Gå til innhold

Da Lena sa at kvinner ikke bør vente med å få barn, eksploderte kommentarfeltet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første tanke er at det er mange hårsåre som har tenkt tanken om sjansen begynner å gå fra de, men de vil ikke inrømme det. 

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Folk er for hårsåre. Det er faktisk et veldig godt råd å ikke vente for lenge, men det tolkes feil.

Anonymkode: 57077...af0

• Liker 36
Skrevet (endret)

Det slites med å bli gravid nå som aldri før og grunnen er fordi folk venter lenge med å bli gravide. Det er ikke i kroppens natur å få sitt første barn når man er 40,selvom det er blitt helt vanlig nå. 

Endret av Curlyme
  • Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hun er tydelig i hvem hun snakker til, og hun skriver ut fra egen erfaring.

Imidlertid er det et problem at hun er et eksempel på det som alltid trekkes fram som årsak, nemlig at kvinner er så opptatt av karriere og at DE utsetter.

En VELDIG vanlig årsak, som aldri er toppoppslag i avisene, er at kvinner som vil ha barn i alderen 25-33 f eks har problemer med å finne menn som vil. 

Så kom igjen mannebloggere - forklar hvorfor du haler ut tida og lar samboers beste fruktbare år gli forbi! Kom igjen media - slutt med de årlige oppslagene om egoistiske kvinner som skal "ha alt" før de får barn, skriv heller om mennene som sier "vi får se" eller "neste år", eller som trekker seg fra datingen straks ordet barn blir nevnt!

Anonymkode: ea8b5...dac

• Liker 49
Skrevet

Hun har jo rett i det hun skriver. Mamma sa til meg når jeg bikket 30 "få de barna du vil nå" Hun selv kom i overgangsalder i en alder av 36. Da ble det før sent for henne. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at hun er tydelig i hvem hun snakker til, og hun skriver ut fra egen erfaring.

Imidlertid er det et problem at hun er et eksempel på det som alltid trekkes fram som årsak, nemlig at kvinner er så opptatt av karriere og at DE utsetter.

En VELDIG vanlig årsak, som aldri er toppoppslag i avisene, er at kvinner som vil ha barn i alderen 25-33 f eks har problemer med å finne menn som vil. 

Så kom igjen mannebloggere - forklar hvorfor du haler ut tida og lar samboers beste fruktbare år gli forbi! Kom igjen media - slutt med de årlige oppslagene om egoistiske kvinner som skal "ha alt" før de får barn, skriv heller om mennene som sier "vi får se" eller "neste år", eller som trekker seg fra datingen straks ordet barn blir nevnt!

Anonymkode: ea8b5...dac

Dette. Problemet er at hun dømmer alle som får barn sent, og bare antar at de selv kunne velge å få barn tidligere. Det er slett ikke alltid tilfellet.

Det er jo mulig noen eldre mødre hadde valget om å bli mødre tidligere, men alle kvinner jeg vet om som fikk barn sent gjorde det fordi de ikke hadde muligheten før. Som regel fordi i forholdene tidligere i livet så ville ikke mannen ha barn "enda". 

Anonymkode: 567af...06e

• Liker 17
Skrevet

Hun har jo rett. Man venter jo helst med barn til alt er på stell, fordi barn er dyrt og krevende. I vårt samfunn er det også forventet at man skal kunne klare seg selv, mens i andre steder i verden stiller storfamilien opp med praktisk og økonomisk hjelp ved behov. 
Poenget til bloggeren er vel at når alt er på stell og man fortsatt drøyer det...da trenger man gjerne den påminnelsen om at den biologiske klokka tikker. Man føler seg fortsatt ung som 35-40, derfor unngår man å tenke på at eggene begynner å bli gamle, uansett hvor sunt man lever og hvor mye man trener. Partneren er jo som regel også på samme alder eller eldre, og også for menn går sædkvaliteten gradvis ned etter fylte 35. 
Det at man lett kan få hjelp og utredning ved infertilitet i dag bør jo ikke være ei hvilepute for folk- ofte lykkes det ikke likevel. Og mange ønsker ikke donorsæd/egg/adopsjon. Men da må man også innse realiteten i at man kan ikke vente i årevis med graviditeter, selv om ting ikke er helt på stell- enda. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, vikilLJA skrev:

Hun har jo rett i det hun skriver. Mamma sa til meg når jeg bikket 30 "få de barna du vil nå" Hun selv kom i overgangsalder i en alder av 36. Da ble det før sent for henne. 

For sent ? Er ikke du her da?

Anonymkode: 1bf8b...373

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg skal ikke ha barn. Har altfor mye dritt galt med meg og livet mitt er et rot.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Problemet er at hun dømmer alle som får barn sent, og bare antar at de selv kunne velge å få barn tidligere. Det er slett ikke alltid tilfellet.

Det er jo mulig noen eldre mødre hadde valget om å bli mødre tidligere, men alle kvinner jeg vet om som fikk barn sent gjorde det fordi de ikke hadde muligheten før. Som regel fordi i forholdene tidligere i livet så ville ikke mannen ha barn "enda". 

