AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #1 Skrevet 25. juli 2020 Det er jo ikke bra å bremse over tid på kraftige hellinger, så på slike hellinger, om skiltet sier 4%, 8%, 10% osv helling, jeg kjører nå automatgir, skal jeg da ta den i 2 gir? Anonymkode: 0c121...c18
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #2 Skrevet 25. juli 2020 Ja, du må ta girkassa ut av automodus og velge et gir som gjør at bilen bremser på motoren. På den bilen jeg har kjørt med automatgir var det 2. gir, vet ikke om dette er forskjellig fra biltype til biltype. Anonymkode: 92e53...e40
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #3 Skrevet 25. juli 2020 Jeg har 1`ste og 2`dre gir, utenom D og P Da er 1 og 2 til bruk for nedbremsing i lange nedoverbakker? TS Anonymkode: 0c121...c18
ajarRun Skrevet 26. juli 2020 #4 Skrevet 26. juli 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 1`ste og 2`dre gir, utenom D og P Da er 1 og 2 til bruk for nedbremsing i lange nedoverbakker? TS Anonymkode: 0c121...c18 Brems jevnt med bremsene, girkassen i en moderne bil vil velge hensiktsmessig gir. Bremser er mye billigere enn girkasser, og bremsene i personbiler vil nesten aldri bli varme nok til å skape problemer. Putter du bilen i andregir mens du kjører i 80 kilometer i timen i nedoverbakker derimot... Brems jevnt og rolig med bremsene. Du kjører ikke vogntog, og hvis du gjør det, bruk hjelpebremsen. Parker etter neste bakke som er 10%, kjenn på bremseskiven. Hvis du ikke svir av deg fingrene etter et sekund er det helt uproblematisk. Å kjøre første i lange nedoverbakker er idioti. I tillegg vil å velge gir kunne gi dårligere kontroll på glatt føre. Bremsene har ABS som hindrer hjulene i å låses, verre med girkassen (noen ESP systemer vil redde deg da).
ajarRun Skrevet 26. juli 2020 #5 Skrevet 26. juli 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, du må ta girkassa ut av automodus og velge et gir som gjør at bilen bremser på motoren. På den bilen jeg har kjørt med automatgir var det 2. gir, vet ikke om dette er forskjellig fra biltype til biltype. Anonymkode: 92e53...e40 Du putter bilen i andregir i bratte nedoverbakker? Uansett fart? Hvorfor? hva ønsker du å oppnå?
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #6 Skrevet 26. juli 2020 Mine to automatbiler har "dumme" kasser som aldri bremser på motoren automatisk - de bare blir i høyeste mulige gir. Den ene bilen har en "overdrive off"-knapp og går i fjerde gir når man trykker på den. Den andre har et "PRND432"-skjema, så på den girer jeg ned i fjerde og tredje stadig vekk. Anonymkode: a763b...812
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #7 Skrevet 26. juli 2020 7 hours ago, ajarRun said: Du putter bilen i andregir i bratte nedoverbakker? Uansett fart? Hvorfor? hva ønsker du å oppnå? Nei, jeg kjører ikke vanligvis bil med autmatkasse, så jeg girer ned ett hakk i forhold til hvilket gir jeg normalt ville brukt i en gitt hastighet. Dette lærte jeg da jeg tok lappen. Det er mulig varmgang i bremsene er et mindre problem på helt nye biler, men jeg kjører en gammel bil. Anonymkode: 92e53...e40 1
ajarRun Skrevet 26. juli 2020 #8 Skrevet 26. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg kjører ikke vanligvis bil med autmatkasse, så jeg girer ned ett hakk i forhold til hvilket gir jeg normalt ville brukt i en gitt hastighet. Dette lærte jeg da jeg tok lappen. Det er mulig varmgang i bremsene er et mindre problem på helt nye biler, men jeg kjører en gammel bil. Anonymkode: 92e53...e40 Å gire ned et gir for å bremse på girene er fornuftig. På manuelle biler må man jo velge gir selv. Men å låse automatkassen i andregir, det er ikke fornuftig. Noen biler har mulighet til å gire ned et og et gir med automat (feks Mondeo), da kan det være fornuftig. Noen moderne biler er også relativt ubrukelige til å bremse på girene, da må man bruke bremsene i tillegg. Ser noen elever som da har lært deg å tappe på bremsen, men det er bare irriterende.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #9 Skrevet 26. juli 2020 20 minutter siden, ajarRun skrev: Men å låse automatkassen i andregir, det er ikke fornuftig. Noen biler har mulighet til å gire ned et og et gir med automat (feks Mondeo), da kan det være fornuftig. Men...hvorfor? Anonymkode: a763b...812
ajarRun Skrevet 27. juli 2020 #10 Skrevet 27. juli 2020 På 26.7.2020 den 14.47, AnonymBruker skrev: Men...hvorfor? Anonymkode: a763b...812 Andregir i 80?
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #11 Skrevet 27. juli 2020 Just now, ajarRun said: Andregir i 80? På en bil som bare har tre gir, når bilen kan gå i 150, så er vel ikke det så merkelig? Nå snakker jeg om gamle automatgirkasser. Anonymkode: 92e53...e40 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #12 Skrevet 28. juli 2020 Ja, nettopp, ingen snakker vel om å sprenge motoren, eller om å kjøre i 80, forsåvidt. De fleste svært bratte fjelloverganger er neppe fartsgrense 80. Anonymkode: a763b...812
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå