AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #1 Skrevet 25. juli 2020 Hvor mange kg ekstra har du på kroppen? Har du fått noen spesiell oppfølging pågrunn av dette? Har du plager i svangerskapet som du mistenker er pågrunn av overvekten? Anonymkode: 47389...5c0
bergenser Skrevet 25. juli 2020 #2 Skrevet 25. juli 2020 Jeg hadde en BMI på 35 når jeg ble gravid. Har så langt ikke gått opp i vekt, men ned 5 kg pga kvalme og det at jeg plutselig har vært ekstra kresen i svangerskapet. er 17+4 nå. Har fått beskjed av fastlegen at jeg ikke skal drive på med aktiv slanking/kalorikutting, men spise sunt, holde meg unna raske kalorier og holde meg i aktivitet. Har en fysisk aktiv jobb, hvor jeg står og går hele tiden jeg er på arbeid, så får jo litt trim i det. Så langt er vel egentlig eneste plagene jeg har at jeg kjenner jeg får vondt i beina og blir stiv i ryggen veldig fort. Satser på at ting går seg til etter hvert hvis jeg er flink til å ha variert aktivitet. Ellers kommer dette til å bli uutholdelig når det nærmer seg slutten.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #3 Skrevet 25. juli 2020 Det fins en FB-gruppe som heter Plus size graviditet Norge. 🙂 Mange med erfaringer der. Anonymkode: b06aa...7a4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #4 Skrevet 25. juli 2020 20 kg for mye før graviditet. Ingen kvalme å snakke om eller andre plager. Er i uke 19 nå, og sist jeg sjekka hadde jeg gått opp ca 3 kg. Får ingen ekstra oppfølging. Anonymkode: 2e14e...802
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #5 Skrevet 25. juli 2020 Har vært gravid to ganger med høy vekt, rundt 120 kg. Ingen plager annet enn bekkenløsning, som ikke kommer av overvekten, men det hjelper selvfølgelig ikke på. Tett oppfølging med UL (vektestimering) i uke 24, 28, 32 og 36. Begge fødselene startet av seg selv, var enkle og raske. Ungene veide rundt 3,7 kg. Fikk ikke føde på lokalsykehuset pga vekta. Anonymkode: 4e520...964
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #6 Skrevet 25. juli 2020 Hadde bmi på 32 når jeg ble gravid. Ble anbefalt å ta glukosebelastning, men det måtte jeg uansett ha gjort om jeg hadde vært normalvektig fordi jeg var over 25 år. Eneste plagen jeg hadde var bekkenløsning, jeg vet ikke om det var relatert til vekt eller ikke. Ellers et normalt svangerskap. Anonymkode: 1209a...a6e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #7 Skrevet 25. juli 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vært gravid to ganger med høy vekt, rundt 120 kg. Ingen plager annet enn bekkenløsning, som ikke kommer av overvekten, men det hjelper selvfølgelig ikke på. Tett oppfølging med UL (vektestimering) i uke 24, 28, 32 og 36. Begge fødselene startet av seg selv, var enkle og raske. Ungene veide rundt 3,7 kg. Fikk ikke føde på lokalsykehuset pga vekta. Anonymkode: 4e520...964 Kan jeg spørre hvor mye du gikk opp? Hva er grensa for å ikke kunne føde på lokalsykehuset?🤔 Var lett overvektig før graviditet, og har lagt på meg ganske mye (er i uke 30 nå).. Anonymkode: 9c2b2...4ac
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #8 Skrevet 25. juli 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvor mye du gikk opp? Hva er grensa for å ikke kunne føde på lokalsykehuset?🤔 Var lett overvektig før graviditet, og har lagt på meg ganske mye (er i uke 30 nå).. Anonymkode: 9c2b2...4ac Jeg gikk ikke opp noe, vekta sto stille, hadde heller ikke vann i kroppen. Husker ikke helt va grensa var, tror det var BMI på 35, men nå var jeg jo allerede over det ved start. Tror de tar en individuell vurdering uansett. Fikk selvfølgelig også lov til å føde på lokalsykehuset om fødselen gikk veldig raskt (5 min til lokalsykehuset, nesten 2 timer til sykehuset jeg måtte føde på). Anonymkode: 4e520...964
tussi84 Skrevet 26. juli 2020 #9 Skrevet 26. juli 2020 Ja jeg er gravid og overvektig. Hadde en bmi på ca 33 da svangerskapet startet. Gikk ned et par kg i første trimester. Vekta begynte å øke jevnt siden uke 15. Fra uke 15 til nå 28 uker har jeg lagt på meg ca litt over 4 kg. Anbefalingen er å gå opp mellom 5 og 9 kg når jeg har så høy bmi i utgangspunktet. Jeg har ikke fått noen ekstra oppfølging i graviditeten fordi jeg er overvektig, men jeg får ekstra oppfølging fordi jeg hadde diabetes 2 før svangerskapet. Det betyr kontroller og oppfølging av diabetes i svangerskapet på sykehuset 2 ganger i mnd, og jevnlige vekst kontroller av fosteret etter uke 24. Var kontroller i uke 24, 28, 32,34,36,37,38 osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå