Gå til innhold

Gutten nekter å dra på ferie med far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en liten gutt på 3 år. Han skal i morgen på ferie med pappaen sin (vi er ikke sammen lengre). 

Har forberedt han nå de siste dagene at pappa kommer å henter han på søndag. At de skal kose seg sammen og gjøre gøye ting sammen. Snakket om hytta og besteforeldre de skal besøke. Gutten min gråter og sier «nei mamma, jeg vil være hos deg». 

Møter han på det og sier «jeg forstår det, men pappa gleder seg sånn til alt det gøye dere skal gjøre» «det blir så kjekt». 
Han fortsetter å protestere. Prøver å snakke med han om hvorfor han ikke vil og han sier at han bare vil være med mamma. 

Kjenner jeg gruer meg til faren kommer å henter han. De blir 2 uker borte. Gutten bor fast hos meg og har langhelger med faren. Prøvde å snakke med faren om at gutten skal ha mulighet å face time meg hvis savnet blir for mye. Faren er dårlig med å holde kontakten. De har hatt 1 uke ferie tidligere og gutten var så sint når han kom hjem. Virket som han var fornærmet på meg. 

Oppførselen eskalerte nå de siste dagene etter jeg fortalte om at han skulle til pappa. Vi har hatt ferie sammen nå. 

Noen gode tips til hva jeg kan gjøre for å gjøre det bedre for han? 

Anonymkode: e26d9...22d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han vil jo helst være hos deg noe som er helt naturlig. Prøv å vis selvsikkerhet når du snakker om at han skal dit. Ikke si at du kommer til å savne han osv. det blir bare verre for han. Lek og gjør de vanlige tingene fram til pappa henter på søndag. Ikke snakk så mye om det, for da er han «der» hele tiden. Han vet nå at han skal til pappa, og han trenger bare å la det synke inn. 
Moa han få pakke en liten sekk med de tingene han vil ha med seg, finn noen leker han liker. Da får han kontroll og eierskap over pappa ferien. 
så snart pappa har hentet og reist går dette fort over 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

2 uker er alt for lenge for en tass på 3 som ikke er vant til å være hos pappa. Tydrligvis var 1 uke for lenge ifjor. Hva med å øke på gradvis heller? Dette funker jo ikke for gutten. 3-4 dager er kanskje nok.

Anonymkode: 8fd40...6d4

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...