Gå til innhold

Ønsker å gi jenta et godt navn, men synes det er vanskelig. Råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker ikke å gi min kommende datter et motenavn, men et mer tradisjonelt og «slitesterkt» navn som ikke tilhører en bestemt generasjon. 

Jeg har tenkt på Ingrid, men jeg syns navnet er litt tungt. Har også tenkt på Astrid, men vet ikke om det blir for gammeldags?

Problemet er at jeg egentlig ikke har falt for noen av de mer gamle og tradisjonelle navnene. Derimot syns jeg for eksempel Frida er et fint navn, men usikker på om det er et godt navn. Jeg er selv født på 80-tallet og det er noen navn som kanskje (og dessverre) vekker fordommer som feks navnet Jeanette. Kan Frida om 20 år bli det nye Jeanette? Det er sånne tanker jeg har. 

Anonymkode: 73381...d46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle navn er gode navn og alle barn er unike, selv om det finnes noen andre med det samme navnet. Bare velg noe du liker selv. Frida er vel fint, det? 

Anonymkode: 7d972...d3a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Anna?

Anonymkode: a6daa...593

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Astrid er på vei inn igjen.

Frida er ett nydelig navn.

Ingrid vil aldri gå av moten.

Anonymkode: 34b28...037

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Liker Ingrid best. Astrid er også fint. Anna er nydelig!

Anonymkode: c2557...d22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Frida er fint men det har vel blitt mest populært fra 90-tallet og utover? Så særlig lange historiske tradisjoner har det nok ikke hatt i Norge. Om du er opptatt av det da :) 

Anonymkode: 44f75...385

AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvilket navn du gir, så vil det alltid være noen som liker et annet navn bedre. Og navnet er det din datter som til syvende og sist vil gi karakter. Det er så mange navn der ute nå, og jeg for min del har aldri opplevd at et menneske har blitt ødelagt/nedgradert pga navnet sitt. Har jeg ikke likt det i utgangspunktet, så har det gjerne «grodd» på meg.

Altså, min mening er at du og mannen skal like navnet 😊 Så vil det være et stødig navn for din datter.

Anonymkode: f3048...d90

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om vi hadde fått en datter hadde vi nok kalt henne Ingrid, men liker Nora aller best. Guttene vi har har vi valgt moderne, kongelige navn til, 7 bokstaver, og tror derfor hvis det skulle komme ei jente at det måtte blitt Ingrid 🥰

Anonymkode: e0610...92f

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns alle de tre forslagene dine er fine. 😊

Andre forslag: Ingeborg, Ingvild, Johanna, Matilde, Katrine, Else, Signe, Solvår, Vilde, Gunhild, Solveig, Tora, Frøya, Lillian, Thea, Elida, Tuva, Tiril, Jenny

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, du vil ikke at navnet skal høres "harry" ut i framtida. Navn som blir "harry" har alle det til felles at de er importerte, som oftest fra Storbritannia/USA, uten lang tradisjon i Norge. Navn med lang tradisjon i Norge kan bli "ut", men de blir ikke "harry". For å ta et eksempel er hverken Ronny eller Knut særlig mye brukt på små barn i dag, men det er likevel bare førstnevnte som vekker fordommer. 

Finn et navn som har vært brukt i Norge i 200 år eller mer, så er du ganske sikra ;) Astrid er kjempefint. Hva med Ingeborg, Sigrid, Solfrid, Synnøve, Signe, Ragnhild? Hvis du ikke ønsker et norrønt navn er det mange mer internasjonale navn med lang tradisjon i Norge, som Anne/Anna, Marie/Maria, Johanne/Johanna, Elisabeth, Katrine, Matilde, Margrete, Eva, Oline?

Anonymkode: c7ef3...a24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min guddatter heter Ingri, uttales likt men ser litt «lettere» ut enn Ingrid synes jeg ☺️

Anonymkode: 4bebc...2af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Margit, Betty, Margrete, Oline, Mabel, Petra.. 

Anonymkode: a4856...111

AnonymBruker
Skrevet

Hva med Margrethe? 

Anonymkode: f1aee...e04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Marit, er et godt gammelt, sterkt navn 😄

Anonymkode: 73b25...8f1

• Liker 1
Skrevet

Synes både Astrid og Ingrid er fine navn. Ellers så synes jeg Agnes, Amalie, Ingeborg, Oline, Solveig og Ella er tidløse navn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med Fride?

Anonymkode: 6ac09...d58

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns Marte er et sånn navn. Mulig også Julie og Kari.

Anonymkode: daf36...02f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingrid og Astrid er fine navn! Hva med Sigrid, Eva, Live, Anna eller Agnes?

Anonymkode: 573ce...e0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jenny er nydelig, synes jeg. Internasjonalt er det også. 

Anonymkode: 2939a...8a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/25/2020 at 9:41 AM, AnonymBruker said:

Frida er fint men det har vel blitt mest populært fra 90-tallet og utover? Så særlig lange historiske tradisjoner har det nok ikke hatt i Norge. Om du er opptatt av det da :) 

Anonymkode: 44f75...385

Bestemoren min som ble født før krigen heter Frida.

Anonymkode: 66343...977

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...