Den Sagnomsuste Skrevet 29. juli 2020 #21 Skrevet 29. juli 2020 Haha, det minner meg om en plakat i en butikk jeg var i da jeg reiste til Skottland: "it's only a skirt if you wear underwear" Tydleigvis går menn med kilt i bare messingen under skjørtet. Tips: se bort dersom det blåser 😛
Helgeline Skrevet 29. juli 2020 #22 Skrevet 29. juli 2020 På 26.7.2020 den 15.40, AnonymBruker skrev: er nordmenn feige siden dem ikke benytter seg av kilt, og hvorfor ble evt. nordmenn pysete? Anonymkode: 20c51...cee Er ikke ekspert, men mener at menn tilbake i vikingtiden også her gikk i klær som du kanskje ville karakterisert som kjole. Mulig de hadde bukser under. Fun fact: på 1600-tallet gikk to skotske armeer med leiesoldater gjennom Norge mot Sverige. Den ene gruppa ble stoppa av lokal milits øverst i Gudbrandsdalen. Det hele endte i en ren massakre, der nesten alle skottene ble drept unntatt de av høy byrd (løsepenger). Det rutete livet i den lokale festdrakten rondastakken er etter sigende en homage til «skottetoget». Fargene skal visstnok være tatt fra tartanen til klan Sinclair, som en av lederne tilhørte. 1
Morpheus Skrevet 29. juli 2020 #23 Skrevet 29. juli 2020 15 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev: Haha, det minner meg om en plakat i en butikk jeg var i da jeg reiste til Skottland: "it's only a skirt if you wear underwear" Tydleigvis går menn med kilt i bare messingen under skjørtet. Tips: se bort dersom det blåser 😛 Er du avseksuell? Et av de mest ikoniske klippet i verden er når Marilyn Monroe går over et luftelokk og kjolen blåser opp. Stirrer du ikke da, er du enten homofil eller ikke seksuell i det heletatt
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #24 Skrevet 29. juli 2020 Kilt og bunad går bra ilag! Anonymkode: 2151f...1ae
Den Sagnomsuste Skrevet 29. juli 2020 #25 Skrevet 29. juli 2020 34 minutter siden, Morpheus skrev: Er du avseksuell? Et av de mest ikoniske klippet i verden er når Marilyn Monroe går over et luftelokk og kjolen blåser opp. Stirrer du ikke da, er du enten homofil eller ikke seksuell i det heletatt Jeg er ikke aseksuell, men heterofil. Jeg har med andre ord ikke noe ønske om å se menn i blanke messingen. Ville sett dersom det var Katarina Flatland liksom 😎
Jentegutt Skrevet 3. august 2020 #26 Skrevet 3. august 2020 På 26.7.2020 den 10.08, AnonymBruker skrev: hvorfor bærer menn i Skottland kilt? i hvilken sammenheng bruker de det? Er det en slags offentlig bruk i skolesystemet? Hvorfor fortsetter de å bruke det siden man får assersjoner til kvinner som bruker skjørt, og vi ser det generelt ikke på menn fordi det er ikke menns klesdrakt. Jeg synes det er rart å se menn bruke kilt. Anonymkode: 20c51...cee Er det virkelig så ille ? kan virkelig ikke se problemet. Det er forøvrig et flott plagg med lange tradisjoner
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #27 Skrevet 3. august 2020 På 30.7.2020 den 0.59, Morpheus skrev: Er du avseksuell? Et av de mest ikoniske klippet i verden er når Marilyn Monroe går over et luftelokk og kjolen blåser opp. Stirrer du ikke da, er du enten homofil eller ikke seksuell i det heletatt Wtf, noen har bare ikke interesse av andre folks kjønnsorganer. Anonymkode: 2151f...1ae
MiominMio Skrevet 3. august 2020 #28 Skrevet 3. august 2020 Kilt kan i dag sammenliknes med bunad - De har sine spesifikke mønster alt etter hvilken klan man hørte til. De som har kilt bruker det som regel ved høytidelige anledninger i dag og det er et vakkert plagg når det brukes korrekt. Har flere Skotske venner og de ser virkelig flotte ut i kilt alle som en når de tar sine på. Selve historien kjenner jeg ikke så veldig mye til annet utover at mønsteret kunne knyttes til klaner. Og det stemmer det med undertøyet - de er veldig på det disse Skottene at det skal være uten underbukser 😂 sikkert luftig og godt. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #29 Skrevet 4. august 2020 Kilt er helt greit er jo en tradisjon. Laurentin Cosmos er opptatt av mote hæler mm til menn. Det neste vi ser er vel dette... Anonymkode: 8f7df...7f8
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #30 Skrevet 6. august 2020 Kilt er et gammelt plagg, mye eldre enn bukser som ble oppfunnet under Napoleon. Før det brukte rike menn knestrømper og varianter av knickers. Personlig synes jeg kilt kan være meget flott. Anonymkode: 6cd8f...bf4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #31 Skrevet 6. august 2020 På 26.7.2020 den 16.12, sofie777 skrev: Kilten ble populær tidlig på 1700-tallet da Skottland prøvde å løsrive seg fra England. Det var mange slag fram og tilbake til Bonnie Prince Charlie kom tilbake til Skottland på 1740-tallet. Han og hans venner vant en del slag og kom nesten ned til London før de delvis trakk seg tilbake og ble slått tilbake. BPC og hans venner ventet på penger fra Frankrike i 1746 da de tapte stort i slaget ved Culloden. Etter det ble klansystemet og all bruk av kilt forbudt, utenom hvis man var med i en skotsk del av hæren. Kilter og andre skotske tegn ble gjort populært igjen av Dronning Victoria på 1800-tallet. Mer om det kan du lese i hennes biografier. Etter det har kilten vært populær. Se gjerne tv-serien Outlander der farger på kiltene er riktigere enn i Braveheart. Hekta på Outlander💞🏴! Historie, kjærlighet og fantastiske kostymer der de har gjort et enormt arbeid for å lage alt så autentisk som mulig! Anonymkode: 96d45...e40 1
sofie777 Skrevet 7. august 2020 #32 Skrevet 7. august 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hekta på Outlander💞🏴! Historie, kjærlighet og fantastiske kostymer der de har gjort et enormt arbeid for å lage alt så autentisk som mulig! Anonymkode: 96d45...e40 Har lest alle bøkene (inkl. noen av Lord John-bøkene) og har sett serien Prøvde å bestille boken Sam Heughan og Graham McTavish har skrevet sammen, Clanlands, men den var litt dyr å få til Norge. Håper å få sett deres tv-serie senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå