AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #21 Skrevet 25. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk litt betennelse tror jeg. Puppene ble ihvertfall veldig harde og røde. Ganske ømt og vondt i noen dager, og deretter gikk det seg til da jeg brukte stram bh. Ingen pumping/amming lengre da.Etter ca 1 uke var alt normalt igjen og melken var borte. Anonymkode: 9f3ed...05f De sier jo man skal behandle tette melkeganger og betennelse med hyopig amming eller pumping, men om man stadig må til med hyppig pumping eller amming blir man jo aldri kvitt produksjonen... Du fortsatte bare med stram bh og ingen tømming mens du hadde betennelse, og det gikk over? Anonymkode: 30d52...cf9
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #22 Skrevet 25. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: De sier jo man skal behandle tette melkeganger og betennelse med hyopig amming eller pumping, men om man stadig må til med hyppig pumping eller amming blir man jo aldri kvitt produksjonen... Du fortsatte bare med stram bh og ingen tømming mens du hadde betennelse, og det gikk over? Anonymkode: 30d52...cf9 Ja, det gikk over hos meg. Dette var var ca 1 uke etter fødsel. Anonymkode: 9f3ed...05f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #23 Skrevet 26. juli 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det gikk over hos meg. Dette var var ca 1 uke etter fødsel. Anonymkode: 9f3ed...05f Samme her. Stram sports-bh, ømt og sårt men gikk over i løpet av 4-5 dager. Anonymkode: c4d95...531
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #24 Skrevet 26. juli 2020 Jeg brukte brystbånd som jeg strammet rundt brystet. Fikk litt spreng, men det gikk over etter ca 4 dager. Tømte ikke brystet. Anonymkode: 80649...feb
Lysistrata Skrevet 26. juli 2020 #25 Skrevet 26. juli 2020 De tablettene spurte jeg også etter i 2014. Men pga veldig alvorlige bivirkninger (du kan gå inn i psykose bl.a.) gis de ikke lenger annet enn ved VELDIG tungtveiende medisinske grunner (dødfødsel og tilfeller der mor har sykdom som kan akselereres av ammehormoner ble nevnt). Vi skal jo egentlig være glad for det. Men der og da husker jeg at jeg tenkte at jeg nok ville tatt tablettene likevel, og at dette var litt som da jeg noen måneder tidligere hadde hyperemesis på 5.måneden, og lå på badegulvet og tenkte at det jammen var flaks for barnet at kvalmestillende med thalidomid var forbudt, for hadde jeg fått kloa i noe sånt så ville jeg nok tatt dem! 🙈
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #26 Skrevet 26. juli 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det gikk over hos meg. Dette var var ca 1 uke etter fødsel. Anonymkode: 9f3ed...05f Da var kanskje ikke produksjonen så stor enda? Anonymkode: 30d52...cf9
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #27 Skrevet 26. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Samme her. Stram sports-bh, ømt og sårt men gikk over i løpet av 4-5 dager. Anonymkode: c4d95...531 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg brukte brystbånd som jeg strammet rundt brystet. Fikk litt spreng, men det gikk over etter ca 4 dager. Tømte ikke brystet. Anonymkode: 80649...feb Var dere ikke redd for å få brystbetennelse og bli skikkelig syke? Anonymkode: 30d52...cf9
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #28 Skrevet 26. juli 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: De sier jo man skal behandle tette melkeganger og betennelse med hyopig amming eller pumping, men om man stadig må til med hyppig pumping eller amming blir man jo aldri kvitt produksjonen... Du fortsatte bare med stram bh og ingen tømming mens du hadde betennelse, og det gikk over? Anonymkode: 30d52...cf9 Man skal ikke behandle det med hyppig amming eller pumping, men tømme litt og litt. Få ut det verste trykket uten å tømme brystet. De fleste vil oppleve spreng og vonde bryst før det går over. Jeg måtte benytte meg av å tømme litt og litt begge gangene jeg avsluttet amming. Håndmelke da, ammet ikke eller pumpet. Håndmelket litt ca hver andre time, masserte da de vonde klumpene. Anonymkode: 186ce...ab0
