Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Inspirert av en diskusjon på P1Oslo akkurat nå, vil jeg lufte ideen her: hva tror dere, blir man et bedre menneske av å lese?

Selv tror jeg at gode og velskrevne bøker gjør oss rikere innvendig, vi opplever mer, blir åpnere. Jeg liker å tro at vi lagrer litt av det vi leser som personlig erfaring (vi lærer av situasjoner personene i bøkene opplever).

Liker også å tro på et slags katharsis - ikke religiøst, men personlig, menneskelig.

I et lite menneskeliv er det begrenset hva vi rekker å få med oss. Derfor suger jeg til meg erfaringer og reiser etc som blir beskrevet i bøker eller på film. Og håper og tror at det gir meg noe mer enn noen timers adspredelse.

Videoannonse
Annonse
Gjest Guest
Skrevet

Ikke bedre.. bare litt mer interessant ;)

Skrevet

Det første som slår meg når jeg leser innlegget ditt er: Hva er et bra menneske?

Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye bedre menneske man blir av å lese, det avhenger jo, som Fakse sier, av hva man mener et bedre menneske er, og sikkert også av hva man velger å lese.

Men det er neppe mange som blir dårligere mennesker av å lese (bortsett fra de som leser og blir påvirket av f.eks. bøker om ekstreme ideologier).

Gjest Litjmæ
Skrevet

Det er vel som alle erfaringer, de gjør noe med en, men om det er til det bedre eller ikke kan alltid diskuteres ;)

Gjest gjest1
Skrevet
Det første som slår meg når jeg leser innlegget ditt er: Hva er et bra menneske?

Jeg tenker et reflektert, storsinnet, erfarent, åpent, rettferdig og uselvisk menneske som klarer å se to sider av en sak. Egenskaper som man kanskje har utviklet og styrket ved å lese litteratur?

På grunn av at bøkene ofte beskriver flere personer enn hovedpersonen, og man lærer å se de forskjellige sidene av en sak.

Dersom man har sympati for en person i en bok, er ofte denne personen storsinnet, rettferdig, uselvisk etc jfr over. Når man kjenner slike mennesker i det virkelige liv, så blir man gjerne inspirert av dem. Dette gjelder vel også egenskaper hos fiktive personer?

I tillegg at intelligensen blir stimulert dersom man leser bøker som er litt utfordrende, i f.eks. symbolikk.

(Motsatt: når jeg leser såkalt hate-literature merker jeg at dette også har innflytelse, i den andre retningen)

Gjest Vindelspev
Skrevet

Jeg tror lesning kan berike eget liv, samt styrke evnen til empati. Likevel ser jeg ikke på meg selv som et bedre menneske (les: mer verdt) enn nabo'n fordi jeg er en lesehest mens hun holder seg til Se og hør.

Som en annen nevnte, litteratur kan også forsøple et sinn. Vi blir påvirket åkkesom.

Gjest lesemis
Skrevet

Jeg tror jeg har blitt et mer reflektert menneske av å ha lest mye. Jeg tror min evne til å seting fra flere sider (så lenge jeg selv ikke er personlig involvert) også har blitt utviklet gjennom lesinga. Min evne til ermpati er jeg mer usikker på - for meg har lesinga dels vært en flukt fra sosiale relasjoner... Men jeg merker jo, nå som jeg jobber med pleietrengende mennesker, at jeg HAR empati.

Storsinnethet, åpenhet, ærlighet osv tror jeg for min del ikke er knyttet til litteraturopplevelsene mine, men oppdragelse/opplevelser i det virkelige liv. En av mine største romanhelter er Raskolnikov... og Hamsuns klin irrasjonelle karakterer appelerer også til meg... At jeg faktisk kanskje ER nokså rettferdig tror jeg har med lynne å gjøre, samt den tidligere nevnte oppdragelse (og at foreldrene mine og folk rundt meg ER ærlige og tenkende mennesker, altså at regel og handling henger sammen)

Jeg tror en del (kanskje jeg også) kan ha en tendens til å føle seg som "bedre" mennesker (=mer intelligente) enn mindre beleste fordi litteratur faktisk gir en en del kunnskap, samt en god følelse av at man er smart når man forstår "vanskelig" litteratur. Dette har jo ikke mye med at man faktisk ER et bra menneske å gjøre, snarere at man er litt arrrogant.

Skrevet
Inspirert av en diskusjon på P1Oslo akkurat nå, vil jeg lufte ideen her: hva tror dere, blir man et bedre menneske av å lese?

Selv tror jeg at gode og velskrevne bøker gjør oss rikere innvendig, vi opplever mer, blir åpnere. Jeg liker å tro at vi lagrer litt av det vi leser som personlig erfaring (vi lærer av situasjoner personene i bøkene opplever).

Liker også å tro på et slags katharsis - ikke religiøst, men personlig, menneskelig.

I et lite menneskeliv er det begrenset hva vi rekker å få med oss. Derfor suger jeg til meg erfaringer og reiser etc som blir beskrevet i bøker eller på film. Og håper og tror at det gir meg noe mer enn noen timers adspredelse.

