Gå til innhold

Må man søke frivillig medlemskap i folketrygden.....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ved permanent flytting til Spania?

er ufør og vurderer å flytte om noen år men er mye å sette seg inn i.

noen som har flyttet permanent til Spania.

hva med helsehjelp og medisiner på blåresept.

Anonymkode: 752ce...51d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med andre ord: du mister medlemskap til folketrygden om du flytter til Spania, og det er Spanske trygderegler som da vil gjelde. 

Anonymkode: 1d1f9...486

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med andre ord: du mister medlemskap til folketrygden om du flytter til Spania, og det er Spanske trygderegler som da vil gjelde. 

Anonymkode: 1d1f9...486

Dette! Jeg bor i Danmark, og har ikke opprettholdt mitt medlemskap. Det er gode forhold her ifht helsehjelp, så det har vært et bevisst valg. Men F.eks trygdereglene er annerledes så jeg vil ikke få arbeidsledighetstrygd om det skulle bli aktuelt. 

Ifht Spania vet jeg ikke om jeg ville tatt sjansen. Så anbefaler deg å undersøke nøye. 

Anonymkode: a59ba...cd9

AnonymBruker
Skrevet

Ett av de mulig store problemene er om du vil flytte tilbake til Norge når du blir gammel. Det er det mange som ønsker, etterhvert som de norske de kjenner i Spania faller fra. Om du ikke har medlemskap i folketrygden, har du ingen rett til sykehjemsplass i Norge, og er i praksis strandet i Spania. Så som en langsiktig investering, kan det lønne seg å betale for medlemskapet, selv om det er snakk om en del kroner.

Anonymkode: b7501...6c5

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ett av de mulig store problemene er om du vil flytte tilbake til Norge når du blir gammel. Det er det mange som ønsker, etterhvert som de norske de kjenner i Spania faller fra. Om du ikke har medlemskap i folketrygden, har du ingen rett til sykehjemsplass i Norge, og er i praksis strandet i Spania. Så som en langsiktig investering, kan det lønne seg å betale for medlemskapet, selv om det er snakk om en del kroner.

Glem dette, jeg ser jo nå at det er nye regler som gjelder. Beklager! (Får ikke slettet innholdet, siden det er skrevet med anonym bruker.)

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går man frem for å flytte permanent til Spania? Har uføretrygd nå.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meld permanent flytting til Spania.

Anonymkode: a6c49...17a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Informasjon hos skatteetaten.no

Anonymkode: 4f370...344

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...