Gå til innhold

Bil i høy %-vis helling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke bra å bremse over tid på kraftige hellinger, så på slike hellinger, om skiltet sier 4%, 8%, 10% osv helling, jeg kjører nå automatgir, skal jeg da ta den i 2 gir?

Anonymkode: 0c121...c18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du må ta girkassa ut av automodus og velge et gir som gjør at bilen bremser på motoren. På den bilen jeg har kjørt med automatgir var det 2. gir, vet ikke om dette er forskjellig fra biltype til biltype.

Anonymkode: 92e53...e40

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 1`ste  og 2`dre gir, utenom D og P

Da er 1 og 2 til bruk for nedbremsing i lange nedoverbakker?

TS

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 1`ste  og 2`dre gir, utenom D og P

Da er 1 og 2 til bruk for nedbremsing i lange nedoverbakker?

TS

Brems jevnt med bremsene, girkassen i en moderne bil vil velge hensiktsmessig gir. Bremser er mye billigere enn girkasser, og bremsene i personbiler vil nesten aldri bli varme nok til å skape problemer.

Putter du bilen i andregir mens du kjører i 80 kilometer i timen i nedoverbakker derimot...

Brems jevnt og rolig med bremsene. Du kjører ikke vogntog, og hvis du gjør det, bruk hjelpebremsen.

Parker etter neste bakke som er 10%, kjenn på bremseskiven. Hvis du ikke svir av deg fingrene etter et sekund er det helt uproblematisk.

Å kjøre første i lange nedoverbakker er idioti.

I tillegg vil å velge gir kunne gi dårligere kontroll på glatt føre. Bremsene har ABS som hindrer hjulene i å låses, verre med girkassen (noen ESP systemer vil redde deg da).

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du må ta girkassa ut av automodus og velge et gir som gjør at bilen bremser på motoren. På den bilen jeg har kjørt med automatgir var det 2. gir, vet ikke om dette er forskjellig fra biltype til biltype.

Du putter bilen i andregir i bratte nedoverbakker? Uansett fart? Hvorfor? hva ønsker du å oppnå?

AnonymBruker
Skrevet

Mine to automatbiler har "dumme" kasser som aldri bremser på motoren automatisk - de bare blir i høyeste mulige gir.

Den ene bilen har en "overdrive off"-knapp og går i fjerde gir når man trykker på den. Den andre har et "PRND432"-skjema, så på den girer jeg ned i fjerde og tredje stadig vekk.

Anonymkode: a763b...812

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, ajarRun said:

Du putter bilen i andregir i bratte nedoverbakker? Uansett fart? Hvorfor? hva ønsker du å oppnå?

Nei, jeg kjører ikke vanligvis bil med autmatkasse, så jeg girer ned ett hakk i forhold til hvilket gir jeg normalt ville brukt i en gitt hastighet. Dette lærte jeg da jeg tok lappen. Det er mulig varmgang i bremsene er et mindre problem på helt nye biler, men jeg kjører en gammel bil.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg kjører ikke vanligvis bil med autmatkasse, så jeg girer ned ett hakk i forhold til hvilket gir jeg normalt ville brukt i en gitt hastighet. Dette lærte jeg da jeg tok lappen. Det er mulig varmgang i bremsene er et mindre problem på helt nye biler, men jeg kjører en gammel bil.

Å gire ned et gir for å bremse på girene er fornuftig. På manuelle biler må man jo velge gir selv. 

Men å låse automatkassen i andregir, det er ikke fornuftig. Noen biler har mulighet til å gire ned et og et gir med automat (feks Mondeo), da kan det være fornuftig.

Noen moderne biler er også relativt ubrukelige til å bremse på girene, da må man bruke bremsene i tillegg. Ser noen elever som da har lært deg å tappe på bremsen, men det er bare irriterende.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, ajarRun skrev:

Men å låse automatkassen i andregir, det er ikke fornuftig. Noen biler har mulighet til å gire ned et og et gir med automat (feks Mondeo), da kan det være fornuftig.

Men...hvorfor?

Skrevet
På 26.7.2020 den 14.47, AnonymBruker skrev:

Men...hvorfor?

Andregir i 80? 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, ajarRun said:

Andregir i 80? 

På en bil som bare har tre gir, når bilen kan gå i 150, så er vel ikke det så merkelig? Nå snakker jeg om gamle automatgirkasser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, nettopp, ingen snakker vel om å sprenge motoren, eller om å kjøre i 80, forsåvidt. De fleste svært bratte fjelloverganger er neppe fartsgrense 80.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...