AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #1 Skrevet 25. juli 2020 Jeg klarer ikke helt å forstå dette med fortolling og mva av frø. Jeg ønsker å bestille frø fra min gamle favorittbutikk impecta.se. Men hva må jeg tenke på? Eks om jeg bestiller for varer+frakt som blir en total på kroner 400 (nok), hva må jeg da betale i tillegg for å få det i postkassen? 🤷♀️ Anonymkode: 8749d...ff1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #2 Skrevet 25. juli 2020 Impecta sender ikke til Norge lengre. Det ble for mye styr når 350kr grensen ble avviklet. Anonymkode: 71325...fab 1
skrue Skrevet 25. juli 2020 #3 Skrevet 25. juli 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Impecta sender ikke til Norge lengre. Det ble for mye styr når 350kr grensen ble avviklet. Anonymkode: 71325...fab Jeg har bestilt flere ganger derfra i år. Avviklingen skjedde allerede 1. januar for frø. Ikke noe problem å kjøpe. Kan du vise til noe på nettstedet som skriver det? Jeg finner det ikke.
skrue Skrevet 25. juli 2020 #4 Skrevet 25. juli 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg klarer ikke helt å forstå dette med fortolling og mva av frø. Jeg ønsker å bestille frø fra min gamle favorittbutikk impecta.se. Men hva må jeg tenke på? Eks om jeg bestiller for varer+frakt som blir en total på kroner 400 (nok), hva må jeg da betale i tillegg for å få det i postkassen? 🤷♀️ Anonymkode: 8749d...ff1 Du må betale mva fra første krone. Det er ikke noen nedre grense for å unngå dette mer. Om impecta tar på seg den jobben med å inndrive mva på vegne av den norske staten så betaler ikke noe mer enn det og frakten. Om de ikke gjør det vil det bli posten eller postnord som gjør det (eller noen annen som står for frakten) og de krever et gebyr for jobben. Normalt vil du da få en regning i etterkant for gebyret og selve mvabeløpet.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #5 Skrevet 25. juli 2020 2 timer siden, skrue skrev: Du må betale mva fra første krone. Det er ikke noen nedre grense for å unngå dette mer. Om impecta tar på seg den jobben med å inndrive mva på vegne av den norske staten så betaler ikke noe mer enn det og frakten. Om de ikke gjør det vil det bli posten eller postnord som gjør det (eller noen annen som står for frakten) og de krever et gebyr for jobben. Normalt vil du da få en regning i etterkant for gebyret og selve mvabeløpet. Takk! Så altså 25% (eller 20 eller hva det nå er) mva + 149 i fortollingsgebyr? Om jeg forstår det rett? Ettersom de ikke står som registrert på den voec-listen jeg fant? Anonymkode: 8749d...ff1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #6 Skrevet 26. juli 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk! Så altså 25% (eller 20 eller hva det nå er) mva + 149 i fortollingsgebyr? Om jeg forstår det rett? Ettersom de ikke står som registrert på den voec-listen jeg fant? Anonymkode: 8749d...ff1 25%. Frø er underlagt restriksjoner og da tar de gebyr på 299 kr. Anonymkode: 1392a...d2b
Morpheus Skrevet 26. juli 2020 #7 Skrevet 26. juli 2020 Etter det jeg har forstått, kan man ikke importere frø til Norge som privatperson. Folk blir tilogmed stoppet med poteter på grensen når de har vært på harryhandel.
skrue Skrevet 26. juli 2020 #8 Skrevet 26. juli 2020 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: 25%. Frø er underlagt restriksjoner og da tar de gebyr på 299 kr. Anonymkode: 1392a...d2b Det er riktig at frø er en spesiell varegruppe med restriksjoner (enkelte frø er ikke lov å importere etc), men hvem er det du mener med «de» ? Endret 26. juli 2020 av skrue
skrue Skrevet 26. juli 2020 #9 Skrevet 26. juli 2020 (endret) 1 hour ago, Morpheus said: Etter det jeg har forstått, kan man ikke importere frø til Norge som privatperson. Folk blir tilogmed stoppet med poteter på grensen når de har vært på harryhandel. Poteter har aldri vært lov å ta med til Norge. Det er ikke noe nytt (årsaken er at poteter kan føre med seg sykdom som kan skade landbruket - og at poteter er en av de få jordbruksprodukter man virkelig kan dyrke mye av i Norge så det er viktig å holde smittepresset nede). En privatperson kan importere frø. Enten ved å ta med over grensen selv, eller ved å få det tilsendt: https://www.toll.no/no/varer/planter-og-fro/ Endret 26. juli 2020 av skrue 3
skrue Skrevet 26. juli 2020 #10 Skrevet 26. juli 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Takk! Så altså 25% (eller 20 eller hva det nå er) mva + 149 i fortollingsgebyr? Om jeg forstår det rett? Ettersom de ikke står som registrert på den voec-listen jeg fant? Anonymkode: 8749d...ff1 Mva er 25% for frø. Gebyret varier med det selskapet som står for behandlingen. Jeg ser ar det skrives at det kan være noe høyere siden frø er en vare med restriksjoner. Det er jeg ikke faktisk sikker på, men jeg synes det høres litt spesielt ut. Jeg kommer til å kjøpe som før fra Impecta, men planlegger litt mer og kjøper alt på en gang (da blir gebyret mindre pr frø). Litt info https://www.hageselskapet.no/dyrere-a-kjope-fro-og-planter-fra-utlandet/ 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #11 Skrevet 26. juli 2020 Takk for svar alle. Skulle ønske jeg hadde bestilt opp et lager av frø, og at jeg viste jeg skulle kjøpe nytt hus med stor tom hage, før alle de nye endringene og gebyrene kom 💔 Blir dyrt dette 😳 Anonymkode: 8749d...ff1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå