AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #1 Skrevet 25. juli 2020 Hei. Er førstegangsgravid og har skikkelig strikkedilla. Blir en sen høstbaby.😍 Hva trenger jeg og hvor mye i hver størrelse? Har allerede strikka en del bleiebukser, jakker og rompere og to tepper. Men er redd for ha for mye/lite i hver størrelse (at jeg bruker verdifull strikketid på feil størrelse og ting ikke blir brukt - eller at jeg har for lite utvalg🙈). Hva mener dere andre med baby og strikkedilla at er passelig i hver størrelse? Hva blir brukt? Og kanskje et litt dumt spørsmål, men fikk dere strikketid etter babyen var ute også? Anonymkode: 9a006...d06
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #2 Skrevet 25. juli 2020 Jeg ville strikket jakker i ulike størrelser - trenger strengt tatt bare én i hver -, og ellers bukser og kanskje noen rompere og noen luer (som dekker ørene, typ «djevelluer»). Tenker også bukser og gensere til bruk som mellomlag i barnehage/ute fra str. 1 år er fornuftig bruk av strikketid. Om du klarer å amme og strikke samtidig, vil du nok få strikkemuligheter etter at baby er født (anbefaler Cosyfix ammepute). Anonymkode: e4d8f...347
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #3 Skrevet 25. juli 2020 Jeg strikker jakker, luer og rompere. Heldresser er også kjekt å ha, men jeg har så mange kjøpte fra forrige baby. Strikker nå i 3 mndr og 6 mndr.. kun ett sett i 3 mndr, de vokser fort i starten. Strikker evt større str etter hvert. Rakk ikke å strikke forrige permisjon, men håper på mer ro denne gang. Anonymkode: 1769a...a95
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #4 Skrevet 27. juli 2020 På 25.7.2020 den 23.42, AnonymBruker skrev: Hei. Er førstegangsgravid og har skikkelig strikkedilla. Blir en sen høstbaby.😍 Hva trenger jeg og hvor mye i hver størrelse? Har allerede strikka en del bleiebukser, jakker og rompere og to tepper. Men er redd for ha for mye/lite i hver størrelse (at jeg bruker verdifull strikketid på feil størrelse og ting ikke blir brukt - eller at jeg har for lite utvalg🙈). Hva mener dere andre med baby og strikkedilla at er passelig i hver størrelse? Hva blir brukt? Og kanskje et litt dumt spørsmål, men fikk dere strikketid etter babyen var ute også? Anonymkode: 9a006...d06 Hehe...ah det var tider. Ok, sett tilbake... Det blir ikke så mye brukt som du tror. Det aller mest nyttige er gode heldresser for bruk i bil, vogn etc. Og rompere for pynt utenpå de andre klærne. Aldri brukt en jakke på mine babyer, vet ikke hvorfor, det funket bare ikke. Tynne dresser for innebruk også digg. Sånn generelt veldig fan av hjemmestrikka heldresser. De kan man bare strikke opp i alle str opp til sånn 18 mnd eller noe. I bruk nesten hele året når de er så små. Et teppe i vogn, et i bil Et til pynt på senga...da er det nok tepper 😛 Men skal sies, at den aller første babytingen jeg strikka da jeg ventet nr 1 var et rillestrikket stripeter ullteppe i pastellfarger. I dag brukes det som teppe i dukkevogna av jentene mine, det har vært supermannkappe for lillesøster store deler av våren og bruksn tar liksom ikke slutt. Har lurt på om jeg bør redde det - men har endt på å la de bruke det (opp). Det er så koslig at akkurat det teppet fikk nytt liv i leken deres Med første barn var det uendelig mye tid til slikt i permisjonen Og forsåvidt med nr to også. permisjonslivet er strikkemekka men jeg strikka mer enn hva som ble brukt - angrer litt på at jeg ikke heller gjorde litt flere andre ting også. Man blir litt hekta. Og i tillegg så strikker bestemødrene ikke sant, så der rant jo inn plagg derfra også som ble mer eller mindre brukt. Anonymkode: 3513a...054
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #5 Skrevet 27. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hehe...ah det var tider. Ok, sett tilbake... Det blir ikke så mye brukt som du tror. Det aller mest nyttige er gode heldresser for bruk i bil, vogn etc. Og rompere for pynt utenpå de andre klærne. Aldri brukt en jakke på mine babyer, vet ikke hvorfor, det funket bare ikke. Tynne dresser for innebruk også digg. Sånn generelt veldig fan av hjemmestrikka heldresser. De kan man bare strikke opp i alle str opp til sånn 18 mnd eller noe. I bruk nesten hele året når de er så små. Et teppe i vogn, et i bil Et til pynt på senga...da er det nok tepper 😛 Men skal sies, at den aller første babytingen jeg strikka da jeg ventet nr 1 var et rillestrikket stripeter ullteppe i pastellfarger. I dag brukes det som teppe i dukkevogna av jentene mine, det har vært supermannkappe for lillesøster store deler av våren og bruksn tar liksom ikke slutt. Har lurt på om jeg bør redde det - men har endt på å la de bruke det (opp). Det er så koslig at akkurat det teppet fikk nytt liv i leken deres Med første barn var det uendelig mye tid til slikt i permisjonen Og forsåvidt med nr to også. permisjonslivet er strikkemekka men jeg strikka mer enn hva som ble brukt - angrer litt på at jeg ikke heller gjorde litt flere andre ting også. Man blir litt hekta. Og i tillegg så strikker bestemødrene ikke sant, så der rant jo inn plagg derfra også som ble mer eller mindre brukt. Anonymkode: 3513a...054 Her har vi veldig motsatte erfaringer. Jeg synes strikkejakker er gull verdt til baby, mens heldress og rompere var skikkelig tungvint og unødvendig. Veldig knotete ved bleieskift. De strikkeplaggene mine babyer har brukt mest er jakker, bukser, strømpebukser (perfekt for sparkebabyer som bare sparker av seg sokkene), luer/kyser, sokker og votter. Helst i litt tynt garn så plaggene ikke blir så tykke, varme og vanskelige å bevege seg i. Ull/bomullsblanding er supert til sommerhalvåret. Anonymkode: 0782e...5a4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #6 Skrevet 27. juli 2020 Jeg strikket ett sett (jakke, bukse, lue, sokker) i str 3 mnd. Dette brukte han fra vi kjørte hjem fra sykehuset og til han var rundt 4 mnd. Brukte det alltid når vi skulle ut av huset. Fikk noen flere også, men ble liksom det ene som ble favoritten. Men har brukt litt strikkejakker i hver størrelse etter det, og hatt en del selebukser som han har brukt til hverdags. Rompere og bodyer ble aldri brukt her... heldresser begynte vi å bruke rundt 6 mnd. Kjempe kjekke når det begynner å bli vår og mot høsten. Men en ting jeg fort fant ut er at det er begrenset hvor mye en klarer å bruke, og jeg har dessverre en del ubrukt strikketøy i skuffene... så mitt tips er uansett hvilket plagg du strikker så velg deg ut 2-3 ting som du bruker og «sliter» litt på. Anonymkode: 13edc...819
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå