Gjest Anonymous Skrevet 17. september 2002 #1 Skrevet 17. september 2002 Hei jeg er en jente som snart skal opperere mandlene mine og vet ikke helt hva som skjer. Er det noen her inne som har gjort det?? Erfaringer?? hvor lenge blir jeg syk ette på osv... klem frå meg som kvir meg litt.. :cry:
tuji Skrevet 17. september 2002 #2 Skrevet 17. september 2002 Det eneste jeg vet er at du blir sår i halsen etterpå. Tror operasjonen er ganske fort gjort.
Gjest ragnhils ikke innlogget Skrevet 20. september 2002 #3 Skrevet 20. september 2002 Fikk fjernet mandlene da jeg var 13-14 år gammel. Nå er jeg 28, men jeg husker da litt :-) (mulig at ting er litt forandret nå, da sikkert til det bedre) Var på sykehuset natta før operasjonen, tror det var mest for at man ikke skal spise før en narkose. Ble operert på formiddagen, husker enda at jeg så på kombinert (ski-vm?) på tv før jeg ble trillet inn. Operasjonen tok vel ikke så lenge, ikke vet jeg, men da jeg våknet opp av narkosen var jeg veldig kvalm og sår i halsen. Husker godt at jeg kastet opp, men ikke hvor lenge jeg var kvalm. Det er visst en vanlig reaksjon. Jeg var selvfølgelig veldig sår i halsen, og klarte bare å spise yoghurt og is de første dagene - og fikk masse paracet brusetabletter (det var ikke mer vondt enn at paracet tok knekken på vondtet, så da så). Ble sendt hjem dagen etter operasjonen, og spiste youghurt noen dager til, så loff uten skorpe. Var hjemme fra skolen 1 uke, og etter det var alt så bra atte! Har ikke hatt skikkelig halsbetennelse siden - så det var virkelig verdt det! lykke til, det går nok bra, skal du se :-)
Gjest Starya Skrevet 20. september 2002 #4 Skrevet 20. september 2002 Åffer det då? Ta bort mandlene, mener jeg..? Jeg er selv så forbasket plaget med en mandel, og skulle gjenren fått den røsket ut.. Hva "måtte til" for at du får fjernet dine?
Gjest miena Skrevet 20. september 2002 #5 Skrevet 20. september 2002 Jeg tok mandlene mine da jeg var 16 år. Det er jo 13 år siden nå, men jeg husker det godt. Jeg fikk lokalbedøvelse, så jeg var "tilstede" gjennom hele greien. Å få satt bedøvelsen var litt slitsomt. Ellers gikk det greit. Jeg var ikke kvalm etterpå, men blødde jo endel og hadde hodepine. Den første dagen sover man masse, og det er like greit. Jeg fikk selvfølgelig infeksjon i halsen, og lå på sykehuset i 10 dager. Derfor tok det mye lenger tid for meg å bli frisk. Min søster var hjemme fra sykehuset dagen etter, og i full gang etter en uke. Det tror jeg er vanlig. Det var veldig vondt å spise. Jeg spiste mest is, gele og "gelekrokodiller". Det glir lett ned. Selv om det gjør litt vondt å ta mandlene var det 100% verdt det. Før jeg tok dem hadde jeg smertefulle halsbetennelser veldig ofte, det har jeg sjelden nå. Lykke til. Det kommer til å gå flott og du kommer til å være glad for å være kvitt dem. Miena
Gjest Anonymous Skrevet 20. september 2002 #6 Skrevet 20. september 2002 Hei Det å få fjernet mandlene (polypper/falske polypper) det er i grunn ikke en operasjon,men vil heller kalle det et inngrep. Du møter fastende, får en beroligende (dette varierer vel litt) og så blir du lagt inn i en kort narkose, under inngrepet så renner det litt blod ned i magesekken, derfor er kvalme/m oppkast ikke så unormalt. Du våkner kort tid etter narkosen og da er jo ikke formen så bra,men litt ro og kald drikke hjelper ! Dersom du er mye plaget med halsbetennelser osv så vil du nok føle deg som nytt menneske i ettertid. Så lenge inngrepet skjer uten komplikasjoner kan du reise hjem samme dag.. Lykke til da Gjest G-A
Gjest Chica Skrevet 20. september 2002 #7 Skrevet 20. september 2002 Når jeg var liten, husker ikke hvor gammel jeg var, var det snakk om at jeg skulle ta mandlene. Men mamma tok meg med til homeopat der jeg fikk sukkerpiller som gjorde at de minsket og ble mindre plagsomme. Slapp operasjon og fikk tre sukkerpiller morgen og kveld. men, vet ikke hvor ille plaget jeg var da... Er jo ikke sikkert det var nødvendig med operasjon, husker ikke
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå