Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal flytte til Oslo, og til Grønland nå ganske snart for å studere, men har hørt det er veldig utrygt både i forhold til knivstikkinger, voldtekt og ran. Har dere noen erfaringer? Eventuelt tips til hvordan jeg kan holde meg trygg?

Har ingen problemer med det store mangfoldet av folk på Grønand, ei å se eller høre bråk, men er litt redd for å bli utsatt for noe selv som kvinne, spessielt på kveldstid. Tips/erfaringer?

Anonymkode: de681...20e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Grønland er trygt, ja 👍 (kanskje ikke i norsk sammenheng, men det skal veldig mye til å havne i trøbbel i lille Oslo, altså 😊

Hvis du er en ung kvinne så tar du bare taxi til døra dersom du er ute på nattestid. Men det går nok sikkert helt fint hvis du ikke gjør det også, altså. 

Anonymkode: 29836...6d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bodd på Grønland i 7 år. Blond kvinne. Aldri opplevd noe som helst. Helt trygt på kveld og natt da det alltid er folk i gatene. Føler meg tryggere her enn f.eks på Oslo s

Anonymkode: f49aa...329

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd her i 2-3 år, føler meg helt trygg. 

Anonymkode: cac10...ef9

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Grønland er trygt, ja 👍 (kanskje ikke i norsk sammenheng, men det skal veldig mye til å havne i trøbbel i lille Oslo, altså 😊

Hvis du er en ung kvinne så tar du bare taxi til døra dersom du er ute på nattestid. Men det går nok sikkert helt fint hvis du ikke gjør det også, altså. 

Anonymkode: 29836...6d0

Takk for svar. Jeg skal bo veldig nærme t-bane stasjonen på Grønland. Ikke mange meterne å gå. Burde jeg likevel ta taxi på kvelden/natta eller går det fint når jeg slipper å gå lange avstander alene? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd der tidligere og opplevde det som trygt. Jeg var vitne til en episode i løpet av de syv årene jeg bodde der. Som andre skriver, så er det folk i gatene der på kvelden og natta. Føler meg mer utrygg her jeg bor nå når jeg må gå fra t-banen sent på kvelden, og dette området går for å være veldig rolig og trygt, men det er folketomt sent på kvelden/natta.

Anonymkode: 36c88...299

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er også mange populære utesteder der, f eks Dattera til Hagen.

Anonymkode: 36c88...299

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg skal bo veldig nærme t-bane stasjonen på Grønland. Ikke mange meterne å gå. Burde jeg likevel ta taxi på kvelden/natta eller går det fint når jeg slipper å gå lange avstander alene? :)

Tenker det går fint. 

Anonymkode: 40a17...4ef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha nølt litt på grunnlag av personlige erfaringer. Har opplevd et par ubehagelige ting. En gang kom jeg gående hjem etter et kundemøte med jobben. Har langt blondt hår som var løst, men gikk kledd drakt med bukse, bluse og jakke. Kom en fyr gående mot meg på motsatt side fortau, krysset gaten, kom helt helt oppi meg og hvisket hooore i øret på meg. Ubehagelig fordi jeg er lav og spe, og ikke har så mye å stille opp med fysisk og det var folketomt i gaten.

Tok taxi om kveldene etter det. Ellers var det en del stirring på dagtid, sånn ubehagelig der øynene følger deg og er enten iskalde og «skumle» eller tvert i mot, de kler av deg med blikket. Var absolutt ikke flertallet, eller noe som skjedde hver dag, men jeg er nok litt farget av at jeg ikke har opplevd noe lignende andre steder i Oslo.

Anonymkode: 4087c...4ef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Går nok greit det, men husk at det er stort sett bare innvandrere. Bodd i en av sidegatene selv, dopsalg må du regne med mot oslo bussterminalen/vaterlandsparken.

Prøv punjab tandoori for eks, unngå kyllingen. Fått diare av den flere ganger.

Anonymkode: 723a7...23f

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ha nølt litt på grunnlag av personlige erfaringer. Har opplevd et par ubehagelige ting. En gang kom jeg gående hjem etter et kundemøte med jobben. Har langt blondt hår som var løst, men gikk kledd drakt med bukse, bluse og jakke. Kom en fyr gående mot meg på motsatt side fortau, krysset gaten, kom helt helt oppi meg og hvisket hooore i øret på meg. Ubehagelig fordi jeg er lav og spe, og ikke har så mye å stille opp med fysisk og det var folketomt i gaten.

Tok taxi om kveldene etter det. Ellers var det en del stirring på dagtid, sånn ubehagelig der øynene følger deg og er enten iskalde og «skumle» eller tvert i mot, de kler av deg med blikket. Var absolutt ikke flertallet, eller noe som skjedde hver dag, men jeg er nok litt farget av at jeg ikke har opplevd noe lignende andre steder i Oslo.

Derfor jeg flytta vekk selv, ble for mye episoder med oppmerksomhet fra menn. Husk at de kommer fra HELT andre kulturer, har et totalt annerledes kvinnesyn. Jeg har blitt kalt hore, ludder, hvit fitte, spurt om å knulle+++.

Nå bor jeg på majorstua, litt bedre her.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har blitt rana to ganger, har gitt opp å ha sykkel, blir spurt om å kjøpe hele tida, og har hatt innbrudd en gang. Har bodd her i ti år, men opplevde ingenting før for fire år siden, da ble det litt røffere å bo i denne gata. De fleste jeg kjenner som bor her, er vant til dette nå, og tar forhåndsregler for å ikke bli rana . Går med litt cash i lommeboka, men har resten og korta i sokken. Tar taxi helt til døra. Svarer ikke folk som roper etter deg på gata. Du vet aldri hvem som bærer våpen, unger i begynnelsen av tenåra har trua meg med kniv. Syns det bare blir verre og verre her, men det kommer an på hvor du bor. Noen plasser er blitt områder for hipstere og småbarnsforeldre, andre plasser er blitt ghettoer.

Anonymkode: f765c...fd2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Derfor jeg flytta vekk selv, ble for mye episoder med oppmerksomhet fra menn. Husk at de kommer fra HELT andre kulturer, har et totalt annerledes kvinnesyn. Jeg har blitt kalt hore, ludder, hvit fitte, spurt om å knulle+++.

Nå bor jeg på majorstua, litt bedre her.

Nemlig... jeg ble ekstremt oppmerksom på alltid å være veldig nedtonet i klesstil og hår, ikke øverste knappen i blusen åpen, jakke/cardiga over sommerkjoler selv på det aller varmeste (og så tok jeg den heller av når jeg var kommet forbi Grønland. Sluttet med «normalt korte» skjørt (knelengde) som jeg var vant til å bruke både i jobbsammenheng og privat og andre fått noe oppmerksomhet av den grunn andre steder.

Følte meg som den ene gangen jeg var i Egypt - bare at der kom de og prøvde å tafse til tross for at jeg var totalt tildekket, fotsid kjole og dekkede skuldre (fikk beskjed på resorten om at vi måtte gå kledd sånn hvis vi skulle utenfor området)

Vet ikke, men følte det var øyne, kommentarer, seksuelle håndbevegelser  og oppmerksomhet på Grønland som jeg overhodet ikke har opplevd andre steder. En slags følelse av å gå fra å være respektert og ordentlig når jeg bodde på Majorstuen til å bli sett på som «fritt vilt» og prostituert litt lenger øst. Og nei, jeg ser ikke ut som noen oversminket rosablogger med puppene ute som i verste fall, satt på spissen, kan forveksles med en prostituert i noen tilfeller. 

Jeg gruer meg for å poste dette for jeg er redd for at disse to innleggene mine skal oppfattet som rasistiske. Det er ikke ment sånn. Det er ikke for å henge ut noen. Men siden TS spør og min tid på Grønland var så pass ubehagelig at det gir meg en ekkel følelse å tenke på, så sier jeg min opplevelse.

Godt å høre at der er mange som ikke har opplevd noe sånt - kanskje det har blitt litt bedre de siste par årene. Jeg bodde der heldigvis bare midlertidig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor 20 min gange fra Grønland, og går der mye. Aldri opplevd noe ekkelt. Selv om jeg går med kort shorts, utringing eller singlet. 

Anonymkode: 3993c...017

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Området ved T-banestasjonen er et område der det selges mye dop, så det er på ingen måte trygt - når to voksne og friske menn i begynnelsen av 20-årene kan bli ranet og knivstukket like ved T-banestasjone ved 17.30-tiden på en lørdag (da det er fullt av folk, hvilket tydeligvis hjelper lite), sier det litt om tilstandene, og som voksen mann føler jeg meg på ingen måte trygg de gangene jeg er i nærheten selv om det er sent på ettermiddagen; gjengene som henger der, kan finne på det meste:

To menn knivstukket i Oslo

To menn ble knivstukket og en gutt ble ranet med kniv på Grønland og Tøyen i Oslo lørdag. Politiet tror det er sammenheng mellom sakene.

Lørdag ettermiddag rundt klokken 17.30 ble to menn i begynnelsen av 20-årene knivstukket i Smalgangen på Grønland i Oslo. Drøye to timer senere ble en gutt i midten av tenårene ranet med kniv på Tøyen av en gjeng på åtte personer. Ranerne skal ha fått med seg mobiltelefoner.

Og er man ute på kveldstid, må man regne med solide utgifter for taxi til døren (taxi er ikke billig, nei) da det hjelper lite selv om man er tre stykker som går sammen:

Venninnegjeng angrepet og ranet i Oslo

Da er det liten trøst i at andre forteller hvor trygt og fint det er å bo der; blir man selv et offer for voldtekt, vold eller ran, står man helt alene.

Anonymkode: bd498...7e0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt forskjeller fra gate til gate, men jeg oppfatter det som trygt. Jeg har fått et par ubehagelige kommentarer på gata på dagtid, det er alt. Jeg har virret alene og full rundt på natta (dumt), det har gått helt fint. Jeg går nesten alltid i skjørt/kjole som rekker over kneet. Mine erfaringer strekker seg fra slutten av nittitallet og fram til nå. 

Det som er bra er at det alltid er en del folk ute, folketomme gater er mye skumlere. 

Anonymkode: 67ff6...734

• Liker 1
Skrevet

Grønland er nok et av de områdene i Oslo som har fått et utrolig dårlig rykte, mye på grunn av fordommer og ryktespredning.

Jeg har vokst opp i Oslo, og er mye på Grønland. Har aldri følt meg utrygg på noen som helst måte, selv ikke på kveldstid, og jeg er ei lita, etnisk norsk jente som ikke hadde hatt så mye å stille opp med fysisk heller. Som en annen sa litt lenger opp her - Oslo S føles faktisk mer utrygt ut enn Grønland.

Som alle andre områder i en hvilken som helst by, kan du møte på folk med dårlig hensikter og dårlig oppførsel. Det er ikke noe som spesifikt gjelder kun for Grønland, eller at det på noen måte er verre der enn andre steder i Oslo. Per dags dato bor jeg et par minutter unna Grønland t-banestasjon. Det er alltid, som andre også sier, folk i gatene. Hvis ikke det hjelper på en eventuell trygghetsfølelse så vet ikke jeg, iallfall. 

Nå er det mulig jeg er av den konservative typen, men jeg hadde følt meg ukomfortabel med å gå lettkledd rundt på f.eks Karl Johan også. :fnise: 

Grønland er en fantastisk del av Oslo, det skal jeg være såpass ærlig å si at jeg mener.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De som skryter av hvor trygt det er på Grønland på kvelden lever dessverre i en sin egen boble. 1/2 parten av alle ran i Norge skjer i dette område.

Anonymkode: 3d273...aef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bodd her i fem år, aldri opplevd noe ubehagelig. 

Anonymkode: 7a08a...faf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tryggeste stedet i hele Oslo! Velkommen 💖

Anonymkode: 85a1a...4d1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...