AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #1 Skrevet 25. juli 2020 Jeg har ei på 10 mnd, vi ammer enda, noe vi egentlig koser oss med, selv om jeg føler det blir litt mye, blir litt "kvalt". Hun ammes i søvn, og våkner flere ganger på kvelden, må ha puppen for å sovne. Når jeg legger meg rundt 22-23, så tar jeg henne inn til meg, og hun forsyner seg grådig på natta også, selv om det er nok mest "smokk" hun skal ha. Tar ikke vanlig smokk, til tross for iherdige forsøk. Ammer 3-4 ganger på dag også, i tillegg til fast føde. Problemet er at hun er så sinnsykt avhengig av meg, og ingen andre får omtrent ta i henne. Pappa er ok, men ikke ved legging og natt. Jeg føler meg så låst, må ha henne med på alt, og kan ikke gjøre noe på kveldstid heller, da hun våkner så ofte. Gruer meg veldig til bhgstart, hun begynner når hun er 1 år (altfor tidlig, men jeg må på jobb igjen 😩) Kan det lette bhgstart om jeg slutter å amme før det? Kanskje hun ikke blir så avhengig og pappa kan prøve legging? Vi har selvsagt prøvd at han skal ta henne, men hun hyler i timesvis, og det klarer ikke noen av oss. Jeg har også prøvd å avvenne puppen som smokk, men hun holder det gående hele kvelden og natta, og jeg har rett og slett ikke overskudd til det, sover dårlig nok fra før. Vi har også to andre barn som skal følges opp og ha oppmerksomhet, men hun minste tar veldig mye. Jeg syns det er litt trist å slutte å amme, mtp at det er sistemann og at hun er så tydelig glad i puppen (når jeg løfter skjorta og tar fram puppen, gliser hun stort og lager fornøyde "hvinelyder" 😅), men jeg går altså på veggene snart. Mannen vil selvsagt at jeg skal slutte, men jeg kvir meg og syns det er vanskelig. Sier at det er jo anbefalt til 1 år 😇 Men egentlig vil jeg slutte selv, har bare ikke helt samvittighet til det, om dere skjønner. Hva skal jeg gjøre? Noen gode råd? 🙏 Anonymkode: 02375...b3b
Gjest Albbas Skrevet 25. juli 2020 #2 Skrevet 25. juli 2020 Jeg forstår ikke helt hva barnehagen har med dette å gjøre? Du trenger ikke slutte å amme pga barnehage. Det gjør ikke overgangen enklere. Du trenger heller ikke slutte å amme selv om du vil slutte på natta. Du må jo gjennom samme kampen uansett om du bare kutter nattamming eller hele amminga. Men hvis du VIL slutte å amme er det jo bare å gjøre det, du trenger ingens tillatelse for det.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #3 Skrevet 25. juli 2020 Jeg tror kanskje jeg vil slutte å amme før jeg begynner på jobb igjen, ihvertfall. Så jeg slipper melkespreng, tette melkeganger og betennelser fordi jeg ikke får ammet på dagtid. Anonymkode: 72c11...10f
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #4 Skrevet 25. juli 2020 Jeg ville kuttet ut ammingen på dagtid før bhg starter. Gi på morgen, evt en gang når dere kommer hjem fra bhg og på kvelden. Evt også på natta. Men ikke ha fri tilgang hele dagen/ettermiddagen. Å amme ved innkjøring/de første mnd i bhg kan være lurt med tanke på antistoffer/sykdom etc😊 Anonymkode: 0fb34...69c
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #5 Skrevet 25. juli 2020 Takk for svar. Litt misvisende overskrift, da jeg merker at problemet egentlig heller ligger i at jeg vil slutte å amme, samtidig ikke, og derfor er veldig usikker 😅 Hovedproblemet er at jeg føler meg "kvalt" av amming, og er så lei av at ikke pappan kan ta henne uten skriking og hyling, spesielt ved leggetid. Jeg driver å ammer henne i seng nå, nærmer oss en time, og jeg vet jeg blir liggende en stund til. Så skal hun våkne ørten ganger før jeg legger meg, og så vekke meg xantall ganger i natt 😩 jeg syns det er koselig å amme, men hun bruker meg som smokk, og jeg er så lei!! Derfor vil jeg slutte, men syns det er vanskelig da hun er så puppegal, og om jeg slutter så har jeg liksom "ingenting". De to andre barna tok smokk😇 Jeg får så dårlig samvittighet av å ta fra henne det hun elsker mest, om dere skjønner! Jeg orker ikke ha det sånn lenger, men aner ikke hva jeg skal gjøre.. Anonymkode: 02375...b3b
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #6 Skrevet 25. juli 2020 Jeg vil nok tro at ammeslutt og barnehageslutt samtidig vil gjøre begge dele litt vanskelig. Ta en ting om gangen! Som jeg skjønner så er du lei av ammingen så ville prøvd å trappe ned i det minste. Hvis det er 2 mnd til barnehageoppstart så ville jeg benyttet sjansen nå, om ikke ville jeg ventet til noen mnd etter bhg oppstart. Anonymkode: 0ea2c...2eb
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #7 Skrevet 25. juli 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil nok tro at ammeslutt og barnehageslutt samtidig vil gjøre begge dele litt vanskelig. Ta en ting om gangen! Som jeg skjønner så er du lei av ammingen så ville prøvd å trappe ned i det minste. Hvis det er 2 mnd til barnehageoppstart så ville jeg benyttet sjansen nå, om ikke ville jeg ventet til noen mnd etter bhg oppstart. Anonymkode: 0ea2c...2eb Takk for svar. Jeg skjønner hva du mener, og er helt enig i at det kan bli mye med både ammeslutt og bhgstart på en gang. Kanskje vi må hoppe i det nå. Jeg vingler mellom å kutte tvert, og å kutte å amme i søvn. Usikker på hva som blir best/enklest. I og med hun bruker meg som smokk, så blir det nok en kamp 😩 Ts Anonymkode: 02375...b3b
