Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier dere?   Jeg er veldig for å forklare «sannheten», men usikker på hvordan vi skal formulere oss og på hvilket detaljnivå.

Hva sa du?

Anonymkode: cf3f0...944

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Les boken «hvordan lager man en baby» av Anna Fiske.  

Anonymkode: fd6ac...3f7

• Liker 18
Skrevet

Men har virkelig 4-åringen spurt om det? Tviler...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En pappa planter babyfrø i magen til en mamma også vokser det frøet til en baby i magen. Mems frøet blir til en baby og får ører og hår og fingre, så vokser magen til mammaen større og større.

Anonymkode: 4d895...79d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Fredelig skrev:

Vil være forberedt hvis han spør, og han er generelt veldig nysgjerrig og våken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Fredelig skrev:

Er det så rart at en fireåring kan lure på hvordan en baby plutselig er i magen til mamma? Vår treåring lurte på det. Klart de kan undre seg. 

TS, vi fortalte sannheten, men en ganske forenklet barnevennlig versjon 😅 han skjønte uansett lite av det. Mot slutten av svangerskapet lurte han veldig på hvordan denne babyen skulle komme seg UT av magen 🙈 forklarte at babyen kommer ut fra tissen til mamma, mellom bena mine. Endte med at han gikk rundt å sa at mamma snart skulle få en baby ut av benet 😂

Anonymkode: 499fc...ef8

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så rart at en fireåring kan lure på hvordan en baby plutselig er i magen til mamma? Vår treåring lurte på det. Klart de kan undre seg. 

TS, vi fortalte sannheten, men en ganske forenklet barnevennlig versjon 😅 han skjønte uansett lite av det. Mot slutten av svangerskapet lurte han veldig på hvordan denne babyen skulle komme seg UT av magen 🙈 forklarte at babyen kommer ut fra tissen til mamma, mellom bena mine. Endte med at han gikk rundt å sa at mamma snart skulle få en baby ut av benet 😂

Anonymkode: 499fc...ef8

Jeg vil også anta det er mer naturlig at han spør, enn at han ikke spør. 

De er søte da 😂😂

TS

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sier bare sannheten? Det gjør vi med vår 3 åring. 

Anonymkode: 326ed...3c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier bare sannheten? Det gjør vi med vår 3 åring. 

Anonymkode: 326ed...3c8

Hvis du ser hva jeg skriver i innlegget, så forteller vi selvsagt sannheten.  Men hvordan tilpasser dere til alder?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan være fint å kjøpe boka Hvordan man lager en baby av Anna Fiske. Den er veldig visuell og fin! 

Ellers kan man si at pappaen putter et frø inn i magen til mammaen og dette blander seg med mammaen sitt egg. Når disse to blander seg begynner det å bli en baby. Først er den bitteliten, litt som et lite frø fra brødskiva, også blir den større og større helt til den kommer ut. Hvis han lurer på hvordan pappaen får frøet til magen ville jeg bare sagt at han må ta tissen sin i mammaen sin tiss også kommer frøet opp til magen derfra.

Det er veldig greit at de skjønner at babyen faktisk kan komme inn og ut gjennom tissen til mammaen, for min datter på 5 var veldig redd en periode fordi hun hadde innbilt seg at magen min kom til å revne når babyen måtte ut. 

Anonymkode: 4066f...150

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Biblioteket har helt sikkert mange fine bøker. Spør personalet 😊

Vi har en treåring som blir storebror omtrent når han blir fire. Selvsagt har han lurt på hvordan babyen kom inn i magen, og hvordan den kommer ut. Det tenker jeg er helt naturlig!

Vi har fortalt det på forenklet vis, og har lånt bøker om temaet. Han er inneforstått med at det er en del fra mamma og en del fra pappa, som sammen lager en baby. Og at pappa sin del kommer inn til magen gjennom tissen, og at babyen også kommer ut den veien.

Det jeg syns er vanskeligst med temaet er at han forteller om dette til de andre barna i barnehagen 🙈 og selv om jeg syns det er riktig at barnet mitt får vite sannheten og forstår sammenhengen, er det ikke sikkert at alle de andre foreldrene er av samme oppfatning...

Anonymkode: 4444e...919

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Fredelig said:

Min 3 åring har spurt.

Anonymkode: 431e6...317

AnonymBruker
Skrevet

Ikke si at babyen kommer ut av russen til mamma, det stemmer jo ikke. Si et lite hull bak tissen.

Anonymkode: 7ae56...b11

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Fredelig skrev:

Hvorfor overrasket? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa noe sånt til min sønn:

Når mamma og pappa ville ha baby, tok pappa tissen sin i mammas tiss, for det kan mammaer og pappaer gjøre når de elsker hverandre. Da kom det et frø fra pappa og møtte mammas egg og ble til en bitteliten baby. Så når den er stor nok, kommer babyen ut av tissen til mamma. Det gjør litt vondt, men mamma får hjelp på sykehuset så alt blir bra. 

Han aksepterte dette helt fint. Jeg er ikke fan av å lyve til barna eller være for vag. Barn lager seg da ofte sin egen sannhet som ofte kan være skummel eller forvirrende for dem. 

Anonymkode: b758e...bfd

• Liker 14
Skrevet

For småbarn er sex og samleie ikke noe flaut. Det er bare enda en ting som de voksne driver med. Det er vi voksne som lærer dem at det er flaut gjennom åssen vi ter oss. 

Bare si det sånn det er. Ellers er boka "Hvordan lager man en baby" av Anna Fiske fin. Men også et par bøker om svangerskap, for voksne, gjorde suksess. 

Ingen av mine var egentlig så opptatt av akkurat det seksuelle med å lage barn. Mye mer spennende med hvordan fosteret vokser og utvikler seg. 

• Liker 1
Skrevet
23 hours ago, Fredelig said:

Haha, her undervurderer du barn! Altså, datteren min var 2,5 år da hun sa «du sa at damen har en baby inni magen - men hvordan kom babyen inni der? Kan det bare begynne å vokse en baby når som helst?» 

Jeg ville snarere vært forbauset over at 4-åringen ikke har spurt før! 

AnonymBruker
Skrevet

Si som det er, kutt ut pynting på fortellingen din. Sex er sex, sæd og eggløsning og full pakke. Det er ett par som elsker hverandre og lager barn.

Tabu, skamfølelse rundt samleie og selve skam skal IKKE oppleves hos barna. Kanskje du føler det er flaut, men det er fordi du har lært det av de voksne tidligere. Du trenger ikke å videreføre det til barna di. Prøv å ha et avslappet forhold til sex 

Anonymkode: 54b55...18e

AnonymBruker
Skrevet

Dere som forteller barna at babyer kommer ut av tissen eller at far tok sin tiss inn i mamma sin tiss osv, er det en grunn til at dere lyver om akkurat dette eller er det noe dere selv tror?

Anonymkode: f0ab4...059

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere som forteller barna at babyer kommer ut av tissen eller at far tok sin tiss inn i mamma sin tiss osv, er det en grunn til at dere lyver om akkurat dette eller er det noe dere selv tror?

Anonymkode: f0ab4...059

Det er jo ikke feil. Det er bare at tissen er et upresist begrep.

Anonymkode: 8218e...b6a

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...