AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #1 Skrevet 25. juli 2020 Jeg har en kronisk sykdom, og har vanligvis hjemmesykepleie og hjemmehjelp. Bor alene. Pga. min kroniske sykdom var fastlegen ekstra nervøs for at jeg skulle bli svært syk av Korona, og han anbefalte meg å kutte ned på hjemmetjenesten til et absolutt minimum og ikke slippe dem inn i leiligheten. Det var en slitsom vår for meg som måtte gjøre det meste selv, vanligvis har jeg hjelp til dusjing og slikt, prøvde å gjøre det selv, men skjønte fort at jeg fikk nøye meg med klutevask. For en drøy måneds tid siden sa fastlegen at jeg kunne la hjemmetjenesten komme inn i leiligheten igjen, og det var utrolig deilig å endelig få vasket leiligheten og få på rent sengetøy og slike ting. Nå ser jeg at det overalt i pressen er mye snakk om en ny bølge. Akkurat nå er fastlegen min på ferie, så jeg får ikke snakket med ham. Men jeg lurer litt på om jeg burde gå tilbake til ikke å slippe inn hjemmesykepleiere. Men samtidig vet jeg ikke om jeg orker enda flere måneder uten hjelp, men samtidig er jeg nå så sliten etter våren at jeg har enda mindre å gå på i fall jeg faktisk skulle bli smittet. Har tidligere år klaget på hjemmetjenestens hygiene i forbindelse med influensa og omgangssyke, men følte ikke at jeg ble tatt helt på alvor. Jeg synes ikke de har vært nøye nok ved håndvask, f.eks. har jeg flere ganger sett at de bare skyller hendene uten å bruke såpe. Dette har vært ufaglærte. De som er utdannet sykepleiere har hatt god hygiene. Men det er jo som regel ufaglærte som smører brødskiver eller hjelper meg med andre ting som skal nær ansiktet. Håper virkelig at de ufaglærte har fått ordentlig opplæring i dette nå, men vet ikke om jeg tør å ta sjansen. Lurer veldig på hva dere andre som også er avhengige av hjelp fra hjemmetjenesten gjør? Anonymkode: 5b724...c2f 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #2 Skrevet 25. juli 2020 Jeg har en nær nabo som har hatt hjemmesykepleie hele tiden, det gjelder hjelp til dusj og skifte av smerteplaster pluss noe mer medisinsk. Hun sa nei takk til hjemmehjelp (vask av gulv, skifte på seng o.l.) i mars, april og mai. Nå har hun all hjelp igjen. Jeg har ikke inntrykk av at smitten er tilbake for fullt i Norge foreløpig. Jeg ville sett det litt an. Anonymkode: 8a23e...07b 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #3 Skrevet 25. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en kronisk sykdom, og har vanligvis hjemmesykepleie og hjemmehjelp. Bor alene. Pga. min kroniske sykdom var fastlegen ekstra nervøs for at jeg skulle bli svært syk av Korona, og han anbefalte meg å kutte ned på hjemmetjenesten til et absolutt minimum og ikke slippe dem inn i leiligheten. Det var en slitsom vår for meg som måtte gjøre det meste selv, vanligvis har jeg hjelp til dusjing og slikt, prøvde å gjøre det selv, men skjønte fort at jeg fikk nøye meg med klutevask. For en drøy måneds tid siden sa fastlegen at jeg kunne la hjemmetjenesten komme inn i leiligheten igjen, og det var utrolig deilig å endelig få vasket leiligheten og få på rent sengetøy og slike ting. Nå ser jeg at det overalt i pressen er mye snakk om en ny bølge. Akkurat nå er fastlegen min på ferie, så jeg får ikke snakket med ham. Men jeg lurer litt på om jeg burde gå tilbake til ikke å slippe inn hjemmesykepleiere. Men samtidig vet jeg ikke om jeg orker enda flere måneder uten hjelp, men samtidig er jeg nå så sliten etter våren at jeg har enda mindre å gå på i fall jeg faktisk skulle bli smittet. Har tidligere år klaget på hjemmetjenestens hygiene i forbindelse med influensa og omgangssyke, men følte ikke at jeg ble tatt helt på alvor. Jeg synes ikke de har vært nøye nok ved håndvask, f.eks. har jeg flere ganger sett at de bare skyller hendene uten å bruke såpe. Dette har vært ufaglærte. De som er utdannet sykepleiere har hatt god hygiene. Men det er jo som regel ufaglærte som