Typisk norsk å skulle trekke fram det negative der det ikke er noe. 
Hvor dømmer hun? Hun minner folk på at klokka tikker, fordi hun selv er i den situasjonen nå. 
Folk i den aktuelle aldergruppen som ønsker barn bør ta rådene hennes til seg. Alle andre kan scrolle videre. 

• Liker 17
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For sent ? Er ikke du her da?

Da kan man vel anta at moren fikk henne før fylte 36? 

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, ~white lady~ skrev:

Da kan man vel anta at moren fikk henne før fylte 36? 

Ah, okei... Men da hadde hun vel fremdeles 6 år til å få en til baby? Hvis det var det hun ønsket...

Å vente til man er 38 osv , er jeg enig i er ganske dumt... fordi da er man liksom i siste fase

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja! 
Med første samboeren min tenkte vi ikke på barn ennå, fordi vi var så unge (under 20). Med den andre var det ikke en gang snakk om - det var helt uaktuelt for ham den gang å få barn. Det var en av flere grunner til ar jeg etter noen år gjorde det slutt. Så var jeg mer eller mindre ufrivillig singel i de neste sju årene. Fant ingen det klaffet helt med, og jeg ville uansett ikke på død og liv finne noen bare for å få barn» heller, selv om jeg ønsket meg barn. Det ville vært dårlig gjort, for alle involverte.
Så da mannen i mitt liv dukket opp var jeg over 30. Vi prøver å få barn nå, har mistet to ganger så langt...

Det ER sant at det blir vanskeligere med årene, enten man bevisst har ventet eller det dessverre ikke har hatt mulighet før (av ulike årsaker). Men ja, som en annen nevner over her, så skulle jeg gjerne sett media vinkle noen saker den andre veien - om de mannfolka som drøyer og som venter og venter...

Anonymkode: aa942...9ec

• Liker 12
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah, okei... Men da hadde hun vel fremdeles 6 år til å få en til baby? Hvis det var det hun ønsket...

Å vente til man er 38 osv , er jeg enig i er ganske dumt... fordi da er man liksom i siste fase

Man ønsker seg kanskje 2-3 barn og må beregne tid til prøving, selve graviditeten og barselperioden etterpå. Selv da er det mye som skal klaffe. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, ~white lady~ skrev:

Man ønsker seg kanskje 2-3 barn og må beregne tid til prøving, selve graviditeten og barselperioden etterpå. Selv da er det mye som skal klaffe. 

Ja, det er jo forståelig tror jeg. :)

Selv tror jeg ikke at det blir barn på meg noen gang faktisk. Er ''bare'' 27 enda, men nærmer meg jo også 30.

Aldri hatt kjæreste heller, har problemer med å stole på mennesker, og spesielt menn da jeg føler de ofte har noen dårlige intensjoner som gjør at man ikke kan stole på dem. Så er jeg litt på spekteret som gjør at jeg sliter med å forstå meg på andre..

ja, det blir bare for komplisert... Husker da jeg var yngre, så synes jeg det var kjekt å ''lage en familie'' i Sims... Men det er jo bare fiksjon, tror at i virkeligheten så hadde jeg ikke likt det livet en gang... Det hadde nok ikke vært for meg.. Ikke vet jeg :)

Jeg føler at jeg måtte blitt født en helt annen person eller noe...

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, ~white lady~ skrev:

Typisk norsk å skulle trekke fram det negative der det ikke er noe. 
Hvor dømmer hun? Hun minner folk på at klokka tikker, fordi hun selv er i den situasjonen nå. 
Folk i den aktuelle aldergruppen som ønsker barn bør ta rådene hennes til seg. Alle andre kan scrolle videre. 

Du fikk ikke med deg poenget, ser jeg. 

Hun snakker som om alle som får barn sent gjør det med vilje, og det stemmer jo ikke. Jeg vil til og med påstå at det er mindretallet som utsetter barn med vilje. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fikk ikke med deg poenget, ser jeg. 

Hun snakker som om alle som får barn sent gjør det med vilje, og det stemmer jo ikke. Jeg vil til og med påstå at det er mindretallet som utsetter barn med vilje. 

Eller motsatt? Her er et direkte sitat fra henne:

«Nå snakker jeg til deg som sitter der i et fast forhold. Med samboer eller kjæreste som sier at han elsker deg. Med grei økonomi og fast jobb. Med frisk og sterk kropp.« 

Hun henvender seg på ingen måte til de som ikke har fast partner/partner som ikke ønsker/utsetter barneønske, som er syke eller i det ene vikariatet etter det andre. Etc. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns hun tar opp et viktig poeng. I dagens samfunn må alt være "perfekt" før man kan tenke tanken på barn. 

Har flere vennepar som sliter, som startet prøvingen sent i 30 årene. Sier selvfølgelig ikke noe til dem siden det vil være sårende, men jeg tenker inn i meg at de har seg selv å takke siden de ventet så lenge. 

Anonymkode: cff6d...96d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske enig med henne om at det er dumt å vente for lenge når man har alt på stell, og hun gir jo bare råd så folk ikke skal havne i hennes situasjon.

jeg er 23, og har prøvd å bli gravid i 3 år nå, og tenker at jeg er temmelig glad for at jeg ikke begynte å prøve når jeg er 35 år som noen gjør, da jeg har så vanskeligheter med å bli gravid. 

Anonymkode: 87c65...d3d

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...