Gå til innhold

Nordmenn strømmer til svenske butikken, milelang kø utenfor Systembolaget

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alt dreier seg om å spare noen kroner. Tror du dette vil føre til økt smitte her i landet?

https://www.tv2.no/nyheter/11557553/

Blant de ivrige nordmennene er Tore Enerud. Han gleder seg til å kunne handle til svenske priser igjen.

– For det første får jeg veldig godt betalt for det, for jeg sparer jo 1000 kroner bare på en stokk snus. Og jeg kjøper hundefor. Hjemme får du 12 kilo for 841 kroner, her får du 15 kilo for 200, sier Enerud.

– Så kjøper du litt kjøtt, og littegrann. Så må jeg innom Systemet (Systembolaget, red.anm.) da. Si du kjøper et brett øl, så betaler du det samme for tre bokser her, som for en boks i Norge.

image.thumb.png.928035b627a42f4ffe1cbf94884bc153.png

Anonymkode: 2b9bc...4fb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt flaut. Er folk fattigere eller mer grådig langs svenskegrensa? Fins det noen statistikk over fedme og helse i disse kommunene sammenlignet med f.eks vestlandet? Uansett, glad jeg bor i området. Til høsten håper jeg de bare stenger skolene der det er behov for dette. Synd det går ut over barna deres, men de de får det sikkert fint med både snop og brus i store mengder.

Anonymkode: 091da...fc6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vel hvis køen er milelang holder de vel kanskje avstand da. Ute i frisk luft er de også.

Anonymkode: 2d284...c23

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det mer smitte blant de nordmenn som står i kø utenfor Systembolaget i Årjäng enn de som står i kassakø på hvilken som helst butikk i Norge da eller?

Anonymkode: 0d45a...71e

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vel kanskje greit å vente noen dager før man drister seg over grensa... Det er nå ennå rødt der jeg pleier å handle, så jeg får ikke dratt over.

Nei, jeg tror ikke det vil føre til veldig stor økning i smitte. Ikke noe vi kan se på statistikkene ihvertfall. Det vil nok komme en økning, men om det er pga dette, kan man nok ikke svare klart på. Da tror jeg heller at de som har vært i Spania nå de siste ukene tar med seg smitte hjem. Jmfr. den familien i trøndelag som alle testet positivt etter å ha kommet hjem fra Spania.

Anonymkode: 2c747...1ce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er turen så lønnsom om man regner med bensin og bompenger da...? Blir det ikke til at man kjøper masse ekstra man ellers ikke ville kjøpt? 

Anonymkode: 589ae...961

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt flaut. Er folk fattigere eller mer grådig langs svenskegrensa? Fins det noen statistikk over fedme og helse i disse kommunene sammenlignet med f.eks vestlandet? Uansett, glad jeg bor i området. Til høsten håper jeg de bare stenger skolene der det er behov for dette. Synd det går ut over barna deres, men de de får det sikkert fint med både snop og brus i store mengder.

Jeg skal love deg at det ikke er bare de fra grensekommunene som handler i Sverige. Handler vanligvis på Nordbysenteret selv (ikke vært der siden mars) og der er det biler fra hele østlandet året rundt, og fra hele landet i sommerferien. 

Det jeg savner er utvalget i f.eks ferskvaredisken. 

Anonymkode: 5c51b...714

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er turen så lønnsom om man regner med bensin og bompenger da...? Blir det ikke til at man kjøper masse ekstra man ellers ikke ville kjøpt? 

Anonymkode: 589ae...961

Ja. Spesielt om man kjøper snus, sigaretter, alkohol, kjøtt og mye annet. Vi som har kort vei til grensa bruker jo f.eks Maxi-Mat som vår dagligvarebutikk, og lærer fort hva det lønner seg å handle. Jeg drøyer til det roer seg litt, gidder ikke å stå i kø hverken i butikker eller tollen. Ikke handler jeg på systembolaget heller. Men jeg gleder meg til å fylle opp fryseren litt igjen, nå er det ekko oppi der ;) Merker at prisene har gått opp mye her hjemme, og jeg syntes det var dyrt fra før... For oss som er lavtlønnede, eller trygda, så fører Sverigeturene til at vi kan spise bedre mat enn når vi handler her hjemme. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Spesielt om man kjøper snus, sigaretter, alkohol, kjøtt og mye annet. Vi som har kort vei til grensa bruker jo f.eks Maxi-Mat som vår dagligvarebutikk, og lærer fort hva det lønner seg å handle. Jeg drøyer til det roer seg litt, gidder ikke å stå i kø hverken i butikker eller tollen. Ikke handler jeg på systembolaget heller. Men jeg gleder meg til å fylle opp fryseren litt igjen, nå er det ekko oppi der ;) Merker at prisene har gått opp mye her hjemme, og jeg syntes det var dyrt fra før... For oss som er lavtlønnede, eller trygda, så fører Sverigeturene til at vi kan spise bedre mat enn når vi handler her hjemme. 

Det har jeg faktisk forståelse for  :) kos deg masse med maten, den er deg vel undt ❤ husk bare å ta vare på deg selv og andre! Avstand og munnbind når man harryhandler! 

(Jeg er ikke lavtlønnet selv, men direkte fattig. Jeg forstår hvorfor dere harryhandler)

Anonymkode: 4328d...e5e

AnonymBruker
Skrevet

Har du sett hvordan Karl Johan i Oslo ser ut? Har du sett folkemengdene på Tusenfryd? Har du sett de stappfulle bussene i rushen, eller matbutikker der folk bumper inni hverandre? Denne usle køen her gir nok lite utslag på smitten, og tråden er nok et resultat av ekstrem Sverige-frykt som media har skapt. 

Anonymkode: 912d3...a1d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det ser så dumt ut med all harryhandelen ...

Anonymkode: e8d0c...b70

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke dette har så mye å si på smitten. Det er jo allerede stappfullt på byen, bussen og strendene her hjemme. Men det hoies og skrikes over dette? Haha

Anonymkode: 16d03...965

• Liker 1
Skrevet

Jeg må si at jeg er skeptisk til all reise og turer utenlands nå. Men jeg ser jo hva prisforskjellen er. Bare på hundemat og alkohol. Så ikke rart folk drar over. Syns ikke vi bør latterligjøre eller kritisere dem all den tid det er lovlig å dra. Vi kan ha mot det, men trenger ikke shame noen! 

• Liker 1
Gjest Forumhei
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men vi er glade i å spare penger. Vi kjøper store hus for det dere kjøper små leiligheter i Oslo, her i Østfold liker vi å skape mye av lite, altså spare penger 😛.

Gjest Forumhei
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser så dumt ut med all harryhandelen ...

Anonymkode: e8d0c...b70

Har ingen betydning hvordan det ser ut, kun resultatet som betyr noe.

Skrevet

Vi kommer til å vente med å dra over til den verste køen nå har gitt seg. Siden det åpnet først idag enkelte steder så kommer mange nordmenn til å kjøre over de nærmeste dagene, og det blir mange folk. Tenker vi venter til midten av august tidligst.

Og hvorfor syns jeg at mannen og jeg skal dra over? Vel fordi prisene her I Norge på det meste er altfor høye. Vi har merket det godt på matbudsjettet å handle alt av matvarer i Norge. Fra å bruke en 4000 til 5000 i måned på matvarer inkl en Harry tur i mnd før Sverige stengte, har vi i de siste månedene brukt mellom 7 til 8000 kr.  Vi har ikke god råd, da jeg er ufør og mannen jobber i et lavtlønte yrke, så det å måtte bruke 3000 kr ekstra på å handle i Norge er veldig mye penger for oss. 

Nå er ikke vi de mest fattigste/kan ikke regnes som fattig i Norge, fordi vi har alltid så vi klarer oss, selv om vi ikke kan unne oss feks ferie eller store fornøyelser så ofte. Derimot vet jeg om de som må snu på hver eneste krone for å kunne overleve fra måned til måned.  For de kan forskjellen på svensk handel og norsk handel være nok til at de må gå dager uten mat av og til fordi dem ikke har råd til mat i Norge. Det kan også være at de har barn som feks ikke kan få nye sko allikevel (de er helt utgåtte) fordi mamma/pappa må betale for at ungene skal få mat isteden på bordet med norske priser. Hadde de kunne handlet i Sverige kunne alle spise seg mette og barnet fått sko feks.

Det er så enkelt å sitte der med en grei buffer Konto eller ha en god lønninger og si at svenskehandel er unødvendig. Enn skal huske på at det finnes flere som strever økonomisk her i dette landet, og som hverken eier bolig/bil og som ikke har sjans til å ha noen buffer konto. At disse menneskene også har like mye behov for å kunne få dekket sine essensielle behov som alle andre. Og hvis det betyr at Sverige turer løser problemet deres, så håper jeg de drar.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det blir teit å kalle vanlig handling av mat "harry"..
At det er så mange som handler i Sverige, sier jo endel om prisnivået i Norge og hva slags utvalg det er her.

Man kan spare tusenvis av kroner på å handle i Sverige, i tillegg til at det er et mye større utvalg enn det vi har i Norge. I Norge er det jo stort sett Norgesgruppen, Coop og Reitangruppa som styrer og det er jo ganske begrenset hvilket utvalg de tilbyr.. I tillegg er det omtrent det samme i alle butikkene her.

Jeg gleder meg til å dra over grensa igjen, men gidder ikke stresse med det ennå.

Anonymkode: 2c747...1ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det mer smitte blant de nordmenn som står i kø utenfor Systembolaget i Årjäng enn de som står i kassakø på hvilken som helst butikk i Norge da eller?

Slenger vel innom en og annen svenske også, samt de som jobber i butikkene. Så jo mer smitte i handlekøene i Sverige enn i Norge er det nok god sjanse for at det er.

Anonymkode: a6695...593

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Heh, flaut. Selv flyr jeg heller til Spanien for å handle ost, vin og skinke. 

Anonymkode: 82c4f...4cf

AnonymBruker
Skrevet

Slenger vel innom en og annen svenske også, samt de som jobber i butikkene. Så jo mer smitte i handlekøene i Sverige enn i Norge er det nok god sjanse for at det er.

Anonymkode: a6695...593

Med 28 kunder inne på Systembolaget i Årjäng om gangen, så er vel smitterisikoen fortsatt større i kassakøen på Coop Slitu?

• Opprett ny...