smører brødskiver eller hjelper meg med andre ting som skal nær ansiktet. Håper virkelig at de ufaglærte har fått ordentlig opplæring i dette nå, men vet ikke om jeg tør å ta sjansen. Lurer veldig på hva dere andre som også er avhengige av hjelp fra hjemmetjenesten gjør? Anonymkode: 5b724...c2f Det må du selv avveie, det er din helse og ditt liv. Personlig kan jeg ikke sette meg inn i din hverdag og din eventuelle reaksjon på koronasmitte. Hadde jeg vært deg ville jeg krevd at hjemmesykepleien ihvertfall bar munnbind (som jeg eventuelt kjøpte inn selv), men det er kun mitt synspunkt. Anonymkode: c5f55...4fd 1
tussi84 Skrevet 25. juli 2020 #4 Skrevet 25. juli 2020 Min farmor har hjemmesykepleier 4 ganger om dagen. De hjelper henne med smøring av mat, sørger for at hun tar medisiner, og skifter bandasjer/særstell osv. En gang i uka blir hun dusjet. Jeg er der av og til med jevne mellom rom på besøk og har sett ulike personer fra hjemmesykepleien komme innom. De vasker seg ikke på hendene inne i huset så vidt jeg har sett, og ikke brukes det noe munnbind heller. Mulig de bruker antibac mellom hver pasient de besøker, men det vet jeg ikke. Uansett så regner jeg med at skulle de ha et ørlite symptom på noe som helst så blir de jo hjemme fra jobb.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #5 Skrevet 25. juli 2020 19 minutter siden, tussi84 skrev: Min farmor har hjemmesykepleier 4 ganger om dagen. De hjelper henne med smøring av mat, sørger for at hun tar medisiner, og skifter bandasjer/særstell osv. En gang i uka blir hun dusjet. Jeg er der av og til med jevne mellom rom på besøk og har sett ulike personer fra hjemmesykepleien komme innom. De vasker seg ikke på hendene inne i huset så vidt jeg har sett, og ikke brukes det noe munnbind heller. Mulig de bruker antibac mellom hver pasient de besøker, men det vet jeg ikke. Uansett så regner jeg med at skulle de ha et ørlite symptom på noe som helst så blir de jo hjemme fra jobb. Men hva er greia med ikke å bruke munnbind egentlig? Her burde føre-var prinsippet ha gjeldt etter mitt syn. En hjemmesykepleier med aktiv Koronasmitte kan jo i teorien smitte en hel bydel?! Hvis det er mangel det hele bunner ut i så synes jeg prioriteringen deres er håpløs. Dette er jo den gruppen vi har satt oss som mål å beskytte fremfor noen annen. Jaja, anti-munnbind gjengen står på sitt antar jeg, og det er bare trist. Anonymkode: c5f55...4fd 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #6 Skrevet 27. juli 2020 Takk for svar alle sammen. Ja, jeg skal se det litt an. Tenkte bare det var greit å høre hva andre gjør. Har tidligere fått inntrykk av at det er en del kronisk syke/uføre her inne, men det er kanskje ikke alle som trenger hjelp hjemme. Takk for tips om munnbind. Hjemmetjenesten her vil ikke bruke munnbind. Var faktisk en sak på det i lokalavisa i våres. Tror egentlig ikke de ville gått med på å bruke det selv hvis jeg fikk tak i en eske. Hjemmehjelpen vil f.eks. ikke bruke blå plasttrekk til sko selvom jeg har en boks av det stående. Vet dere hvor man eventuelt kan få kjøpt sånne ordentlige munnbind? Anonymkode: 5b724...c2f 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #7 Skrevet 27. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen. Ja, jeg skal se det litt an. Tenkte bare det var greit å høre hva andre gjør. Har tidligere fått inntrykk av at det er en del kronisk syke/uføre her inne, men det er kanskje ikke alle som trenger hjelp hjemme. Takk for tips om munnbind. Hjemmetjenesten her vil ikke bruke munnbind. Var faktisk en sak på det i lokalavisa i våres. Tror egentlig ikke de ville gått med på å bruke det selv hvis jeg fikk tak i en eske. Hjemmehjelpen vil f.eks. ikke bruke blå plasttrekk til sko selvom jeg har en boks av det stående. Vet dere hvor man eventuelt kan få kjøpt sånne ordentlige munnbind? Anonymkode: 5b724...c2f De har på apoteket. Anonymkode: 119e3...e79
Anbefalte innlegg