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #29 Skrevet 26. juli 2020 Ja jeg tok dem i fjor etter fødsel:) med første barnet trodde jeg at jeg kunne få det på sykehuset men det fikk jeg ikke, så måtte plages med stramt sjal over brystene i ukesvis og jeg lakk noen dråper her og der i månedsvis. I fjor fikk jeg pillene på forhånd av fastlegen uten problemer. Det er kommet en ny type hvor man bare tar 2 tabletter innen 24 timer etter fødsel. Den gamle typen måtte man vel ta i 5-6-7 dager og hadde mer alvorlige bivirkninger. Fungerte kjempefint, så ikke noe til en dråpe melk etter de kicka inn:) ingen bivirkninger heller. Anonymkode: 56867...2b5 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #30 Skrevet 26. juli 2020 Jeg fikk sånne piller i 2002 da barnet mitt reagerte på melken min, selv om jeg ikke spiste noe som kunne gi luft i magen. Melken stoppet i løpet av et par dager, men bivirkningene var sterk kvalme, tørre slimhinner og div. Puppene tørket inn til noen tomme ballonger i løpet av 2-3 døgn.. Jeg angrer på at jeg tok disse tablettene, skulle heller ha løst problemet med gradvis nedtrapping. Anonymkode: b28a8...690
Thyra Skrevet 26. juli 2020 #31 Skrevet 26. juli 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man skal ikke behandle det med hyppig amming eller pumping, men tømme litt og litt. Få ut det verste trykket uten å tømme brystet. De fleste vil oppleve spreng og vonde bryst før det går over. Jeg måtte benytte meg av å tømme litt og litt begge gangene jeg avsluttet amming. Håndmelke da, ammet ikke eller pumpet. Håndmelket litt ca hver andre time, masserte da de vonde klumpene. Anonymkode: 186ce...ab0 Ja, det er oppskriften på å avslutte amming. Men når man har betennelse eller tette meljeganger skal brystene helst tømmes ofte. Og da minsker jo ikke produksjonen. Så blir en vond sirkel.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #32 Skrevet 26. juli 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg tok dem i fjor etter fødsel:) med første barnet trodde jeg at jeg kunne få det på sykehuset men det fikk jeg ikke, så måtte plages med stramt sjal over brystene i ukesvis og jeg lakk noen dråper her og der i månedsvis. I fjor fikk jeg pillene på forhånd av fastlegen uten problemer. Det er kommet en ny type hvor man bare tar 2 tabletter innen 24 timer etter fødsel. Den gamle typen måtte man vel ta i 5-6-7 dager og hadde mer alvorlige bivirkninger. Fungerte kjempefint, så ikke noe til en dråpe melk etter de kicka inn:) ingen bivirkninger heller. Anonymkode: 56867...2b5 Hva heter de? Og vet du om de kan brukes senere også, eller bare rett etter fødsel? Anonymkode: 30d52...cf9
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #33 Skrevet 26. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva heter de? Og vet du om de kan brukes senere også, eller bare rett etter fødsel? Anonymkode: 30d52...cf9 De heter dostinex:) i følge er skriv fra OUS, så kan man for ammestopp ta en halv pille hver 12. time (fire ganger). Anonymkode: 56867...2b5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #34 Skrevet 26. juli 2020 17 minutter siden, Thyra skrev: Ja, det er oppskriften på å avslutte amming. Men når man har betennelse eller tette meljeganger skal brystene helst tømmes ofte. Og da minsker jo ikke produksjonen. Så blir en vond sirkel. Benyttet meg av det samme ved betennelse. Tømmer du brystene hyppig så går det jo ikke over. Da stimulerer du bare til økt produksjon. Man må få ned produksjonen/stabilisere. Det verste trykket må ut. Anonymkode: 186ce...ab0
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #35 Skrevet 26. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Benyttet meg av det samme ved betennelse. Tømmer du brystene hyppig så går det jo ikke over. Da stimulerer du bare til økt produksjon. Man må få ned produksjonen/stabilisere. Det verste trykket må ut. Anonymkode: 186ce...ab0 Så du fjernet bare det verste trykket ved betennelse også? Og det gikk bra? Anonymkode: 30d52...cf9
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #36 Skrevet 26. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Da var kanskje ikke produksjonen så stor enda? Anonymkode: 30d52...cf9 Nei, den var liten. Jeg hadde store problemer med å få nok melk. Det kom bare mindre og mindre ved pumping etterhvert som tiden gikk. Anonymkode: 9f3ed...05f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #37 Skrevet 26. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du fjernet bare det verste trykket ved betennelse også? Og det gikk bra? Anonymkode: 30d52...cf9 Ja, det gikk bra, passet på å ikke tømme brystet helt. Hadde noen runder med betennelse og tette melkeganger i starten av ammingen da jeg fikk voldsomt mye melk. Prøvde først å pumpe i tillegg til ammingen, men det gjorde bare alt verre. Ble rene meieriet. Anonymkode: 186ce...ab0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå