AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #1 Skrevet 25. juli 2020 Jeg er gravid, uke 23+5. Jeg kjenner daglige bevegelser, og har gjort det siden omtrent uke 19. I starten kjente jeg sparkene som ganske sterke, og de ble sterkere rundt uke 21. Jeg kunne kjenne at fosteret «slo kollbøtte» og generelt beveget seg mye. De siste to ukene har det vært på annen måte. Jeg har vært påpasselig med å kjenne etter, og kjenner bevegelsene både inni og utapå magen, men jeg synes ikke det er like markant og distinkt som tidligere. Nå føler jeg oftere at det er en form for «skjelving» eller murring i magen, og at bevegelsene er svakere. Sånn har det vært i cirka 2 uker. Er det fosteret som ligger annerledes som gjør at jeg ikke kjenner så mye? Kanskje sparker den inn mot ryggen? Jeg har bakenliggende morkake, til info. På grunn av ferieavvikling på helsestasjonen og at jeg selv er bortreist på Norgesferie skal jeg ikke ha svangerskapskontroll hos jordmor før jeg er 25+3, altså om halvannen uke. Jeg er førstegangsgravid, og er frisk, rask og normalvektig. Noen som har noen betraktninger? Anonymkode: 3e290...343
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #2 Skrevet 25. juli 2020 Det samme skjedde til meg, gikk 2 dager uten særlig bevegelse før det tok seg opp. Nå er sparkene der men på en annerledes måte enn før så jeg er ganske sikker på at babyen snudde seg og sparker med føttene i morkaken nå og ikke i ribbeinet som ble gjort tidligere. Jeg var også tilfeldigvis bortreist når de 2 bekymrede dagene pågikk, nærmeste sykehus med fødeavdeling var 4 timer unna. Jeg planla å ringe bygdas helsestasjon så du kan jo prøve å gjøre noe slikt? Distriktene har som regel ei jordmor som jobber der som er med på eventuelle transporter i møte med ambulanser osv, de har nok en Doppler slik at du får kontrollert puls hvertfall. Om du er bortreist i en større by så kontakt fødeavdelingen som tilhører området om du er bekymret. Anonymkode: 20552...466 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #3 Skrevet 25. juli 2020 Husk også at småen får mindre og mindre plass, ettersom hen vokser. Så tror kanskje det bare ikke er så mye plass at hen får så godt fraspark om du skjønner.. Lettere med mer kraft når en har bedre plass kanskje..? Anonymkode: 9d375...4c7 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #4 Skrevet 25. juli 2020 Alle mine tre har beveget seg mindre i ukene mellom 22-24. Jeg dro på legevakta hver gang, men det var aldri et problem. Jeg fikk forklart at det kunne være fordi fosteret snur seg med ryggen ut og sparker inn mot ryggraden. Da merker man ikke så godt sparkene. Anonymkode: 10393...597 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #5 Skrevet 30. juli 2020 Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare. Jeg fant mye beroligelse i det! De siste dagene har jeg kjent mer bevegelse igjen, og jeg merker at jeg stort sett alltid får respons på magen når jeg setter meg ned og kjenner etter på magen. Jeg kjenner fortsatt ikke så mye «direkte spark» som jeg tror jeg gjorde før, men mer at babyen åler seg rundt. Noen ganger ser jeg hele magen flytte seg, liksom. Kjenner likevel det skal bli veldig godt med en kontroll om en uke og en dag Håper og tror alt er i orden. Anonymkode: 3e290...343
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå