Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hvorfor bærer menn i Skottland kilt? i hvilken sammenheng bruker de det? Er det en slags offentlig bruk i skolesystemet?

Hvorfor fortsetter de å bruke det siden man får assersjoner til kvinner som bruker skjørt, og vi ser det generelt ikke på menn fordi det er ikke menns klesdrakt. 

Jeg synes det er rart å se menn bruke kilt. 

Anonymkode: 20c51...cee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir vel omtrent som den norske bunaden. Man tar den på i høytidelige anledninger som bryllup, jubileer etc.

Du synes det er rart fordi du ikke er vant til det. Det har vært tradisjon i Skotland i hundrevis av år, hadde du vokst opp med det ville du ikke tenkt noe videre over det.

Anonymkode: 1223d...521

• Liker 5
Skrevet

De gikk nok i kilt lenge før kvinnene gikk i bukser. Hvorfor skal de ikke fortsette med det? Jeg mener at det er flott med kilt og gjerne også visse typer skjørt på menn. 

• Liker 3
Skrevet

Kilt er bare tøft. 

0025D62A00000258-6235363-image-a-3_15385

Det er veldig mandig. Men hva så om det ga noen assosiasjoner til kvinner? Er det undermennesker vi skal prøve å heve oss over? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

For det første: hva med å google spørsmålene dine? For det andre: hvorfor synes du det er feil å assosieres med kvinner?

Anonymkode: 9fedb...b52

• Liker 3
Skrevet

Kilt har alltid vært et manns plagg og den stammer fra en britisk-keltisk folkedrakt som lignet på toga. Den kilten vi ser i dag er fra 1700 tallet. Og opprinnelsen er ikke en gang skotsk den er fransk. 

Selv om i dag går kvinner også i kilt så har det alltid blitt beregnet som en mannsdrakt. 

Så nei det er ikke rart og se menn gå i kilt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir vel omtrent som den norske bunaden. Man tar den på i høytidelige anledninger som bryllup, jubileer etc.

Du synes det er rart fordi du ikke er vant til det. Det har vært tradisjon i Skotland i hundrevis av år, hadde du vokst opp med det ville du ikke tenkt noe videre over det.

Anonymkode: 1223d...521

det blir en annen sak om jeg skulle bo i Skottland. Men det er da ikke sakens kjerne, mitt spørsmål er hvorfor det kom på banen, og ble en popularitet i det landet? det er jo sinnsykt at det er sånn, og hvorfor har de fleste i andre land gått bort i fra det, om det var sånt der også?

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Mannisinbestealder skrev:

De gikk nok i kilt lenge før kvinnene gikk i bukser. Hvorfor skal de ikke fortsette med det? Jeg mener at det er flott med kilt og gjerne også visse typer skjørt på menn. 

kilt kan sikkert være flott når man ser det med riktig briller, men hvorfor ble det sånn? og hvorfor har evt. andre gått bort i fra det?

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, Morpheus skrev:

Kilt er bare tøft. 

0025D62A00000258-6235363-image-a-3_15385

Det er veldig mandig. Men hva så om det ga noen assosiasjoner til kvinner? Er det undermennesker vi skal prøve å heve oss over? 

er nordmenn feige siden dem ikke benytter seg av kilt, og hvorfor ble evt. nordmenn pysete?

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første: hva med å google spørsmålene dine? For det andre: hvorfor synes du det er feil å assosieres med kvinner?

Anonymkode: 9fedb...b52

kvinner bruker skjørt, så det ser jo sinnsykt ut når menn gjør det samme( i kilt)

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Kilt har alltid vært et manns plagg og den stammer fra en britisk-keltisk folkedrakt som lignet på toga. Den kilten vi ser i dag er fra 1700 tallet. Og opprinnelsen er ikke en gang skotsk den er fransk. 

Selv om i dag går kvinner også i kilt så har det alltid blitt beregnet som en mannsdrakt. 

Så nei det er ikke rart og se menn gå i kilt.

med historiske briller og med gode argumentasjoner så er det selvsagt lettere å forholde seg til det. Når du sier at det har sin tilhørighet fra Frankrike, hvilken gruppe skal vi til da? og var det Franskmenn som angrep Skottland som påførte dem kultur problem og trøbbel at det bare ble sånn? det må jo ha vært en Franskmann i Skottland at det ble sånn. 

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

med historiske briller og med gode argumentasjoner så er det selvsagt lettere å forholde seg til det. Når du sier at det har sin tilhørighet fra Frankrike, hvilken gruppe skal vi til da? og var det Franskmenn som angrep Skottland som påførte dem kultur problem og trøbbel at det bare ble sånn? det må jo ha vært en Franskmann i Skottland at det ble sånn. 

Akkurat det vet jeg ikke, jeg vet bare at den knelange  versjonen av kilt stammer fra Frankrike.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 1
Skrevet

Jeg leste "menn og klit". 

Ble sykt skuffa da jeg fant ut at dette handla om klær.

• Liker 1
Skrevet

Kilten ble populær tidlig på 1700-tallet da Skottland prøvde å løsrive seg fra England. Det var mange slag fram og tilbake til Bonnie Prince Charlie kom tilbake til Skottland på 1740-tallet. Han og hans venner vant en del slag og kom nesten ned til London før de delvis trakk seg tilbake og ble slått tilbake. BPC og hans venner ventet på penger fra Frankrike i 1746 da de tapte stort i slaget ved Culloden. Etter det ble klansystemet og all bruk av kilt forbudt, utenom hvis man var med i en skotsk del av hæren. Kilter og andre skotske tegn ble gjort populært igjen av Dronning Victoria på 1800-tallet. Mer om det kan du lese i hennes biografier. Etter det har kilten vært populær. Se gjerne tv-serien Outlander der farger på kiltene er riktigere enn i Braveheart.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, sofie777 skrev:

Kilten ble populær tidlig på 1700-tallet da Skottland prøvde å løsrive seg fra England. Det var mange slag fram og tilbake til Bonnie Prince Charlie kom tilbake til Skottland på 1740-tallet. Han og hans venner vant en del slag og kom nesten ned til London før de delvis trakk seg tilbake og ble slått tilbake. BPC og hans venner ventet på penger fra Frankrike i 1746 da de tapte stort i slaget ved Culloden. Etter det ble klansystemet og all bruk av kilt forbudt, utenom hvis man var med i en skotsk del av hæren. Kilter og andre skotske tegn ble gjort populært igjen av Dronning Victoria på 1800-tallet. Mer om det kan du lese i hennes biografier. Etter det har kilten vært populær. Se gjerne tv-serien Outlander der farger på kiltene er riktigere enn i Braveheart.

tusen takk, det var verdifull respons fra deg. Dette vil jeg fordype meg mer i. Det er for interessant tema og historie til å overse. Det finnes alltid gull i kulissene som  er lett å glemme, men vi lever og bygger på historie som er skjedd forut i historien, alt er blitt til med forfedre skikkelser som tok valg i livet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Fysikeren skrev:

Jeg leste "menn og klit". 

Ble sykt skuffa da jeg fant ut at dette handla om klær.

kanskje en ide og endre din tankegang og fokus, evt. skifte miljø for å rense tankene dine til å bedre menneske. Kvinner vil bli elsket med helhet, og det kommer i form av ord. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

kanskje en ide og endre din tankegang og fokus, evt. skifte miljø for å rense tankene dine til å bedre menneske. Kvinner vil bli elsket med helhet, og det kommer i form av ord. 

Takk for en meningsfull tilbakemelding. Jeg skal lære av deg som er så flink med ord.

Skrevet

Kilt er flott! Det skotske høylandet og kulturen tilbake fra 1700-tallet synes ikke jeg er rart.

AnonymBruker
Skrevet

Mannfolk med kilt / kall det skjørt er stilig. Flott at de holder på tradisjonen og ikke lar seg vippe av pinnen av de kvinner som assosierer det med skjørt. 
Kilt er kledelig dessuten er det kult at menn våger å gå med det noen ikke liker, men mange synes det også er kledIig. I Skottland tror jeg at det ikke er noen menn eller damer som reagerer på dette. Moralen er alt kan tilvennes og de kjipe fordommene blir borte. 

Anonymkode: 8f7df...7f8

AnonymBruker
Skrevet

Stilig...,ikke den typiske skotte, litt mer hverdagslig. 

276031EB-3C28-48F2-BB29-68ABA5467349.jpeg

Anonymkode: 8f7df...7f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...