Jeg tror dette kommer helt ann på hver enkelt. Hva med de som ikke leser så mye bøker? Er de "dårligere" mennesker av den grunn?

Skrevet

Rareste jeg har hørt.. bare fordi man leser bøker betyr det jo ikke man automatisk blir mer åpen, storfaren, rettferdig og ihverfall ikke erfaren. Det er da bare en bok man leser.. :blink:

Gjest gjest1
Skrevet
Storsinnethet, åpenhet, ærlighet osv tror jeg for min del ikke er knyttet til litteraturopplevelsene mine, men oppdragelse/opplevelser i det virkelige liv. En av mine største romanhelter er Raskolnikov... og Hamsuns klin irrasjonelle karakterer appelerer også til meg...

...

Jeg tror en del (kanskje jeg også) kan ha en tendens til å føle seg som "bedre" mennesker (=mer intelligente) enn mindre beleste fordi litteratur faktisk gir en en del kunnskap, samt en god følelse av at man er smart når man forstår "vanskelig" litteratur. Dette har jo ikke mye med at man faktisk ER et bra menneske å gjøre, snarere at man er litt arrrogant.

He he Raskolnikov som eksempel er bra her! Før jeg hadde lest Forbrytelse og Straff ville jeg kunne vært troende til å svart kort og kontant på kompliserte spørsmål om den kriminelles psyke. Perfekt måte å oppleve hvordan det er å befinne seg i en ekstrem situasjon mens man slipper å faktisk utføre noe slikt selv for å finne det ut.

Jeg må si at jeg ikke førdømmer folk som bare leser kiosklitteratur eller ukeblader. Sikkert på grunn av at jeg selv også mer enn gjerne blar gjennom nyeste Se og Hør dersom det befinner seg innen rekkevidde :)

Gjest gjest1
Skrevet
Rareste jeg har hørt.. bare fordi man leser bøker betyr det jo ikke man automatisk blir mer åpen, storfaren, rettferdig og ihverfall ikke erfaren. Det er da bare en bok man leser.. :blink:

Rareste du har hørt? Har en bok aldri forandret bittelitt på hvordan du ser på verden?

Skrevet
Rareste du har hørt? Har en bok aldri forandret bittelitt på hvordan du ser på verden?

Nei, det kan jeg ikke si at den har. Jeg leser ikke mye bøker lenger.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg tror dette kommer helt ann på hver enkelt. Hva med de som ikke leser så mye bøker? Er de "dårligere" mennesker av den grunn?

Det er ikke det jeg sier her. Jeg mener utviklingen av en selv som person, ikke i forhold til andre!

Gjest Guest
Skrevet

Ikke automatisk selvsagt, men at det KAN skje? For min del er det helt feil å si at en bok "bare er en bok". Lærebøker er for eksempel noe helt annet enn skjønnlitterære øker, og selv om du ikke leser så mye bøker er du trolig enig i at man lærer noe av lærebøker. Og religiøse bøker er jo for eksempel rettesnorer for mange menneskers moralske liv, og slik påvirker de enkelte av egenskapene rådstarter nevner.

Jeg tror jeg har svart "utfyllende" på hvordan jeg selv mener at bøker har påvirket meg. Samboern min har lest mye mindre av den typen litteratur som har vært viktig for MEG og MIN utvikling, men han er likevel et minst like reflektert menneske som meg selv. Han har lært ting i andre sammenhenger enn meg. Men for MEG har litteraturen betydd mye for måten jeg tenker på. Og særlig når det gjelder å se ting fra flere sider, og sette seg inn i andre menneskers situasjon tror jeg jeg har mye å takke bøkene for.

(men jeg vil skille mellom empati og "forståelse" av andre menneskers situasjon eller valg)

Gjest lesemis
Skrevet

(det var meg over.. guest er tilbake:)!

Skrevet
Lærebøker er for eksempel noe helt annet enn skjønnlitterære øker, og selv om du ikke leser så mye bøker er du trolig enig i at man lærer noe av lærebøker.

Ja, selvfølgelig lærer man noe av lærebøker. Selvhjelpsbøker og.. men å lese oppdiktede historier gjør ikke noe med meg som person.

Gjest Vindelspev
Skrevet
Nei, det kan jeg ikke si at den har. Jeg leser ikke mye bøker lenger.

Det misunner jeg deg _ikke_. Utallige ganger har bøker gitt meg en helt unik opplevelse som definitivt har forandret meg på et vis. Jeg håper du kommer over en slik bok en gang, det er som å finne en skatt. :)

Skrevet
Det misunner jeg deg _ikke_. Utallige ganger har bøker gitt meg en helt unik opplevelse som definitivt har forandret meg på et vis. Jeg håper du kommer over en slik bok en gang, det er som å finne en skatt. :)

Another woman's trash, is another woman's tresure. ;) Og for meg er det ikke en skatt.

Gjest Sukkerert
Skrevet

Det kommer selvsagt an på hva en leser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...