Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg forsøker å beregne skatten min. Har så langt i år tjent 342.000 og skattet 99.000. 

I mai kjøpte jeg bolig og jeg har da 2,3 mill i gjeld inkl. studielån. Vet jeg vil få noe fradrag for gjeldsrenter, men har ikke satt ned skattesatsen etter at jeg tok opp boliglån.

I tillegg har jeg mobil via jobb som en fordelsbeskatning på 350 kr i mnd.

Jeg har mistenkt at jeg skatter for mye, og det ser ut til at jeg så langt i 2020 har skattet 25.000 for mye, da de beregner min skatt til 74.000 (ikke medregnet gjeldsrenter). Men jeg er ikke sikker på om jeg bruker beregningen riktig.

Noen som kan hjelpe meg? Veldig glad for hjelp!

Anonymkode: d47b5...eca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Husholdning1 said:

Det er den beregningen jeg har brukt. Er det så enkelt som å kun plotte inn inntekt og se på hva den beregner? Kan ikke skjønne at jeg har skatt 25.000 for mye, derfor jeg stusser.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er den beregningen jeg har brukt. Er det så enkelt som å kun plotte inn inntekt og se på hva den beregner? Kan ikke skjønne at jeg har skatt 25.000 for mye, derfor jeg stusser.

Ja, det er så enkelt. Men du må regne inntekt for hele året, de første 200-250000 du tjener betaler du ikke så mye skatt av, mens skattetrekk er likt året rundt (om inntekt er lik og bortsett fra ingen trekk på feriepenger betaling og halvt trekk på desemberlønn).

Endret av Husholdning1
AnonymBruker
Skrevet

Ligg deg inn i banken og se nedbetalingsplanen for boliglånet. Der finner du rentene på lånet. 

logg deg deretter inn på skattetaten sine sider for å legge inn tallene der. Den regner ut automatisk hva din skatt blir ca. 

Anonymkode: 0b253...313

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antar du har fått ut feriepenger trekkfritt? Du må også huske på at det er halv skatt i desember som skal dekkes inn resten av året. Men ja, det stemmer at du har skattet for mye ut i fra det du opplyser. 

Anonymkode: 761c1...355

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Ligg deg inn i banken og se nedbetalingsplanen for boliglånet. Der finner du rentene på lånet. 

logg deg deretter inn på skattetaten sine sider for å legge inn tallene der. Den regner ut automatisk hva din skatt blir ca. 

Anonymkode: 0b253...313

Takk, da fikk jeg det nøyaktig og har fått det justert. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...