukonsentrerte og vimsete meg som aldri gjør seg ferdig med stadig nye prosjekter. Forrige prosjekt var å lage fotobøker helt fra 2006. Kom meg til 2008 jeg. 

20200726_121607.jpg

20200726_121542.jpg

Anonymkode: e8be4...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og hva står knappen S og M for? Og WHO? Worlds health organisation? Hva har det med blodtrykk å gjøre? 

Til info er dette mamma sine. Hun ble anbefalt å kjøpe og følge med da hun har kronisk høyt blodtrykk og puls. Kanskje jeg er genetisk arvtaker av dette når jeg blir eldre? Er det ikke da større sjans for å få samme som henne når jeg bruker sånn medisin? Hun bruker noe medisiner for det. Zalo suk eller noe. Burde jeg også ta det? Jeg er 17 år og livredd legen så jeg spør her. 

Dessuten håper jeg jo å gjøre det bedre på skolen til høstrn og ta opp fag etter det. Jeg har lyst til å bli dyrlege eller forsker innenfor mikrobiologi. Eller psykiater. I hvert fall ikke noe kjedelig som lærer eller vernepleier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør ikke drive slik. Du skremmer deg selv når du ikke aner hva du driver med. Du har helt fint blodtrykk btw. Hvilepuls er når du sover eller akkurat våkner. Det er normalt mellom 40-100. Gå til legen din og legg frem bekymringene dine.

Anonymkode: 0bf0d...5a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også en idé om en app som har noe å gjøre med hunder. Tror den kunne slått veldig an. Hvordan får man penger for å ha skapt en vellykket applikasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og du skal IKKE! Ta medisiner som ikke er skrevet ut til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ikke drive slik. Du skremmer deg selv når du ikke aner hva du driver med. Du har helt fint blodtrykk btw. Hvilepuls er når du sover eller akkurat våkner. Det er normalt mellom 40-100. Gå til legen din og legg frem bekymringene dine.

Men det er jo høyere etter jeg tar Ritalin enn før? Betyr ikke det at det påvirker hjertet negativt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men det er jo høyere etter jeg tar Ritalin enn før? Betyr ikke det at det påvirker hjertet negativt? 

Gå til legen din! Ikke ta BT og puls når du ikke aner hva du driver med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og du skal IKKE! Ta medisiner som ikke er skrevet ut til deg!

Nei jeg vet jo det. Mamma har medisinene i et låst skap uansett for jeg har en 8 år gammel bror og 5 år gammel søster. Men de har ikke samme far som meg og ser ikke ut til å ha mine kjipe ADHD gener. Så har vel det etter pappa. Men han døde da jeg var 5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gå til legen din! Ikke ta BT og puls når du ikke aner hva du driver med

Det er jo sikkert noen her med peiling? Legen min har jo ferie han. Og jeg liker ikke vikarierende lege. Dro til henne en gang for å få p-piller og hun bare "du er under 16 så hva skal du med det? Du skal ikke ha sex før da". Var jo pga menssmerter og at jeg blødde mer enn fossen når isen smelter fra fjellet om våren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får høyere puls pga psyken din. Du VET du har tatt medisiner, du stresser og pulsen går opp. Håper dette roer deg litt. Legg fra deg utstyret og lev livet. Bekymringene dine bør du ta opp med legen og få henvisning til DPS. Det er absolutt ikke bra for meg å drive slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva står M og S for? Medium og small?? Hva er smått og lite da? Om man er tjukk eller tynn? Jeg er tynn. Veier 50 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får høyere puls pga psyken din. Du VET du har tatt medisiner, du stresser og pulsen går opp. Håper dette roer deg litt. Legg fra deg utstyret og lev livet. Bekymringene dine bør du ta opp med legen og få henvisning til DPS. Det er absolutt ikke bra for meg å drive slik

Føler det er flaut med den helseangten jeh. Pappa døde plutselig av sykdom han, for han gikk ikke til legen. For eksempel har jeg regelmessig nattesvette så er redd for kreft og hjerteproblemer. Og jeg er redd for å få kreft i livmoren så tørr ikke ha sex. Alle omtrent har jo hpv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er normalt at blodtrykk og puls stiger noe når man tar Ritalin.

2. Blodtrykket ditt er normalt. Pulsen din er litt høy men ikke noe farlig.

3. Du kan ikke sjekke EKG på fingeren. Det er ikke det du ser der, det er oksygenmetningen i blodet. Den er 99% og det er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, isw skrev:

1. Det er normalt at blodtrykk og puls stiger noe når man tar Ritalin.

2. Blodtrykket ditt er normalt. Pulsen din er litt høy men ikke noe farlig.

3. Du kan ikke sjekke EKG på fingeren. Det er ikke det du ser der, det er oksygenmetningen i blodet. Den er 99% og det er helt normalt.

Hva er de bølgene da? Ser jo ut som de bølgene på EKG. QRS-komplekset og alt det der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er de bølgene da? Ser jo ut som de bølgene på EKG. QRS-komplekset og alt det der. 

Nei det er ikke QRS-komplekser. Det er pulsbølgene man ser når oksygenrikt blod sprer seg i kroppen. Dette ser man når man gjennomlyser fingeren og er et tegn på hvor oksygenrikt blodet er når det pumpes fra hjertet. 

Kurven «daler» når oksygenet brukes av kroppens vev og stiger ved neste hjerteslag når det kommer nytt oksygenrikt blod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, isw skrev:

Nei det er ikke QRS-komplekser. Det er pulsbølgene man ser når oksygenrikt blod sprer seg i kroppen. Dette ser man når man gjennomlyser fingeren og er et tegn på hvor oksygenrikt blodet er når det pumpes fra hjertet. 

Kurven «daler» når oksygenet brukes av kroppens vev og stiger ved neste hjerteslag når det kommer nytt oksygenrikt blod. 

Åja ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ritalin kan gi økt puls i noen tilfeller. En bivirkning er også økt angst, noe som du virker disponibel for å få. Og mulig du tar for mye for du skal bli roligere av den, ikke mer aktiv. Det er bedre med dårlig konsentrasjon enn økt angst. Angst kan løpe løpsk så har du et gedigent problem. 

Ritalin finnes i depotkapsler og conserta er også en depotkapsel med tilsvarende virkning. 

Anonymkode: 6cb84...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...