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #9 Skrevet 26. juli 2020 Kan du ikke amme henne i søvn, også gir pappaen vann på flaske eller i kopp ellers den natten? Anonymkode: 65005...51b
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #10 Skrevet 26. juli 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Litt misvisende overskrift, da jeg merker at problemet egentlig heller ligger i at jeg vil slutte å amme, samtidig ikke, og derfor er veldig usikker 😅 Hovedproblemet er at jeg føler meg "kvalt" av amming, og er så lei av at ikke pappan kan ta henne uten skriking og hyling, spesielt ved leggetid. Jeg driver å ammer henne i seng nå, nærmer oss en time, og jeg vet jeg blir liggende en stund til. Så skal hun våkne ørten ganger før jeg legger meg, og så vekke meg xantall ganger i natt 😩 jeg syns det er koselig å amme, men hun bruker meg som smokk, og jeg er så lei!! Derfor vil jeg slutte, men syns det er vanskelig da hun er så puppegal, og om jeg slutter så har jeg liksom "ingenting". De to andre barna tok smokk😇 Jeg får så dårlig samvittighet av å ta fra henne det hun elsker mest, om dere skjønner! Jeg orker ikke ha det sånn lenger, men aner ikke hva jeg skal gjøre.. Anonymkode: 02375...b3b Da ville jeg kuttet all amming nå. Hun klarer seg fint uten, og vil nok få en bedre bhg-start om puppen blir borte nå enn om begge ting skjer samtidig. Lykke til😊 Anonymkode: 0fb34...69c
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #11 Skrevet 26. juli 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da ville jeg kuttet all amming nå. Hun klarer seg fint uten, og vil nok få en bedre bhg-start om puppen blir borte nå enn om begge ting skjer samtidig. Lykke til😊 Anonymkode: 0fb34...69c Takk 😊Vet hun klarer seg uten, bare får så dårlig samvittighet av å ta det fra henne 🙈 Skjønner at det er best å kutte nå. Noen som vet om hun bør ha morsmelkerstatning i overgangen? Eller ok med vann? Ts Anonymkode: 02375...b3b
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #12 Skrevet 26. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke amme henne i søvn, også gir pappaen vann på flaske eller i kopp ellers den natten? Anonymkode: 65005...51b Vi har prøvd litt forskjellig, og det som har gitt minst gråt har vært når pappa prøver å legge mens jeg har vært borte på ettermiddagen. Når jeg har puppa henne i seng, så er det det hun skal ha når hun våkner. Full klikk om ikke hun får det da. Ts Anonymkode: 02375...b3b
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #13 Skrevet 26. juli 2020 Jeg synes puppen var fin å ha akkurat i bhgstart. Var trygt og godt å kunne få den kosen akkurat den perioden. Det du skriver om at du vil slutte før du skal i jobb igjen er heller ikke så problematisk som du tydeligvis antar. Jeg fikk aldri spreng eller andre problemer selv om jeg ammet mindre enn før. Kroppen tilpasser seg. synes du skal amme så lenge det føles naturlig og riktig for deg og barnet ditt. Anonymkode: d2df4...6c2
våren14 Skrevet 27. juli 2020 #14 Skrevet 27. juli 2020 Ville absolutt IKKE sluttet å amme før bhg start. Ikke ta fra henne den tryggheten nå som hun snart trenger den aller mest. Jeg vet det er slitsomt, jeg vet det er klaustrofobisk... men det er så bra for barna! Jeg valgte å tenke at såpass tåler jeg strengt tatt. Jeg har fått barn, dette varer ikke evig, dette klarer jeg. Veldig glad for det når jeg ser tilbake. Ammet til hhv 19 mnd og 22 mnd mine. Og ved bhg start kom jo virkelig våkenettene, og det konstante behovet for trygghet hver sekund av tiden hjemme. Sjeleglad jeg kunne tilby beste tryggheten som finnes og ikke minst at jeg hadde våpenet som fikk ungene til å sovne igjen ganske kjapt hver gang de våknet bare for å sjekke at jeg var der. Ville iaf ventet til hun er godt etablert i barnehagen, tidligst 2 mnd etter start, eller til du selv føler at alt av leveringer går fint og at hun er normalt klengete hjemme. Da er det greiere å avslutte tenker jeg, for barnets del. Innfør pappalegging gradvis, legg sammen en ukes tid før han legger alene. Start med at han bare er der, la han så ta stell, lesing eller hva som inngår i rutinen, nattasangen etc, så han får en tydeligere og tydeligere rolle i leggingen før du ammer søvn eller hva det er du gjør. Finn noe hun kan gnage/suge på siden hun ikke tar smokk, og la så pappan prøve seg. Ikke vær redd for å ta over om hun blir helt fra seg, han starter, du avslutter. Men fortsett å la han starte leggingen. Tilslutt sovner hun med pappa. Han bør f.eks brukt bæretøy eller liknende heller enn å legge henne ned slik du evt gjør. Skap et skille fra hennes forventning om pupp, men som også er søvndyssende, trygt og godt. Eller noe annet som passer pappan. Min mann har alltid bært ungene i søvn i starten, så lagt de i senga. Hans måte å legge på da de var så små. Fram til jeg sluttet å amme i søvn og lærte de å sovne i senga uten pupp. Veldig god erfaring med å ta pappan gradvis med inn i leggebildet. Og tilslutt bare stole på at dette fikser han 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå